2018-07-30, 15:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Låt oss nu inte glömma det väsentliga, nämligen att vi har två utredningar.

1) Vi har Skövde-polisen, som påstår sig vara säkra på att "mannen med pilotglasögon" är Helenas baneman.
2) Vi har den egocentriske och självgode GW Persson, som påstår sig vara säker på att det är två andra manliga personer (inkluderar INTE "mannen med pilotglasögon") som är Helenas banemän.

Enligt ett inlägg i tråden ska Skövde-polisen ha hävdat att GW Persson inte har tillgång till allt (nytt) utredningsmaterial. Sant eller inte? Det kan i mina öron låta en aningen konstigt om GW Persson inte har tillgång till allt (nytt) material i fallet, eftersom han hade tillgång till precis allt i utredningens början. Frågan är avgörande för om GW Perssons teori är "up to date" eller inte, för bygger hans teori på gammalt material fram till ett vissta datum finns ju risken att han ligger lite fel.

Det bästa – kan man tycka – vore om Skövde-polisen och GW Persson träffas och går igenom fallet gemensamt, men jag tror att prestige och tjurighet sätter stopp för ett sådant möte.

Och det kommenterar GW och LJ tex i juni 2017. Det får ju ändå bedömas som nutid i det här fallet. I juni -17, precis när utredningen delgivit en person misstanke om mord kontrar GW med ”Jag är verkligen hundra på att det är fel.”

GW:s föreställning är kanske fattad utan hänsyn till mmpg, och det som föranlett den stärkta misstanken? Jag föreställer mig att det bör vara ett nytt vittne eller ett tillbakataget alibi som trätt fram och föranlett den stärkta misstanken mot mmpg, en öppning och en möjlighet till åtal. Och att detta bör ligga något sånär nära i tid till maj 2017. Månader gissar jag. GW:s föreställning om förlopp och gärningsmän tolkar jag att han har ”räknat ut” långt innan dess.

https://www.expressen.se/gt/krim/leif-gws-harda-kritik-mot-polisens-nya-spar/
Citera
2018-07-30, 15:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och det kommenterar GW och LJ tex i juni 2017. Det får ju ändå bedömas som nutid i det här fallet. I juni -17, precis när utredningen delgivit en person misstanke om mord kontrar GW med ”Jag är verkligen hundra på att det är fel.”

GW:s föreställning är kanske fattad utan hänsyn till mmpg, och det som föranlett den stärkta misstanken? Jag föreställer mig att det bör vara ett nytt vittne eller ett tillbakataget alibi som trätt fram och föranlett den stärkta misstanken mot mmpg, en öppning och en möjlighet till åtal. Och att detta bör ligga något sånär nära i tid till maj 2017. Månader gissar jag. GW:s föreställning om förlopp och gärningsmän tolkar jag att han har ”räknat ut” långt innan dess.

Jag tror att du träffade ganska bra där. Tyvärr är den här situationen olycklig, eftersom jag antar att Helenas familj får viss information från Lars Johannson om vad Skövde-polisen vet men får ingen information om hur GW Persson resonerar. Jag tror alltså att Helenas familj är lika "nollad" om GW Perssons teori som vad vi är. Eller vad tror ni?
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 15:38.
Citera
2018-07-30, 15:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Intressant ur Expressen är:

"Polisens arbete i början av utredningen har varit föremål för skarp kritik de senaste 25 åren, där just polisprofessorn Leif GW Persson har varit en av de mer högljudda kritikerna.
– De stora misstagen gjordes initialt och de var gigantiska. Tyvärr är det väl så att den där utredningen är så svårt belastad ända från start att den inte har gått att få någon riktig ordning på, säger han.
Lars Johansson, kommissarie vid grova brott i Skövde, leder numera utredningen. Han tar lätt på Leif GW Perssons kritik om att polisen tagit fel gärningsman.
– Han har sin uppfattning om vem som är gärningsman och det får stå för honom. Han har ju ingen insikt i vad det är för spår vi driver nu. Så det avstår jag från att kommentera mer än så, säger Lars Johansson - som inte vill utesluta att fler personer kan bli misstänkta.
– Det vet man aldrig. Vi får se
."

Min fetning längst ner: Jag tror att Skövde-polisen trots allt misstänker minst en till person – antingen som aktiv eller som medhjälpare i något skede, och då kan man fundera över om en sådan person (eller sådana personer) skulle kunna vara en av dem (eller båda) som GW Persson misstänker.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 15:48.
Citera
2018-07-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ska vi då våga utgå från att GW Persson är på efterkälken? Märkligt att han går på i media som om han är den som vet bäst. Får nog sätta 1–0 till Skövde-polisen, trots allt. Men visst, Skövde-polisen kan ju ha fel. Knepigt läge. Dock gäller fortfarande att jag tror på "Hanna" och att det var ytterligare någon inblandad. PU ligger nära till hands. Och PR räknar jag heller inte bort!

Vittnet som ser en man springa från sjukhusparkeringen i riktning mot Lockerud kl 04:20 är ingen trådsanning. Ej heller ”Lockerudsvittnet” som ser en bil svänga av Marieforsleden i hög fart - och därefter in mot Lockerud/Mariegärdets väg c:a 02:30.

Lägg därtill ”Hanna” samt Carinas uppgifter. Tror som du på två inblandade gm.
Citera
2018-07-30, 15:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
Och hon har tipsat polisen att hon sett en kvinna gå på bron med en man, och lade märke till detta för att hon tyckte kvinnans byxor var snygga?
Var hon i HA's krets borde hon ju känt igen att det var HA!
Och då borde hon kunnat identifiera MMPG, om mannen var någon i HA's krets!

Detta tror jag inte ett dugg på!

Nej det låter konstigt att den här typen av vittne skulle säga att den försvunna kvinnans byxer var snygga. Det normala hade varit att säga att hon tyckte dom stämde överrens med beskrivningen som polisen hade gått ut med.

Låter som ett förvirrat uttalande, som om vederbörande ville säga något snällt pga det hemska som hon visste hade hänt.
Nej jag tror ibte att polisen har något namn på inringaren, det här osar anonymt tips lång väg. Det är förmodligen även därför som Jenven, GW mfl inte lägger något större värde vid tipset, man har helt enkelt inte kunnat komma i kontakt med kvinnan igen.
Citera
2018-07-30, 15:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att försöka få alibi framåt 04:30 hjälper ju föga när Helena försvann runt 02:30. Ska det vara någon vits med ett alibi måste det ju täcka tiden före 02:30. Såvida du inte tänker att BW gjorde en "PU:are" – alltså att be någon "ställa upp". Vi har ju sett hur PU försökte med samma sak hemma hos PK runt 05:30, men också på minst ett till ställe enligt uppgifter i tråden.

Om BW är inblandad så har han givetvis fixat ett vattentätt alibi i efterhand.
Citera
2018-07-30, 15:51
Medlem
Citat:
Och hon har tipsat polisen att hon sett en kvinna gå på bron med en man, och lade märke till detta för att hon tyckte kvinnans byxor var snygga?
Var hon i HA's krets borde hon ju känt igen att det var HA!
Och då borde hon kunnat identifiera MMPG, om mannen var någon i HA's krets!

Detta tror jag inte ett dugg på!

Hon detalj beskrev klänningen för att de kände varandra, inte för att hon plötsligt såg ett par byxor på en bro en natt hon kunde i beskriva detaljer o kjende igjen henne. Inte den enda personen som vegrar tala om alt ang pilot o andra.
Citera
2018-07-30, 16:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vet du säkert att BW bodde ihop med pappan? Den uppgiften är väl ny, i så fall? Har du koll på detta? Om inte måste du snabbt korrigera detta så att det inte blir en trådsanning.

Pappan CW och BW var båda skrivna på adressen Gärdesgatan 6 under åren 1985-1994.
Vid tidpunkten för försvinnandet bodde mamman i Örebro och systern AW i Eksjö.
Citera
2018-07-30, 16:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ska vi då våga utgå från att GW Persson är på efterkälken? Märkligt att han går på i media som om han är den som vet bäst. Får nog sätta 1–0 till Skövde-polisen, trots allt. Men visst, Skövde-polisen kan ju ha fel. Knepigt läge. Dock gäller fortfarande att jag tror på "Hanna" och att det var ytterligare någon inblandad. PU ligger nära till hands. Och PR räknar jag heller inte bort!

Nej det ska vi inte, det är snarare Skövde- polisen som är rejält på efterkälken som tror att "mannen med pilotglasögon" är GM. Anledningen till att GW "går på" som han gör i media är för att han anser sig veta vilka som är GM, han har garanterat rejält på fötterna innan han går ut med en sådan sak. Polis-tomtarna som påstår sig jobba med fallet i dagsläget har väl knappast någon något förtroende för.

Ytterligare någon inblandad? GW har ju redan 2 GM räcker inte det? Själv tror jag att dom var 2 eller 3 varav en nykter förare. Skövde-polisen har 1 (pilot), jag tror att han är falskt utpekad via "brovittnet" av GM som såg honom tillsammans med HA utanför stadt.

Börja nu inte att avleda detta spår genom att komma dragandes med PU och PR igen. Dessa typer har det ältas om i 10 år nu, låt oss nu för en gångs skull få andas lite frisk luft i tråden och tillsanmans gå till botten med BW och bröderna MO och DO en gång för alla. Låt oss se om vi kan få fram något mer om dessa killar. Ge det lite tid så kan vi sedan om det visar sig att det inte ger något, fortsätta att älta PR och PU in absurdum!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 16:31.
Citera
2018-07-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Hon detalj beskrev klänningen för att de kände varandra, inte för att hon plötsligt såg ett par byxor på en bro en natt hon kunde i beskriva detaljer o kjende igjen henne. Inte den enda personen som vegrar tala om alt ang pilot o andra.

Nej! Inte enligt radiodokumentären "och det hon reagerar på är kvinnans byxor som hon tycker är snygga, och för polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut".
Inte ett ord om att hon skulle ha känt igen Helena.

Hade hon känt HA så borde det inte finnas några som helst tvivel från polisen att det är HA som går på bron, men det gör det ju tydligen!

Möjligt att polisen har ett namn på brovittnet, men tvivlar starkt då jag tycker att om hon inte bett om att få vara anonym borde hon blivit ombedd att komma ner till polisstationen och avlagt vittnesmålet personligen och blivit grundligt utfrågad om fler detaljer, och således hade vittnesmålet inte tappats bort i 6 år!
Citera
2018-07-30, 16:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej! Inte enligt radiodokumentären "och det hon reagerar på är kvinnans byxor som hon tycker är snygga, och för polisen beskriver hon byxorna i detalj exakt så som Helenas byxor såg ut".
Inte ett ord om att hon skulle ha känt igen Helena.

Hade hon känt HA så borde det inte finnas några som helst tvivel från polisen att det är HA som går på bron, men det gör det ju tydligen!

Möjligt att polisen har ett namn på brovittnet, men tvivlar starkt då jag tycker att om hon inte bett om att få vara anonym borde hon blivit ombedd att komma ner till polisstationen och avlagt vittnesmålet personligen och blivit grundligt utfrågad om fler detaljer, och således hade vittnesmålet inte tappats bort i 6 år!

Anledningen till att byxorna beskrevs så i detalj av "brovittnet" tror jag är för att det inte ska råda något som helst tvivel hos polisen att den hon såg var Helena, i sällskap med en man som bar pilotglasögon. Vittnesuppgiften är i det här läget så oerhört viktig för GM i avledningssyfte så därför blir man övertydlig.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 16:48.
Citera
2018-07-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Anledningen till att byxorna beskrevs så i detalj av "brovittnet" tror jag är för att det inte ska råda något som helst tvivel hos polisen att den hon såg var Helena, i sällskap med en man som bar pilotglasögon. Vittnesuppgiften är i det här läget så oerhört viktig för GM i avledningssyfte så därför blir man övertydlig.

Precis så jag tänker också!

Hade man haft ett namn så hade man ju kallat in vittnet för identifiering av MMPG så fort vittnesmålet hittats 1998, någon som vet om detta gjorts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in