2018-07-30, 00:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Min gissning är att "pilot" är oskyldigt utpekad och att han inte har med försvinnandet att göra.

Ja, det är ju onekligen GW's tes iaf. Han bortser även från brovittnet vad det verkar, och som nu sagts åtskilliga gånger anser tydligen även polisen det som ytterst osäkert. Jag är inte heller övertygad om att MMPG/KM? var den ända som klängde på HA inne på Stadt.

GW bygger väl sin teori på erfarenhet, statistik och de fåtal fakta som finns i fallet. Jag tror inte man ska lusläsa hans teori och tro att allt gick till exakt som han skriver, finns nog utrymme för lite variationer.

Bröderna Olsson är ju en variant men då känns Vänern inte lika het längre med tanke på var de (ev) bodde/bott, då borde något gömställe kring hemmaplan kännas tryggare. Varför skulle bilen ställas på sjukhusparkeringen i detta scenario?

BW i kombination med någon/några till, någon från herrklubben. Kan de ha bott ute på Dillö under sommaren? I så fall kan färden ha gått norrut från Ekudden och de stannar ev. till någonstans där båt finns innan färjan. Alternativet att de är så kalla att HA förs över i bagaget till Torsö (om färjan gick), o vidare till Dillö o sedan ut med ekan o dumpa kroppen.
Citera
2018-07-30, 00:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
För ett tag sedan fick vi veta att MMPG lämnat HA utanför Stadt om jag inte minns fel. BW hade kramat HA på trappan.
Det verkar därmed väldigt konstigt att ingen information finns om att BW sett MMPG då han träffade HA på trappan. Det borde han ju rimligen gjort och bör däför vara YTTERST intressant för fallet.

Detta och dagens spekulationer leder då till en del tankar.

Såg BW vem det var som var efter HA och har droppat detta tips via en kvinnlig bekant (som är densamma som alibit?)? Och i själva verket är inblandad i det hela? Var detta "vittnet" den som ropade "så får ni inte göra" och inte HA?...

BW måste ha sett när HA och "pilot" kommer ut från stadt tillsammans, noterat att dom säger hej då och att dom skiljs åt på trappan, därefter pratar hon även lite med BW, dom kramas och hon börjar sedan promenera hemåt. Om nu BW själv verkligen stod på trappan hur skulle han kunna missa detta?

Nej, BW såg Helena komma ut från stadt i sällskap med MMPG, "mötet" med dom användes sedan i efterhand för att rädda sitt eget skinn, det är vad jag tror.

Nej BWs kvinnliga alibi var knappast med när HA bragdes om livet. Hanna med hunden sa ju dessutom att hon kände igen kvinnorösten och att det var Helena.
Citera
2018-07-30, 01:05
Medlem
Donnabella6s avatar
Björn W verkar väldigt skyddad.

Detta ger mig åtminstone en liten förståelse varför Ua och Fam A hålli tyst.

Dom har för svårt att ta in att det är han.

Han ska tydl ha umgåtts med tex Ingvar oldsberg osv(allmänt känt i m-stad,dom söp väl rätt hårt)jobbat med kriminella ungdomar:vi snackar om någon som varit med förr.Han kan hålla poker fejset.
Utom dagen efteråt mordet och danskens rättegång.

Bw som gm förklarar så mkt.
Tror han är psykopat.
Satte upp bild på fb med pilotglasögon.
Han tänker:inte kan folk tro att det är jag för en gm vill ju inte dra misstankar till sig.
Nå,alla är inte lättlurade.
Men BW har utomordentligt självförtroende.
Frågan är vem den andra gm är?

Återigen mina åsikter och tankar.
Senast redigerad av Donnabella6 2018-07-30 kl. 01:08.
Citera
2018-07-30, 01:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, det är ju onekligen GW's tes iaf. Han bortser även från brovittnet vad det verkar, och som nu sagts åtskilliga gånger anser tydligen även polisen det som ytterst osäkert. Jag är inte heller övertygad om att MMPG/KM? var den ända som klängde på HA inne på Stadt.

Det kan säkert finnas fler som var intresserade av HA inne på hotellet, MO kanske?

Citat:
GW bygger väl sin teori på erfarenhet, statistik och de fåtal fakta som finns i fallet. Jag tror inte man ska lusläsa hans teori och tro att allt gick till exakt som han skriver, finns nog utrymme för lite variationer.

Nej det är klart man inte ska, jag tror att det kan vara 3 pers som är inblandade i försvinnandet, GW påstår sig ha räknat ut att dom måste ha varit 2, vilket mer känns baserat på ren logik.

Citat:
Bröderna Olsson är ju en variant men då känns Vänern inte lika het längre med tanke på var de (ev) bodde/bott, då borde något gömställe kring hemmaplan kännas tryggare. Varför skulle bilen ställas på sjukhusparkeringen i detta scenario?

Varför inte? fam. och släkten Ohlsson påstås ha kopplingar till golfklubben, det gör snarare att detta område i direkt anslutning till Vänern blir högintressant. Lägg därtill att hundar markerade i en grop vid golfklubben och att det var här i närheten som Sten Eklund dagen efter försvinnandet körde på något stort och mjukt som kan ha varit en människokropp.

'Propparn' hade en teori ang. frågan om bilen som ställdes på sjukhusparkeringen kl. 04:20 jag citerar: "Ponera att det var 2-3 gm. Den som ställer bilen vid sjukhusparkeringen känner på sig att tiden är knapp och han är i behov av alibi, för han vet att hans förehavanden kommer bli ifrågasatta. Därför kan han inte följa med ut på sjön. 1-2 gm som dumpar kroppen är sjövan och kommer inte granskas i detalj på samma sätt. Kämpar mot klockan avseende det nalkande ljuset. Fanns antagligen med på Stadt men höll tillbakadragen profil. Troligen nykter".

Citat:
BW i kombination med någon/några till, någon från herrklubben. Kan de ha bott ute på Dillö under sommaren? I så fall kan färden ha gått norrut från Ekudden och de stannar ev. till någonstans där båt finns innan färjan. Alternativet att de är så kalla att HA förs över i bagaget till Torsö (om färjan gick), o vidare till Dillö o sedan ut med ekan o dumpa kroppen.

Så här kan det givetvis också ha gått till, det här är ett bra alternativ till teorin att dom hade tillgång till en båt/eka vid golfklubben.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 01:28.
Citera
2018-07-30, 01:54
Medlem
Det sägs att BW tog bil ner till Stadt från Radbyn tillsammans med Shane P. Undrar vart SP tog vägen sedan (den natten, att han flyttade tillbaka till England längre fram vet jag) och vilket hans alibi är.
Citera
2018-07-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Björn W verkar väldigt skyddad.

Detta ger mig åtminstone en liten förståelse varför Ua och Fam A hålli tyst.

Dom har för svårt att ta in att det är han.

Han ska tydl ha umgåtts med tex Ingvar oldsberg osv(allmänt känt i m-stad,dom söp väl rätt hårt)jobbat med kriminella ungdomar:vi snackar om någon som varit med förr.Han kan hålla poker fejset.
Utom dagen efteråt mordet och danskens rättegång.

Bw som gm förklarar så mkt.
Tror han är psykopat.
Satte upp bild på fb med pilotglasögon.
Han tänker:inte kan folk tro att det är jag för en gm vill ju inte dra misstankar till sig.
Nå,alla är inte lättlurade.
Men BW har utomordentligt självförtroende.
Frågan är vem den andra gm är?

Återigen mina åsikter och tankar.

Nja, det är nog BB som jobbat och supit med Oldsberg. Dags för lite sans å vett i era teorier, eller åtminstone korrekt fakta.
Citera
2018-07-30, 11:03
Medlem
Citat:

Ja mannen på sjukhusparkeringen sågs ju vid ca. 04:20

Vittnet säger att han sprang MOT Lockerud, alltså inte mot Ekudden eller Marieholm.

En annan detalj som är intressant. Vittnet uppger att hans byxor var halvlånga, typ piratmodell. Kan även varit uppkavlade efter att ha puttat ut en båt i sjön...(egen tanke)😎
Citera
2018-07-30, 11:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vittnet säger att han sprang MOT Lockerud, alltså inte mot Ekudden eller Marieholm.

En annan detalj som är intressant. Vittnet uppger att hans byxor var halvlånga, typ piratmodell. Kan även varit uppkavlade efter att ha puttat ut en båt i sjön...(egen tanke)😎

Undra vad man kan dra för slutsatser av det?
Om vi tänker oss att det var BW som lämnade sin vita bil på sjukhusparkeringen så kan han ha velat sova över hos en kompis på Lockerud. Jag tror inte han ville hem till lägenheten på Gärdesgatan intill Marieholmsbron för där bodde även pappan. Det kanske skulle vara till nackdel vid dom kommande förhören om pappan sa till polisen att sonen kom hem först vid 04:30 på mordnatten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 12:03.
Citera
2018-07-30, 11:47
Medlem
Citat:

Vi får utgå ifrån att Leif GW Persson läst igenom hela utredningen. Han gjorde en genomgång av olösta mord för ett antal år sedan, tillsammans med några andra anställda inom polisen.
Citera
2018-07-30, 12:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Om vi tänker oss att det var BW som lämnade sin vita bil på sjukhusparkeringen så kan han ha velat sova över hos en kompis på Lockerud. Jag tror inte han ville hem till lägenheten på Gärdesgatan intill Marieholmsbron för där bodde även pappan. Det kanske skulle vara till nackdel vid dom kommande förhören om pappan sa till polisen att sonen kom hem först vid 04:30 på mordnatten.

Å andra sidan kan han även ha sprungit hem men medvetet valt att ta en mer diskret liten omväg/ bakväg för att inte riskera att bli sedd längs med Marieforsleden.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 12:20.
Citera
2018-07-30, 12:55
Medlem
Citat:
Om vi tänker oss att det var BW som lämnade sin vita bil på sjukhusparkeringen så kan han ha velat sova över hos en kompis på Lockerud.

Alibi av det motsatta könet?
Citera
2018-07-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
en dam i HAs krets, vet inte mer

Och hon har tipsat polisen att hon sett en kvinna gå på bron med en man, och lade märke till detta för att hon tyckte kvinnans byxor var snygga?
Var hon i HA's krets borde hon ju känt igen att det var HA!
Och då borde hon kunnat identifiera MMPG, om mannen var någon i HA's krets!

Detta tror jag inte ett dugg på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in