Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Jag har alltid trott att huvudsyftet med DNA-topsningar är att bevisa att en gärningsman har varit på platsen för brottet, nära brottsoffret eller på något annat sätt har lämnat sitt DNA på ett ställe som kan sättas i samband med brottet (typ Gyllensvan eller vad han nu hette i en annan tråd).
Om du känner till någon annan orsak får du gärna förklara.
Just det. Och just därför bör samtliga personer som den sista tiden har kunnat haft någon form av fysisk direkt eller indirekt kontakt med BO topsas omgående efter att BO funnits avliden. Detta för att inte förlora någon tid vid dna-matchningar som genomförs på NFC (på utredarnas begäran).
Eftersom UW är den person som, enligt uppgift i tråden, allra först anlände till BO's bostad på morgonen den 15 maj, bör ju rimligtvis han dna-testas för att antingen påvisa - eller utesluta - eventuella dna-lämningar på BO's kropp. Och om NW enligt uppgift anlände i sällskap med fadern bör även han omfattas av samma princip. Okej att utredarna inte initierade topsning vid tidpunkten för anmälan om försvinnande eftersom man i det läget inte misstänkte mord, dock borde detta ha initierats allra senast vid tidpunkten då den upphittade kroppen identifierades som LW.
Btw. om jag varit i UW's eller NW's sits hade jag frivilligt begärt att få dna-testas. I syfte att påvisa min oskuld och skingra alla eventuella spekulationer.