2018-07-30, 14:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Man kan ju bara hoppas att professionella utredare inte resonerar i dylika termer av vad de personligen anser vara "meningslöst".

Dessutom är nog inte huvudsyftet med dna-test på anhöriga att undersöka huruvida "LW's DNA finns på familjemedlemmar". Du bör nog vända på resonemanget en aning.

Jag har alltid trott att huvudsyftet med DNA-topsningar är att bevisa att en gärningsman har varit på platsen för brottet, nära brottsoffret eller på något annat sätt har lämnat sitt DNA på ett ställe som kan sättas i samband med brottet (typ Gyllensvan eller vad han nu hette i en annan tråd).

Om du känner till någon annan orsak får du gärna förklara.
Citera
2018-07-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det är knappast svårt att urskilja. Som du skriver så är det till 50 % likt LW:s dna. Vilket innebär att det också till 50 % är helt olikt hennes dna.

Men brukar det inte ungefär heta vid redovisning av dna-analys att provet visar att det hör till en person med 99,9999 % säkerhet 'såtillvida det inte hör till en nära släkting', eller nåt åt det hållet?

Men det kanske som sagt var förr i tiden.
Citera
2018-07-30, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska även revidera min tro på GM efter helgen: Jag tror att det är mindre än 10% sannolikhet att SD gjort det. Det betyder inte att jag avskriver honom, jag tror bara inte att det är han med den fakta jag sett, hört och tolkat.
Vad är det för "fakta jag sett, hört och tolkat som kommit fram i helgen?
Inte många dagar sedan Din "dagsform" som Du skrev i inlägget, hade SD som GM till 50%... nu 10%.
Citera
2018-07-30, 14:19
Medlem
Citat:
Jag har alltid trott att huvudsyftet med DNA-topsningar är att bevisa att en gärningsman har varit på platsen för brottet, nära brottsoffret eller på något annat sätt har lämnat sitt DNA på ett ställe som kan sättas i samband med brottet (typ Gyllensvan eller vad han nu hette i en annan tråd).

Tre månader efter mordet på Lena så verkar det som om utredningen saknar bulls eye gällande SD och DNA. Därför hoppas jag att man topsat närstående, t ex UW och NW.
Citera
2018-07-30, 14:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Märkligt då många mord begås just i nära relationer.

Ja det är sant.
Men man topsar inte anhöriga om det inte finns någon misstanke om brott.
Jag skrev att polisen hade nog ingen anledning att topsa UW inledningsvis eller nu heller för den delen.
Citera
2018-07-30, 14:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, så kan det ju ligga till.

————

Åtminstone jag undrar över dödsorsaken - och över att det är fortsatt så tyst från utredare/åklagare. (Jfr Simmen...)

Kan bara hoppas på att det finns god anledning till tystnaden och att det snart sitter någon på sannolika skäl.

Sammen heter han🤓
Citera
2018-07-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja det är sant.
Jag skrev att polisen hade nog ingen anledning att topsa UW inledningsvis eller nu heller för den delen.

En topsning behöver föregås av att man har ett DNA att jämföra med.
Det kanske inte finns?
Citera
2018-07-30, 14:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men brukar det inte ungefär heta vid redovisning av dna-analys att provet visar att det hör till en person med 99,9999 % säkerhet 'såtillvida det inte hör till en nära släkting', eller nåt åt det hållet?

Nu när du säger det så håller jag med om att det brukar låta så.
Kanske beror det på att man bara hittar små bitar av DNA.

DNA-tekniken går framåt med stormsteg just nu.

Jag vet inte om de DNA-prover man tar på misstänkta eller hittar på brottsoffer faktiskt omfattar ett helt DNA eller bara delar av DNA.
Citera
2018-07-30, 14:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
En topsning behöver föregås av att man har ett DNA att jämföra med.
Det kanske inte finns?

Har det inte skrivits i tråden att SD har topsats?
I så fall får man anta att de har något att jämföra resultatet med?
Citera
2018-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja det är sant.

Nej, polisen ansåg sig väl inte ha någon anledning att topsa UW eller NW eftersom någon (UW?) direkt pekade mot SD
Citera
2018-07-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Citat:
Nu när du säger det så håller jag med om att det brukar låta så.
Kanske beror det på att man bara hittar små bitar av DNA.

DNA-tekniken går framåt med stormsteg just nu.

Jag vet inte om de DNA-prover man tar på misstänkta eller hittar på brottsoffer faktiskt omfattar ett helt DNA eller bara delar av DNA.

Så här trodde jag det brukar heta.

Citat:
http://www.nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Vilka slutsatser använder sig NFC av i sakkunnigutlåtanden gällande dna-resultat?

Våra värderingar av erhållna resultat bygger på statistiska metoder. I tabellen nedan presenteras extremerna i utlåtandeskalan. Hela utlåtandeskalan omfattar nio skalsteg:

Grad +4 Resultaten talar extremt starkt för att …

Det bedöms vara extremt mycket mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

Grad +3 Resultaten talar starkt för att …

Det bedöms vara mycket mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

Grad +2 Resultaten talar för att …

Det bedöms vara mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

Grad +1 Resultaten talar i någon mån för att …

Det bedöms vara något mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

Grad 0 Resultaten talar varken för eller emot att ...

Det bedöms vara ungefär lika sannolikt att få de erhållna resultaten om huvudhypotesen är sann som om den alternativa hypotesen är sann.

Grad –1 Resultaten talar i någon mån för att … inte …
Det bedöms vara något mer sannolikt att få dessa resultat om den alternativa hypotesen är sann än om huvudhypotesen är sann.
Grad –2 Resultaten talar för att … inte …

Det bedöms vara mer sannolikt att få dessa resultat om den alternativa hypotesen är sann än om huvudhypotesen är sann.

Grad –3 Resultaten talar starkt för att … inte …
Det bedöms vara mycket mer sannolikt att få dessa resultat om den alternativa hypotesen är sann än om huvudhypotesen är sann.
Grad –4 Resultaten talar extremt starkt för att … inte …

Det bedöms vara extremt mycket mer sannolikt att få dessa resultat om den alternativa hypotesen är sann än om huvudhypotesen är sann.

I de fall en av hypoteserna kan uteslutas används andra uttryckssätt såsom ”är”, ”är inte” eller ”kan uteslutas att”, i stället för den graderade skalan.

Citera
2018-07-30, 14:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Just det. Och just därför bör samtliga personer som den sista tiden har kunnat haft någon form av fysisk direkt eller indirekt kontakt med BO topsas omgående efter att BO funnits avliden. Detta för att inte förlora någon tid vid dna-matchningar som genomförs på NFC (på utredarnas begäran).

Eftersom UW är den person som, enligt uppgift i tråden, allra först anlände till BO's bostad på morgonen den 15 maj, bör ju rimligtvis han dna-testas för att antingen påvisa - eller utesluta - eventuella dna-lämningar på BO's kropp. Och om NW enligt uppgift anlände i sällskap med fadern bör även han omfattas av samma princip. Okej att utredarna inte initierade topsning vid tidpunkten för anmälan om försvinnande eftersom man i det läget inte misstänkte mord, dock borde detta ha initierats allra senast vid tidpunkten då den upphittade kroppen identifierades som LW.

Btw. om jag varit i UW's eller NW's sits hade jag frivilligt begärt att få dna-testas. I syfte att påvisa min oskuld och skingra alla eventuella spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in