2018-07-29, 23:55
Medlem
Räntan kommer aldrig att gå upp då det är fri pengar i alla fall. Banken över hela världen har lärt sig att producera pengar som de vill efter USA FED har gett ett bra exempel efter 2008: De producerade 500% mer USD och fick inget problem (ingen inflation, ingen förlorade förtroende hos USD, ekonomin återhämtade sig). USD kanske har tappat värde mot EURO, GBP osv. men det spelade ingen roll, ökade USD används för att spekulera i olja marknaden och genererade många miljardär i mellanöstern
Senast redigerad av vatten2013 2018-07-30 kl. 00:08.
2018-07-30, 11:26
Medlem
bohrdohrs avatar
Angående boendekostnader. Det är ju standard att folk i princip endast kollar på månadskostnaden för att sedan lite självgott jämföra det med kostnaden att hyra. Men som tagits upp här många gånger innan och som folk verkligen borde ha förstått under det senaste året. Man betalar en premie för att hyra. Det görs för att du på 3 månader kan lämna nycklarna och dra därifrån utan några bekymmer. Köper du en bostad tar du en risk. Som med alla andra investeringar så gäller det att du blir korrekt kompenserad för risken du tar.

Min åsikt just nu är att premien för att hyra är väldigt låg (dvs du blir dåligt kompenserad för risken du tar att köpa något). Bostadspriserna kan vända uppåt härifrån men det finns även en väldigt stor nedsida som känns som det troligare scenariot.

Det är bara att se på de som köpt en medelvilla i Stockholms län under jan-aug 2017 (medelpris ca 5 700 000 under 2017). Skulle de sälja sin villa nu så skulle de realisera en förlust på 340-560 000 kr (~6-10%). Tar man det värsta exemplet, dvs de som köpte i augusti förra året och vill sälja nu så blir det i snitt en förlust på 46 000 kr per månad ovanpå alla andra kostnader. Det är ej inräknat för de 2-3% i inflation som riksbanken rapporterar under 1-1,5 år med sina manipulerade mått vilket till viss del gömmer fallet.

Motsvarande siffror för bostadsrätter i Stockholms län är back 300-330 000 kr för de som köpt en medelbostadsrätt (pris 3 660 000 kr) under jan-aug 2017. Alltså 27 000:- per månad för de som köpt i augusti förra året och vill sälja idag om man ska räkna som de som räknade på att de "tjänat på att bo". Alltså runt en snittlön netto som gått förlorad.

Även på längre sikt börjar effekterna synas, även om de inte är lika kraftiga. De som köpt en Stockholmsvilla i januari 2016 och vill sälja idag är back ca 110 000, dvs ca 3700:-/mån. Siffrorna är nästan identiska (3700:-/mån) för bostadsrätter. Detta utan att räkna in den ~5% rapporterade inflationen som skett under 2,5 år. Detta hindrar såklart den kanske största drivkraften till den uppåtgående marknaden. Dvs att tidigare vinster ihop med lättheten att få lån använts för att öka hävstången vid köp av en ny, dyrare bostad.

Detta gäller alltså medelpriser. Det finns de som sitter betydligt värre i hålet än så, med både sämre och dyrare bostäder. Så visst, de flesta kan kanske betala räntorna ett tag till. Men risken är att många blir "fångar" i sina egna hem där de inte kommer ha råd att sälja och ta förlusten.
Senast redigerad av bohrdohr 2018-07-30 kl. 11:32.
2018-07-30, 11:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Motsvarande siffror för bostadsrätter i Stockholms län är back 300-330 000 kr för de som köpt en medelbostadsrätt (pris 3 660 000 kr) under jan-aug 2017. Alltså 27 000:- per månad för de som köpt i augusti förra året och vill sälja idag om man ska räkna som de som räknade på att de "tjänat på att bo". Alltså runt en snittlön netto som gått förlorad.
Och jag som köpte min bostadsrätt för tio år sedan, har tjänat i runda slängat 100.000:-/år.
2018-07-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Nyanlända har inte råd att köpa bostadsrätter eller villor men de tränger undan vanlig folk från hyresmarknaden till köpmarknaden vilket trissar upp bopriser.

Om detta är er förklaringsmodell så får man utgå ifrån att dom får företräde i kön, men det har dom mig veterligen inte fått, allmännyttiga bostadsbolag började reservera lägenheter i sitt bestånd för nyanlända typ våren 2016, en viss procentandel sattes då åt sidan för att lösa det akuta behov som uppstod i samband med den enorma invandringsvåg som kom hösten 2015, den absoluta majoriteten av lägenheterna förmedlas och förmedlades fortsatta på vanligt viss, med kösystemet. Innan 2016 reserverades inga lägenheter för nyanlända, åtminstone inte i min kommun.

Ni argumenterar för att det är efterfrågan som drivet upp priserna, samtidigt argumenterar ni i princip emot att det är en kreditdriven prisbubbla.
2018-07-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om detta är er förklaringsmodell så får man utgå ifrån att dom får företräde i kön, men det har dom mig veterligen inte fått, allmännyttiga bostadsbolag började reservera lägenheter i sitt bestånd för nyanlända typ våren 2016, en viss procentandel sattes då åt sidan för att lösa det akuta behov som uppstod i samband med den enorma invandringsvåg som kom hösten 2015, den absoluta majoriteten av lägenheterna förmedlas och förmedlades fortsatta på vanligt viss, med kösystemet. Innan 2016 reserverades inga lägenheter för nyanlända, åtminstone inte i min kommun.

Ni argumenterar för att det är efterfrågan som drivet upp priserna, samtidigt argumenterar ni i princip emot att det är en kreditdriven prisbubbla.

Det enkla svaret är ju att det är efterfrågan, white flight och kreditgivning som påverkat priserna. Varför måste det vara det ena eller det andra?

https://nyheteridag.se/nacka-kommun-koper-in-bostadsratter-till-nyanlanda-star-tomma/

Hur många kommuner har gjort sånt här? Påverkar inte det heller priserna?
2018-07-30, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och jag som köpte min bostadsrätt för tio år sedan, har tjänat i runda slängat 100.000:-/år.
"Har tjänat 100k/år"
Har du sålt?
2018-07-30, 13:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
"Har tjänat 100k/år"
Har du sålt?
Näe, och visst har du rätt där. Jag har inte realiserat vinsten ännu.
2018-07-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Det enkla svaret är ju att det är efterfrågan, white flight och kreditgivning som påverkat priserna. Varför måste det vara det ena eller det andra?

https://nyheteridag.se/nacka-kommun-koper-in-bostadsratter-till-nyanlanda-star-tomma/

Hur många kommuner har gjort sånt här? Påverkar inte det heller priserna?

Så då har efterfrågan och köpkraftsflykten från vissa bostadsområden varit störst i Dalarna? Det är det län tär priserna ökat mest, procentuellt sett, de senaste 10 åren.

En del kommuner, min har inte gjort det, då det i princip var ett unisont motstånd mot just det tjänstemannaförslaget från partierna i Fastighetsnämnden.
2018-07-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Så då har efterfrågan och köpkraftsflykten från vissa bostadsområden varit störst i Dalarna? Det är det län tär priserna ökat mest, procentuellt sett, de senaste 10 åren.

En del kommuner, min har inte gjort det, då det i princip var ett unisont motstånd mot just det tjänstemannaförslaget från partierna i Fastighetsnämnden.

Vad har det för betydelse var priserna ökat mest procentuellt sett?
2018-07-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe, och visst har du rätt där. Jag har inte realiserat vinsten ännu.

100k/år är absolut inget konstigt.. många speccare har tjänat(realiserat) upp mot 1000k per år.. under gulderan 2011-2016.

Än idag tjänar man pengar men då få man vara beredd och jobba lite..
2018-07-30, 13:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
100k/år är absolut inget konstigt.. många speccare har tjänat(realiserat) upp mot 1000k per år.. under gulderan 2011-2016.

Än idag tjänar man pengar men då få man vara beredd och jobba lite..
Nu vet jag inte vad speccare är, men vinsten på min lägenhet är helt utan arbetsinsats.

Må vara att den ännu inte realiserats.
2018-07-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Vad har det för betydelse var priserna ökat mest procentuellt sett?

För att det är intressant att veta. Är du av åsikten att efterfrågan på bostäder är synnerligen hög i Dalarna? Eller att köpkraftsflykt från vissa områden är ett utbrett fenomen i länet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in