2018-07-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har ingen uppfattning om det, men antar att det är ganska komplext att sätta bolåneräntan.

Jag menade bara att om den fasta räntan var en prognos från bankens sida, avseende den rörliga räntan, så borde den fasta räntan motsvara ett medelvärde av den rörliga räntan över låneperioden. Rent matematiskt.

Pensionsfonder och centralbanker slänger ju pengar efter bostadsobligationer och det är ju straffränta på valuta (påtvingad av centralbanken) så det är oklart om "marknadsräntan" har ngn egentlig grund i annat än planekonomins manipulation liksom.
2018-07-29, 20:32
Medlem
Ok, nu verkar bubblan på ettor brista. Börjar på Lilla Essingen.

Glidande medelvärde för lägenhetspriserna på ettor på Lilla Essingen har gått från 90 628:- SEK per m2 ner till som lägst 72 750:- SEK, eller ett ras på 20%. Detta var i maj. Sedan dess har femaffärers glidande medel återhämtat sig till nya rekordnivåer och som högst 95 571:- SEK. Två dyra objekt i juni drog snabbt upp glidande medel. Dessa två lägenheter är dock mindre, ca 20 m2, än de normala runt 35 m2 som verkar gälla annars.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/07/fallstudie-ettor-pa-lilla-essingen.html
2018-07-29, 20:48
Medlem
Hej,

Jag har köpt en lägenhet som kostar 4,35M kr (bolån 3.7M Kr). Jag planerar att sälja denna lägenhet på ungefär 3 år för att köpa en större lägenhet.

Jag kan lätt amortera 4% varje år. Men samtidigt vet jag att det är ganska lätt att hitta aktier eller "obligations" som kan ge 3% avkastningen på investeringar varje år.

Vad är er åsikt om detta?

På grund av låga räntar just nu, tycker ni att det är smartare att använda alla sina pengar tillgängliga för att återbetala lånet redan? Eller att amortera bara 2% varje år och använda resten av pengarna för att investera i något annat?
2018-07-29, 20:49
Medlem
de små nischlånegivarna börjar ta mark, de tar låntagarna med låg risk/belåning, kvar hos banken blir skräpet, swedbank ligger väl sämst till
2018-07-29, 20:50
Medlem
erik ohlson säljer halva mäklarfirman, han om någon ser väl att det vänder neråt, smart move av honom
2018-07-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, nu verkar bubblan på ettor brista. Börjar på Lilla Essingen.

Glidande medelvärde för lägenhetspriserna på ettor på Lilla Essingen har gått från 90 628:- SEK per m2 ner till som lägst 72 750:- SEK, eller ett ras på 20%. Detta var i maj. Sedan dess har femaffärers glidande medel återhämtat sig till nya rekordnivåer och som högst 95 571:- SEK. Två dyra objekt i juni drog snabbt upp glidande medel. Dessa två lägenheter är dock mindre, ca 20 m2, än de normala runt 35 m2 som verkar gälla annars.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/07/fallstudie-ettor-pa-lilla-essingen.html
Lilla Essingen är nog för litet för att dra slutsatser ifrån. Kolla Södermalm istället. En ö med innerstadspriser och ganska hög omsättning. Både Husmask och bostadspriserna.nu visar att priserna där typ står stilla och är tillbaka till 2015 års nivåer.

Det intressanta är att omsättningen från och med mars har varit lägre än normalt för perioden enligt bopriserna.nu. Det skulle kunna vara som Danske Banks chefsekonom skriver:

Michael Grahn
@MichaelGrahn1

Illustration från http://bostadspriserna.nu av hur omsättningen av bostadsrätter i Sverige verkar dämpas. Är det ett tecken på att marknaden inte "clearar"? #bopol #svpol

https://twitter.com/MichaelGrahn1/status/978206768554749953

Isf kan vi vänta oss fortsatt nedgång när omsättningen kommer igång igen.
2018-07-29, 20:56
Medlem
som jag tidigare skrev, för någon månad sedan kanske, så ser jag massinvandringen som synnerligen pådrivande i denna bubbla, nu länkade någon mkt trevlig här till en länk med rapport från, var det boverket kanske, att hör och häpna, procentuellt har norge haft störst befolkningsökning de senaste ca 15 åren, det stärker ju tesen att det är just massinvandring och befolkningsökning som ligger bakom denna bubbla.

rapporten skriver också att norge har haft bra ekonomisk utveckling, med sin olja, men att sverige, man får läsa mellan raderna, faktiskt haft fejkad ekonomisk utveckling, mkt spännande att se att offentliganställda börjar våga skriva det uppenbara
2018-07-29, 20:58
Medlem
det oerhört roliga med alla dessa släpande trendlinjer är att snart så kommer de allihopa komma ikapp och visa ras, kanske i samband med ett riksdagsval, ska bli spännande detta
2018-07-29, 21:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
som jag tidigare skrev, för någon månad sedan kanske, så ser jag massinvandringen som synnerligen pådrivande i denna bubbla, nu länkade någon mkt trevlig här till en länk med rapport från, var det boverket kanske, att hör och häpna, procentuellt har norge haft störst befolkningsökning de senaste ca 15 åren, det stärker ju tesen att det är just massinvandring och befolkningsökning som ligger bakom denna bubbla.

rapporten skriver också att norge har haft bra ekonomisk utveckling, med sin olja, men att sverige, man får läsa mellan raderna, faktiskt haft fejkad ekonomisk utveckling, mkt spännande att se att offentliganställda börjar våga skriva det uppenbara
Nej, det är billiga krediter. De som ökar befolkningen har behovet men inte ekonomin för att driva priserna.
2018-07-29, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, det är billiga krediter. De som ökar befolkningen har behovet men inte ekonomin för att driva priserna.
Det ena utesluter icke det andra.
2018-07-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Nyanlända har inte råd att köpa bostadsrätter eller villor men de tränger undan vanlig folk från hyresmarknaden till köpmarknaden vilket trissar upp bopriser.
2018-07-29, 23:19
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown

Minns ej vem i tråden som skrev, men personen argumenterade för att det till största del var de billiga krediterna som låg till grund för prisökningarna och gjorde jämförelsen med Norge som INTE hade haft någon massinvandring a la Sverige.

Har du länk till din rapport?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in