2018-07-30, 00:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eftersom jag inte är i diskussion med dig och du beter dig envist, så väljer jag att svara med en motfråga:
Är det för dig ointressant att en nyligen mördad, synnerligen extravert trebarnsmamma helt tycks sakna en bästa-väninna?

Om jag hade förstått varför du anser det vara så viktigt så hade jag självklart inte frågat.
Citera
2018-07-30, 00:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Gissningsvis ja. En teori är ju att de har träffats där fler gånger.

Just därför kan man ju också hävda att denna gång de var där gick något fel...
Citera
2018-07-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Just därför kan man ju också hävda att denna gång de var där gick något fel...
Självklart.
Om jag nu ska lämna tjackarismygs intressanta teori ett tag, tror jag definitivt
att FP är densamma som BP. Finns inte en chans att mördaren skulle släpat LW,medvetslös eller vid medvetande från hennes bostad till FP.
Däremot tror jag LW gick dit självmant med mördaren för att "snacka" ifred. Sen brakade helvetet löst...
Senast redigerad av glendale 2018-07-30 kl. 00:51.
Citera
2018-07-30, 00:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Självklart.
Om jag nu ska lämna tjackarismygs intressanta teori ett tag, tror jag definitivt
att FP är densamma som BP. Finns inte en chans att mördaren skulle släpat LW,medvetslös eller vid medvetande från hennes bostad till FP.
Däremot tror jag LW gick dit självmant med mördaren för att "snacka" ifred.

Ja både skrikvittnet och röstvittnet stödjer ju din teori.
Dags för mig att sova. Natti.
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-30 kl. 00:53.
Citera
2018-07-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om jag hade förstått varför du anser det vara så viktigt så hade jag självklart inte frågat.
Utan att förfalla till din debattnivå, vill jag bara konstatera att du blev mig svaret skyldig.
Du lär dig inte.

Jag konstaterar följande:
Det är inte normalt att bli mördad.
Det är inte normalt för en trebarnsmamma att helt sakna nära väninnnor.
Det tycks vara svårt för dig att hantera ovanstående.
Citera
2018-07-30, 01:07
Medlem
Citat:
...och med det vill du berätta för tråden.. vadå?

Din postning ger mig intrycket av att du försöker lära mig något. Låt mig därför få fråga dig om du tror att vi hos LW:s mördare INTE kommer att finna diagnosen 'APS', dvs 'allvarlig personlighetsstörning' när den framtida RPU:n så småningom blir klar?

Med tanke på din avslutande mening:
Låt mig få ta tillfället att upplysa dig om att personlighetsstörningar av den art och grad som Jonna Henningsson redan vid RPU:n uppvisade är att betrakta som just sjukdom. Så även psykos..

Du skrev just i inlägget jag svarade på att hon inte led av psykos. Det är just det som man kallar psykisk sjukdom i juridiska sammanhang. Schizofreni, manodepressivitet (den svårare varianten). Det krävs förvirring, bristande kontakt med verkligheten, typ röster, paranoia. Hade JH varit psykiskt sjuk hade hon dömts till rättsmedicinsk vård. Hon dömdes till fängelse. Psykopati, narcissism, empati- och anknytningsstörningar, autism etc etc räknas inte som sjukdom, det är personlighetsstörningar. Allvarliga, och farliga, kan de minsann vara ändå. Jag har inte sett resultaten av hennes undersökning. Kanske fanns det flera olika problem man funnit, inte ovanligt. Men det jag reagerade på var att du skrev att det var en tillfällig känslostorm. Att det räckte. Att hon inte var störd på något sätt. (Också i den post som jag svarade på först.) Eftersom jag vet att JH gjort märkliga och destruktiva saker både före och efter brottet så har det alltså varit mer än en enda tillfällig känslostorm. Nu motsäger du dig själv. Du skriver att hon var störd/psykiskt sjuk. Och ja, jag tror precis som i hennes fall, att SD har en störning och att det innefattar brist på empati. Vet inte varför du frågar om jag tror man INTE kommer att finna det hos GM. Jag skrev ju just att JH VAR störd, att det inte var en blixt från klar himmel för alla, även om kanske ingen trott att hon skulle kunna gå så långt. Om SD är GM får vi se. Själv tror jag det. Och jag tror också att S. Börjesson hade personlighetsstörningar. Jag har inte undersökt personerna. Dock kan jag tro saker och ting med min erfarenhet inom beteendevetenskap. Särskilt om de personer jag faktiskt haft kontakt med. SD har jag dock inte träffat. Det jag ville säga är att det ofta har funnits någon form av tecken och signaler, folk i omgivningen som haft undringar. Att de som gör sådant här ofta INTE är känslomässigt helt vanligt fungerande personer som bara får "en känslostorm".
Citera
2018-07-30, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engodisbit
Stefan har berättat samma för mig. Att han sökte närhet i form av sex under tiden H var sjuk.

Betyder inte att det är sanning. Nej. Men det var det han sa. Jag nekade till sex med honom.

Citat:
Jag känner ingen annan utom mig själv. Jag påpekade att det i mina ögon var otrohet. Han ansåg att samlag eller sex där han själv är direkt aktiv är otrohet, medan en avsugning, där han själv inte gör något direkt, var mer okej. Han skyllde på avsaknaden av sex/närhet i koppling till H sjukdom.

Citat:
Jag själv var då ganska flirtig av mig, utan att jag egentligen lade märke till det själv. Jag skämtade mycket med SD, men också andra. Detta innebar att jag fick en del inviter, alltså inte enbart från SD. Under tiden ansåg jag att det SD och jag pratade om mestadels var löst snack och i princip helt oskyldigt. Jag ifrågasatte en stor del då jag var bekant med H. Han berättade om hennes sjukdom och hur det påverkade sexlivet. Antagligen så en skulle tycka lite synd om honom.

Det var mest prat via meddelande funktioner. Inget när vi umgicks irl. Varken ensamma eller i grupp.

Citat:
Regelbundet. Det var han och ingen annan. Noga med att radera chatt och välja rätt forum för chatt. Jag kunde lätt ha avslöjat honom om jag hade velat.

Sant eller inte vet man så klart inte.
Men SD ska jo då sökt sig även till andra kvinnor än LW trots han var gift.
Senast redigerad av Banannn 2018-07-30 kl. 02:01. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-30, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag måste säga att jag är lite brydd när det gäller hur LW dog.

Det har antytts, vill jag minnas, att det är sånt som ej ska läcka ut för det kan vara menligt i ev rättegång.

Det kan jag förstå - men det rimmar illa med senaste dagarnas rubriker: ”Knivmördad i gångtunnel”, ”Skjuten i lägenhet”...

Jag vet att någon tog upp det här tidigare, att vi inte vet hur det gick till i just LW:s fall.

Jag kan inte låta bli att undra varför.

Du svarade just själv på din egen
fråga

Dödsorsaken var inte uppenbar!
Citera
2018-07-30, 01:58
Medlem
Philomenas avatar
[quote=Banannn|64778908]
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tänkt samma ett tag sedan tråden tenderat drivas mot meningslösa käbbel så frekvent, särskilt så fort vissa möjliga GM eller aspekter lyfts fram av någon. Men tänker nog generellt att en GM då skulle skapa flera konton än eller ha hjälp av andra. Dock får vi ju inte spekulera på FB om identiteter så vi kan nog inte komma längre än att som Flixa säger vara tacksamma för förundersökningssekretess och vara vaksamma var tråden förs och försöka hålla den så högt över käbblet som möjligt. Det finns ju ett antal aspekter som är intressanta och möjliga GM som bör belysas mer och spekuleras kring utan att vi behöver fastna i personangrepp och gräl om teknikaliteter som ingen av oss har möjlighet att bekräfta förrän svaren kommit.

Personligen är jag nyfiken på hur scenariot med en GM med medhjälpare i efterhand som hjälpt hen att röja bevis och rikta polis åt fel håll skulle se ut.

Alibin för HD skulle jag även vilja veta mer om. Hur kommer det sig att hennes hus aldrig varit avspärrat trots så närhet med LWs hus och ev MP och i position av fru till SD?

Det Fetande: Håller med väldigt intressant
att få veta det.

Angående alibi och samarbete så har jag gått och grunnat över detta med telefonen som (om jag läst tråden rätt) gått igång och pingat senare. Nu vill jag verkligen inte att tråden för femhundraelfte gången ska fastna i tekniska detaljer ingen har svar på än men undrar mer möjlig poäng med att en GM skulle med flit slå på den efter mordet. Den enklaste teorin är väl någon slags teknisk finess med mobilen/dess standbyläge/batteri som jag inte fattat. Annars att den slängts in på typ förskolan i området och barn hittat den, startat den och den kunnat pingas. Dock märkligt då att ingen förälder till detta barn efter mordets uppmärksamhet lämnat in den till polis. Den tredje teorin jag funderat på är om den ska ses som ett dubbelt villospår! Uppgifterna om ifall den är hittad går ju isär (och LW kanske genom jobb hade flera) men om det var den som fanns slängd bortåt UW och SD-hållet så är ju det första villospåret bort från FP. Och man undrar: vem har vinning av att slänga den mot där UW eller SD bor? Eller tappades den av misstag och varför flydde då GM ditåt? Eller var MP där istället för FP av LW? Det andra villospåret är tidpunkten när den pingades. Många har menat att tidpunkten friar SD som GM och även HD då de var på resande fot då. Ingen av dem kan ha befunnit sig i Örebro och haft på sig mobilen. Men är inte detta alibi för lämpligt? Jag ser inte hur en GM så smart att hen klarat sig hittills skulle klanta sig och slå på mobilen av misstag. Däremot skulle en smart GM använda telefonen till sin fördel som alibi om hen lyckats övertala en vän att slå på den när GM omöjligt kunnat ha den i sin ägo på plats.

Jag har ju länge sett HD som mest möjlig GM med SD som beskyddare (alternativt tvärtom) och i den ekvationen skulle detta bli rimligt ifall ex JG hjälper dem genom att inte bara skjutsa dem i bil utan även vid lämplig tidpunkt starta LWs mobil så den ger dem alibi. Jag tror som sagt inte egentligen på ett planerat mord men finner det troligt med en GM och en eller två som av lojalitet/manipulation hjälpt hen efteråt.

Angående det andra. Har MoralensVäktare eller annan med insyn i utredningen koll på varför HDs hus inte blivit avspärrat trots närhet till LWs hus och med tanke på att SD blivit betraktad som skäligt misstänkt?
Senast redigerad av Philomena 2018-07-30 kl. 02:07. Anledning: Felstavning
Citera
2018-07-30, 02:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Utan att förfalla till din debattnivå, vill jag bara konstatera att du blev mig svaret skyldig.
Du lär dig inte.

Jag konstaterar följande:
Det är inte normalt att bli mördad.
Det är inte normalt för en trebarnsmamma att helt sakna nära väninnnor.
Det tycks vara svårt för dig att hantera ovanstående.

Jag förstår din poäng och finner den relevant för att förstå vem LW var och därigenom möjliga hotbilder/motiv från omgivning, men samtidigt så undrar jag om det verkligen stämmer att hon var i sådan avsaknad av kvinnliga nära vänner.

Har kikat runt lite i sociala medier och tycker att hon verkade ha vänninor också. Dock verkar geocachandet ha en manlig dominans så kikar man ju i de forumen så framstår hon ju som utan tjejbästisar.
Citera
2018-07-30, 02:09
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag måste säga att jag är lite brydd när det gäller hur LW dog.

Det har antytts, vill jag minnas, att det är sånt som ej ska läcka ut för det kan vara menligt i ev rättegång.

Det kan jag förstå - men det rimmar illa med senaste dagarnas rubriker: ”Knivmördad i gångtunnel”, ”Skjuten i lägenhet”...

Jag vet att någon tog upp det här tidigare, att vi inte vet hur det gick till i just LW:s fall.

Jag kan inte låta bli att undra varför.

Ja det kan man undra. Hör det kanske ihop med den långa häktningsförhandlingen då SD blev frisläppt?
När Aftonbladets reporter försvann utan ett knyst, och åklagaren hade "en bild " av vad som skett?
Tryckfrihetsförordningen gäller inte nu. Inte heller källskyddet. Istället handlar det om brott mot rikets säkerhet. Då blev det tyst.
Citera
2018-07-30, 06:16
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/dod-person-hittad-pa-gata-polisen-utreder-mord/

Ännu mer att göra i Örebro.....
Tänk om Lena trots allt träffat på random mördare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in