Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
...och med det vill du berätta för tråden.. vadå?
Din postning ger mig intrycket av att du försöker lära mig något. Låt mig därför få fråga dig om du tror att vi hos LW:s mördare INTE kommer att finna diagnosen 'APS', dvs 'allvarlig personlighetsstörning' när den framtida RPU:n så småningom blir klar?
Med tanke på din avslutande mening:
Låt mig få ta tillfället att upplysa dig om att personlighetsstörningar av den art och grad som Jonna Henningsson redan vid RPU:n uppvisade är att betrakta som just sjukdom. Så även psykos..

Du skrev just i inlägget jag svarade på att hon inte led av psykos. Det är just det som man kallar psykisk sjukdom i juridiska sammanhang. Schizofreni, manodepressivitet (den svårare varianten). Det krävs förvirring, bristande kontakt med verkligheten, typ röster, paranoia. Hade JH varit psykiskt sjuk hade hon dömts till rättsmedicinsk vård. Hon dömdes till fängelse. Psykopati, narcissism, empati- och anknytningsstörningar, autism etc etc räknas inte som sjukdom, det är personlighetsstörningar. Allvarliga, och farliga, kan de minsann vara ändå. Jag har inte sett resultaten av hennes undersökning. Kanske fanns det flera olika problem man funnit, inte ovanligt. Men det jag reagerade på var att du skrev att det var en tillfällig känslostorm. Att det räckte. Att hon inte var störd på något sätt. (Också i den post som jag svarade på först.) Eftersom jag vet att JH gjort märkliga och destruktiva saker både före och efter brottet så har det alltså varit mer än en enda tillfällig känslostorm. Nu motsäger du dig själv. Du skriver att hon var störd/psykiskt sjuk. Och ja, jag tror precis som i hennes fall, att SD har en störning och att det innefattar brist på empati. Vet inte varför du frågar om jag tror man INTE kommer att finna det hos GM. Jag skrev ju just att JH VAR störd, att det inte var en blixt från klar himmel för alla, även om kanske ingen trott att hon skulle kunna gå så långt. Om SD är GM får vi se. Själv tror jag det. Och jag tror också att S. Börjesson hade personlighetsstörningar. Jag har inte undersökt personerna. Dock kan jag tro saker och ting med min erfarenhet inom beteendevetenskap. Särskilt om de personer jag faktiskt haft kontakt med. SD har jag dock inte träffat. Det jag ville säga är att det ofta har funnits någon form av tecken och signaler, folk i omgivningen som haft undringar. Att de som gör sådant här ofta INTE är känslomässigt helt vanligt fungerande personer som bara får "en känslostorm".