2018-07-29, 22:42
Medlem
Jag hoppas att Elin går fri. Jag tycker att hon var modig. Vi behöver människor med lite passion.
2018-07-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag hoppas att Elin går fri. Jag tycker att hon var modig. Vi behöver människor med lite passion.
Hon stoppade tillfälligt utvisning av en våldsbrottsdömd man?
2018-07-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Hon stoppade tillfälligt utvisning av en våldsbrottsdömd man?
Har det framgått att just den här afghanen var dömd för våldsbrott? Utvisas skall han, men jag fick intrycket att det var från Migrationsverkets förvar han kom.
2018-07-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har det framgått att just den här afghanen var dömd för våldsbrott? Utvisas skall han, men jag fick intrycket att det var från Migrationsverkets förvar han kom.
Han hade just avtjänat två års fängelse för misshandel. Han var dock inte dömd till utvisning i samband med brottmålsdomen utan han skulle utvisas då han saknade uppehållstillstånd och fått avslag på alla sina asylansökningar och överklagningar.
https://samnytt.se/elin-erson-forsokte-stoppa-utvisning-av-en-52-arig-afghan-domd-for-misshandel/
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-29 kl. 23:11.
2018-07-29, 23:27
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag skulle nog tro att IATA vill att flygbolagen driver skadeståndsprocesser rent generellt. Nu vet jag inte om Turkish Airlines drabbades av alltför stora merkostnader, men principen måste väl ändå vara att stämma om möjlighet finnes.

Hur gick det för Östersundsspelaren som inte ville sätta mobilen i flight mode? Planet fick ju taxa tillbaka och han fick snällt stiga av. Den förseningen var kanske inte lika lång? En timme tror jag.

Men i Elins fall fick ju våldsafghanen byta plan. Mycket dyrare.

Piloten beordrade ju kriminalvårdens personal och afghanen att kämna planet så Turkish Airlines får ju betala 3 passagerares senare resa. Jag vet inte hur fulla dessa flighter är men det såg ganska fullt ut. Det är ett inkomstbortfall för flygbolaget. Det ligger också i deras intresse att statuera ett exempel så att det inte blir en vana för folk att stoppa flighter.
2018-07-29, 23:32
Medlem
Citat:
Han hade just avtjänat två års fängelse för misshandel. Han var dock inte dömd till utvisning i samband med brottmålsdomen utan han skulle utvisas då han saknade uppehållstillstånd och fått avslag på alla sina asylansökningar och överklagningar.
https://samnytt.se/elin-erson-forsokte-stoppa-utvisning-av-en-52-arig-afghan-domd-for-misshandel/
Ok. Afghanen är kriminell och Elin är en aktivist som förväxlar det goda med ondskan i begynnande schizofreni. Flygbolaget kontrolleras av Erdogan som vill islamisera Europa. Bitarna faller på plats.
2018-07-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ok. Afghanen är kriminell och Elin är en aktivist som förväxlar det goda med ondskan i begynnande schizofreni. Flygbolaget kontrolleras av Erdogan som vill islamisera Europa. Bitarna faller på plats.
Tror du har foliehatt. Afghanen är förvisso kriminell och Elin har nog en skev verklighetsuppfattning och Erdogan vill nog gärna se ett muslimskt Europa. Dock innebär inte det att alla de här sakerna är kopplade till varandra.
2018-07-30, 00:02
Medlem
Asylaktivisterna lär väl nu hamna på NO-FLY-Listan och det blir inga fler resor till Gambia, haha !!
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Vi kan ju hoppas att du blir sittande på ett sådant flygplan i nästan två timmar, och du inte vet vad som händer för att tex någon turk vill frita sina fängelsekompisar, och bara pratar turkiska. Och du hela tiden tror att ditt flygplan är kapat.
Eller att Elin nästa gång öppnar dörren när flygplanet nått marschhöjd ?
Och du blir den första att sugas ut ?
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Turkarna applåderar väl Elins tilltag? De vill ju fylla Europa med muslimer.
Jag gissar att den nationella stoltheten Turkish Airlines betyder mycket mera här än en sketen afghan, grottaliban eller vad sjutton han nu var för en pottsork. Araber och turkar är riktiga rasister och afghaner står nog inte högt i kurs i Turkiet. Turkiet har nog av sina egna problem. De kommer aldrig att ta parti för någon sådan här afghan och misshandelsdömd figur - aldrig
De allra flesta turkar är ju relativt väluppfostrade människor och skulle aldrig själva tänka sig att syssla med sådana här galenskaper

Kom ihåg att TA har en stor del av chartermarknaden i EU och vill ju förstås att deras flygbolag inte ska drabbas av galna asylaktivister
- Vilka blir nästa grupp tokaktivister ? Miljömuppar som protesterar emot klimateffekten och kastar in ekologiska surdegar i flygplansmotorerna ? Och när det inte fungerar så kastar de in elcyklarna också ?
2018-07-30, 00:03
Medlem
Citat:
Flashbacks användarbas blir mer och mer korkad för varje år som går. Ångrar att jag reggade den här användaren.

I alla fall. Tonåringarna friades för mordbrand men befanns ha orsakat branden. Alltså är det en olyckshändelse och sådant som olyckshändelser täcks av deras ansvarsförsäkringar. Hade de fällts hade deras försäkringsbolag inte betalat ut en spänn.
Att avsiktligt försena ett flygplan är ingen olyckshändelse.
Haha, nej det är det ju inte. Det är ingen "plötslig och oförutsedd händelse". I fallet med tonåringarna som eldade upp skolan, så var det ju så att bilbranden fick bilen att röra sig framåt på startmotorn så att den kom i kontakt med skolans vägg, och därför brann skolan ner. Alltså en "plötslig och oförutsedd händelse".
Det lär nog bli så att Elin får dras med existensminimum resten av sitt liv, TA kan egentligen stämma henne på teoretiskt hur mycket som helst, att de nu måste bygga om sina säkerhetsrutiner mm.
Det blir som vanligt att Röfvén slår sönder spargrisen och mutar TA att inte dra fallet vidare
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag är fortfarande förbluffad över att varken myndigheter eller media har grävt i hur informationen om flighter har läckt. Uppenbarligen finns det personal på Immigrationsverket som läcker. Riktigt hur information om en utvisningsprocess hanteras vet jag inte. Antingen är det offentlig information som vem som helst får ta del av. Vilket låter märkligt. Eller så är det absolut inte offentligt, varpå den som läcker begår tjänstefel och kanske t om lagbrott.
Intressant vinkling, det kan ju finnas läckor på TA, Turkish Airlines, och det är därför TA än så länge håller inne sin syn på det hela.
Å andra sidan så den här skurken som var 52-åringen kan ju säkert TA ta fram både namn och födelsedata så vi får veta om vad hen gjort sig skyldig till eftersom hen dömdes till två års fängelse,
och det måste ju ha skett 2015 eller 2016, dvs då domen föll.

Migrationsverket kan ju hända att det läcker vilken dag som helst vem den här 52-åringen var för en figur
Man kan ju anta att när det blir känt att 52-åringen antagligen är en riktigt rutten typ att Anne Ramberg får ta ner skylten på sitt fiiina kontor

Citat:
Jag skulle nog tro att IATA vill att flygbolagen driver skadeståndsprocesser rent generellt. Nu vet jag inte om Turkish Airlines drabbades av alltför stora merkostnader, men principen måste väl ändå vara att stämma om möjlighet finnes.

De är nog så illa tvungna, men Löfvén har ju nu panik så det skriker om det, Senaste kontakten med sin omhuldade mångkultur som Löfvén hade har renderat mask i röven och det kliar så in i helvete, han försöker nog tysta ner det så mycket det bara går...

Citat:
Hur gick det för Östersundsspelaren som inte ville sätta mobilen i flight mode? Planet fick ju taxa tillbaka och han fick snällt stiga av. Den förseningen var kanske inte lika lång? En timme tror jag.

Haha, respektblatten ja, och sånt skräpfolk vill 7K fylla Sverige med ? Fy fan !
2018-07-30, 00:04
Medlem
Citat:
Det är endast ett brott om hon har brutit mot flygkaptens order. Utan hans medverkan in en polisutredning så blir det svårt att vinna ett åtal.

Det pågår säkert redan en utredning i Turkiet, att besättningen har frågats ut av tex turkisk Polis och åklagare, och att det pågår en utredning även inom flygbolaget

BTW: Enligt turkarnas egen mentalitet så tror jag att de tycker att en kvinna kan inte stå för sina egna åsikter på det sättet som Elin gör utan det måste ligga något mycket djupare bakom. Hennes agerande kan mycket väl ses som antiislamsk propaganda, och att förvecklingar följer. Elin har inte ens en slöja på sig, när turkisk TV har rullat det här några vändor, så lär det bli reaktioner. Islamisterna kan mycket väl tycka att svenskar och svenska kvinnor ska bli måltavlor. Man ska inte leka med elden. Aldrig bråka med nationella flygbolag på det sättet, det blir alltid storpolitik av det
Afghanistan å sin sida kan ju känna sig förtalade utav Elin att hon indirekt kritiserar deras rättssystem och därmed också Islam, och det är en big NO-NO för dem. Enligt afghanerna själva så är det ju helt riktigt att döma folk till döden för att vara bögar. Att en kvinna står upp och säger det är fel, gör dem bara ännu argare. Så dessa aktivister vet fan inte vad de håller på med
2018-07-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Haha, nej det är det ju inte. Det är ingen "plötslig och oförutsedd händelse". I fallet med tonåringarna som eldade upp skolan, så var det ju så att bilbranden fick bilen att röra sig framåt på startmotorn så att den kom i kontakt med skolans vägg, och därför brann skolan ner. Alltså en "plötslig och oförutsedd händelse".
Det lär nog bli så att Elin får dras med existensminimum resten av sitt liv, TA kan egentligen stämma henne på teoretiskt hur mycket som helst, att de nu måste bygga om sina säkerhetsrutiner mm.
Det blir som vanligt att Röfvén slår sönder spargrisen och mutar TA att inte dra fallet vidare
Herregud vad korkad du är!

Tonåringarna hade inget uppsåt alltså frias de. Har man inget uppsåt så har man inte begått brott. Man kan ändå vara skadeståndsskyldig och det var vad som hände.

Nej, Elin kommer inte leva på existensminimum resten av sitt liv. Som mest kommer hon dömas att betala ersättning på några hundra tusen kronor. Men troligen inte ens så mycket.
2018-07-30, 00:45
Medlem
Citat:
Tror du har foliehatt. Afghanen är förvisso kriminell och Elin har nog en skev verklighetsuppfattning och Erdogan vill nog gärna se ett muslimskt Europa. Dock innebär inte det att alla de här sakerna är kopplade till varandra.

Att WbZV tror på sådana här idéer må vara hänt. Men man ska inte underskatta MENA-ländernas fabläss för fabler och konspirationsteorier, så vad fan som helst kan ju hända
Den muslimska världen är full av konstiga idéer om västvärlden,
och då kommer inte Sverige undan
De flesta nyankomna tror att de är i EU, inte i Sverige, de vet inte så mycket skillnad på Europa och Sverige inte

Citat:
Herregud vad korkad du är!

Tack för den ! - Jo jag har papper på det ja, tack o lov !
E det måste väl vara värmen tror jag....

Citat:
Nej, Elin kommer inte leva på existensminimum resten av sitt liv. Som mest kommer hon dömas att betala ersättning på några hundra tusen kronor. Men troligen inte ens så mycket.
Jaha, och hur har du räknat på det då ? Räntan på sådana belopp brukar bara de bli stora, riktigt stora. Och att hon med bara socionom-inkomster ska kunna betala av det på rimlig tid verkar ju långsökt.
Hon kan ju inte bara ränna in på banken och be om lån för sådant. Hon har väl CSN efter sig också ?
Inte som att köpa en lägenhet precis, då ska hon redan ha ett jobb förstås.

Fast det kan ju bli en konstig twist på den här historien - att tex TA tar videon och gör reklam av den ?
Den som lever får väl se...
Senast redigerad av DrSvenne 2018-07-30 kl. 01:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in