2015-06-16, 04:00
Medlem
Anonym216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Hur undviker man att bli biten? Skulle vilja skaffa en orm man kan hålla i, är vissa arter tamare än andra eller måste man lära dem?

Hej!
Om du vill skaffa orm rekommenderar jag skarpt kungspyton, de blir ca 1.20-1.50 långa och är generellt "snälla", bet är mycket ovanligt.
Hur man undviker att bli biten? Biter de så biter de, helt enkelt. Det är inte så farligt som det verkar, det är två stick och sen är det över. Oftast är det bara osäkra små juveniler som bits eller om de känner sig hotade och stressade.
Hantera 3-4 ggr i veckan.
När du ska ta ut din orm ur sitt terrarium ska du vara självsäker, är du rädd, oförsiktig och rycker, så är det större chans att ormen biter.
Jag har dock bara blivit biten en gång, och jag har över 10 ormar i min ägo, varav två är riktigt aggressiva Rutpyton.
Den som bet mig var en majsorm, haha, den näst snällaste ormarten man kan ha, typ.
Citera
2016-08-13, 22:42
Medlem
Silltunnas avatar
Bumpar denna tråd. Är det fler som har ormar hemma? Släng upp lite bilder och berätta om dom!
Citera
2016-11-24, 09:43
Medlem
darkreapers avatar
Hej! Jag har redan en kungspyton. NU har jag en fråga här...tänkte köpa en till orm och jag har lite krav på att
1. Den ska vara så liten som möjligt...
2. Inte vara giftig alls som tex en trynsnok....vet att det inte är dödligt gift och dom bara är baktandsgiftiga men ändå....
3. Den ska va lätt att ta hand om och inte vara agressiv. Alltså gå att ta upp och hålla på med...runt 40-50 cm lång vore ju perfekt men jag vet inte om det finns så många riktigt...funderat på en sandboa men dom ser man aldrig ens för dom är nedgrävda under sanden hela tiden...funderat på en trynsnok men det negativa som jag inte vill ha med är att dom är baktandsgiftiga....själv bryr jag mig inte men min tjej gör....
Citera
2016-11-26, 14:52
Medlem
Majsormar är den bästa husdjursormen för nybörjare. Blir sällan sjuka och matvägrar sällan. Köp en halv-vuxen eller vuxen om du är nybörjare. Kungspython och boaormar kan lätt få lunginflammation mm om man inte är van vid dem. Majsormen kommer från Nordamerika och tål kyla bättre. Dessutom så är de mycket lätta att odla på. De finns i över 100 färgvarianter. heter "cornsnake" på engelska om du skall googla. De kostar nästan ingenting heller. Ett par hundralappar för "vanliga" färgvarianter. De är enkla att sköta, tar alltid döda möss och småråttor vilket innebär att du kan köpa ett par kilo och ha i frysen och tina upp dem i varmt vatten. De är mycket snälla och lätta att hantera.
Citera
2018-07-29, 11:58
Medlem
snivlems avatar
är det lagligt att inneha giftormar ?? som har giftet kvar och huggtänder kvar? r det verkligen lagligt i sverige?
Citera
2018-07-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
är det lagligt att inneha giftormar ?? som har giftet kvar och huggtänder kvar? r det verkligen lagligt i sverige?

Jo det är lagligt, vissa kommuner kräver att du sökt tillstånd.
Giftormar som inte har gift eller tänder kvar är nog inte lagligt att ha eftersom det räknas som djurplågeri.
Citera
2018-07-29, 20:13
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo det är lagligt, vissa kommuner kräver att du sökt tillstånd.
Giftormar som inte har gift eller tänder kvar är nog inte lagligt att ha eftersom det räknas som djurplågeri.

ok upponer landet sverige som vanligt
Citera
2018-07-29, 20:15
Medlem
Citat:
ok upponer landet sverige som vanligt

Varför är det upponer?
Citera
2018-07-29, 20:17
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Varför är det upponer?

att gift o tandfria ormar inte tillåts men jag ska betala notan när en aspie med specialintresse blir biten av en exotisk giftorm
Citera
2018-07-29, 20:28
Medlem
Citat:
att gift o tandfria ormar inte tillåts men jag ska betala notan när en aspie med specialintresse blir biten av en exotisk giftorm

Giftfria giftormar finns självklart inte. Visst har den mindre gift efter att ha använt gift men giftfria blir dom aldrig. Du kan aldrig ta bort giftet ur en orm permanent eller ens någorlunda långvarigt.
Att det är förbjudet att ha ormar utan tänder är för att dom övelever inte särsklilt länge då, i vissa länder är det vanligt att man tar ut tänderna eller syr igen munnen på ormar för att kunna visa upp dom. Men då räknar man självklart med att ormen är död rätt snart. Det ingår i deras affärer.
Så jag har svårt att se att det skulle vara upponer, även om giftormar var förbjudna så tycker jag verkligen inte vi ska låta dumheter som att dra ut tänder på ormar vara lagligt.

Men när det kommer till notan så behöver du nog inte oroa dig, giftormar är väldigt ovanliga och bett som kräver sjukvård är extremt ovanligt. Jag är rätt övertygad om att hundar är ett betydlgt större problem i det avseendet
Citera
2018-07-29, 20:43
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Giftfria giftormar finns självklart inte. Visst har den mindre gift efter att ha använt gift men giftfria blir dom aldrig. Du kan aldrig ta bort giftet ur en orm permanent eller ens någorlunda långvarigt.
Att det är förbjudet att ha ormar utan tänder är för att dom övelever inte särsklilt länge då, i vissa länder är det vanligt att man tar ut tänderna eller syr igen munnen på ormar för att kunna visa upp dom. Men då räknar man självklart med att ormen är död rätt snart. Det ingår i deras affärer.
Så jag har svårt att se att det skulle vara upponer, även om giftormar var förbjudna så tycker jag verkligen inte vi ska låta dumheter som att dra ut tänder på ormar vara lagligt.

Men när det kommer till notan så behöver du nog inte oroa dig, giftormar är väldigt ovanliga och bett som kräver sjukvård är extremt ovanligt. Jag är rätt övertygad om att hundar är ett betydlgt större problem i det avseendet

körtlarna för giftet kan väl tas bort?

notan på 150.000 är inget att oroa sig för ???????? https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/ddj2zJ/nota-pa-150-000-for-exotiskt-ormbett
Citera
2018-07-29, 21:00
Medlem
Citat:
körtlarna för giftet kan väl tas bort?
Det går nog inte. Eller klart det går rent fysiskt, men ormen överlever nog inte det.

Citat:
notan på 150.000 är inget att oroa sig för ???????? https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/ddj2zJ/nota-pa-150-000-for-exotiskt-ormbett

Det är rätt lite pengar jämfört med idrottsskador, olyckor i trafik och andra hobbyskador. Har svårt att se att man kan använda ekonomi som ett argument här

Men jag förstår att folk tycker att det är läskigt med ormar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in