Citat:
Ursprungligen postat av
Ranndall
Stabiliteten, kompatibiliteten (photoshop, logic x pro, word med mera), designen under ytan(handlar inte bara om att ha en dock) som macOS erbjuder går inte ens att återskapa 10% i linux.
Som sagt, Ubuntu + Docky, och du har klassiska Mac OS X. Här är några exempel på hur det kan se ut:
https://i.ytimg.com/vi/U3VNNJVX5AE/maxresdefault.jpg
https://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2017/12/docky.png
https://cn.pling.com/img//hive/content-pre1/151772-1.png
För Photoshop kan man använda GIMP, och för Word osv, är det bättre att använda LibreOffice, så att man slipper pyttemjuks proprietära filformat (mycket viktigt, när man har med dokument att göra!).
Citat:
Ursprungligen postat av
Ranndall
Är övertygad om att macOS är den "bästa" skrivbordsmiljön, övriga operativsystem ligger lite efter märker man snabbt.
Det kan jag inte hålla med om. Överhuvudtaget är Apple jävligt efterblivna med att de fortfarande inte ens har två musknappar liksom. De körde med denna efterblivna filosofi även på iPhone rätt länge, att det bara fanns en enda homeknapp, medan Androidenheter redan på den tiden hade tre standardknappar (som senare i de flesta enheter flyttades till skärmen). På mina möss har jag alltid standard höger och vänster knappar, sedan scrollhjulet (som också går att klicka med), bak och fram knappar, som minimum.
Poängen är att macOS är en oskön skrivbordsmiljö (inte bara pga den efterblivna musen! Jag bara använde den som exempel). Det är en sak att argumentera för att vissa program inte finns till GNU/Linux, som Windowsanvändare (utöver ett fåtal men viktiga spel, som StarCraft II, är det främst Notepad++, Media Player Classic Home Cinema och en tung open source motsvarighet till BitLocker som håller mig tillbaka från Linux, och sedan det efterblivna filsystemet där senast modifierad, inte loggas på ext4 osv), men som Macanvändare finns det ingen vettig anledning att inte radera macOS från datorn och bara köra Ubuntu+Docky. Ännu bättre om du tänkt köra Linux: köp inte en Mac. Bygg din egen dator och få samma hårdvara till bättre pris utan att ge varken Apple eller Microsoft pengar. Detta är två vidriga skitföretag som bör dö ut, eller åtminstone svälta lite ekonomiskt, så att de börjar bli hungriga och lanserar riktigt bra produkter igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ranndall
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system.
Som andra redan har påpekat, så är det inte samma operativsystem, nej. Utöver att Aqua har blivit så jävla mycket fulare och ser så mycket barnsligare (iPhoniserad), så står namnbytet för en viktig skillnad: macOS är bokstavligt talat ett namnbyte som reflekterar iPhoniseringen, efter den negativa dominansen och starka inflytande som iOS har haft på Mac OS X på senare år, vilket ju inte är konstigt alls, med tanke på att Apple knappt tjänar pengar på Macdatorer, medan iPhone är deras riktiga och enda guldkossa:
In 2016, with the release of macOS 10.12 Sierra, the name was changed from OS X to macOS to streamline it with the branding of Apple's other primary operating systems: iOS, watchOS, and tvOS.[56]
https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS#macOS
Tro det eller ej, det är faktiskt mer än bara ett namnbyte. Och förfulandet av Aqua reflekterar detta mycket väl; macOS ser obehagligt fult, billigt och simpelt ut numera; Aqua har fått alla detaljer och grafik raderade, och jag är helt övertygad om att Steve Jobs aldrig hade tillåtit denna förfulning av Mac OS X. Det är inte heller en slump att dessa radikala förändringar och förfulandet av Mac OS X, började efter att Jobban dog. Post-Jobs, slutade Apple med att namnge varje Mac OS X version efter stora katter, och bytte strax därefter namn till "OS X", och det var vid den här tiden som den obehagliga iPhoniseringen började krypa in i Mac OS X. Sedan nådde iPhoniseringen full cirkel med namnbytet till macOS.
Nu är jag inte någon Macanvändare, men som jag har förstått det blev det allt mer låsningar och iBegränsningar i Mac OS X, med OS X och macOS. Det som tidigare var ett vuxet, kraftfullt och UNIX-certifierat operativsystem som tillät avancerad funktionalitet och användning (genom bland annat terminalen), började numera likna leksaksoperativet iOS i allt högre utsträckning. Det är nog bara en tidsfråga innan Apple tar bort möjligheten att installera Windows, Linux osv på Macdatorer. Och givetvis kommer iFansen att försvara detta också.
Visst, det är väl fortfarande XNU-kerneln och i grunden, samma operativsystem som tidigare Mac OS X, men när det kommer till mjukvara, så är vissa "uppdateringar" i själva verket
nedgraderingar, har jag fått lära mig genom åren. Den första och största nedgraderingen med Mac OS X, började dock när Apple gick över till Intelprocessorer (trots allt, så är ju inte mainstreamtänket och iDiotcertifieringen komplett, utan i7 processorer; det måste ju finnas ett litet i även i processorerna liksom

). Jag gillar verkligen AMD skarpt som företag, men jag kan inte sticka under stolen med att x86 (eller egentligen CISC) är förlegat, och alldeles för mycket Intelmonopol, medan PowerPC som ju är RISC-baserat (och därmed överlägsen CISC/x86) och en öppen, interoperatibel (viktigt ord!) standard, var en mycket bättre teknologi (de tekniskt överlägsna lösningarna, vinner inte alltid!), och Jobban borde inte ha sålt sin själ till Intel på det sättet. Tyvärr ser det rätt dött ut nuförtiden för PowerPC, vilket är trist som fan, eftersom det helt enkelt är överlägsen teknologi (strömsnålare än x86 bland annat, vilket ju är miljövänligt om något).
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Hahaha Alukort, kul att se dig i form igen

Ja, Aluminiumkortet måste ju fucka loss i ännu en anti-Appletråd
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Helt riktigt; Appleprodukter är ovidkommande och gör ingen som helst nytta annat än att ge oss starkare konkurrenter på marknaden. Det måste svida djupt i nervbanorna av att Apple råkar suga så mycket så ingen ens är intresserad av ert underlägsna iSkräp, trots att det är vårt huvudsakliga debattämne. Inte ens dina desperata ad hominem-teser om motdebattörerna gör Apple ett endaste dugg bättre, så dem kan du faktiskt skippa

Det är ganska befängt och bisarrt att iFansen fortfarande än idag använder "jag får åtminstone knulla" kortet; jag minns att det här iDiotargumentet användes flitigt redan 2011, och de har inte uppgraderat deras argumentarsenal än, efter alla dessa år av iDioti. Men det är klart, det går ju inte rent tekniskt att försvara Appleprodukter, och i ett desperat försök att smita ifrån den obligatoriska iDiotstämpeln, försöker man självaggrandisera ens knullhistorik.
Förklara för mig, hur förändrar det faktumet att en iPhonemänniska får knulla, att iPhone fortfarande rent tekniskt både sett till mjukvara och hårdvara, är en skitprodukt? Att en mainstreamtänkande iDiot får knulla förändrar ingenting sett till hur objektivt undermålig en iPhone faktiskt är. Det är ju liksom knappast så att en iPhone blir värsta high-end enheten och får helt automagiskt 64 processorkärnor alla klockade på 8GHz, bara för att han som använder den belägrar många honor.
Skit är skit helt enkelt, konstigare än så är det inte. Och ja, man bör skämmas om man går runt med en iPhone.
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Har du ens sett dagens Ubuntu?
Ubuntu, aka negerlinux, kan man skratta mycket åt, men det finns som sagt var, ingen vettig anledning att köra med macOS när Ubuntu finns några musklick bort. Ubuntu är ju open source och har ett stort programutbud. Visst, Ubuntu kanske inte är kompatibelt med tvOS osv, men man får ju sluta upp med att vara så efterbliven och liksom inte ekosystemifiera hela ens hus med Appleprodukter (överhuvudtaget är det rätt efterblivet att äga en TV idag!).
Citat:
Ursprungligen postat av
Libreseis
Till alla: ignorera "avc". Han medvetet trollar hårt, är tvärsäker på det.
Alla som har en någorlunda provocerande åsikt är "troll". Huvudsaken är inte om vissa trollar eller inte, utan hur det ligger till med sanningshalten i argumenten.