Vi datornördar hatar Appleprodukter eftersom Apple bara säljer underlägsen skit som de har designat till målgruppen iGnoranta iDioter. Konstigare än så är det inte. Dessutom är Appleprodukter jävligt fula också, inte bara chassit utan även mjukvaran. Varenda iPhone har varit fulare än den andra. Ser ut som tvålprodukter hela bunten. Nu har visserligen Sony på senare tid försökt flörta med iDioterna, och tvåldesignade XZ2 till en typisk feminin iPhone design, vilket helt klart måste vara den fulaste Xperian hittills, men tittar vi på Sony's äldre Xperior, t.ex. Xperia S, Z, Z1 och Z2, där har vi riktigt snygga, stiliga, maskulina enheter med futuristisk design, och manligast av allt, flashvänliga också! Jag fick lite hjälp av den utmärkta
Mobiltelefon häromdagen, med att flasha min älskade Xperia Z (första gången, vill ju inte bricka den! Så det är bra med hjälp av en erfaren flashare), och nu kör jag en mycket mer uppdaterad och högst rasmedveten version av Android, nämligen LineageOS 14.1 (ras är ett latinskt lånord som betyder just
lineage!). Detta är ju fantastiskt och så här Android borde vara, alltså precis som Windows, när man köper en ny dator, vad är det första man gör? Drar ner en ren Windows ISO och formaterar hela hårddisken inklusive recovery partitionen (som är till för n00bsen hur som helst), så att man slipper all förinstallerad OEM bloatware. Eller helt enkelt raderar Windows och installer Linux på burken. Visserligen är inte LineageOS 100% vanilla Android (alltså AOSP), men betydligt närmare AOSP än Sony's stock ROM.
Så varför är flasha ens mobil viktigt? Just eftersom Sony och andra Android OEMs, bara förser ens enhet med uppdateringar i cirka 2 år, om ens det (ibland ingen alls), vilket innebär att man för att köra senaste Android, hela tiden måste köpa nya enheter, eftersom mammasknullarna har kommit överens tillsammans med Google om det mest retarderade sättet att underhålla ett modernt operativsystem på, via open handset alliance, vilket alltså, till skillnad från inte bara iOS, utan även Windows, Mac OS X och alla Linuxdistros och *BSDs osv, tydligen ska vara som så, att Google utvecklar Android ideellt (med kravet att Gapps osv måste vara förinstallerat för Androidcertifiering), sedan ger Google bort Androidkällkoden till allmänheten, och överlåter ansvaret till att uppdatera Android till OEMs. Bland annat beror detta på att ARM processorer inte har något som motsvarar UEFI standarden, vilket skulle drastiskt underlätta för Google att uppdatera alla Androidenheter. Men också eftersom det är en medveten affärsstrategi.
I alla fall, detta har ju lett till att en hel del Androidenheter inte får uppdateringar, och OEMs och mobiloperatörer sitter där och kukar sönder Android med proprietär skit här och låsningar där osv. Just därför bör man ge alla dessa kuksugare långfingret, låsa upp bootloadern och roota ens Androidenhet och flasha in en riktigt bra custom-ROM och köra Android så som det var tänkt (finns AOSP builds, och en massa annat utöver rasmedvetna LineageOS).
Med det sagt, alla seriösa datornördar, köp BARA flashvänliga Androidenheter! Jag har mestadels köpt Xperia flaggskeppen de senaste åren eftersom Sony är den mest flashvänliga och AOSP-vänliga OEM som finns där ute (dock finns det fortfarande problem med Sony som försvårar custom-ROMs utvecklingen till Sonyenheter, t.ex. deras DRM camera keys och liknande proprietär vendor lock-in trams som gör en mindre sugen på att flasha en Sonyenhet, eftersom det innebär försämrad funktionalitet med kameran osv, men men, flashad Android är viktigare i slutänden!).
Så varför suger Apple? Jo, pga Apple's fanatiska, totalitära kontroll över datorerna och mobilerna de säljer. Att det överhuvudtaget kallas "jailbreak", säger en hel del om Apple. Detta medan Sony delar med sig av källkoden till deras Androidenheter och släpper AOSP software binaries osv. Sony är absolut inte lagligt tvingade att göra detta heller (den enda källkoden Sony måste släppa är koden till deras modiferingar av Linuxkärnan, eftersom den är GPL). Errorsung aka Samsuck, släpper t.ex. inte källkoden till deras Androidenheter, och de har gått Applevägen med Knox och liknande totalitära proprietära vendor lock-in metoder. Alla datornördar med självrespekt bör bojkotta allt vad Samsung heter, av ren proncip.
Dessvärre är det så, att Sony ain't what they used to be, och den fokus som Sony hade när Sony var på topp, alltså när de släppte de absolut bästa och snyggaste Androidenheterna (Xperia S, Z, Z1, Z2), har nu ersatts av ett förvirrat företag som är helt i kaos där man släpper ett nytt flaggskepp med tre månaders mellanrum, och man la ner den utmärkta Xperia Z serien (som gick downhill efter Z2:an hur som helst). Men Sony har fortfarande bra AOSP stöd i och med deras open devices program:
https://developer.sony.com/develop/open-devices/
^^ Det är så det ska va. Inte som Apple med deras "vi totalt bestämmer för all evighet över telefonen du köpte av oss" trams. Fuck you liksom. Vill jag installera Linux, Windows eller vad fan som helst på en dator jag köpt, då ska jag ha friheten att göra detta också, och jo, en smartphone är faktiskt en mobil, mycket portabel dator. Sony fulade sig visserligen med Linuxstödet som de hade i tidiga versioner av PS3:an, men åtminstone erbjöd Sony oss möjligheten att installera Linux på våra PS3

r, vilket var coolt som fan på den tiden.
I alla fall, varför Apple och deras skitprodukt är så avskydda bland oss datornördar, beror på att Apple bokstavligt talat designar dem med mainstreamtänkare i åtanke, alltså anti-intellektuella, iGnoranta iDioter, som bokstavligt talat inte kan tänka själva och köper precis allt Apple säger till dem att köpa, till ockerpriser som de absolut inte är värda. Det är ju helt absurt att dessa rasligt underlägsna iPhonemänniskor köper exakt samma hårdvara till dubbla eller trippla prislappen, bara för att det sitter en ful äppellogga på burken.
När jag köper en dator, då vill jag bygga den själv; inte bara är detta mycket billigare, jag vill dessutom ha en så unik dator som möjligt, och som ingen annan har exakt samma konfiguration av komponenter som jag har. Visst finns det andra som har samma processor och grafikkort som jag har, men samma processor, grafikkort, RAM, chassi, vattenkylare osv? I don't think so. Vi datornördar är i hög utsträckning individualister, medan ni iDioter alla är likriktade konformister och medlemmar i Applah-sekten, där ni alla har samma undermåliga hårdvara och samma datormodell eller samma iPhone osv. Det här klippet sammanfattar er mainstreamtänkare perfekt:
Patrick Bateman- because I want to fit in:
https://www.youtube.com/watch?v=MxOScWMZdwI
Ni iPhonemänniskor har ingen som helst originalitet (mycket viktigt att ha), ni har ingen själ. Ni vill vara som alla andra.
Det finns som sagt en del problem på Androidfronten, och visst, Project Treble är ett steg i rätt riktning, men köper man en flash/AOSP-vänlig enhet, så kan man komma runt i stort sett alla de problem som Android lider av, och utöva full kontroll över ens mobila operativsystem. LineageOS flyter riktigt jävla bra, drar mindre ström när man har konfigurerat inställningar och stängt av en massa skit osv så att man sparar på både processorkraft och batteri. Dessutom innebär LineageOS och andra custom-ROMs, mindre PRISM/NSA bullshit också, beroende på hur man konfigurerar enheten (t.ex. SELinux, OpenVPN osv).
Fyfan vad tråkigt att vara fast i iOS i alla dessa år och inte kunna variera. Det var som att blåsa nytt liv i min Xperia Z (sista Androidversionen som Sony uppdaterade på den, var Android 5.1.1, och nu sitter jag med LineageOS 14.1 som sagt, alltså Android 7.1). Så med Android är det som så, att bara för att OEMs slutar uppdatera enheten (detta gäller även Google och deras tidigare Nexusenheter), så innebär det inte att du är fast på en osupportad Androidversion för alltid. Detta i stor kontrast mot Apple, som gör allt för att du inte ska kunna ändra på någonting i deras produkter, bland annat löder Apple fast RAM-minnet och liknande efterbliven skit, jävla kontrollfreaks. Varför gör Apple detta? För att tjäna en extra slant så att du köper en helt ny Mac så fort RAM-minnet krånglar, istället för att gå och köpa en ny RAM-sticka.
Apple är ett ondskefullt företag.