2018-07-26, 18:28
Medlem
För jävla roligt att läsa hur socialfall som inte ser eller begriper skillnaden på en ipad pro och en 500 kronors surfplatta i hårdplast från Clas Ohlson! Vi snackar alltså datortattare som tycker ett dammsugarlåtande hembygge med windows 7 och en beige tjockmonitor med upplösningen 1024x768 är den perfekta surfdatorn. Stackars jävlar.

Logiken är lite oklar, men tydligen är det alltså så att eftersom socialfallen själva, och deras släkt, kör skrotbilar så kan inte en imac pro 27" vara premium. Eller har jag missförstått premium"argumenten"???
2018-07-27, 03:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Vi datornördar hatar Appleprodukter eftersom Apple bara säljer underlägsen skit som de har designat till målgruppen iGnoranta iDioter. Konstigare än så är det inte. Dessutom är Appleprodukter jävligt fula också, inte bara chassit utan även mjukvaran. Varenda iPhone har varit fulare än den andra. Ser ut som tvålprodukter hela bunten. Nu har visserligen Sony på senare tid försökt flörta med iDioterna, och tvåldesignade XZ2 till en typisk feminin iPhone design, vilket helt klart måste vara den fulaste Xperian hittills, men tittar vi på Sony's äldre Xperior, t.ex. Xperia S, Z, Z1 och Z2, där har vi riktigt snygga, stiliga, maskulina enheter med futuristisk design, och manligast av allt, flashvänliga också! Jag fick lite hjälp av den utmärkta Mobiltelefon häromdagen, med att flasha min älskade Xperia Z (första gången, vill ju inte bricka den! Så det är bra med hjälp av en erfaren flashare), och nu kör jag en mycket mer uppdaterad och högst rasmedveten version av Android, nämligen LineageOS 14.1 (ras är ett latinskt lånord som betyder just lineage!). Detta är ju fantastiskt och så här Android borde vara, alltså precis som Windows, när man köper en ny dator, vad är det första man gör? Drar ner en ren Windows ISO och formaterar hela hårddisken inklusive recovery partitionen (som är till för n00bsen hur som helst), så att man slipper all förinstallerad OEM bloatware. Eller helt enkelt raderar Windows och installer Linux på burken. Visserligen är inte LineageOS 100% vanilla Android (alltså AOSP), men betydligt närmare AOSP än Sony's stock ROM.

Så varför är flasha ens mobil viktigt? Just eftersom Sony och andra Android OEMs, bara förser ens enhet med uppdateringar i cirka 2 år, om ens det (ibland ingen alls), vilket innebär att man för att köra senaste Android, hela tiden måste köpa nya enheter, eftersom mammasknullarna har kommit överens tillsammans med Google om det mest retarderade sättet att underhålla ett modernt operativsystem på, via open handset alliance, vilket alltså, till skillnad från inte bara iOS, utan även Windows, Mac OS X och alla Linuxdistros och *BSDs osv, tydligen ska vara som så, att Google utvecklar Android ideellt (med kravet att Gapps osv måste vara förinstallerat för Androidcertifiering), sedan ger Google bort Androidkällkoden till allmänheten, och överlåter ansvaret till att uppdatera Android till OEMs. Bland annat beror detta på att ARM processorer inte har något som motsvarar UEFI standarden, vilket skulle drastiskt underlätta för Google att uppdatera alla Androidenheter. Men också eftersom det är en medveten affärsstrategi.

I alla fall, detta har ju lett till att en hel del Androidenheter inte får uppdateringar, och OEMs och mobiloperatörer sitter där och kukar sönder Android med proprietär skit här och låsningar där osv. Just därför bör man ge alla dessa kuksugare långfingret, låsa upp bootloadern och roota ens Androidenhet och flasha in en riktigt bra custom-ROM och köra Android så som det var tänkt (finns AOSP builds, och en massa annat utöver rasmedvetna LineageOS).

Med det sagt, alla seriösa datornördar, köp BARA flashvänliga Androidenheter! Jag har mestadels köpt Xperia flaggskeppen de senaste åren eftersom Sony är den mest flashvänliga och AOSP-vänliga OEM som finns där ute (dock finns det fortfarande problem med Sony som försvårar custom-ROMs utvecklingen till Sonyenheter, t.ex. deras DRM camera keys och liknande proprietär vendor lock-in trams som gör en mindre sugen på att flasha en Sonyenhet, eftersom det innebär försämrad funktionalitet med kameran osv, men men, flashad Android är viktigare i slutänden!).

Så varför suger Apple? Jo, pga Apple's fanatiska, totalitära kontroll över datorerna och mobilerna de säljer. Att det överhuvudtaget kallas "jailbreak", säger en hel del om Apple. Detta medan Sony delar med sig av källkoden till deras Androidenheter och släpper AOSP software binaries osv. Sony är absolut inte lagligt tvingade att göra detta heller (den enda källkoden Sony måste släppa är koden till deras modiferingar av Linuxkärnan, eftersom den är GPL). Errorsung aka Samsuck, släpper t.ex. inte källkoden till deras Androidenheter, och de har gått Applevägen med Knox och liknande totalitära proprietära vendor lock-in metoder. Alla datornördar med självrespekt bör bojkotta allt vad Samsung heter, av ren proncip.

Dessvärre är det så, att Sony ain't what they used to be, och den fokus som Sony hade när Sony var på topp, alltså när de släppte de absolut bästa och snyggaste Androidenheterna (Xperia S, Z, Z1, Z2), har nu ersatts av ett förvirrat företag som är helt i kaos där man släpper ett nytt flaggskepp med tre månaders mellanrum, och man la ner den utmärkta Xperia Z serien (som gick downhill efter Z2:an hur som helst). Men Sony har fortfarande bra AOSP stöd i och med deras open devices program:

https://developer.sony.com/develop/open-devices/

^^ Det är så det ska va. Inte som Apple med deras "vi totalt bestämmer för all evighet över telefonen du köpte av oss" trams. Fuck you liksom. Vill jag installera Linux, Windows eller vad fan som helst på en dator jag köpt, då ska jag ha friheten att göra detta också, och jo, en smartphone är faktiskt en mobil, mycket portabel dator. Sony fulade sig visserligen med Linuxstödet som de hade i tidiga versioner av PS3:an, men åtminstone erbjöd Sony oss möjligheten att installera Linux på våra PS3r, vilket var coolt som fan på den tiden.

I alla fall, varför Apple och deras skitprodukt är så avskydda bland oss datornördar, beror på att Apple bokstavligt talat designar dem med mainstreamtänkare i åtanke, alltså anti-intellektuella, iGnoranta iDioter, som bokstavligt talat inte kan tänka själva och köper precis allt Apple säger till dem att köpa, till ockerpriser som de absolut inte är värda. Det är ju helt absurt att dessa rasligt underlägsna iPhonemänniskor köper exakt samma hårdvara till dubbla eller trippla prislappen, bara för att det sitter en ful äppellogga på burken.

När jag köper en dator, då vill jag bygga den själv; inte bara är detta mycket billigare, jag vill dessutom ha en så unik dator som möjligt, och som ingen annan har exakt samma konfiguration av komponenter som jag har. Visst finns det andra som har samma processor och grafikkort som jag har, men samma processor, grafikkort, RAM, chassi, vattenkylare osv? I don't think so. Vi datornördar är i hög utsträckning individualister, medan ni iDioter alla är likriktade konformister och medlemmar i Applah-sekten, där ni alla har samma undermåliga hårdvara och samma datormodell eller samma iPhone osv. Det här klippet sammanfattar er mainstreamtänkare perfekt:

Patrick Bateman- because I want to fit in:
https://www.youtube.com/watch?v=MxOScWMZdwI

Ni iPhonemänniskor har ingen som helst originalitet (mycket viktigt att ha), ni har ingen själ. Ni vill vara som alla andra.

Det finns som sagt en del problem på Androidfronten, och visst, Project Treble är ett steg i rätt riktning, men köper man en flash/AOSP-vänlig enhet, så kan man komma runt i stort sett alla de problem som Android lider av, och utöva full kontroll över ens mobila operativsystem. LineageOS flyter riktigt jävla bra, drar mindre ström när man har konfigurerat inställningar och stängt av en massa skit osv så att man sparar på både processorkraft och batteri. Dessutom innebär LineageOS och andra custom-ROMs, mindre PRISM/NSA bullshit också, beroende på hur man konfigurerar enheten (t.ex. SELinux, OpenVPN osv).

Fyfan vad tråkigt att vara fast i iOS i alla dessa år och inte kunna variera. Det var som att blåsa nytt liv i min Xperia Z (sista Androidversionen som Sony uppdaterade på den, var Android 5.1.1, och nu sitter jag med LineageOS 14.1 som sagt, alltså Android 7.1). Så med Android är det som så, att bara för att OEMs slutar uppdatera enheten (detta gäller även Google och deras tidigare Nexusenheter), så innebär det inte att du är fast på en osupportad Androidversion för alltid. Detta i stor kontrast mot Apple, som gör allt för att du inte ska kunna ändra på någonting i deras produkter, bland annat löder Apple fast RAM-minnet och liknande efterbliven skit, jävla kontrollfreaks. Varför gör Apple detta? För att tjäna en extra slant så att du köper en helt ny Mac så fort RAM-minnet krånglar, istället för att gå och köpa en ny RAM-sticka.

Apple är ett ondskefullt företag.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-27 kl. 03:43.
2018-07-27, 07:44
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

När jag köper en dator, då vill jag bygga den själv; inte bara är detta mycket billigare, jag vill dessutom ha en så unik dator som möjligt, och som ingen annan har exakt samma konfiguration av komponenter som jag har. Visst finns det andra som har samma processor och grafikkort som jag har, men samma processor, grafikkort, RAM, chassi, vattenkylare osv? I don't think so. Vi datornördar är i hög utsträckning individualister, medan ni iDioter alla är likriktade konformister och medlemmar i Applah-sekten, där ni alla har samma undermåliga hårdvara och samma datormodell eller samma iPhone osv. Det här klippet sammanfattar er mainstreamtänkare perfekt:

haha vilken tjackig svada, blev det sent igår?

Ovan paragraf sammanfattar allt vad jag sagt. De som "hatar" Apple är extrema datanördar som betraktar datorn likt inredaren betraktar sin lägenhet. Den ska vara "personlig" och specialanpassad bara för dig! Aww. För helvete mannen, det är en fucking dator. Skaffa en flickvän i stället.

För övrigt är man inte "individualist" bara för att man har personifierat sitt mobiloperativ eller skrivbordsbild, men jag kan förstå att dessa insels tror det. Det är exakt ingen som bryr sig om eran vattenkylda gräsklippare till dator.
2018-07-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag skulle säga att det är delvis rätt eftersom Apple vägrar stödja universalstandarder. Usb-standarden, 3.5mm-standarden, SIM-standarden, Flash-standarden och open source-standarden är bara några exempel i mängden som Apple oförklarligt (nåväl, så länge det handlar om något annat än att Apple bara ska tjäna pengar) vägrat stödja genom åren.

Haha, för helvete,,, Det enda oförklarliga är hur du i din monumentala okunskap kommit fram till att Apple vägrat följa "SIM-standarden".

Typiskt ignoranta windowsfår (mer mainstream än Microsoft Windows finns för fan inte) att gråta floder om "Flash" och "standard" i samma mening, läs och lär:

https://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/
2018-07-27, 17:09
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Folk som inte vill leva hela sitt liv med en dator som presterar som en 486:a på grund av alla virus och antivirusprogram man dras med... De och de som enkelt vill kunna stänga av sin dator utan att behöva leta i månader efter "shut down" som något geni placerat under menyn START.
Har inte haft några virus på massor av år.
Slipp virus genom att använda ett begränsat konto i vardagen istället för att vara administratör. Inget kan installeras då.
Stäng av finns direkt under Windowsknappen sen win7 kanske även i Vista? Kanske dags att uppdatera sig lite före gnället
2018-07-27, 17:36
Medlem
sneervs avatar
Någon här som var med hemdator boomen på 80 början av 90tal? Hur uppfattades Apple då? Var dom dom goda och man höll på dom?

Har märkt att det ligger i dom flesta människors natur att hata dom som blir allt för stora. Gäller ju Google med, Där var jag med i starten och dom var dom "goda" men ju större dom vart ju mer hat fick dom med. Samma med facebook.

Förövrigt så skulle jag nog inte kunna köra en Apple dator är för bekväm med Windows, Men med Mobil är det tvärt om. Har haft Apple sen 3gs. Mest för man är inne i deras ekosystem nu och är bekvämt som sagt. Dom tidigare 3g mobilerna som man erbjöds innan Apple var ju så dåliga insåg man.
Den känslan av att starta min 3gs första gången och använda den var gudomlig så jäkla bra var den var som att hoppa ett decennium in i framtiden. Dock har jag aldrig fått den känslan igen av nån ny telefon, köpte X på release men vart ingen wow faktor där med. Önskar Att jag en dag ska få sån känsla igen.
Senast redigerad av sneerv 2018-07-27 kl. 17:38.
2018-07-27, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Någon här som var med hemdator boomen på 80 början av 90tal? Hur uppfattades Apple då? Var dom dom goda och man höll på dom?

Har märkt att det ligger i dom flesta människors natur att hata dom som blir allt för stora. Gäller ju Google med, Där var jag med i starten och dom var dom "goda" men ju större dom vart ju mer hat fick dom med. Samma med facebook.

Förövrigt så skulle jag nog inte kunna köra en Apple dator är för bekväm med Windows, Men med Mobil är det tvärt om. Har haft Apple sen 3gs. Mest för man är inne i deras ekosystem nu och är bekvämt som sagt. Dom tidigare 3g mobilerna som man erbjöds innan Apple var ju så dåliga insåg man.
Den känslan av att starta min 3gs första gången och använda den var gudomlig så jäkla bra var den var som att hoppa ett decennium in i framtiden. Dock har jag aldrig fått den känslan igen av nån ny telefon, köpte X på release men vart ingen wow faktor där med. Önskar Att jag en dag ska få sån känsla igen.
Ja.
Hade mac för att de var bra maskiner.

Macen hade mycket bättre grafik och den var stabilare då de höll sig till ett litet antal tillverkare av sina produkter, pc där kunde man blanda lite hur som och då dök det upp en massa kompatibla problem.
pc folket tryckte på att det fanns så många olika program, men hur ofta använder du mer än ett kalkyl program eller tex Photoshop... Att det fanns en massa spel, själv spelar jag inte och skiter i det argumentet.

Nackdelen var väl priset, hade en Plus först och sen en SE, sen byte man sig uppåt rätt fort för att inte förlora pengar på värdeminskningen, det blev sen för dyrt att följa med i dessa köp.
Samtidigt så hade pc börjat få till bättre maskiner för just grafik och så, så jag börja bygga egna burkar istället...
2018-07-28, 00:25
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzialbatrozz
Haha, för helvete,,, Det enda oförklarliga är hur du i din monumentala okunskap
Som bättre vetande får du då faktiskt ta och exemplifiera, till skillnad från dina inkompetenta fanboykollegor i denna tråd

Citat:
kommit fram till att Apple vägrat följa "SIM-standarden".
Apple vägrade stödja micro-SIM som var marknadsstandard fram till iPhail (aka. iPhone)

Citat:
Typiskt ignoranta windowsfår (mer mainstream än Microsoft Windows finns för fan inte) att gråta floder om "Flash" och "standard" i samma mening, läs och lär:

https://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/
iGnoransen står ni Applefjortisar för. Windows är naturligtvis mainstream, av den enkla anledningen att det är det enda användbara alternativet på skrivbordsfronten. Windows är ett krav för de allra flesta programmen genom historien, vare sig man vill eller inte. Detsamma kan inte sägas om Mac OS: det är sämre än både Windows och Linux, inkompatibelt med allt och inget, och ändå väljer folk att skaffa det, trots att Ubuntu Linux ser exakt likadant ut och är överlägset på alla sätt och vis. Vad i hela friden är det då som lockar så infernaliskt med Apples töntiga skitsystem? Just det, att man kan följa hippiestilen och vara mainstream.

Hör upp, kabanossie: den dagen vi faktiskt behöver ett seriöst alternativ, står Linux redo att ta över. Mac OS fyller ingen som helst funktion mellan användarvänliga Windows med massivt programutbud, och strykjärnsstabila Linux med alla existentiella möjligheter att skriva kod dagarna i ända och vara riktigt jävla hardcore. Med SteamOS och Xbmc har vi dessutom riktigt snygga system, till skillnad från iSopor som tror Windows XP-eran erbjöd det bästa ur OS-designens historia.
Senast redigerad av avc 2018-07-28 kl. 00:34.
2018-07-28, 07:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
haha vilken tjackig svada, blev det sent igår?
Faktiskt Jag låg helt fucked up och hade skitont i vänster midja, kunde inte sova över hela natten. Visade sig vara några njurstenar när jag kollade upp det senare på morgonen. Ganska små dock, så det ska inte vara några konstigheter att bli av med dem via en jävla massa K2 MK-4 och minskad D3 dosering samt en jävla massa vegansk bodybuilding (hör och häpna, animaliskt protein är inte bara karcinogent, utan ökar även risken för njurstenar bland mycket annan skit), plus en massa citronsyra och äppelcidervinäger. Desto bättre anledning hur som helst att dra igång min veganska bodybuilding deff fo' real de kommande månaderna, har varit för mycket njutning av skräpmat på sistone (därav njurstenar, lol).

I alla fall, så satt jag och skrev av mig lite eftersom jag inte kunde göra något annat med smärtan i njurarna, inatt. Så det fick helt enkelt bli lite klassisk nostalgi där jag kallar er iGnoranta iDioter Jag menar, finns det något bättre än att hata på er iFans?

Citat:
Ovan paragraf sammanfattar allt vad jag sagt. De som "hatar" Apple är extrema datanördar som betraktar datorn likt inredaren betraktar sin lägenhet. Den ska vara "personlig" och specialanpassad bara för dig! Aww. För helvete mannen, det är en fucking dator. Skaffa en flickvän i stället.
Ja, självklart är vi extrema datornördar. Vi Applehatare är liksom hardcore nördar (på riktigt!). Vi hatar Apple och alla deras iDiotprodukter eftersom vi har en hjärna till skillnad från er mainstreamtänkare. Vafan trodde du, att det var trendiga typer som hatar Apple? Kom igen liksom, Applehatet är reserverat för oss geeks. Mest av allt hatar vi dock er mainstreamtänkare som köper Apple; att Apple kör som de gör, det är ju fullt förståeligt; Apple bara follow the money så att säga. Att ni däremot höjer Apple's iDiotutbud till skyarna, det är ju ni som är det faktiska problemet. Överhuvudtaget att iPhone, kött/mejeriprodukter och alkohol är så mainstream, det är ju ganska sorgligt. Säger faktiskt rätt mycket om mänskligheten och hur efterblivna människor överlag är. Trots allt har jag länge hävdat att produkterna vi använder, reflekterar och avslöjar ganska mycket om vilka vi är. Och just därför förtjänar ni iSheep, iDiotstämpeln.

Det obestridliga faktumet att vi Applehatare är datornördar, innebär att vi är mer kompetenta än er iDioter inom datorer, smartphones osv. Vad som är en skitbra teknologisk produkt för er iSheep, duger inte för oss Applehatare.

Angående flickvänner så har jag haft sådana också, visst, det är gött att knulla och så, särskilt om de är heta, men kvinnor är knas i skallen och dyra i drift. Dessutom är det viktigt med datorer, det är liksom manligt, och framtiden. En bra, fet dator är inte bara en underhållningsmackapär, utan även framtidens ekonomi liksom. Kolla på de mest framgångsrika i-länderna, och andra stora ekonomier som visserligen inte helt har en västerländsk levnadsstandard bland dess befolkning, men ändå en avancerad och stark ekonomi, som Kina... vad har dessa länder gemensamt? De producerar eller tillverkar på ett eller annat sätt, hårdvara och/eller mjukvara (till skillnad från låt oss säga, Ukraina eller Rumänien). Sverige t.ex. har ju bland annat Spotify, Kina tillverkar all möjlig hårdvara, USA en massa mjukvara, osv.

Poängen är att datorer är viktigt, medan ni iPhonemänniskor nöjer er med en begränsad leksak som ni tror gör er till Dan Bilzerian alfahannar eller något. Det är visserligen sant att Bilzerian kör med iPhone, men det är liksom inte därför han får knulla så mycket. Att ni överhuvudtaget har intalat er själva att iPhone ger mer fitta, det är ju ganska absurt.

Citat:
För övrigt är man inte "individualist" bara för att man har personifierat sitt mobiloperativ eller skrivbordsbild, men jag kan förstå att dessa insels tror det. Det är exakt ingen som bryr sig om eran vattenkylda gräsklippare till dator.
Du missade poängen, mainstreamtänkare. Poängen är att vi datornördar har exklusiva enheter, oavsett om det är en fet custom built stationär dator eller en smartphone, så vet jag att ingen annan har exakt samma upplägg på deras hårdvarukomponenter, och det är t.ex. väldigt få som kör Trisquel. Ni iDioter tillhör ju iSheep klubben liksom; ni är en sekt som alla tänker exakt likadant (alltså mainstreamtänkare, med andra ord fattar ni ingenting), köper exakt samma skitprodukter och går omkring och tror att ni är unika när ni alla har exakt samma iProdukt med väldigt få möjligheter att ändra på iProdukten till exakt hur ni vill ha det. Och ni hypar upp bajset ni köper som om det vore manna från himlen. Som sagt, ni saknar originalitet, eftersom ni verkligen bryr er om vad andra tycker och tänker om er, och anpassar er därefter. Så om det är för stunden coolt att gå runt med en iPhone, ja då köper ni en iPhone X för 15,000 kr trots att den bokstavligt talat är skit och innehåller helt värdelösa specs (3 GB RAM, lol), ful som fan med notchad display och efterbliven aspect ratio 18:9 ) och helt enkelt är en värdelös och oduglig enhet. Men han den coolaste killen i plugget får ju knulla som fan, och han har ju en iPhone liksom, så om kag köper en iPhone också, då kanske jsg får börja doppa mer? Nigga please, ni iPhonemänniskor har bara skit i huvudet. Noll kunskap liksom.

Så här fungerar det:
“Everything great and intelligent is in the minority.” ―Goethe
^^ Vi hardcore datornördar tillhör den intelligenta minoriteten, det är alltså för oss som det görs great products, medan ni mainstreamtänkare/iPhonemänniskor är den efterblivna majoriteten på bell curve, och ni tillhör just den målgruppen som är mest lukrativ för storföretagen att mjölka pengar ur, och kränga skitprodukter till ockerpriser eftersom ni är så lättlurade. Men ni får ju knulla! Så det ursäktar alla intelligensförnedrande specs, bristen på open source osv. Open source är rent principiellt viktigt. Hade inte Android varit open source, då hade Android varit helt ointressant.

Citat:
Ursprungligen postat av sneerv

Fast Google är inte onda på samma sätt som Apple. I den utsträckning man kan tala om Google som ondska, så är det den censur som förekommer på YouTube, och att Google är på god väg att bli IRL Skynet. Men annars, om vi lägger dystopiska framtidsscenarion åt sidan här, så är Google den ledande open source utvecklaren bland de stora IT-företagen. Detta innebär att Google inte riktigt kan låsa in dig som användare, med proprietär vendor lock-in (vad du kallar Apple's "ekosystem"). Gillar du inte vanilla Android à la Nexus och hatar allt vad Google heter, så är det ju bara att flasha in en AOSP-baserad custom-ROM utan Gapps, eller installera Ubuntu Touch eller liknande, vad som nu passar dig. Med Apple har du inte dessa möjligheter.

Dessutom är alla iPhones, skit och inget annat. Klart den senaste iPhone framstår som värsta revolutionerande high-tech när man bara har ögonen på Apple liksom. Du får ju kolla runt lite. Även med katastrofala Android OEMs som Errorsung får man en bättre teknologisk upplevelse än vad Apple erbjuder, bara för att det är Android (gafflad BloatWiz/Knox skit förvisso, men mer eller mindre Android, vilket alla dagar i veckan är överlägset iOS).

Apple's ondska är en helt annan grej, Apple försöker som sagt låsa in dig så att du fortsätter köpa deras skitprodukter, because "ecosystem", och liknande försköningar av vad som egentligen handlar om fientlighet mot öppna standarder. Apple's fientlighet mot USB-laddare handlar t.ex. inte om att deras laddare skulle vara tekniskt bättre, utan snarare om att Apple vill låsa in dig med proprietära tillbehör och andra metoder som gör att du blir beroende av Apple till slut.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-28 kl. 07:16.
2018-07-28, 07:05
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Apple vägrade stödja micro-SIM som var marknadsstandard fram till iPhail (aka. iPhone)
Fientligheten mot öppna och väletablerade standarder, är rådande praxis inom amerikansk ideologi. Det är liksom inte slump att ett av få länder i världen som inte har anammat det metriska systemet, har världsledande företag som kommer med retarderade affärsstrategier som standardfientliga Embrace, Extend and Extinguish (och ingen EEE produkt har varit användbar; WMV är nog det mest kända exemplet på Microsoft's efterblivna och standardfientliga taktik), och Apple är visserligen inte lika standardfientligt inom mjukvara som Microsoft historiskt sett har varit, men det beror endast på att Apple's huvudinkomst inte är mjukvara, utan hårdvara, medan Microsoft's huvudinkomst är att pracka på folk Windowslicenser som de inte vill ha (OEM datorer). När det gäller hårdvara dock, här är Apple mycket fientliga mot standarder. Och det är som sagt en medveten affärsstrategi, med syftet att låsa in iDioterna som inte fattar bättre (de till och med försvarar att bli inlåsta i det heliga "ekosystemet" ).

Citat:
iGnoransen står ni Applefjortisar för. Windows är naturligtvis mainstream, av den enkla anledningen att det är det enda användbara alternativet på skrivbordsfronten. Windows är ett krav för de allra flesta programmen genom historien, vare sig man vill eller inte. Detsamma kan inte sägas om Mac OS: det är sämre än både Windows och Linux, inkompatibelt med allt och inget, och ändå väljer folk att skaffa det, trots att Ubuntu Linux ser exakt likadant ut och är överlägset på alla sätt och vis. Vad i hela friden är det då som lockar så infernaliskt med Apples töntiga skitsystem? Just det, att man kan följa hippiestilen och vara mainstream.

Hör upp, kabanossie: den dagen vi faktiskt behöver ett seriöst alternativ, står Linux redo att ta över. Mac OS fyller ingen som helst funktion mellan användarvänliga Windows med massivt programutbud, och strykjärnsstabila Linux med alla existentiella möjligheter att skriva kod dagarna i ända och vara riktigt jävla hardcore. Med SteamOS och Xbmc har vi dessutom riktigt snygga system, till skillnad från iSopor som tror Windows XP-eran erbjöd det bästa ur OS-designens historia.
Ja så är det. Windows kommer förr eller senare att ersättas av ReactOS, och då är det bye bye pyttemjuk. Och när det väl händer, kommer folk att vara mer villiga att köra GNU/Linux också. Men i dagsläget finns det ingen vettig anledning att använda någon som helst iDiotprodukt. Mac OS X har blivit avsevärt fulare genom åren efter alla modifieringar av det ursprungliga Aqua-temat (som faktiskt var snyggt och såg riktigt coolt ut 2001). Vill man ha ett Unix-liknande, fritt och öppen källkod operativsystem som liknar och beter sig som klassiska Mac OS X väldigt mycket, ja då är det bara att installera Ubuntu + Docky, så är det klart. Eller ännu bättre, senaste Trisquel som är 100% open source och baserad på Ubuntu MATE. Finns som sagt ingen vettig anledning att förnedra sig själv med iDiotprodukter. Jag menar, lite självrespekt får man faktiskt ha.

macOS (faktiskt så var tidigare Mac OS X, särskilt under PowerPC eran, betydligt bättre) är inget seriöst operativsystem för power users. Precis som andra iDiotprodukter, köper mainstreamtänkarna, en Mac bara för att stila och visa att de har status och liknande efterbliven keeping up appearances skit.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-28 kl. 07:17.
2018-07-28, 07:12
Medlem
Citat:
Som bättre vetande får du då faktiskt ta och exemplifiera, till skillnad från dina inkompetenta fanboykollegor i denna tråd

Haha, varför är jag inte förvånad, du vet fan inte ens vad standard är, och dessutom så har du totalt jävla fel i sak. Apple var bland de första, om inte först, att stödja micro-SIM.

Citat:
iGnoransen står ni Applefjortisar för. Windows är naturligtvis mainstream, av den enkla anledningen att det är det enda användbara alternativet på skrivbordsfronten. Windows är ett krav för de allra flesta programmen genom historien, vare sig man vill eller inte.

Men för helvete, du är ett dokumenterat socialfall vars perspektiv på nyttan av produkter från Apple är totalt jävla ovidkommande. För produktiva människor har Apple levererat riktigt bra verktyg i alla jävla år, och gör så till denna dag: https://www.youtube.com/watch?v=B8mUp_CUDfw

Citat:
En surfdator får du för 500 spänn. Så varför i helvete skall man köpa FagBook?

En dator för 500 spänn duger självfallet bra till dig. För sådana som dig så är skrotdatorer och skrotbilar det normala, tro fan att du hatar folk som köper datorer från Apple.
Senast redigerad av ozzialbatrozz 2018-07-28 kl. 07:56.
2018-07-28, 13:18
Medlem
Ranndalls avatar
För att apple är dyra.

Jag var lika dan i början, jämförde bara prestanda och pris. Tills jag installerade mac os på min pc, då fattade jag storheten bakom Apple.

Kommer nog aldrig köpa en mac men köper pc baserad hårdvara så jag vet att jag kan köra mac os / windows dual boot.
Senast redigerad av Ranndall 2018-07-28 kl. 13:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in