Citat:
Ursprungligen postat av
Lapplisan
Om jag förstår det rätt så kan man köpa en br på 70 kvm där man berikar förre ägaren med en eller två miljoner samtidigt som man i princip retroaktivt ska kompensera dennes i åratal låga månadskostnad.
Taskigt
Jag tror du missförstår. Det gäller
nya föreningar med sprillans ny lägenhet där man lägger in en insats. Då berikar man byggfirman.
När det gäller begagnade lägenheter ska köparen även där tänka på hur stor föreningens skuld är per kvm, renoveringsbehovet i framtiden och om det finns risk att renoveringar påverkar månadskostnaden.
När man som gammal förening planerar för finansiering av framtida renoveringar av huset så har vi i vår förening bestämt oss för lånefinansiering i stället för fondering (=tvångssparande i brfs regi), då våra medlemmar inte får ersättning för den sparade pengen om de säljer, inte heller har de fått nytta av framtida renoveringar medan de bott hos oss. Vi har många små lägenheter och därför stor omsättning på lägenheter.
Vi har haft samma strategi i årtionden och totalrenoverade huset med lånade pengar under 90-talet till betydligt högre ränta än vad man får betala idag. Alla lånen var amorterade runt 2005, vi har t o m sänkt avgifterna. Nästa större genomgång är planerad 10-20 år framåt. Vi har principen att vi lagar inte sådant som inte är sönder, samtidigt underhåller vi kontinuerligt. Vi hoppas att rören m m håller längre. Fasaden ser fortfarande bra ut och då även luften här i city blivit bättre ser det ut som att vi kan skjuta fasadputsningen framför oss. Tidigare ledde allt sot till att fasaderna behövde snyggas upp oftare.
Kvm-priset har tiodubblats under åren. Om du tycker det är taskigt, skyll på marknaden och de låga räntorna. Vi har skött vårt hus, vad gäller både kåken och ekonomin, och det verkar folk vilja betala för. Själv har jag bott här länge och varit med och betalat renoveringar, och njuter nu av låg avgift och renoverat hus.