Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Nu skriver Reuters om flyktingar som återvänder till Syrien från Libyen.
Hundreds of Syrian refugees returned to their country from Lebanon on Saturday in a bus convoy arranged by both governments, advancing an effort by Beirut to accelerate returns to areas where fighting has ended.
https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-lebanon/syrian-refugee-group-returns-from-lebanon-idUSKBN1KI0BG?utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Co ntent&utm_content=5b5c5add04d3015c66755483&utm_med ium=trueAnthem&utm_source=twitter
Inte Libyen utan Libanon.
Över en miljon syriska flyktingar finns i Libanon, står det, det är mer än en fjärdedel av befolkningen.
Vilken lycka det måste vara att kunna återvända! Jag blir faktiskt tårögd. Och då är det svårt att förstå FN:s gnäll som avslutar artikeln:
"The United Nations says that conditions for returns to Syria are not yet fulfilled, more than seven years into a conflict that has killed hundreds of thousands of people and driven more than half the pre-war population from their homes. "
Man tar sig för pannan. Som om FN skulle ha bättre koll än de syriska myndigheterna! Som om FN bäst kan bedöma när det lämpligt att folk åker tillbaka. Om jag hade varit flykting, så hade jag nog tagit första bästa tillfälle att återvända. Jag skulle tro att många tänker så.
Och vad tror FN att folk väntar sig efter 7 års krig? De flesta vet nog redan vad som hänt i deras byar och städer, de har säkert bättre koll än FN.
Nu kan man ju också undra vem från FN som har sagt detta. Är det verkligen en officiell ståndpunkt från organisationen? Är inte det i sig märkligt?
Och de behövs ju i återuppbyggnaden. Delar av landet har varit fritt från strider länge.
Men det ingick nog i planen att Syrien skulle avfolkas. Nu ogillar förlorarna att folket återvänder. Det är ytterligare ett bevis på att de har förlorat, de lyckades inte krossa landet, trots all propaganda, alla vapen, alla terrorister.