2018-07-27, 21:19
Medlem
Nya BRFer är högt skuldsatta och de amorterar lite, enligt allabrf.se. Risk då räntorna börjar stiga. Varningsklockorna bör ringa då BRF-skulderna överstiger 10 000 kr/kvm.

https://www.svd.se/skuldbomben-vaxer-i-svenskarnas-bostadsratter
2018-07-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast alltså historiskt sett så har vi inte minusränta i Sverige, det är inte hållbart.

Precis, om Kalle inte klarar en ökad månadskostnad på 8000:- så ska han inte belåna sig så högt. Men det är ju det folk gör i dagens Sverige. Tror du att vanliga svennar klarar 8000:- extra i månaden? Jag har försökt förklara det här otaliga gånger, folk har miljonlån när de jobbar som skoförsäljare, barista eller personlig assistent. Det funkar inte. Ekvationen går inte ihop. Räntan kommer att gå upp och vi kommer bli varse om vad som händer för såna som köper en kåk för 5,5 millar när man jobbar som rörmokare och lärarvikarie alltså majoriteten av de som köpt bostäder i dagens Sverige.

Nej det har vi inte men det är också en annan värld vi bor i. 😁

Men tror du att räntan kommer gå upp till 5% och isf, när då och varför?
2018-07-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Importen blir dyrare, allt från mat till elektronik. Din köpkraft sjunker. Om du tycker det är positivt så kan du väl vaska några tusenlappar per månad.

Jag missförstår mig om du tror att jag tycker det är positivt. Det jag menar är att jag inte känner igen den dystopiska bilden du målar upp.

Hur lider du av den svaga kronan?
2018-07-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nya BRFer är högt skuldsatta och de amorterar lite, enligt allabrf.se. Risk då räntorna börjar stiga. Varningsklockorna bör ringa då BRF-skulderna överstiger 10 000 kr/kvm.

https://www.svd.se/skuldbomben-vaxer-i-svenskarnas-bostadsratter

Om jag förstår det rätt så kan man köpa en br på 70 kvm där man berikar förre ägaren med en eller två miljoner samtidigt som man i princip retroaktivt ska kompensera dennes i åratal låga månadskostnad.

Taskigt
2018-07-27, 22:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor
Jag missförstår mig om du tror att jag tycker det är positivt. Det jag menar är att jag inte känner igen den dystopiska bilden du målar upp.

Nu var inte frågan riktad till mig men jag tar mig friheten att svara iallafall. JAG lider av försvagad krona eftersom jag huvudsakligen försörjer mig genom lönearbete och inte har varken stora lån eller stora tillgångar. Försvagad köpkraft för kronan innebär att jag blir fattigare och den med stora lån blir rikare. Fortsatt utveckling i samma riktning innebär också att jag kommer behöva arbeta ännu mer i framtiden än vad jag gör nu. Hela medelklassen är i varierande grad i samma sits som jag, dvs att den främst är beroende av lön/arvode för sitt välstånd. Jag tycker därför man skall se processen med konstant hög inflation som ett ekonomiskt krig mot medelklassen. Ett långsamt krig som förs över generationer.
Det som gör mig modfälld är att stora delar av medelkassen har förförts av "bo dig rik"-hägringen och nu slåss med näbbar och klor mot sina egna långsiktiga intressen.
2018-07-28, 07:11
Medlem
Mess avatar
Citat:
Hehe, djupt. Du tror alltså att den svaga kronan är något permanent?

Läget i Sverige är inte permanent, vi har inte ens startat betala av de enorma haverier inom offentlig sektor, ekonomi samt inte minst socialt/relationsmässigt det här landet står inför.

Det enda som skulle kunna mildra en fortsatt resa mot avgrunden tillfälligt är att andra länder hamnar än risigare till men det kan också vara en trigger för starten som tar oss ner i avgrunden.

Kronan har ingen internationell uppbackning så den kommer med vår politik vara den valuta som med största sannolikhet kommer krascha hårdast generellt av Europas/i-landsländernas.

Tror på fullt allvar att Sverige kommer bli en lightversion av Venezuela inom de närmaste 10 åren.
2018-07-28, 07:40
Bannlyst
Citat:

Är sådant så svårt att förstå? Med stärkt krona blir importen billigare. Du kan köpa mer, bättre eller spara mer därför att marginalerna blir större.

Industrin gagnas av att behöva lita till sig själv, bli mer pressad att utvecklas för att bli mer konkurrenskraftig igen. Dessutom blir maskineri industrin är beroende av utomlands ifrån billigare i inköp. Finns nog mer positivt att förvänta sig med en stärkt krona.
2018-07-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Om jag förstår det rätt så kan man köpa en br på 70 kvm där man berikar förre ägaren med en eller två miljoner samtidigt som man i princip retroaktivt ska kompensera dennes i åratal låga månadskostnad.

Taskigt

Visst men det är frivilligt att köpa. Det går även att vända det till något positivt. Satsa på att köpa en bostadsrätt med relativt hög avgift som orsakats av att föreningen tagit smällen och börjat amortera. Då sjunker inköpspriset som en sten och du får en total månadsutgift som är helt ok.

Då är det säljaren som tagit kostnaden för tidigare ägares billiga månadskostnad. Klart att det är korkat att köpa BRF i en högbelånad förening som minimierar avgifterna för att få ekonomin att se bra ut om de flesta budgivare är korkade och tror att den låga avgiften betyder att ekonomin är bra.
2018-07-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan

Taskigt

Jag tror du missförstår. Det gäller nya föreningar med sprillans ny lägenhet där man lägger in en insats. Då berikar man byggfirman.

När det gäller begagnade lägenheter ska köparen även där tänka på hur stor föreningens skuld är per kvm, renoveringsbehovet i framtiden och om det finns risk att renoveringar påverkar månadskostnaden.

När man som gammal förening planerar för finansiering av framtida renoveringar av huset så har vi i vår förening bestämt oss för lånefinansiering i stället för fondering (=tvångssparande i brfs regi), då våra medlemmar inte får ersättning för den sparade pengen om de säljer, inte heller har de fått nytta av framtida renoveringar medan de bott hos oss. Vi har många små lägenheter och därför stor omsättning på lägenheter.

Vi har haft samma strategi i årtionden och totalrenoverade huset med lånade pengar under 90-talet till betydligt högre ränta än vad man får betala idag. Alla lånen var amorterade runt 2005, vi har t o m sänkt avgifterna. Nästa större genomgång är planerad 10-20 år framåt. Vi har principen att vi lagar inte sådant som inte är sönder, samtidigt underhåller vi kontinuerligt. Vi hoppas att rören m m håller längre. Fasaden ser fortfarande bra ut och då även luften här i city blivit bättre ser det ut som att vi kan skjuta fasadputsningen framför oss. Tidigare ledde allt sot till att fasaderna behövde snyggas upp oftare.

Kvm-priset har tiodubblats under åren. Om du tycker det är taskigt, skyll på marknaden och de låga räntorna. Vi har skött vårt hus, vad gäller både kåken och ekonomin, och det verkar folk vilja betala för. Själv har jag bott här länge och varit med och betalat renoveringar, och njuter nu av låg avgift och renoverat hus.
2018-07-28, 13:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Alla med pengar på banken och lön i SEK drabbas av den svaga kronan.
2018-07-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Ha i åtanke att det bara är Stockholm och Göteborg som har dessa extrema priser, i övriga landet är det ganska billigt att bo. Antalet knegare som överbelånat sig i Stockholm och Göteborg till obunden ränta kan inte vara speciellt stor andel av befolkningen, inte ens 1% kanske?
Det här håller jag definitivt inte med om. Tittar du på villa- och brf-priser i landsortsstäderna så har du en lika grotesk övervärdering i förhållande till den lokala lönenivån.

Vi har många städer som ligger kring 100k, där marknaden är glödhet. Även mindre orter med pendlingsavstånd har minst sagt överansträngda värderingar. De enda som kan bo billigt är de som köper hus "in the middle of nowhere".

Anekdotiskt köpte en mig närstående person ett högst medelmåttigt hus (i 100k-stad med svag arbetsmarknad) för 4Mkr. Nyproducerade brf-er på 80 kvm går på 2 Mkr i insats och 2 Mkr "gömt" i brf-lån med överoptimistiska avskrivningstider. Nästan som Tokholm alltså.

Svenne Sexpack är över hela riket fast i bolån med en otäck framtid. Att binda lånen innebär inte heller något skydd, imho. När räntecykeln vänder uppåt så lär det var "for the long run".
2018-07-28, 13:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Anekdotiskt köpte en mig närstående person ett högst medelmåttigt hus (i 100k-stad med svag arbetsmarknad) för 4Mkr.
Räkna med 2% ränta, och sedan värme etcetera för drygt tvåtusen i månaden, så hamnar man på strax under 10.000:-/månad.

Antar det är vad man får betala för en trea i motsvarande kommun. Räknar du med 1.3% ränta vilket många erbjuder i dag, så blir det några tusenlappar billigare per månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in