2018-07-27, 11:39
Medlem
Clay79s avatar
https://www.di.se/nyheter/peabs-bostadsutvecklare-dolde-avtal-akte-pa-miljonnederlag-i-tingsratten/

Intressant!

Interimsstyrelsen dolde avtal om servitut för köparna och de boende ges rätt. Ytterligare ett ”framsteg” för David (mot Goliat), utöver Stockholms tingsrätts dom förra månaden?

Har tyvärr inte tillgång till domen, kanske kan någon begära ut den från Eskilstuna tr?
2018-07-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor
Inte som påverkar min livskvalitet eller liknande. Men det är intressant att du tänker så, att allt alltid bara ska gå upp, expandera, vi ska ska tillväxt osv men samtidigt ska konsumentpriserna gå ner.

Vänta, what? Jag har inte någonstans sagt att allt bara går upp och expanderar. Snarare det motsatta, vet du ens vad stigande räntor i kombination med stora lån innebär för privatpersoner?

Kalle har 2msek i lån, betalar idag 2000:- i ränta
Om två år är hans ränta 5%, Kalle betalar nu 10000:- i ränta
Kalle har inte amorterat eftersom svensken är itutad att "detta är leksakspengar, amortering är onödigt" etc etc etc.

Hur kan 8000:-/mån i extra utgifter inte påverka ens livskvalitet?
2018-07-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vänta, what? Jag har inte någonstans sagt att allt bara går upp och expanderar. Snarare det motsatta, vet du ens vad stigande räntor i kombination med stora lån innebär för privatpersoner?

Kalle har 2msek i lån, betalar idag 2000:- i ränta
Om två år är hans ränta 5%, Kalle betalar nu 10000:- i ränta
Kalle har inte amorterat eftersom svensken är itutad att "detta är leksakspengar, amortering är onödigt" etc etc etc.

Hur kan 8000:-/mån i extra utgifter inte påverka ens livskvalitet?

Det låter på dig som att du förväntar dig att allt bara ska vara en ihållande svagt lutande uppåtgående trend och vi ska få det ännu bättre fast vi redan har det nästan bäst i hela världen.

Du glömde dock motivera den extrema utvecklingen av räntan som ska komma av vaddå tänker du?

Med ditt argument kan man också säga att räntan kommer att gå upp till 10-20% procent och sedan räkna på köpkraften hos en fiktiv person för att anpassa den ökade månadskostnaden efter smak när man ger exempel.

Kan vi inte försöka vara realistiska?

Edit: Om inte Kalle klarar en ökad månadskostnad på 8000:- under en begränsad tid ska han inte belåna sig så högt som ditt exempler anger.
Senast redigerad av Nordlandzor 2018-07-27 kl. 12:36. Anledning: Tillägg
2018-07-27, 14:55
Medlem
Citat:
Det låter på dig som att du förväntar dig att allt bara ska vara en ihållande svagt lutande uppåtgående trend och vi ska få det ännu bättre fast vi redan har det nästan bäst i hela världen.

Du glömde dock motivera den extrema utvecklingen av räntan som ska komma av vaddå tänker du?

Med ditt argument kan man också säga att räntan kommer att gå upp till 10-20% procent och sedan räkna på köpkraften hos en fiktiv person för att anpassa den ökade månadskostnaden efter smak när man ger exempel.

Edit: Om inte Kalle klarar en ökad månadskostnad på 8000:- under en begränsad tid ska han inte belåna sig så högt som ditt exempler anger.

Fast alltså historiskt sett så har vi inte minusränta i Sverige, det är inte hållbart.

Precis, om Kalle inte klarar en ökad månadskostnad på 8000:- så ska han inte belåna sig så högt. Men det är ju det folk gör i dagens Sverige. Tror du att vanliga svennar klarar 8000:- extra i månaden? Jag har försökt förklara det här otaliga gånger, folk har miljonlån när de jobbar som skoförsäljare, barista eller personlig assistent. Det funkar inte. Ekvationen går inte ihop. Räntan kommer att gå upp och vi kommer bli varse om vad som händer för såna som köper en kåk för 5,5 millar när man jobbar som rörmokare och lärarvikarie alltså majoriteten av de som köpt bostäder i dagens Sverige.
2018-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det lånas fortfarande till bostäder även om tillväxttakten minskat, enligt SCN.

"Bostadslånen utgjorde 82 procent av MFI:s totala utlåning till hushållen och uppgick i juni till 3 206 miljarder. Det är en ökning med 18 miljarder jämfört med föregående månad och 194 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år. Bostadslånen hade en årlig tillväxttakt på 6,5 procent i juni, en minskning med 0,3 procentenhet jämfört med maj."

Snitträntan är oförändrad. Den rörliga har minskat något. Är det konkurrensen som biter?

"Hushållens genomsnittliga bolåneränta för nya avtal var 1,49 procent i juni, vilket innebär att den var oförändrad jämfört med maj. Den rörliga bolåneräntan minskade med 0,01 procentenhet och uppgick till 1,46 procent."

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/statistiknyhet/finansmarknadsstatistik-juni-2018/
Jag blev nyfiken på vad som hände på 90-talet med tillväxttakten på lån.

Hittade följande från Boverket:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/bostadsmarknaderna-i-norden-1980-2012.pdf

På sida 34 kan man se att det plötsligt störtdök och sedan var negativ. Inte så förvånande kanske. Tillväxttakten i utlåning var mycket högre då än nu ska man också tillägga.
2018-07-27, 18:20
Bannlyst
Citat:
Fast alltså historiskt sett så har vi inte minusränta i Sverige, det är inte hållbart.

Precis, om Kalle inte klarar en ökad månadskostnad på 8000:- så ska han inte belåna sig så högt. Men det är ju det folk gör i dagens Sverige. Tror du att vanliga svennar klarar 8000:- extra i månaden? Jag har försökt förklara det här otaliga gånger, folk har miljonlån när de jobbar som skoförsäljare, barista eller personlig assistent. Det funkar inte. Ekvationen går inte ihop. Räntan kommer att gå upp och vi kommer bli varse om vad som händer för såna som köper en kåk för 5,5 millar när man jobbar som rörmokare och lärarvikarie alltså majoriteten av de som köpt bostäder i dagens Sverige.

Vissa har skaffat sig utbildningar som gör att belånar de sig inte blir det inte tal om arbete för det vill till att man flyttar dit jobben finns. Då är utbildningarna till slut värdelösa om man stannar kvar eller flyttar men marknaden kraschar. Det skulle kunna förklara en del av detta lättvindliga beteende. Jag lutar lite åt det hållet själv och det är ju intressant att man är beredd att förlora några hundratusenkronor på ett dåligt bostadsköp bara för att utföra en särskild sorts arbetsuppgifter (för att det är kul. Det där bostadsköpet kan göra kompetensen personligen till en enorm minusaffär). Och man får vara glad om det inte blir värre än "några hundratusen" i förluster.

Men vad fan, det heter ju att det går bra för Sverige och vi har tillväxt minsann.
2018-07-27, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Jag blev nyfiken på vad som hände på 90-talet med tillväxttakten på lån.

Hittade följande från Boverket:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/bostadsmarknaderna-i-norden-1980-2012.pdf

På sida 34 kan man se att det plötsligt störtdök och sedan var negativ. Inte så förvånande kanske. Tillväxttakten i utlåning var mycket högre då än nu ska man också tillägga.

Utlåningen nedåt 1990 om jag tittar rätt vilket dock förvånar lite för jag trodde att högkonjunkturen fortfarande tuffade på det året.

1990 sker ett trendbrott. Den verkliga inflationen dvs utvecklingen i M3 överstiger BNP-utvecklingen istället för tvärtom. Så är det inte -91 men 1992 och -93 när Sverige har sin svåra kris. 1994 är ett starkt år med en enorm rekyl med en BNP-utveckling på 7% och en verklig inflation på 0. 1995 är också ett bra år fast mindre starkt.
2018-07-27, 20:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Konstigt nog känner jag mig inte fattigare och jag kan helt ärligt inte säga att jag tror att jag kommer bli det om kronan sjunker lite till innan den blir starkare igen. På vilket sätt anser du att en starkare krona är bättre för Sverige?

DU tycker att den är sinnesjuk men om jag ser till helheten så ser JAG inte de negativa effekterna av den låga räntan.

Kan du upplysa mig?
Importen blir dyrare, allt från mat till elektronik. Din köpkraft sjunker. Om du tycker det är positivt så kan du väl vaska några tusenlappar per månad.
2018-07-27, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Vad får dig att tro att vi har det “ näst bäst”?
2018-07-27, 20:21
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:

Just rörmokare kanske var fel att ha med, dessa har väl inte direkt svårt med ekonomin.
Exvis enbart montage duschkabin typ 5000 spänn, vitt...
2018-07-27, 20:48
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:

Det är bara 10% av villautbudet som kostar 5,5miljoner eller mer om man kollar hemnet. Sen kan man fråga sig hur många knegare som köper dessa, inte speciellt många då de krigare med höginkomsttagarna.

Ha i åtanke att det bara är Stockholm och Göteborg som har dessa extrema priser, i övriga landet är det ganska billigt att bo. Antalet knegare som överbelånat sig i Stockholm och Göteborg till obunden ränta kan inte vara speciellt stor andel av befolkningen, inte ens 1% kanske?
2018-07-27, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Ha i åtanke att det bara är Stockholm och Göteborg som har dessa extrema priser, i övriga landet är det ganska billigt att bo.

Vete fan om det stämmer förutsatt man ska ha nära till en vettig arbetsmarknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in