2018-07-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Först vill jag passa på att tacka dig eftersom du styr upp tråden med trovärdiga uppgifter i bjärt kontrast till den desinformation en samling postare som drabbats av skvaller och inbillningssjuka vilket reducerat den viktiga tråden till
mestadels trams och som är till stort förfång för oss som är engagerade i dom få verkliga förhållanden som framkommit.

Bla, har envetet spridits uppgifter om att ett jag citerar: "vittne sett SD i det aktuella området den aktuella tiden"
som sammanfaller med dina uppgifter om "röstvittnet" i tid. Det vore värdefullt om du kan bekräfta eller dementera det?

Min misstanke är att det är ditt röstvittne som förvandlats till ett synvittne ty annars vore väl uppgifter om ett synvittne "sett SD ute den aktuella tidpunkten" av väl avgörande betydelse för utredningen?

Vidare finns med hänsyn till Etthuspalandets tidsangivelser följaktligen uppgifter om att SD haft digital kontakt med LW efter 22:49 tisdag kväll?

2018-06-21, 15:59:

2018-06-21, 17:31:

2018-06-21, 18:49:

2018-06-21, 18:57 :

Tyvärr går inte att öppna bilddumpen på konversationen. Men minns det var för tråden obetydligt nojs om någon vacker plats.

Ps: såg nu att EGT postat uppgifter om en ännu senare kontakt 23:09 och som innehöll samma fråga.

Jag vet inte om det verkligen finns ett vittne till som sett SD ute den aktuella kvällen /natten.
Men det finns inte brist på vittnen som hört av dig till polisen. Nu håller man på att lägga det stora pusslet och ska få samtliga bitar på plats för att få en hållbar kedja att gå till Tingsrätten inför en ny häktningsförhandling och jag säger det igen nästa gång kommer inte SD hem igen. Inga tydliga indikationer på att någon annan person skulle ha varit på mordplatsen den aktuella kvällen. Men jag utesluter inte att det finns vittnen som känt igen SD på kvällen. Får jag den informationen kommer jag delge tråden den.
Citera
2018-07-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Fortsättning. Naturligtvis är det underligt. Alls har reagerat på samma sätt. Man har dessutom undrat över utomstående vänner och om barnen. Dessa ifrågasättanden har dock bryskt nedklubbats som oviktigt nonsens av tvärsäkra skribenter.
Om man skalar av alla krystade förklaringar och litar till magkänslan så är det märkligt alltihop.
MEN om man istället antar att SD, HD och kanske LW (återkommer till det). Jobbar hos Underrättelsetjänsten så blir det mer förklarligt. De är elittränade jägarsoldater, dykare och i alla fall SD är pilot. Deras otydliga jobb är precis som UW's jobb på "Tools" en täckmantel.
De bedriver spaning i fält genom att geocoacha. Troligtvis har de kollegor bland de andra geocoacharna.
De kan åka på event till NATO-länderna USA och Norge och leka med utländska kollegor.
Som jag svarade tidigare, arbetade LW som präst vid flygvapnet. Detta kommer från tråden enligt ovan. UW är så hemlig så hans tidigare liv, om det finns är påhittat. Notera att LW och UW skiljer sig samtidigt som LW tar av prästkappan och börjar på flyktingförläggningen.
Jag är inte helt säker på att LW är lika mycket agent som SD och HD.
En skribent reagerade över LW' s förvandling när de kom till Örebro. "Det verkar som en annan människa". Hon intensivtränade geocoachning och lärde sig att smattra ner enorma textmassor på alla digitala medier som finns.
Tack för ditt uttömmande svar! Onekligen skulle många frågor falla på plats med denna teori men varför skulle Lena tvunget bort tänker du? Varför var hon hotad?
Citera
2018-07-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dörren stör mig.
Vet du om polisen bytt lås? För enligt flera uppgifter hade hon ett ellås.

Du skrev att två barn sov hos henne och att dom reagerade på dörren. Om dörren bara var olåst, skulle
man reagera på det initialt?

Det är ju inte så att dom vaknar och mamma är försvunnen. Dom kollar toa, hennes säng igen, ropar, kollar baksida och framsida. Sedan när oron och massa samtal till hennes mobil börjar krypa. Ska man då minnas om dörren bara var olåst?

Om dom vaknar och dörren står på vid gavel, det skulle man minnas däremot.
Din/er syn på det?

I det aktuella fallet kan jag inte bekräfta om låset är utbytt. Men i andra utredningar där man finner det inte osannolikt att flera nycklar finns på drift alternativt att man oroas över att någon skulle tänkas besöka den aktuella lägenheten. Väljer man att byta lås under utredningen. Vid mera extrema fall så har man bevakning av platsen dygnet runt. Om man noterar att en ytterdörr befinner sig olåst i ett inledningsskede av ett misstänkt människorov så är det en stark indikation på att någonting hänt. Vem lämnar bostaden en längre stund utan att låsa ytterdörren? Det är ett misstag en mördare gjort på platsen.
Citera
2018-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Stämmer det där? När skulle detta vara då? 22:49 har vi sett en blid på en chatt, 23:09 är det en det sista hon skickade ett Norgegruppen enligt dessa.
Skulle SD ha en dokumenterad digital kontakt efter detta?

Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.
Citera
2018-07-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
I det aktuella fallet kan jag inte bekräfta om låset är utbytt. Men i andra utredningar där man finner det inte osannolikt att flera nycklar finns på drift alternativt att man oroas över att någon skulle tänkas besöka den aktuella lägenheten. Väljer man att byta lås under utredningen. Vid mera extrema fall så har man bevakning av platsen dygnet runt. Om man noterar att en ytterdörr befinner sig olåst i ett inledningsskede av ett misstänkt människorov så är det en stark indikation på att någonting hänt. Vem lämnar bostaden en längre stund utan att låsa ytterdörren? Det är ett misstag en mördare gjort på platsen.
Det jag skrev var att dörren borde vara minst på glänt, för att få bäring av polisen. Men det är svårt att ta fasta på nu.
Det du skriver i sista meningen, tyder på ett planerat mord och inte i affekt vid planket. Det tyder dessutom att GM förmått LW att följa med dit, med just planket som mål.
Jag tror inte på detta händelseförlopp. För många osäkra parametrar.
Citera
2018-07-28, 12:19
Medlem
Citat:
Det jag skrev var att dörren borde vara minst på glänt, för att få bäring av polisen. Men det är svårt att ta fasta på nu.
Det du skriver i sista meningen, tyder på ett planerat mord och inte i affekt vid planket. Det tyder dessutom att GM förmått LW att följa med dit, med just planket som mål.

Mordet behöver inte vara planerat. Men att man gemensamt gick dit av någon anledning utan tvång bekräftar vittnet som hör deras röster. Sen kan någonting gått över styr vilket inte är ovanligt när det gäller mord i nöra relationer.
Citera
2018-07-28, 12:28
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Mordet behöver inte vara planerat. Men att man gemensamt gick dit av någon anledning utan tvång bekräftar vittnet som hör deras röster. Sen kan någonting gått över styr vilket inte är ovanligt när det gäller mord i nöra relationer.

Tack åter igen för sakliga inlägg!
Är det bekräftat att vittnet identifierat rösterna som LW:s och SD:s?
Eller jag kanske tolkar inlägget fel? 😊
Citera
2018-07-28, 12:33
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag håller med.
”fullt pådrag”
Detta talar verkligen emot annan BP än FP.

Jodå, jag vill också tro att närområdet var satt under luppen direkt efter konstaterandet av LW:s frånvaro. Samtidigt verkar inte ”riktning planket” högprioriterats av polis förrän efter fyndet av LW, får jag intrycket av. Jag frågar mig även om/hur området bevakades av polis nattetid efter att försvinnandet konstaterats. Då ingen i LW:s bostadsområde (efter vad vi hittills fått veta) heller verkar ha hört dödsvrålen ställer jag mig lite tveksam till att grannarna ursprungsvis var särskilt vaksamma på eventuella avvikelser i närområdet, innan LW slutligen hittades. Man (grannarna) kanske inte lyssnade och tittade efter något man först inte visste att man kunde/skulle kontrollera, tänker jag.
Citera
2018-07-28, 12:44
Medlem
Citat:
Du fick en till kommentar just om "deras röster". Det är väl inte fastlagt att det är deras röster? En man och en kvinna tror jag du skrev tidigare. Är det ny info?

Om dom gick dit gemensamt och utan tvång, så hur är dörren då ett misstag från mördaren som du skrev? Du skrev ju att man inte går iväg och lämnar dörren olåst (en uppgift jag funderar mycket på faktiskt i händelseförloppet och hur den uppgiften kan verifieras av barnen).
Citera
2018-07-28, 12:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Du fick en till kommentar just om "deras röster". Det är väl inte fastlagt att det är deras röster? En man och en kvinna tror jag du skrev tidigare. Är det ny info?

Om dom gick dit gemensamt och utan tvång, så hur är dörren då ett misstag från mördaren som du skrev? Du skrev ju att man inte går iväg och lämnar dörren olåst (en uppgift jag funderar mycket på faktiskt i händelseförloppet och hur den uppgiften kan verifieras av barnen).

Mördaren kanske var där efter mordet och glömde låsa?
Citera
2018-07-28, 13:16
Medlem
Citat:

Håller med om att det är konstigt. Om LW blev överfallen i hemmet skulle hon ha skrikit där och inte vid planket. Men om hon följde någon ut frivilligt, borde hon låst. Kanske trodde hon att hon bara skulle gå precis utanför en kort stund?
Med teorin att det utartade till ett oplanerat mord vid planket sedan, är det inte konstigt om GM inte går tillbaka och låser. Hen måste haft panik.
Senast redigerad av Elsa2018 2018-07-28 kl. 13:17. Anledning: Missat ord
Citera
2018-07-28, 13:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jodå, jag vill också tro att närområdet var satt under luppen direkt efter konstaterandet av LW:s frånvaro. Samtidigt verkar inte ”riktning planket” högprioriterats av polis förrän efter fyndet av LW, får jag intrycket av. Jag frågar mig även om/hur området bevakades av polis nattetid efter att försvinnandet konstaterats. Då ingen i LW:s bostadsområde (efter vad vi hittills fått veta) heller verkar ha hört dödsvrålen ställer jag mig lite tveksam till att grannarna ursprungsvis var särskilt vaksamma på eventuella avvikelser i närområdet, innan LW slutligen hittades. Man (grannarna) kanske inte lyssnade och tittade efter något man först inte visste att man kunde/skulle kontrollera, tänker jag.
Rubriceringen människorov (kidnappning) gjorde att närområdet "inte sattes under lupp" . Detta gav också intern kritik. Kidappning innebär att man för bort någon därför finns ingen anledning att leta i buskar od.
Hundsöket som undantag i Vivallaskogen avsåg vad jag minns fyndet av mobilen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-28 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in