2018-07-28, 10:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Den har jag efterfrågat flera gånger, men utan resultat.
Har du någon länk?

Jag gissar att det är denna du letar efter:

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2018-07-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag gissar att det är denna du letar efter:
Exakt den menade jag.
2018-07-28, 11:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är oerhört ovanligt att någon som gått till SD överhuvudtaget lämnar igen för sina ursprungspartier i sjuklövern. Forskningen visar att väljarna trivs i Sverigedemokraterna och har hittat hem. Sverigedemokraterna har Sveriges överlägset mest trogna väljare, jag har sett undersökning på 92% som stannar mellan valen, sjuklöverpartierna har 40-70% på sin höjd.

Detta är såklart en viktig faktor och tyder starkt på att Sverigedemokraterna lyckas få väljare från alla läger att trivas i partiet trots ofta olika bakgrund. Nu har man en ny gemensam vision om Sveriges framtid i Sverigedemokraterna.

Du talar emot dig själv. Enligt dig och andra som är SD freaks här i tråden så mäter ju Sentio och YoyGove SD bäst även nu, vilket jag tvivlar på. Då är det märkligt att SD svänger så kraftigt framåt tillbaka i deras mätningar. Det sammanhållandet kittet för SD är förövrigt missnöje någon vision har jag inte sett.
Senast redigerad av Powergirl 2018-07-28 kl. 11:34.
2018-07-28, 11:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du talar emot dig själv. Enligt dig och andra som är SD freaks här i tråden så mäter ju Sentio och YoyGove SD bäst även nu, vilket jag tvivlar på. Då är det märkligt att SD svänger så kraftigt framåt tillbaka i deras mätningar. Det sammanhållandet kittet för SD är förövrigt missnöje någon vision har jag inte sett.

Att partisympatier svänger i OU är inte så märkligt. Det beror dels på tillfälliga mätfel som alla OI gör, delvis utan egen förskyllan, dels på att människor inte är så konsistenta i sina partisympatier mellan valen. Det är först när valet närmar sig som man tar frågorna på allvar och efter hand bestämmer sig. Om Du studerar hur de olika OI mäter samtliga riksdagspartier så ser Du betydande fluktuationer på samma sätt som med SD, men sedan handlar det om vilka som kommer närmast i närheten av valet.

Jag tycker nog att man generellt fäster för stor vikt vid OU när det är långt till val. Det som är viktigt är de generella dragen och linjerna, t ex om ett parti länge hamnar under 4% eller vilka partier som över tid minskar/ökar. Att förutspå exakta valresultat långt i förväg är omöjligt.
2018-07-28, 11:46
Medlem
8711s avatar
Citat:

En mätning är inte ett valresultat. Sentio och Yougov är bäst på att mäta Sverigedemokraternas valresultat, det är riktigt. Däremellan har man från månad till månad väl stora toppar måhända.

Likväl är det ett välkänt faktum att Sverigedemokraterna har dom överlägset mest trogna väljarna. Stora siffror och med bred marginal ner till resten.
2018-07-28, 12:03
Medlem
Citat:

Är det så konstigt med vissa svängningar eller är det konstigare att dom ett tag låg på exakt samma resultat (på promillen) flera månader i rad hos vissa institut?
2018-07-28, 12:15
Medlem
Vad tror ni Sverigedemokrater?
Är man alltför konspiratorisk om man tror att opinionsundersökningarna kommer peka neråt fram till valet i september?
Det måste väl ligga i etablissemangets intresse att Sd har en "nedåtgående trend" innan valet, och på så vis kunna informera befolkningen om vilket missnöjesparti parti Sd är.
Foliehatten är kastad..
2018-07-28, 12:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Är det så konstigt med vissa svängningar eller är det konstigare att dom ett tag låg på exakt samma resultat (på promillen) flera månader i rad hos vissa institut?
Svängningarna beror på att dessa institut inte har samma tillämpning av glidande medelvärde. Då fluktuerar det mer, men man är också bättre på att uppfatta snabba förändringar i opinionsläget som tar längre tid hos de institut som medelvärdesbildar hårdare.
2018-07-28, 12:18
Medlem
S.Kandals avatar
Jag tror att utspel likt det Heberlein och Sonesson nu gör kommer att komma allt frekventare ju närmre valdagen vi kommer.

Citat:
Självfallet bör Moderaterna söka stöd från det håll och de partier som optimerar möjligheterna för att genomdriva så mycket moderat politik som möjligt – och det kan mycket väl innebära ett samarbete med Sverigedemokraterna.

Citat:
I veckan gavs dock prov på ett rakryggat, ansvarsfullt och, i ordets rätta bemärkelse, vuxet resonemang från en politiker vuxen nog att axla rollen som makthavare. Christian Sonesson (M), kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp, väckte uppståndelse när han, i en Facebookstatus, rakt och sakligt meddelade att han naturligtvis kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna om det krävs för att genomdriva en moderat politik: ”Mitt uppdrag som väljarna givit mig och som jag söker i valet i september är att verkställa så mycket moderat politik som möjligt. God kvalitet i kommunens kärnverksamhet, låg skatt för kommuninvånarna och inget slösande med kommunens pengar.” Ja, naturligtvis. Sonesson resonerar som en politiker som tar sitt uppdrag på allvar, inte som en ängslig tonåring som är rädd för vad de andra ska tycka och säga.

https://ledarsidorna.se/2018/07/en-politiker-maste-vilja-regera/

...och detta är såklart guld för våra opinionssiffror. När sedan Kristersson samtidigt fortsätter att påtala att samarbete med Sd är uteslutet då växer frustrationen bland väljarna. Om Uffe fortsätter på det viset fram till valdagen är M ett 15% parti efter valdagen.
2018-07-28, 12:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag tror att utspel likt det Heberlein och Sonesson nu gör kommer att komma allt frekventare ju närmre valdagen vi kommer.

https://ledarsidorna.se/2018/07/en-politiker-maste-vilja-regera/

...och detta är såklart guld för våra opinionssiffror. När sedan Kristersson samtidigt fortsätter att påtala att samarbete med Sd är uteslutet då växer frustrationen bland väljarna. Om Uffe fortsätter på det viset fram till valdagen är M ett 15% parti efter valdagen.
Lars Bern tippar på 16% för M, 22% för S, samt 25% för SD.
(FB) Lars Bern: SD blir störst. S näststörst. Löfven sitter kvar.
2018-07-28, 12:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Är man alltför konspiratorisk om man tror att opinionsundersökningarna kommer peka neråt fram till valet i september?
Det måste väl ligga i etablissemangets intresse att Sd har en "nedåtgående trend" innan valet, och på så vis kunna informera befolkningen om vilket missnöjesparti parti Sd är.
Foliehatten är kastad..

Jag tror inte att man idag vågar påverka OU's som du föreslår.
Efter ett val med synnerligen avvikande valresultat så kan man med fog helt utesluta sådana OI's vad det gäller framtida mätningar.

Se t.ex. på Expressen som försiktigt har gjort en U-sväng i sitt rapporterande. Trots alla MP-journalister så är det i slutänden en fråga om business.
Expressen har trott att man har kunnat påverka opinionen, men nu är det opinionen som har börjat påverka Expressen (steg för steg).
Detsamma gäller nog OI's, att rapportera resultat som ligger långt från sanningen är nog att riskera framtida affärer.
2018-07-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Foliehatten är kastad..

Jag tror inte att opinionsinstituten kommer att "vikta om" sina metoder precis före valet så att SD av bara den anledningen får en nedåtgående trend inför valet.

Eller med andra ord: Ifall SD får en nedåtgående trend inför riksdagsvalet i september, så tror jag att det beror på att de svar som folk ger till opinionsinstituten i så fall tyder på att SD håller på att minska.

Sen kan ju folk ljuga i sina svar till opinionsinstituten, av olika anledningar.

Bara valet ger oss facit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in