Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-12, 21:35
  #1
Medlem
Offsures avatar
Tråd låst pga att den blev för lång och tekniskt ohanterlig. Diskussionen fortsätter utan avbrott i https://www.flashback.org/t2115163 De senast gjorda inläggen är flyttade dit för överblickens skull.

Här är platsen för att diskutera Sverigedemokraternas resultat i opinionsundersökningar. Allt som inte huvudsakligen rör Sverigedemokraterna, det vill säga allmänna diskussioner om opinionsundersökningar, ska ske i Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden.

Denna uppdelning har skett på grund av att intresset att diskutera SD:s resultat i mätningar är stort, och målet är att det ska bli lättare att diskutera opinionsläget för såväl SD som de andra riksdagspartierna. Det är för tydlighetens skull alltså inget ställningstagande för eller mot SD, utan bara en anpassning till behovet av diskussion om SD-opinionen.

Reglerna som infördes i slutet av den gamla trådens levnad fortsätter att gälla.
Citat:
Alla OT-inlägg kan rendera varning och/eller raderas.
Enskilda partier och deras behandling i media får endast diskuteras i direkt anslutning till opinionsförändringar och opinionsundersökningar. Allt annat bedöms som OT. Ett svar på ett inlägg som är OnT riskerar att vara OT, även om det är ett direkt svar på föregående inlägg, i det fall man inte diskuterar relevansen till opinionen.

Den gamla tråden, Den stora opinionsundersökningstråden, är numera låst.


Nytt: Förväntade datum för opinionsinstitutens mätningar i detta inlägg, uppdateras löpande:
https://www.flashback.org/sp42411963
/mod
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2013-04-02 kl. 16:12.
2011-09-14, 17:49
  #2
Medlem
ankademikers avatar
I SD:s opinionstråd kanske denna reflektion passar.

Brukar inte JÅ få omkring och ibland under 10% i undersökningar av partiledarförtroende? Inte bättre än såssarnas nya förvirrade ekonomisk-politiske talesman Tommy Waidelichs 9% häromdan.

Tvivlas fortfarande på JÅ:s egentliga åsikter? Borde han bokstavligen gå i kloster ett halvår eller med Bengt Westerberg arrangera ett antirasistiskt demonstrationståg?

Okej, inser att flashbacks I&I-trupp inte lär begripa denna kommentar. Förmodligen gör inte heller JÅ det ...vilket kanske är problemet?
2011-09-14, 20:06
  #3
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående SD:s siffror, så kom dagens största tidiga julklapp idag. En Imam ska predika Islam i Storkyrkan vid riksmötets öppnande. Även om jag inte alls gillar iden (givetvis), så är den ju rena guldgruvan för SD:s opionssiffror. Nu lär de öka ännu mer, blir inga problem att nå upp till 10% i valet 2014. Krävs ju bara ca 15% ökning av deras väljarstöd per år, och under det första året sedan valet 2010 har de ju ökat så mycket mer än så!

Du tror det blir 15% för att JÅ fläskar på mot religionen islam i SvD och att SD automatiskt ökar eftersom de ökat hittills?

I tre av månadens fyra hittills mätningar står förresten SD stilla jämfört med september 2010:

Skop: 4.8 -> 5.1
UM: 6.1 -> 6.0
Demoskop: 4.9 -> 4.8
Yougov: 5.1 -> 7.5 (Yougovs septembermätning 2010 deras första någonsin.)

Vi får se om du har rätt, men om Sd består av tänkare av din kaliber -- ibland verkar det så -- är inte SD något större hot.
2011-09-14, 20:18
  #4
Medlem
Offsures avatar
Vill man diskutera uppdelningen, ta det vänligen i PM, och eventuellt i en meta-Flashbacktråd efteråt.
/mod
2011-09-14, 21:04
  #5
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Du tror det blir 15% för att JÅ fläskar på mot religionen islam i SvD och att SD automatiskt ökar eftersom de ökat hittills?

I tre av månadens fyra hittills mätningar står förresten SD stilla jämfört med september 2010:

Skop: 4.8 -> 5.1
UM: 6.1 -> 6.0
Demoskop: 4.9 -> 4.8
Yougov: 5.1 -> 7.5 (Yougovs septembermätning 2010 deras första någonsin.)

Vi får se om du har rätt, men om Sd består av tänkare av din kaliber -- ibland verkar det så -- är inte SD något större hot.
Jag undrar när YouGovs mätning september 2010 egentligen presenterades och om det var en riktig mätning. Den dök upp långt senare på www.status.st - i anslutning att deras mätningar startade i år tror jag

Edit: Än så länge hittar jag att de introducerar sej i mars 2011, och presenterar att SD hade 7,9 i januari och 6,4 % i mars.http://www.yougov.se/wp-content/uplo...enMars2011.pdf

Intressant är att de presenterade att SD hade 2,8 i stöd av kvinnorna?

Forskar vidare i när de presenterar 5,1 för sep 2010..
__________________
Senast redigerad av rejdar 2011-09-14 kl. 21:19.
2011-09-14, 21:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Forskar vidare i när de presenterar 5,1 för sep 2010..

Du har fortfarande inte lärt dig använda status.st eller ditt jävla krossmongo?

Gå in på www.status.st --> mätningar --> Yougov

Där ska nog även ett mongo som dig hitta den mätningen.
2011-09-14, 21:34
  #7
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen1897
Du har fortfarande inte lärt dig använda status.st eller ditt jävla krossmongo?

Gå in på www.status.st --> mätningar --> Yougov

Där ska nog även ett mongo som dig hitta den mätningen.
Så bra, jag fick svar på frågan. Men den stod inte inskriven i grafen på status.st förrän i år vad jag får en känsla av.
2011-09-14, 21:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Så bra, jag fick svar på frågan. Men den stod inte inskriven i grafen på status.st förrän i år vad jag får en känsla av.

Gör det någon skillnad i sak? Mätningen är gjord och när den fördes in i statistiken är egentligen ovidkommande. Men det spelar roll när du smeker din kuk förstår jag.
2011-09-14, 22:03
  #9
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen1897
Gör det någon skillnad i sak? Mätningen är gjord och när den fördes in i statistiken är egentligen ovidkommande. Men det spelar roll när du smeker din kuk förstår jag.
Frågan är om den är riktigt relevant då det är en valdagsundersökning av typ 1000 pers som precis varit och röstat http://www.yougov.se/weblog/yougov/y...dagsmatningen/
2011-09-14, 22:21
  #10
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Detta är ett svar till VitruvianskeMannens inlägg i den gamla tråden.

Jag har undersökt hur stödet för SD varierar med andelen osäkra. Hittar inget samband och vi kan nog avfärda hypotesen om att: ju fler osäkra, desto mindre röster får SD. Detta verkar mest vara slumpartat.
Denna undersökning sträcker sig ett år bakåt för alla mätningar som har aktuell data.

Någon som har en annan rolig hypotes att undersöka? Kan vara om andra partier också, men då tar vi det i den andra tråden. PMa i så fall så gör jag ett inlägg där.
2011-09-15, 23:50
  #11
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Grorr
Detta är ett svar till VitruvianskeMannens inlägg i den gamla tråden.

Jag har undersökt hur stödet för SD varierar med andelen osäkra. Hittar inget samband och vi kan nog avfärda hypotesen om att: ju fler osäkra, desto mindre röster får SD. Detta verkar mest vara slumpartat.
Denna undersökning sträcker sig ett år bakåt för alla mätningar som har aktuell data.

Någon som har en annan rolig hypotes att undersöka? Kan vara om andra partier också, men då tar vi det i den andra tråden. PMa i så fall så gör jag ett inlägg där.
Du kunde ju kolla om det finns ett samband mellan om M ökar och SD minskar och vice versa. Eller om något annat partis ökning minskning ger större samband. Jag tippar på M då man ser att det är Höyre som vunnit på historien i Norge.

Det kommer att vara fortsatt intressant med Utöyaeffekten, vi vet nu att Fremskrittspartiet i Norge minskat med en tredjedel vad gäller kommunval (i tisdags). Och ikväll ser det ut som Danskt Folkeparti går bakåt i valet som sammanräknas just nu. När 83 av 92 valkretsar räknats ligger de på 12,4 mot 13,8 % sist. De förlorar var tionde väljare.
2011-09-16, 00:40
  #12
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
I SD:s opinionstråd kanske denna reflektion passar.

Brukar inte JÅ få omkring och ibland under 10% i undersökningar av partiledarförtroende? Inte bättre än såssarnas nya förvirrade ekonomisk-politiske talesman Tommy Waidelichs 9% häromdan.

Tvivlas fortfarande på JÅ:s egentliga åsikter? Borde han bokstavligen gå i kloster ett halvår eller med Bengt Westerberg arrangera ett antirasistiskt demonstrationståg?
För att du ska inte ska tro att han har "egentliga" åsikter så ska han gå i kloster?

Citat:
Okej, inser att flashbacks I&I-trupp inte lär begripa denna kommentar. Förmodligen gör inte heller JÅ det ...vilket kanske är problemet?
Ingen begriper din kommentar... Osäker på om du själv gör det.

Mår du bra?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback