2018-07-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det finns ju någonting som heter import också, och en hel del exportföretag är beroende av importföretag som i sin tur måste justera priserna. Internationella investeringar får en rejäl uppförsbacke med svag krona också.

Hålller med till viss del så klart, jag menar bara att om man ser till hur saker och ting går just nu så kan man inte enhälligt säga att en svag krona enbart är till ondo. Det är primitivt och visar en väldigt polariserad bild som oftast grundas på politiska åsikter eller liknande.

Kronas värde går upp och det går ner och det kommer det alltid göra. Resultatet på lång sikt är ett av världens stabilaste länder där dom flesta har det relativt bra helt enkelt.
2018-07-26, 15:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordlandzor
Hålller med till viss del så klart, jag menar bara att om man ser till hur saker och ting går just nu så kan man inte enhälligt säga att en svag krona enbart är till ondo. Det är primitivt och visar en väldigt polariserad bild som oftast grundas på politiska åsikter eller liknande.

Kronas värde går upp och det går ner och det kommer det alltid göra. Resultatet på lång sikt är ett av världens stabilaste länder där dom flesta har det relativt bra helt enkelt.

Med tanke på hur gynnade svenska exportörer är, både med valutakurs och rekordlåga reporäntan, så är utfallet ett extremt dåligt resultat. En kommande lågkonjunktur kan nog slå hårdare än vad det brukar göra.
2018-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det där är U-landstänk. Det som händer med en svag krona är att alla som får lön och har tillgångar i SEK blir fattigare. Vinsterna som delas ut blir delvis luft. Ingen egentlig skillnad att hålla låg ränta och devalvera kronan som vi gjorde när växelkursen var fast. Nödvändiga rationaliseringar och effektiviseringar uteblir eller förenas. Att sänka räntan kan vara ett knep om vi drabbas av kris och behöver lite tid för omställning. Nu är vi inne i en högkonjuktur, dagens räntepolitik är sinnessjuk.
Räntorna kommer börja stiga, då pressas bomarknaden än mer.

Konstigt nog känner jag mig inte fattigare och jag kan helt ärligt inte säga att jag tror att jag kommer bli det om kronan sjunker lite till innan den blir starkare igen. På vilket sätt anser du att en starkare krona är bättre för Sverige?

DU tycker att den är sinnesjuk men om jag ser till helheten så ser JAG inte de negativa effekterna av den låga räntan.

Kan du upplysa mig?
2018-07-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Wow. Du är så pass bekväm med att svenskar är fattiga (relativt invånare i andra i-länder) att du inte ser något som helst problem med att svenskar via politisk styrning blir ännu fattigare. Snacka om låga ambitioner.

Blir ömsom irriterad, ömsom avundsjuk.

SEK är bra för exakt två saker: korta skulder och evenutell långsiktig gambling (innefattar förstås bolån). Det är tråkiga nyheter för de 99% som på ett eller annat sätt arbetar i Sverige, eftersom det innebär kort utlåning i SEK.

Det handlar inte så mycket om ambitioner för mig. Mitt mål har aldrig varit att svenskarna ska vara den rikaste befolkningen i landet med den högsta tillväxten. Mitt mål är att leva mitt liv och fokusera på det jag kan påverka istället för att ryggdunka mina homeboys på flashback å skrika i kör att Sverige brinner för det gör det inte.

Jag har bott utomlands i några år och för mig som svensk finns det inget bättre land.

Du för gärna utveckla på ett sätt som jag förstår hur den låga räntan och den svaga kronan påverkar min ekonomi, mitt bolån eller min köpkraft för jag ser det verkligen inte, sorry.
2018-07-26, 15:34
Medlem
Citat:
Med tanke på hur gynnade svenska exportörer är, både med valutakurs och rekordlåga reporäntan, så är utfallet ett extremt dåligt resultat. En kommande lågkonjunktur kan nog slå hårdare än vad det brukar göra.

Den kan slå hårdare men vi vet inte. Ingen vet och jag ser ingen anledning att sitta och intala mig själv att allt kommer gå helt åt helvete när inget pekar på att så är fallet. Om vi hade fakta på att vi är på väg utför ett stup hade jag kunnat hålla med men nu ser det rätt bra ut, iaf den datan jag kan få fram.

Det betyder alltså att jag har ännu mer tid att leva mitt liv samtidigt som jag förbereder mig på det som komma skall. För det kommer bli en lång och mörk vinter men den är inte här nu och inte morgon heller.
2018-07-26, 15:39
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Den kan slå hårdare men vi vet inte. Ingen vet och jag ser ingen anledning att sitta och intala mig själv att allt kommer gå helt åt helvete när inget pekar på att så är fallet. Om vi hade fakta på att vi är på väg utför ett stup hade jag kunnat hålla med men nu ser det rätt bra ut, iaf den datan jag kan få fram.

Det betyder alltså att jag har ännu mer tid att leva mitt liv samtidigt som jag förbereder mig på det som komma skall. För det kommer bli en lång och mörk vinter men den är inte här nu och inte morgon heller.

Och med samma retorik kan du inte heller sitta och säga att du inte ser något problem med en svag krona. För du vet inte.
2018-07-26, 15:50
Medlem
Citat:
Och med samma retorik kan du inte heller sitta och säga att du inte ser något problem med en svag krona. För du vet inte.

Du har rätt. Men som sagt, jag lider inte av det och jag ser heller inte hur Sveriges ekonomi lider av det, just nu. Tiden får helt enkelt visa. Hur lång tid behöver vi för att se resultaten av den svaga kronan?
2018-07-26, 16:18
Medlem
Det lånas fortfarande till bostäder även om tillväxttakten minskat, enligt SCN.

"Bostadslånen utgjorde 82 procent av MFI:s totala utlåning till hushållen och uppgick i juni till 3 206 miljarder. Det är en ökning med 18 miljarder jämfört med föregående månad och 194 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år. Bostadslånen hade en årlig tillväxttakt på 6,5 procent i juni, en minskning med 0,3 procentenhet jämfört med maj."

Snitträntan är oförändrad. Den rörliga har minskat något. Är det konkurrensen som biter?

"Hushållens genomsnittliga bolåneränta för nya avtal var 1,49 procent i juni, vilket innebär att den var oförändrad jämfört med maj. Den rörliga bolåneräntan minskade med 0,01 procentenhet och uppgick till 1,46 procent."

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/statistiknyhet/finansmarknadsstatistik-juni-2018/
2018-07-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordsgranne
Vet inte hur relevant detta inlägg är för tråden - vi får se...

Vi var hos Handelsbanken förra veckan för att diskutera lån till ett hus och de var extremt konservativa/försiktiga.

Deras "kalkylränta" var 7,5 % och efter ränta och amortering samt utgifter var betalda (el, bil, försäkringar, sopor etcetera) vill de att vi (jag och frugan) har 15000 kr över varje månad.

Vid nybyggnation, av hus (samma gäller lägenhet?) är det amorteringsfritt de 5 första åren - men Handelsbanken "kräver" att man amorterar ändå.

När belåningsgraden är högre än 4,2 gånger sammanlagd bruttoårsinkomst så måste lånet gå till deras kreditnämnd för särskilt godkännande och det krävs väldigt särskilda omständigheter för att det då ska godkännas.

Åtminstone Handelsbanken - lokalkontor i Göteborg - är väldigt försiktiga. Vi har en sammanlagd årsinkomst på ca 900' kr och en kontantinsats på 1,5 MSEK (den skiter banken i) och fick låna 3,9-4,0 MSEK.

Jag anser att jag och frugan har det rätt väl förspänt - 2 stabila jobb, bra ekonomi, en hygglig kontantinsats (åter igen: den bryr sig inte banken om), så jag frågade hur i helsike det kan finnas så många som kunnat låna så mycket och köpa så dyra lägenheter och hus om jag och frugan inte kan låna mer*?

Svaret från banken (ordagrant): "det är väldigt många som är överbelånade idag och när - inte om - räntan höjs kommer det bli väldigt läskigt".

*Missförstå mig inte - 4 MSEK är jävligt mycket pengar men ett hus i Göteborg med omnejd, där vi vill bo, börjar på 5,5 MSEK och det är det absoluta taket för oss...

Edit: vi äger inte bostad idag utan bor i en hyresrätt - men är trångbodda, ska bilda familj osv så vi vill flytta till hus. Vi tycker vi har knåpat på bra med vår kontantinsats och det är lite nedslående när vi inser att det ändå inte räcker.

Jag tänker så här !

Idag är ni mäkta irriterade för att de inte släppte in er på det skenande tåget, imorgon kommer ni tacka dem för att de inte gjorde det.

Era 1.5 millar kommer att vara mumma att sitta på när lågkonjunkturen slår till !
2018-07-26, 22:29
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag tänker så här !

Idag är ni mäkta irriterade för att de inte släppte in er på det skenande tåget, imorgon kommer ni tacka dem för att de inte gjorde det.

Era 1.5 millar kommer att vara mumma att sitta på när lågkonjunkturen slår till !

Är i typ samma sits. Har drygt 700’ kr sparat och en årsinkomst på ca 600’ kr. Jag är ensam och får dock låna drygt 3,3 mkr.

Kanske bör man sitta lugnt i båten, bo kvar i billigt boende, fortsätta spara och vänta på det riktiga raset. Kanske inte nödvändigtvis på bostadsmarknaden inledningsvis men så småningom...
2018-07-27, 09:52
Medlem
Citat:
Konstigt nog känner jag mig inte fattigare och jag kan helt ärligt inte säga att jag tror att jag kommer bli det om kronan sjunker lite till innan den blir starkare igen. På vilket sätt anser du att en starkare krona är bättre för Sverige?

DU tycker att den är sinnesjuk men om jag ser till helheten så ser JAG inte de negativa effekterna av den låga räntan.

Kan du upplysa mig?

Så du kan inte se några negativa effekter av billiga krediter, höga priser och kommande räntehöjningar?
2018-07-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Så du kan inte se några negativa effekter av billiga krediter, höga priser och kommande räntehöjningar?

Inte som påverkar min livskvalitet eller liknande. Men det är intressant att du tänker så, att allt alltid bara ska gå upp, expandera, vi ska ska tillväxt osv men samtidigt ska konsumentpriserna gå ner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in