2018-07-27, 11:01
Medlem
wwrs avatar
Hon har missat tre tester inom 12 månader. Där går tydligen gränsen för påföljd.

Märkligt. Kan de då inte bara ange felaktig vistelseort och dopa sig under uppbyggnadsfasen. Om de blir kallade till en eller två tester så uteblir de och lägger av dopingen och går på nästa test. (Det beror ju naturligtvis på vad de dopar sig med och hur tätt på varandra testerna kommer.)

Men tre missade tester hade jag trott gav 4 år. Skall bli intressant att se om en afrikan får samma advokatuppbackning som annars är brukligt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Mg8oVB/dopningsbrott-skakar-landslaget--riskerar-avstangning
Senast redigerad av wwr 2018-07-27 kl. 11:03.
Citera
2018-07-27, 11:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Tycker det känns som om det är ett utbrett hyckleri bland förbundsfolk och media kring dopingfrågorna. Inte bara i friidrott. Torneklint står och bagatelliserar detta med 3 missade kontroller. "Det finns gott hopp...". Om det gällt en amerikan eller ryss hade tongångarna inte varit lika förlåtande. Då hade uttalandena varit brutalt annorlunda. "Stäng av på livstid..." osv. Men om en svensk är inblandad handlar det i princip alltid om missförstånd, slarv och otur.

Jag kan förstå att man håller "sina" lagmedlemmar om ryggen men det vore kanske klädsamt att inta en något mer avvaktande position. I bägge typen av fall.

- BBZW

Nu har ju inte dom fallit och vi vet inte exakt vad som har hänt, vi har ju bara väldigt vaga uppgifter i media att gå på. Så man kanske skall avvakta lite drar för långtgående slutsatser

Och att det skulle finnas hyckleri kring dopingfrågor inom svenska friidrottsförbundet håller jag inte med om. Kollar man på de dopingfall där dom har fallit inom svensk friidrott de senaste 5-10 åren så har man verkligen inte ägnat sig åt hyckleri utan istället drivit en väldigt tuff linje.
Citera
2018-07-27, 12:22
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lukta? Hon har missat några kontroller. Shit happens. Ja, man får inte göra det, men den troligaste förklaringen är slarv.

Slarv? om man har idrott som ett arbete så är det nog bäst att ta kontrollerna på allvar.

Hoppas verkligen inte att hon får tävla, vilken sopa.
Citera
2018-07-27, 12:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Och att det skulle finnas hyckleri kring dopingfrågor inom svenska friidrottsförbundet håller jag inte med om. Kollar man på de dopingfall där dom har fallit inom svensk friidrott de senaste 5-10 åren så har man verkligen inte ägnat sig åt hyckleri utan istället drivit en väldigt tuff linje.

Konstigt, jag tycker rent allmänt att vi i Sverige är väldigt tudelade i vår syn på dopning och ofta just bagatelliserar eller försöker tysta ned svenska dopningsfall, och man pratar gärna om "slarv", "misstag" etc. och uttrycker så gott som alltid sympati med den dopade. Kolla bara på hur friidrottsförbundet och Torneklint uttryckte sig i samband med Aregawis dopning.

Samtidigt är vi, som andra påpekat, ofta väldigt hårda i våra omdömen framför allt mot dopade idrottare från vissa kulturellt främmande men ej underutvecklade länder (jämför t.ex. reaktionerna på dopade ryssar och kenyaner). Detta gäller inte bara för friidrotten utan generellt, exempelvis inom skidåkningen har det under senare år blivit uppenbart hur olika vi ser på dopade/medicinerade nordbor gentemot andra.
Citera
2018-07-27, 13:02
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomer
Inte förvånad. Och med det menar jag inte misstanke kring doping. Utan hennes förvirrade och slarviga sätt att vara på. Likväl oerhört klantigt.

Att missa tre tillfällen är inte klantigt det är snarare så att man vill undvika något om man beter sig på det sättet. Så jag reagerar på din vilja att försvara henne genom ditt förmildrande sätt att uttala dig.
Citera
2018-07-27, 13:30
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Tycker det känns som om det är ett utbrett hyckleri bland förbundsfolk och media kring dopingfrågorna. Inte bara i friidrott. Torneklint står och bagatelliserar detta med 3 missade kontroller. "Det finns gott hopp...". Om det gällt en amerikan eller ryss hade tongångarna inte varit lika förlåtande. Då hade uttalandena varit brutalt annorlunda. "Stäng av på livstid..." osv. Men om en svensk är inblandad handlar det i princip alltid om missförstånd, slarv och otur.

Jag kan förstå att man håller "sina" lagmedlemmar om ryggen men det vore kanske klädsamt att inta en något mer avvaktande position. I bägge typen av fall.

- BBZW

Både hallelujah och amen to that, grabben!

Remember friidrotts-EM 2006 i Göteborg?

Sven Nylander, Patrik Sjöberg och Patrik Lövgren drog i sig kokain i mängder som till och med självaste Colombia hade varit riktigt stolta över.

Då ska man veta att Sven Nylander var The Prez för stiftelsen Ren Idrott vid den tiden!

Givetvis var varken han eller Sjöberg aktiva vid den tiden - men inte är kokain något som man drar upp i snoken det första man gör. Klart de där bägge lirarna hade provat både på ett annat smått och gott innan i karriärerna deras ...

Fan vad jag hatar hyckleri.
Senast redigerad av Sleeptalker 2018-07-27 kl. 13:35.
Citera
2018-07-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon har missat tre tester inom 12 månader. Där går tydligen gränsen för påföljd.

Märkligt. Kan de då inte bara ange felaktig vistelseort och dopa sig under uppbyggnadsfasen. Om de blir kallade till en eller två tester så uteblir de och lägger av dopingen och går på nästa test. (Det beror ju naturligtvis på vad de dopar sig med och hur tätt på varandra testerna kommer.)

Men tre missade tester hade jag trott gav 4 år. Skall bli intressant att se om en afrikan får samma advokatuppbackning som annars är brukligt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Mg8oVB/dopningsbrott-skakar-landslaget--riskerar-avstangning

Det här "whereabouts-systemet" är bara en del av testningen där bara dom allra bästa är med. Du kan få göra ett oannonserat test när som helst utöver det som alla andra, det är inte så att du är fri övriga 23 timmar på dygnet så att felaktivt rapportera var man befinner sig är bara korkat. I teorin kan du bli testad flera gånger samma dag.
Citera
2018-07-27, 13:33
Medlem
Sleeptalkers avatar
... och just det; det eviga Flashback-mantrat på det: "Källa på det".

https://www.expressen.se/sport/nylander-erkanner-att-han-tagit-knark/
Citera
2018-07-27, 13:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det här "whereabouts-systemet" är bara en del av testningen där bara dom allra bästa är med. Du kan få göra ett oannonserat test när som helst utöver det som alla andra, det är inte så att du är fri övriga 23 timmar på dygnet så att felaktivt rapportera var man befinner sig är bara korkat. I teorin kan du bli testad flera gånger samma dag.
Men det jag frågar om är om Bahta, under hela uppbyggnadsfasen t.ex skrivit en svensk adress men åkt till Eritrea och tränat på hemlig ort och dopat sig samtidigt.

Första gången hon kallas uteblir hon och avbryter dopingen. Sedan går hon på de övriga testerna.

De kallas mycket sällan. Åtminstone andra fall jag hört om.

Det här är bara ett exempel jag hittat på. Men om det går att göra så är ju systemet nästan värdelöst.

Edit
Det här var bara ett exempel. Jag frågar mer hur systemet fungerar. Just Bahta känner jag inte till.
Senast redigerad av wwr 2018-07-27 kl. 13:42.
Citera
2018-07-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det jag frågar om är om Bahta, under hela uppbyggnadsfasen t.ex skrivit en svensk adress men åkt till Eritrea och tränat på hemlig ort och dopat sig samtidigt.

Första gången hon kallas uteblir hon och avbryter dopingen. Sedan går hon på de övriga testerna.

De kallas mycket sällan. Åtminstone andra fall jag hört om.

Det här är bara ett exempel jag hittat på. Men om det går att göra så är ju systemet nästan värdelöst.

Edit
Det här var bara ett exempel. Jag frågar mer hur systemet fungerar. Just Bahta känner jag inte till.

Nej det är inte Aregawi v2. Bahta har en svensk adoptivfamilj som nån skrev och har svensk träningsgrupp och åker på läger med andra landslagslöpare.
Citera
2018-07-27, 14:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nej det är inte Aregawi v2. Bahta har en svensk adoptivfamilj som nån skrev och har svensk träningsgrupp och åker på läger med andra landslagslöpare.
Men om hon har varit på rätt adress, hur har hon då missat proverna?
Citera
2018-07-27, 14:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Konstigt, jag tycker rent allmänt att vi i Sverige är väldigt tudelade i vår syn på dopning och ofta just bagatelliserar eller försöker tysta ned svenska dopningsfall, och man pratar gärna om "slarv", "misstag" etc. och uttrycker så gott som alltid sympati med den dopade. Kolla bara på hur friidrottsförbundet och Torneklint uttryckte sig i samband med Aregawis dopning.

Samtidigt är vi, som andra påpekat, ofta väldigt hårda i våra omdömen framför allt mot dopade idrottare från vissa kulturellt främmande men ej underutvecklade länder (jämför t.ex. reaktionerna på dopade ryssar och kenyaner). Detta gäller inte bara för friidrotten utan generellt, exempelvis inom skidåkningen har det under senare år blivit uppenbart hur olika vi ser på dopade/medicinerade nordbor gentemot andra.

Att dopingfall inom svensk friidrott bagatelliseras stämmer inte.

Adil Bouafif som åkte dit för EPO-doping stängdes av två år, dessutom fick han landslagsförbud ytterligare två år av svenska friidrottsförbundet. Han har efter sin avstängning inte varit i närheten av att kvala in till svenska landslaget och jag tror ingen skulle vilja ha med honom i svenska landslaget om han skulle prestera på den nivån.

Gångaren Andreas Gustafsson åkte också dit för EPO-doping och stängdes av i två år. Gång är inte en del av svensk friidrott då man har eget förbund, enda gången man blir en del av svensk friidrott är när man är på internationella mästerskap då man internationellt tillhör IAAF. Gustafsson har amerikansk fru och bor i USA och har efter avstängning bytt till amerikansk nationalitet då han vill tävla för USA istället. Tror varken svensk friidrott eller svenska gångförbundet skulle vilja att han skulle tävla någon mer gång för Sverige.

Abeba Aregawi testade positivt för meldonium och redan innan hennes B-prov var testat så blev hon av med allt stöd för från sin klubb, från förbundet och från SOK, alltså en ganska hård och snabb reaktion. Hon friades sedan då man inte kunde fastställa när hon intagit meldonium (före eller efter när meldonium blev förbjudet). Aragawi är formellt sett fri att tävla för Sverige men det har inte varit aktuellt eller kommer inte att bli aktuellt (av flera skäl).

I inget av dessa fall har svenska förbundet suttit på presskonferenser med den aktiva eller betalat advokatkostnader Ellet uttryckt sympati för den aktive eller liknande (om vi nu skall dra en parallell till Johaugfallet).

Så beskriv gärna hur svenska friidrottsförbundet bagatelliserar dopingfall inom svensk friidrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in