2018-07-26, 20:33
Medlem
jackflashs avatar
Vad säger vi om detta?

Citat:
Enligt uppgifter till Sportbladet har svenska friidrottsstjärnan Meraf Bahta missat tre dopningskontroller och riskerar nu avstängning.

Något som tvingat förbundet till krismöte.

– Jag kan bekräfta att en individ har tre missar i systemet, men vi kommer aldrig bekräfta eller dementera vem, säger förbundskapten Karin Torneklint.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Mg8oVB/dopningsbrott-skakar-landslaget--riskerar-avstangning
Citera
2018-07-26, 20:45
Medlem
Inte förvånad. Och med det menar jag inte misstanke kring doping. Utan hennes förvirrade och slarviga sätt att vara på. Likväl oerhört klantigt.
Citera
2018-07-26, 20:53
Medlem
Kan bli ganska stort det här. Hon är en tänkbar medaljör på 5000 meter på EM i Berlin. Sista GP tävlingen hon deltog i sprang hon väldigt avvaktande i kön och sen några varv innan mål bröt hon och blev utburen på bår??? Det sades att hon var skadad men av någon anledning kom det aldrig fram vad som var skadat
Citera
2018-07-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
svenska friidrottstjärnan?

Är detta en ny Aregawi eller är det en integrerad person?
Meraf var en ung lovande aktiv när hon tävlade för Eritrea. Men då hon hamnade som flykting i Älvsbyn vintern 2009 blev ju inte träningen prioriterad varför hon var rätt dålig även med svenska mått mätt då hon gjorde sina första tävlingar här. Nu springer hon omkring 30 sek snabbare på 1500 än vid de första tävlingarna här. Men det har tagit tid.

Meraf är välintegrerad tack vare sin svenska familj, hennes klubb och friidrotten i stort. Men har svårt med språket trots hårt arbete.

Så ganska olik Aregawi.
Citera
2018-07-26, 21:01
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
EM-guld på 5000 meter för några år sedan. Hur kan du inte känna till Meraf Bahta?

För att jag inte följer friidrott så noga.

Min nästa fråga är om inte friidrottsförbundet har rutiner för att fånga upp om det börjar lukta kring en idrottare eller om det kanske är precis det som hänt här?
Citera
2018-07-26, 21:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
För att jag inte följer friidrott så noga.

Min nästa fråga är om inte friidrottsförbundet har rutiner för att fånga upp om det börjar lukta kring en idrottare eller om det kanske är precis det som hänt här?

Lukta? Hon har missat några kontroller. Shit happens. Ja, man får inte göra det, men den troligaste förklaringen är slarv.
Citera
2018-07-26, 21:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Lukta? Hon har missat några kontroller. Shit happens. Ja, man får inte göra det, men den troligaste förklaringen är slarv.

Jag tror dig om du säger att det är slarv men det är väl så att det inte är någon ursäkt? Så i praktiken har vi eventuellt en dopningsskandal med en "ren" löpare? I så fall blir faktiskt frågan vad förbundet gör eftersom skiten träffar dem också.
Citera
2018-07-26, 21:06
Medlem
Inte bra nånstans, hon ska vara glad om hon kommer undan. Fransyskan och tennisspelaren Alize Cornet friades tidigare i år för samma förseelse så hon är inte bränd än men det måste finnas en bra förklaring till åtminstone ett missat test. http://www.espn.com/tennis/story/_/id/23512067/alize-cornet-cleared-doping-charge-missed-tests

Bahta tränar och delar dessutom tränare med andra EM-löpare som Linn Nilsson, Johan Rogestedt och Kalle Berglund.
Citera
2018-07-26, 21:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag tror dig om du säger att det är slarv men det är väl så att det inte är någon ursäkt? Så i praktiken har vi eventuellt en dopningsskandal med en "ren" löpare? I så fall blir faktiskt frågan vad förbundet gör eftersom skiten träffar dem också.

Jag säger inte att det är slarv. Jag säger att det är väldigt troligt att det rör sig om slarv. Om hon har missat en massa kontroller lär det väl bli prover nu, så är det något annat än slarv kommer det förhoppningsvis i dagen.
Citera
2018-07-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Bahta tränar och delar dessutom tränare med andra EM-löpare som Linn Nilsson, Johan Rogestedt och Kalle Berglund.

Kalle Berglund har annan tränare.

Med insyn. Knappast någott med det teamet. Känslan säger Merafs slarviga sätt och titt som tätt svårt att förstå saker. Men som tidigare sagt, lika illa ändå.
Citera
2018-07-26, 21:15
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det är slarv. Jag säger att det är väldigt troligt att det rör sig om slarv. Om hon har missat en massa kontroller lär det väl bli prover nu, så är det något annat än slarv kommer det förhoppningsvis i dagen.

En massa negativa kontroller nu kommer inte hjälpa henne. Står det fast att hon inte varit på rätt plats tre gånger blir hon avstängd i upp till två år. Och svensk landslagspraxis är att dubbla straffet innan man får komma tillbaka i landslaget.
Citera
2018-07-26, 21:15
Moderator
Gromguttens avatar

OT raderat och rubriken justerad før att ha täckning i bakgrunden.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in