2018-07-27, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Här har du en "allmän trend" - valresultaten för SD sedan de bildades:

1988: 0,02 %
1991: 0,09 %
1994: 0,25 %
1998: 0,37 %
2002: 1,44 %
2006: 2,93 %
2010: 5,70 %
2014: 12,86 %
2018: ?

Sverigedemokraterna har fördubblats i alla val utom 1998. Enligt Henrik Oscarsson vid Göteborgs Universitet är Sverigedemokraterna det enda parti i hela världen som aldrig någonsin har backat i ett val hittills, vilket gör de helt unika i världshistorien. En tydligare trend för SD än den ovan är svår att finna.

När du försöker "läxa upp" andra i denna tråden borde du begripa att det är ofantligt svårt att ta dig på allvar - oavsett vad du skriver om SD. Du har gång på gång på gång hävdat saker och ting som sedan visat sig bli det rakt motsatta. Du har skrivit om "tak" för SD på 5%, 8%, 10%, 15%... du har skrivit att SD är på väg att rasa, kollapsa, implodera, gå under. Du har skrivit att trenden är nedåt när den bevisligen strax efter varit det rakt motsatta... Det är bara att gå tillbaka till dina första inlägg i denna tråd och sedan gå framåt i tiden - bevisen för dina felprognoser, misstag, osanningar, felaktiga slutsatser, önsketankar som slagit helt fel, etc, etc är otaliga och finns i inlägg efter inlägg.

Du skriver: "Skall det vara så förbannat svårt att fatta?" Fatta vad? Att dina slutsatser om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar är så felaktiga och så många att orden snart inte längre räcker till? Du missar ju gång på gång... inser du inte det själv? Har du ingen självinsikt, människa? Dina felaktigheter är dessutom många gånger avgrundsdjupa. När du säger A blir det B, när du säger vitt blir det svart. Det som du skriver om SD är det du önskar ska ske, inte vad man genom att titta på historiska fakta och t ex tidigare underskattningar (eller överskattningar) hos instituten kan "ana sig fram till" kan komma att ske. Du drivs endast och allenast av känslotänkande när det gäller SD. Du tror benhårt på opinionsinstituten, i alla lägen, utom Sentio och Yougov eftersom de stör din världsbild och verkar ge dig ångest och oro.

"Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker." Det har precis allt att göra med att du är sosse och vad du tror och tycker. Precis ALLT! Det är exakt din partitillhörighet, din tro och ditt egna personliga tyckande som gör att du hela tiden hamnar snett här, i allt från prognoser till SD i opinionsundersökningar till alla former av försök till analyser, till slutsatser, till åsikter om partiet. Du har på dig sosseglasögon genom vilka du ser exakt vad du vill och önskar se, inte vad som verkligen sker eller kan komma att ske... Inser du inte att du blivit den perfekta kontraindikatorn i denna tråd? Inser du inte dina begränsningar? Inser du inte att det du hittills kläckt ur dig om SD i denna tråd bara blir fel? T o m när cheferna för opinionsinstituten skriver i rapporter att de har stora problem med att mäta SD i opinionen (bl a hos Demoskop och Novus) så har du inga kommentarer. Du vill inte se, du vill inte höra något som kan vara gynnsamt för SD eftersom din avsky mot detta parti färgar allt du gör i denna tråd.

Det har pågått i snart ett decennium nu, kära Powergirl. Det har pågått under snart tio års tid... Hur länge ska du stånga huvudet mot väggen? Varför ser du inte vad som pågår i samhället? Vad är det som blockerar? Förmodligen din kärlek till en döende socialdemokrati. Förstår du inte att det är ofantligt svårt att ta dig på allvar när du skriver om SD? Du har haft fel så många gånger...

Kanske den Bästa avhyvlingen jag läst här på Flashback. Absolut förnedrande i sin helhet.
2018-07-27, 04:07
Medlem
Lyssnade just på podden "Allt du velat veta" om Sverigedemokraterna.
Programledaren intervjuar Mattias Karlsson.

Programledaren; Allt pekar på att ni får ett resultat mellan 15-20%

Den programledaren kommer få en chock på valnatten
2018-07-27, 06:12
Medlem
8711s avatar
Väldigt intressant att till och med Ipsos, som har relativt låga SD-siffror och en betydande underskattning, bedömer att Sverigedemokraterna som sämst kan få 18% och som bäst 22%. Lägg på 2-3 procentenheter så ligger vi när verkligheten just idag skulle man kunna tänka sig. som sämst 21% och som bäst 25-26% kanske om det vore val idag.

Återigen bevisas också väldigt tydligt att Sverigedemokraterna har väldigt trogna väljare. Det är lätt att bedöma Sverigedemokraternas spann och höga nivå genom att SD:s väljare är betydligt mer trogna än andra partiers väljare. Sverigedemokraterna är allra största parti bland väljarna som har bestämt sig helt slutgiltigt.

Sämsta utfall, väljare som slutgiltigt bestämt sig och inte överväger andra partier (Inom parentes: bästa utfall, nuvarande väljare plus de som överväger partiet)

SD: 18 (22)

Andel som bestämt sig slutgiltigt (Inom parentes: har inte tagit slutgiltig ställning/osäker)

SD: 14 (6)

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/socialdemokraterna-riskerar-rekordlagt-valresultat/
2018-07-27, 07:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Summan av kontentan är att sossarna inte inger någon tillit. Vem fasen tror på en rödgrön minister?

Vad som förvånar mig är att SD inte kapitaliserar på 7-klöverns gemensamma nedmontering av den Svenska tryggheten och välfärden.

Nu ska vi inte prata sossar men man kan ju förklara varför de kommer att tappa massor till Sd i valet. Under vintern våren har sossarna pratat pengar till skolan, pengar till vården, pengar till polisen och nu senast 300 miljoner till kommunerna för deras brandförsvar, 25 miljoner till organisationer och mer pengar till skogsägarna utlovas.

De babblar siffror, men folk ser inget konkret resultat. Bara dessa siffror eller vi ska titta på det senare, en utredning till nästa år. Regeringen känns handlingsförlamad, men invandrarna de väller in och de ställer till och det skjuts. Sossarna kommer att tappa ute i landsorten till Sd som aldrig förr.

Men jag tror inte det får större genomslag i mätningarna eftersom de når ett så litet antal människor. Hur många i Ängra, Kårböle, Huskölen, Finneby och Enskogen får i år en fråga av Sifo? Inte en enda, de fångar inte upp den ilska som finns i bygderna.

Släggan får sossarna i huvudet på valdagen när de tappar till 21% och Sd går fram till 29%.
2018-07-27, 07:54
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Lyssnade just på podden "Allt du velat veta" om Sverigedemokraterna.
Programledaren intervjuar Mattias Karlsson.

Programledaren; Allt pekar på att ni får ett resultat mellan 15-20%

Ibland undrar man om det är Förnekelse eller Agendasättning?

Fortsatte det med Nazism och liknande sen?
2018-07-27, 08:08
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Släggan får sossarna i huvudet på valdagen när de tappar till 21% och Sd går fram till 29%.

Som opinionen utvecklar sig, förefaller prognosen korrekt!
2018-07-27, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Oj vad den intervjun vidgade skallen, man kände nästan hur huvudet växte en centimeter i diameter.

Handlar om vänsterns von oben-klappande på ”de stackars” invandrarnas huvuden, om utanförskapifieringen och rasismen i att göra så.

Om public service agendasättande pekpinne-fest som tillslut spårade ur och blev till urvattnad luft som ingen ville lyssna på.

Om hur SD rusar i OUs och vilken episk chock-valvaka det kommer bli.

Jag tror ju att SDs torgmöten blir något i hästväg. SD är liksom snart rockstars i den nya folkrörelsen och uppslutningen och festen lär bli enorm. Brölande vänsteraktivister lär redan ha givit upp protesterandet, alternativt att de kommer bli bortkörda omedelbart om de börjar störa.

Denna fest tror jag har potential att dra upp SD ytterligare ett par procent i undersökningarna.

Snart kör det igång och alla som värnar om Sverige och landets framtid kommer dyka upp - det är många!

🇸🇪 Stora sverigefesten 2018! 🇸🇪

Jag kommer ihåg den förra valkampanjen när stora folkmassor ställde sig med ryggen mot scenen när Jimmie talade på torg. Det skedde i flera städer och de flesta stöttade det. Den fega kuppen visade att många har problem med yttrandefriheten och fick nog motsatt effekt. Varför inte ta debatten istället?

Vilken skillnad det kommer bli inför detta val. Alla bråk och protester kommer gynna SD även denna gång. Men nu kommer det vara helt packat med folk som vill lyssna.
2018-07-27, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Inte en chans att SD skulle bli största parti, och ven om det sker, så spelar det inte så stor roll. Dum-Åkesson och hens anhang vet att deras roll enbart är att vara röstboskap till en alliansregering. Det enda är att ytterligare några udda existenser från landsbygden kommer att få försörjning av skattebetalarna, och kan ägna sig åt sina massagesalonger och springa på krogen. Det blir ju mer jobb för de andra riksdagsmännen i utskotten, men det skall nog ordna sig.

Jag vet att du vet att de kommer bli störst, du spelar bara dum. Men om du mot förmodan verkligen inte tror det så kan vi slå vad.

Jag sätter 10 000 sek på att SD blir störst. Sätter du emot?

Nu har du chansen att få demonstrera din självsäkerhet och "övertygelse" med tråden som vittne.
2018-07-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.
Att hela Sverige förvandlas till en utsatt förort kommer verkligen gynna demokratin, du saknar all typ av förmåga att se vad som håller på att hända i detta land.
Senast redigerad av kroppskultur 2018-07-27 kl. 08:48.
2018-07-27, 08:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag kommer ihåg den förra valkampanjen när stora folkmassor ställde sig med ryggen mot scenen när Jimmie talade på torg. Det skedde i flera städer och de flesta stöttade det. Den fega kuppen visade att många har problem med yttrandefriheten och fick nog motsatt effekt. Varför inte ta debatten istället?

Vilken skillnad det kommer bli inför detta val. Alla bråk och protester kommer gynna SD även denna gång. Men nu kommer det vara helt packat med folk som vill lyssna.
Jo gällde att skrämma folk från att lyssna på SD ,och lyckades väl sisådär då SD fördubblade sig igen.
Men drevet från Expressen kostade helt klart flera procent för SD.
2018-07-27, 08:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
SD, V och C kommer troligen bli vinnare i valet. Förhoppningsvis backar S såpass mycket att SD blir största parti, alternativt att man faktiskt lyckas värva mer socialdemokrater än moderater, vilket är vad ambitionen varit sedan ett tag tillbaks.
Oavsett nivå så kommer SDs uppgång sakna motstycke i Sveriges moderna politiska historia. Även i Europa finns få konservativa partier som ökat så markant på så kort tid, sett till sin tid i riksdagen.
Lega Nord har förvisso över 30%, men de har trots allt funnits i riksdagen sedan 90-talet (om jag inte misstar mig) och delar för närvarande majoriteten av väljarna med två andra jämnstora partier.

Det jag tror avgör SDs opinionsutfall på valnatten är Jimmie Åkessons prestation i debatterna i SR (29/8) och på SVT (7/9, två dagar innan valet). JÅ har mer att vinna på debatterna än utfrågningarna på grund av migrationens vikt i valet och sin för närvarande stabila opinon. Han kan fritt pressa Löfven och de rödgröna utan tyglar.
Övrigt som påverkar är också de politiskt engerade Sverigedemokraternas valarbete och slutligen hur många av SDs väljare som väljer soffan (ett problem som samtliga partier kan ha) och tror att deras röst bara är en i mängden.

Allt detta är kopplat till SDs opinion.
Vänstern bör rimligen gå upp när S och MP faller som stenar,men egentligen så har Vänstern en helt annan väljargrupp idag än S. Så det kan vara uppljugna siffror också liksom det var för MP förra valet(och torde vara än i dag) Tror inte alls att Centern är på väg upp ,utan Utspelet som Annie Lööf har gjort är för att försöka fånga dårarna som nu flyr MP,så det är frågan om att rädda vad som räddas kan.
SD ligger på plus 25% i dag,hur mycket vet ingen,men utgå från att alla underskattar SD grovt och att inkompetensfaktorn faktiskt har ökat. Sd kan få lite extra procent på en bra valrörelse,men de stora valarbetarna är Sjuklövern som misslyckats med allt dom tagit för sig ,och nu har Alliansen chillat fyra år istället för att göra det man lovade väljarna,så tex Annie Lööf ser ju ytterst suspekt ut för alla som minns förra valrörelsen och hör vad hon säger i dag.Och det innebär att alliansen är DÖD .stendöd. SD väljare kommer att rösta. Hur S ska få sina "trogna" väljare att rösta däremot,det vette sjutton. Alliansens väljare brukar vara bra på att rösta,men extremt otrogna ,få kärnväljare.Så där kommer SD också att få rejäl påfyllning.
Senast redigerad av Erk Swede 2018-07-27 kl. 08:56.
2018-07-27, 09:05
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är två institut som sticker ut från de andra instituten efter valet 2014när det gäller SD. Skillnaden har ökat till de andra opinionsinstituten. Skall det vara så förbannat svårt att fatta. Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker. Att jag hade fel när jag trodde tidigare dvs innan valet 2014 har jag åttskilliga gånger medgivit. Numera skiter jag i och berätta vad jag tror utan utgår endast från vad tråden borde inehålla nämligen Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.

Det är dessa jag försöker hålla mig till. Inga idiotiska påståenden som att Sentio är Nordens största parti som 8711 skrev vilket han vägrar att erkänna var åt helvete fel. Inte heller håller jag på med några konstiga omräkningfaktorer som tycks vara populärt i den här tråden.
Enda vettiga sättet när man tittar på siffror från opinionsinstituten är att titta på den allmänna trenden.

Enskilda mätningar är och förblir helt ointressanta. Framförallt om ändringarna är inom felmarginalen. Inte heller tror jag på några konstiga konspirationsideer och/eller teorier om att det har någon som helst betydelse vem som har köpt opinionsmätningen. Varje opinionsinstitut som vill räknas som seriöst lever på andra uppdrag än mätningar av den politiska opinionen och därför faller iden platt till marken om att de skulle vara köpta.

En del av er beteer er som barnungar alternativt sektmedlemmar vilket gör att det näst intill är omöjligt att föra en vettig diskussion. Obs det gäller inte alla men alldeles åt helvete för många.
Egentligen sticker inte de instituten ut så mycket om man räknar med inkompetensfaktorn hos övriga institut.(jag rekommenderar nytillkommna att se den gamla arkiverade tråden om SD i opinionsundersökningar ,om ni tycker avhyvlingarna av Powergirl är hårda) Alla Håller ned SD vad man kan ,eljest blir man inte nämnd i media.För att Sentio och Yougov ska nämnas i dina husorgan så måste dom visa enorma nedgångar för SD. Så att tro att tex Sifo med flera som gör massor av annan typ av jobb åt makten ,maktens lojala media och annan verksamhet knuten till Sjuklövern skulle vara helt objektiva när allt annat kring de verksamheterna är grovt vinklat MOT SD är inte bara naivt ,det är direkt ohederligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in