2018-07-26, 12:52
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Även om SD backat lite i Novus är av avståndet till sossarna bara 2,1 procentenheter. Det är försumbart + att sossarna kommer backa ytterligare i spurten som vi vet sedan tidigare val. Skulle bli förvånad om SD inte blir första parti 9 sep, även om det sker med ganska liten marginal (kanske 2-3 procentenheter).

Samma här. Men jag förväntar mig medvetet att resultatet ska bli lägre så att man blir positivt överraskad på valnatten. Runt 18%, allt över detta blir hyvens. Man ska komma ihåg att folk faktiskt måste gå till valurnorna och rösta. Om många redan tror att SD blir stort så tänker man konsekvent att ens röst spelar mindre roll i mängden och att de andra får rösta fram partiet. Då blir det knappast mer än 18-19%.
2018-07-26, 13:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Motsvarar 30.6% om man korrigerar för felet hos Novus vid förra valet.

Novus underskattade SD i den sista mätningen inför valet 2014 med ca 60%. Låt oss vara mycket snälla och säga att de lärt sig något och numera "bara" ligger 30% off, då betyder det ändå att SD skulle hamna kring 28%. (21,6 x 1,30 = 28,08%).

Det skulle förvåna mig stort om Novus från att ha underskattat SD med 60% 2014 nu mäter SD i stort sett korrekt. Mycket osannolikt Det kommer knappast att ske. Minst 25-30% off ligger de. Minst.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-26 kl. 13:21. Anledning: Korrigering av siffra
2018-07-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Samma här. Men jag förväntar mig medvetet att resultatet ska bli lägre så att man blir positivt överraskad på valnatten. Runt 18%, allt över detta blir hyvens. Man ska komma ihåg att folk faktiskt måste gå till valurnorna och rösta. Om många redan tror att SD blir stort så tänker man konsekvent att ens röst spelar mindre roll i mängden och att de andra får rösta fram partiet. Då blir det knappast mer än 18-19%.
Nu är det ju redan visat att SD:s väljare mangrant går och röstar, så du behöver nog knappast oroa dig att SD skulle få så lågt som 18-19% - risken att hamna på dessa siffror är betydligt högre för M och S dock, deras väljare enligt de senaste undersökningarna är betydligt mer osäkra vad de ska rösta på.
2018-07-26, 13:33
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Även om SD backat lite i Novus är av avståndet till sossarna bara 2,1 procentenheter. Det är försumbart + att sossarna kommer backa ytterligare i spurten som vi vet sedan tidigare val. Skulle bli förvånad om SD inte blir första parti 9 sep, även om det sker med ganska liten marginal (kanske 2-3 procentenheter).

Hur tänker du egentligen? 2,1 procentenheter är ”försumbart” enligt dig? Fattar du hur många väljare det handlar om som dels (från dessa era maxade drömsiffror) ska lämna S och från andra partier gå till Sd. När du sedan kallar 2-3 procentenheter för ”ganska liten marginal” så bekräftar det att du inte förstår detta alls.
2018-07-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Hur tänker du egentligen? 2,1 procentenheter är ”försumbart” enligt dig? Fattar du hur många väljare det handlar om som dels (från dessa era maxade drömsiffror) ska lämna S och från andra partier gå till Sd. När du sedan kallar 2-3 procentenheter för ”ganska liten marginal” så bekräftar det att du inte förstår detta alls.
Dream on "Förstår inte alls" Vi har ju mer trovärdiga siffror från Sentio, så det är ju dem man främst bör förlita sig på, om man inte är i branschen för fake news.
2018-07-26, 14:16
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Sentios 25,6% och Yougovs 25,7%, det är där ditt fokus borde ligga. "Maxade drömsiffror" ?

Hoppas du är kvar i tråden den 10 september... det kan bli rätt festligt
2018-07-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag trodde från början att du var en seriös debattör men inser nu att du bara snackar skit och kommer med personangrepp hela tiden-
Jag skrev tidigt att jag är anti-etablissemang och har faktiskt inget emot SDs framgångar.
Hoppas genomsnittlige SDanhängare / valarbetare är mer sympatiska än du. Möter man sådana som dig i valstugorna lär vi inte vinna några röster.
Att jag till 2.56ggr pengarna tror (s) blir störst är mer vad jag tror är realistiskt än de som drömmer om 30+%

Dåliga odds (s) störst, borde ge åtminstone 15ggr pengarna, klart är ju att SD blir största parti på runt 25 %
2018-07-26, 14:25
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Novus Juli:
MP 5.7 (+1.0)
SD 21.6 (-0.8)
KD 3.2 (-0.2)

"Sommarens extremväder med värme, torka och skogsbränder har satt fokus på klimatet och det gynnar Miljöpartiet tror Novus vd Torbjörn Sjöström."
Värmen kanske gynnar (SD), på grund av ökade våldtäkter och annat. Men jag tror även att värmen kan visa sig vara räddningen för (MP). Så även för (KD), vars kristna väljare sluter sig tätt bakom partiet i sommarens stundande Armageddon. Sista meningen var ett skämt, men de två första tror jag på.
2018-07-26, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Värmen kanske gynnar (SD), på grund av ökade våldtäkter och annat. Men jag tror även att värmen kan visa sig vara räddningen för (MP). Så även för (KD), vars kristna väljare sluter sig tätt bakom partiet i sommarens stundande Armageddon. Sista meningen var ett skämt, men de två första tror jag på.
Den riktigt stora effekten av värmen torde vara om det blir förortskravaller av Husby-typ. Det blir det bara när det är varma kvällar.
2018-07-26, 14:37
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Sentios 25,6% och Yougovs 25,7%, det är där ditt fokus borde ligga. "Maxade drömsiffror" ?

Hoppas du är kvar i tråden den 10 september... det kan bli rätt festligt

Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.

Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.
2018-07-26, 14:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog.
Nu när vi i tråden har sett i din posthistorik hur fel du har haft i alla andra val du har skrivit om, så är detta ljuv musik i våra öron. Det är exakt detta vi vill höra från vår anti-rådgivare.
2018-07-26, 14:48
Medlem
Citat:

Enligt en undersökning gjord av Novus har många väljare inte bestämt sig än, och väldigt många S-väljare är osäkra. Enligt Novus-undersökningen kan S i dagens läge maximalt få 26% av rösterna i ett val. Men i värsta fall skulle S inte få mer än 19%.

Detta kan förstås ändra sig fram till valet.

https://www.dn.se/nyheter/politik/s-riskerar-rekordlagt-valresultat/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in