Citat:
Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.
Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.
Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.
Jösses, kvinna. Lugna ned dig. Det var inte valresultatet jag kallade "festligt", det var dina inlägg och rants i denna tråden.
Nu blir detta lite off topic för tråden, men varken Polen eller Ungern har fascister vid makten. Det styrande ungerska partiet sitter t ex i samma konservativa EU-grupp som de svenska moderaterna... är de svenska moderaterna också fascister? Du är ju patetisk.
Och nej, SD har inget "tak" på 18%. Man pratade redan om s k "tak" för SD när de hade 5% och 8% och 10%... vi vet hur det gick med dessa "tak". Ingen av oss vet med säkerhet exakt hur stora SD kommer att bli i valet, men du bör nog åtminstone förbereda dig på att det mycket väl kan bli minst 25% om vi utgår från de senaste mätningarna och korrigerar dessa mot historiska underskattningar för partiet i opinionsundersökningar.
Vi får väl se den 9 september hur stort "tappet" blir.