2018-07-26, 14:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.

Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.

Jösses, kvinna. Lugna ned dig. Det var inte valresultatet jag kallade "festligt", det var dina inlägg och rants i denna tråden.

Nu blir detta lite off topic för tråden, men varken Polen eller Ungern har fascister vid makten. Det styrande ungerska partiet sitter t ex i samma konservativa EU-grupp som de svenska moderaterna... är de svenska moderaterna också fascister? Du är ju patetisk.

Och nej, SD har inget "tak" på 18%. Man pratade redan om s k "tak" för SD när de hade 5% och 8% och 10%... vi vet hur det gick med dessa "tak". Ingen av oss vet med säkerhet exakt hur stora SD kommer att bli i valet, men du bör nog åtminstone förbereda dig på att det mycket väl kan bli minst 25% om vi utgår från de senaste mätningarna och korrigerar dessa mot historiska underskattningar för partiet i opinionsundersökningar.

Vi får väl se den 9 september hur stort "tappet" blir.
2018-07-26, 14:55
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Dream on "Förstår inte alls" Vi har ju mer trovärdiga siffror från Sentio, så det är ju dem man främst bör förlita sig på, om man inte är i branschen för fake news.

De är inte mera trovärdiga bara för att ni SD fanatiker vill tro på dem. Tvärtom så kan man se att skillnaden nu mellan övriga insutut och Sentio, undanräknat YouGove, har ökat efter valet 2014. Finns liksom ingen realistisk förklaring till detta fenomen.
2018-07-26, 15:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De är inte mera trovärdiga bara för att ni SD fanatiker vill tro på dem.

Dom är trovärdigast för att dom legat närmast valresultatet val efter val. Jag gillar "förminskningstaktiken" du använder, med felstavningar av institutens namn "...eller vad dom heter".

Du vet mycket väl vad dom heter. Precis som jag vet att statsministern heter Stefan Löfwin...eller vad han heter...

Citat:
Finns liksom ingen realistisk förklaring till detta fenomen.

Jo. Yougov och Sentio är utländska mätinstitut. Svenska mätinstitut som Novus och SCB upplevs vara på armlängds avstånd med etablisemanget. SCB=Staten. Staten med armlängds lucka till Researchgruppen och Expo. Då håller folk käft. Där har du din realistiska förklaring till att svenska institut inte klarar av att mäta SD och kommer heller inte att klara av att mäta AfS på ett bra sätt.

Det handlar primärt inte om metoder. Det handlar om väljarsegment som inte litar på att deras uttryckta partisympatier inte kommuniceras vidare av staten till staten till Expo till Researchgruppen till Expressen. Sen har man David Baas och Robert Acshberg utanför dörren.

Så har det varit historiskt. Och så kommer det fortsätta vara; eftersom privatpersoner hängts ut och straffas med HMF och sån skit så folk vet att hålla käften. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-07-26 kl. 15:11.
2018-07-26, 15:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den riktigt stora effekten av värmen torde vara om det blir förortskravaller av Husby-typ. Det blir det bara när det är varma kvällar.

Hittila har vi dock inte sett till något sådant, något jag personligen trodde att vi skulle se om sommaren blev varm. Möjligtvis är det rentav för varmt så att folk inte orkar vara ute i samma utsträckning som vanligt.
2018-07-26, 15:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog.

Nej. Fel. SD:s tak ligger kring 10%, enligt SIFO:

Citat:
Publicerat måndag 2 juni 2014 kl 04.55

Sifo: SD kan inte växa mer

– Det här grundar sig på att de nästan har fördubblat sig sedan föregående val, så de har ju haft en väldigt stark framgång under den här mandatperioden. Men i våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar.

Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

Eller så ska man kanske vara försiktig att prata om tak för SD?
2018-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Fast efter detta fiasko justerade man sina metoder. Men det finns nog fog att tro att det fortfarande inte är perfekt..

Jag ger då inte mycket för några påstådda "justeringar". Självklart säger de detta för att hålla sig relevanta, men så länge deras resultat så hårt skär sig med YouGov och Sentio får man utgå från att de är samma skämtinstitut som vanligt. Att MP starkt skulle gå upp gör det bara ännu löjligare/tydligare hur seriösa de är med sina mätningar. MP är ett regeringsparti och borde snarare STRAFFAS för brandfiaskot, än något annat. MP tillhör det förgångna, och de ska ha väldigt tur om de klarar sig efter 9 september.
2018-07-26, 15:06
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jösses, kvinna. Lugna ned dig. Det var inte valresultatet jag kallade "festligt", det var dina inlägg och rants i denna tråden.

Nu blir detta lite off topic för tråden, men varken Polen eller Ungern har fascister vid makten. Det styrande ungerska partiet sitter t ex i samma konservativa EU-grupp som de svenska moderaterna... är de svenska moderaterna också fascister? Du är ju patetisk.

Och nej, SD har inget "tak" på 18%. Man pratade redan om s k "tak" för SD när de hade 5% och 8% och 10%... vi vet hur det gick med dessa "tak". Ingen av oss vet med säkerhet exakt hur stora SD kommer att bli i valet, men du bör nog åtminstone förbereda dig på att det mycket väl kan bli minst 25% om vi utgår från de senaste mätningarna och korrigerar dessa mot historiska underskattningar för partiet i opinionsundersökningar.

Vi får väl se den 9 september hur stort "tappet" blir.

Nu är du där igen med dina hemkörda korrigeringar. Opinionsinstituten måste skrika efter din kunskap eftersom du är så övertygad om att du har rätt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har skillnaden mellan Sentio/YouGove å ena sidan och övriga institut ökat efter valet 2014 trots att övriga institut numera har en blandning av webbpaneler/telefonundersökningar. Finns ingen logisk förklaring på mer än att ni SD fanatiker är överrepesenterade i dessa två instituts webbpaneler precis som ni är på Flashback.
2018-07-26, 15:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Nu är du där igen med dina hemkörda korrigeringar. Opinionsinstituten måste skrika efter din kunskap eftersom du är så övertygad om att du har rätt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har skillnaden mellan Sentio/YouGove å ena sidan och övriga institut ökat efter valet 2014 trots att övriga institut numera har en blandning av webbpaneler/telefonundersökningar. Finns ingen logisk förklaring på mer än att ni SD fanatiker är överrepesenterade i dessa två instituts webbpaneler precis som ni är på Flashback.

Var det inte du som hävdade för några år sedan att taket för SD var 5%? Och sedan 8%... och 10%? Nämnde du inte 15% någon gång också? Vad är ditt senaste "tak"?

När det gäller hur de "övriga instituten" blandar webbpaneler/telefon så kan jag rekommendera att du undersöker deras metoder och urval lite närmare. Deras sätt att använda just paneler skiljer sig rätt ordentligt från renodlade webbinstitut som Sentio och Yougov.

"...ni SD-fanatiker..."
2018-07-26, 15:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Ny Novus.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-valjarbarometer-mp-nar-hogsta-nivan-sen-2016

SD får 21,6 en nedgång med 0,8%

Inga förändringar är statistiskt säkerhetsställda.

Mer än en fördubbling jämfört med Novus juli 2014 (8,8 procent).
2018-07-26, 15:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom är trovärdigast för att dom legat närmast valresultatet val efter val. Jag gillar "förminskningstaktiken" du använder, med felstavningar av institutens namn "...eller vad dom heter".

Du vet mycket väl vad dom heter. Precis som jag vet att statsministern heter Stefan Löfwin...eller vad han heter...

Jo. Yougov och Sentio är utländska mätinstitut. Svenska mätinstitut som Novus och SCB upplevs vara på armlängds avstånd med etablisemanget. SCB=Staten. Staten med armlängds lucka till Researchgruppen och Expo. Då håller folk käft. Där har du din realistiska förklaring till att svenska institut inte klarar av att mäta SD och kommer heller inte att klara av att mäta AfS på ett bra sätt.

Det handlar primärt inte om metoder. Det handlar om väljarsegment som inte litar på att deras uttryckta partisympatier inte kommuniceras vidare av staten till staten till Expo till Researchgruppen till Expressen.
Sen har man David Baas och Robert Acshberg utanför dörren.

Så har det varit historiskt. Och så kommer det fortsätta vara; eftersom privatpersoner hängts ut och straffas med HMF och sån skit så folk vet att hålla käften. Så enkelt är det.

(Min fetning)

Mycket bra inlägg.

Vem vågar prata om sina åsikter?

Peter Santesson (Demoskop), Dagens Samhälle:

"Frågan om samtalskulturen i det offentliga rummet har blivit omdebatterad under senare år. Finns det systematiska skillnader mellan sammansättningen av åsikter som yttras offentligt och de åsikter som befolkningen i stort har?

Statsvetaren Henrik Oscarsson har exempelvis beskrivit hur han uppfattar att utrymmet för åsiktsrikedom har blivit snävt kringskuret i svensk samhällsdebatt. En rad åsikter som är utbredda hos allmänheten förekommer sällan i den offentliga debatten. Oscarsson förklarade skillnaden med att offentlig debatt äger rum i en trång åsiktskorridor av acceptabla ståndpunkter, där åsiktsavvikare stigmatiseras."

(I slutet av rapporten)

"Slutsats:

Många är betydligt mer återhållsamma med att tala uppriktigt om sina politiska uppfattningar i samtal med människor man inte känner så väl. Det finns politiska mönster i variationen av uppriktighet. Sådan ”offentlig” uppriktighet är mer utbredd bland människor med vänsteruppfattningar och är särskilt låg bland konservativa och nationalister. Uppriktigheten varierar också mellan olika sakfrågefokus. Den är särskilt låg bland dem som fokuserar på försvar, lag och ordning, skatter samt invandring.

Systematiska skillnader i benägenheten att tala öppet och offentligt om sina åsikter innebär att åsiktslandskapet så som det framträder i offentliga samtal torde avvika från allmänhetens privata uppfattningar och de politiska samtal som man för i familjen och mellan vänner."

https://demoskop.se/vem-vagar-prata/

Här har vi säkert en stor förklaring till mörkertalet när SD ska mätas. Troligen är det också en del av förklaringen till varför Sentio och Yougov via sina renodlade webbpaneler mäter SD mer korrekt.
2018-07-26, 15:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Dream on "Förstår inte alls" Vi har ju mer trovärdiga siffror från Sentio, så det är ju dem man främst bör förlita sig på, om man inte är i branschen för fake news.
Citat:
De är inte mera trovärdiga bara för att ni SD fanatiker vill tro på dem. Tvärtom så kan man se att skillnaden nu mellan övriga insutut och Sentio, undanräknat YouGove, har ökat efter valet 2014. Finns liksom ingen realistisk förklaring till detta fenomen.

Jag tycker att jag känner igen de här argumenten från tiden innan riksdagsvalet 2014...

Citat:
Sentio är ett företag som är oseriöst alternativt har dåliga mätmetoder. Googla gärna deras mätningar tidigare så kanske du fattar vad jag menar.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Citat:
När det gäller ovanstående siffror är de precis lika trovärdiga som alla andra opinionssiffror som Sentio presenterat under en längre tid, helt utan verklighetsförankring. Inte underligt att bara SDs anhängare och vissa suspekta webbsidor visar någon tilltro till dem.

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
Citat:
När det gäller Sentio kan man med fog diskutera deras seriositet därav kan jag tänka mig att de är utlämnade i den ena länken.

Citat:
När det gäller vissa institut exempelvis Sentio så har de ingen större trovärdighet men det kan vi ha olika uppfattningar om.

Samma argument som idag. Tänk att somliga aldrig lär sig...
2018-07-26, 15:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Samma här. Men jag förväntar mig medvetet att resultatet ska bli lägre så att man blir positivt överraskad på valnatten. Runt 18%, allt över detta blir hyvens.
Nåja, en nära fördubbling till 25% av mandaten skulle hålla igång den exponentiella trenden sedan 2006. Och sikta på egen majoritet 2022. Åtminstone tillsammans med AfS. Till dess kanske vi får ett tredje parti med rimlig migrationspolitik, om t.ex. MEDborgerlig Samling gör succé i EU-parlamentet och plockar åt sig eventuellt återstående borgare med skallen i behåll, om t.ex. Göteborgs kommunparti Demokraterna vill in i Riksdagis då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in