Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 14:19
  #3337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är inte mycket svårare att skriva aritmetiska operationer i kod än vad det är att göra det på papper. Här kan du se hur du multiplicerar, dividerar och så vidare i kod. Vilket är det enda du behöver göra mer än att läsa in ett värde och tilldela de olika variablerna respektive värden.
Jag ska kika på sidan och försöka lösa det själv! Tack så mycket! Återkommer om jag fastnar igen ;D

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du kan ju deklarera de där intarna som const eftersom de aldrig kommer ändras, det är ju multiplar bara.

I inlägget (FB) Den stora tråden för snabba nybörjarfrågor framgick det ju hur du skulle räkna.




så, du kan väl börja med att räkna ut hur många miles du kommer för ett givet antal gallons, det är väl en bra början?

När du sedan har antalet miles borde det ju vara trivialt att givet dessa miles omvandla dem till kilometrar, right?
Tack för svar!! Ska börja med att räkna ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av Monitor2
Du skriver exakt samma sak i källkoden. Det är inga konstigheter.
Kod:
Kod:
Console.WriteLine($"{x} Miles/gallon = {1.609 * x / 3.785} km/liter"); //mpg till km/l
Console.WriteLine($"{x} Miles/gallon = {235.21/x} liters/100km"); //mpg til l/mil 

edit:
Inser att jag möjligtvis inte borde gett en fullkomlig lösning så mod får gärna ta bort inlägget om det bedöms som onödigt.
Uppskattar svaret mycket, men jag kommer att leta efter förståelse för VARFÖR man skriver så, så svaret gör mig inte så mycket!
Citera
2018-07-26, 11:40
  #3338
Medlem
Blir frustrerad över ett problem.
Har skrivit detta program :

HTML-kod:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;

class Program {
  static void Main(string[] args)  {
    Console.WriteLine("Mata in ditt heltal ");
    string inmatat;
    inmatat = Console.ReadLine();
    int mittHeltal = int.Parse(inmatat);
    Console.WriteLine("Mata in ett decimaltal ");
    inmatat = Console.ReadLine();
    double mittDecimaltal = double.Parse(inmatat);
    Console.WriteLine("Summan av dina tal blir: " (mittHeltal + mittDecimaltal));

    Console.ReadLine();
  }
}

Jag får felmeddelandet : ''exit status 1
main.cs(14,23): error CS0119: Expression denotes a `value', where a `method group' was expected
Compilation failed: 1 error(s), 0 warnings''.

Vad gör jag för fel?
Citera
2018-07-26, 11:57
  #3339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Blir frustrerad över ett problem.
Har skrivit detta program :

HTML-kod:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;

class Program {
  static void Main(string[] args)  {
    Console.WriteLine("Mata in ditt heltal ");
    string inmatat;
    inmatat = Console.ReadLine();
    int mittHeltal = int.Parse(inmatat);
    Console.WriteLine("Mata in ett decimaltal ");
    inmatat = Console.ReadLine();
    double mittDecimaltal = double.Parse(inmatat);
    Console.WriteLine("Summan av dina tal blir: " (mittHeltal + mittDecimaltal));

    Console.ReadLine();
  }
}

Jag får felmeddelandet : ''exit status 1
main.cs(14,23): error CS0119: Expression denotes a `value', where a `method group' was expected
Compilation failed: 1 error(s), 0 warnings''.

Vad gör jag för fel?

Du saknar ett "+" någonstans i din sista Console.WriteLine ! Ditt error meddelande borde tala om vilken rad som är problemet, bara att dra dit och kika.
Citera
2018-07-26, 12:00
  #3340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emphorn
Du saknar ett "+" någonstans i din sista Console.WriteLine ! Ditt error meddelande borde tala om vilken rad som är problemet, bara att dra dit och kika.
Gud så dum jag är.. Haha tusen tack för hjälpen! Kan lät bli små missar när man är ny inom programmering hehe.. Tur att denna tråd finns då!
Citera
2018-07-26, 12:06
  #3341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Gud så dum jag är.. Haha tusen tack för hjälpen! Kan lät bli små missar när man är ny inom programmering hehe.. Tur att denna tråd finns då!

Lätt hänt, här får du en bonus:
Visste du att du kan skriva så här?
Kod:
Console.WriteLine("Summan av dina tal blir: {0}"mittHeltal mittDecimaltal); 
Citera
2018-07-26, 12:28
  #3342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emphorn
Lätt hänt, här får du en bonus:
Visste du att du kan skriva så här?
Kod:
Console.WriteLine("Summan av dina tal blir: {0}"mittHeltal mittDecimaltal); 
Nej det visste jag inte! Varför skulle man skriva så istället för mitt sätt? Så jag förstår!
Citera
2018-07-26, 12:41
  #3343
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Nej det visste jag inte! Varför skulle man skriva så istället för mitt sätt? Så jag förstår!
Du låter då kompilatorn formatera texten åt dig. Jämför exempelvis
Kod:
Console.WriteLine("Hej, mitt namn är " name " och jag är " age " år."); 
med
Kod:
Console.WriteLine("Hej, mitt namn är {0} och jag är {1} år."nameage); 
I C# 6.0 och framåt kan du skriva variablerna inline istället för att skicka in dem som argument.
Kod:
Console.WriteLine($"Hej, mitt namn är {name} och jag är {age} år."); 
Citera
2018-07-26, 12:41
  #3344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Nej det visste jag inte! Varför skulle man skriva så istället för mitt sätt? Så jag förstår!

https://docs.microsoft.com/sv-se/dot...ramework-4.7.2
Här kan du läsa om hur man kan formatera strängar. Dokumentation är väldigt bra så jag tror du kommer förstå. Eller så kan du söka på string.format på Youtube eller stackoverflow så finns det fina förklaringar där också!
Citera
2018-07-26, 12:49
  #3345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du låter då kompilatorn formatera texten åt dig. Jämför exempelvis
Kod:
Console.WriteLine("Hej, mitt namn är " name " och jag är " age " år."); 
med
Kod:
Console.WriteLine("Hej, mitt namn är {0} och jag är {1} år."nameage); 
I C# 6.0 och framåt kan du skriva variablerna inline istället för att skicka in dem som argument.
Kod:
Console.WriteLine($"Hej, mitt namn är {name} och jag är {age} år."); 

Citat:
Ursprungligen postat av Monitor2
https://docs.microsoft.com/sv-se/dot...ramework-4.7.2
Här kan du läsa om hur man kan formatera strängar. Dokumentation är väldigt bra så jag tror du kommer förstå. Eller så kan du söka på string.format på Youtube eller stackoverflow så finns det fina förklaringar där också!
Alright! Det ser ju smidigare ut. Jag ska kika på länken. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2018-10-20, 11:50
  #3346
Medlem
Beräkna medelvärdet av ett tal C#

Hej,

Håller på att sadla om till ett yrke inom IT och är tvungen att ta mig igenom en programmeringskurs.
Har aldrig jobbat/pluggat programmering innan och känner att det är ganska slitigt att få in det här nya språket i början.

En skoluppgift är jag ska skapa ett pgrm där användaren skriver in 3 st heltal i 3 steg. Programmet ska sedan räkna ut summan och medelvärdet av dessa tal.

Lyckades få prgm:et att räkna ut summan men hur i hela friden gör jag för att få till medelvärdet?
Hur "off" är jag?

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace Fbhjälp
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Mata in ett heltal: ");
string inmatat;
inmatat = Console.ReadLine();
int tal1 = int.Parse(inmatat);
Console.WriteLine("Mata in ett till heltal: ");
inmatat = Console.ReadLine();
int tal2 = int.Parse(inmatat);
Console.WriteLine("Mata in ett sista heltal. Nu får du se summan och medelvärdet: ");
inmatat = Console.ReadLine();
int tal3 = int.Parse(inmatat);

Console.WriteLine("Summan av talen blir: " + (tal1 + tal2+ tal3));
Console.WriteLine("medelvärdet på detta nummer är: " + (tal1 + tal2 + tal3 /3));


Console.ReadLine();



}
}
}
Citera
2018-10-20, 12:08
  #3347
Medlem
Din sista Console.WriteLine() är problemet.
Om vi säger att vi har matat in talet 5 som både tal1, tal2 och tal3 så skriver du i din beräkning
5 + 5 + (5/3) vilket blir 10 + 1. Division har högre prioritet än addition så du måste bestämma prioriteringen med parenteser. dvs (5 + 5 + 5)/3 = 15/3 = 5.

Notera också att ditt program kommer endast fungera korrekt ifall summan är jämt delbar med tre eftersom du använder dig av typen int som inte klarar av att hantera decimaler.
Citera
2018-10-20, 12:31
  #3348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monitor2
Din sista Console.WriteLine() är problemet.
Om vi säger att vi har matat in talet 5 som både tal1, tal2 och tal3 så skriver du i din beräkning
5 + 5 + (5/3) vilket blir 10 + 1. Division har högre prioritet än addition så du måste bestämma prioriteringen med parenteser. dvs (5 + 5 + 5)/3 = 15/3 = 5.

Notera också att ditt program kommer endast fungera korrekt ifall summan är jämt delbar med tre eftersom du använder dig av typen int som inte klarar av att hantera decimaler.


Okej, så det ska se ut såhär med andra ord?
(Om det är korrekt, vilket jag menar att det är efter debugging, är det slarvigt skrivet?)

static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Mata in ett heltal: ");
string inmatat;
inmatat = Console.ReadLine();
double mittHeltal = double.Parse(inmatat);
Console.WriteLine("Mata in ett till heltal: ");
inmatat = Console.ReadLine();
double mittHeltal2 = double.Parse(inmatat);
Console.WriteLine("Mata in ett sista heltal. Nu får du se summan och medelvärdet: ");
inmatat = Console.ReadLine();
double mittHeltal3 = double.Parse(inmatat);

Console.WriteLine("Summan av talen blir: " + (mittHeltal + mittHeltal2 + mittHeltal3));
Console.WriteLine("Medelvärdet på detta nummer är: " + (mittHeltal + mittHeltal2 + mittHeltal3) /3);

Console.ReadLine();
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback