Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 18:34
  #3325
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Kort fråga angående C#. Kan jag på något vänster göra plugins till mitt program? Så att man bara släpper en fil i samma adress som programmet?

Ursäkta om jag formulerar mig konstigt, jag har aldrig varit speciellt inriktad inom programmering. Kan en del baser i diverse språk men inte mycket mer.
Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2018-06-22, 12:04
  #3326
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Samma address?
Du kan ju ladda in .dller som du kan använda i ditt program. Sedan kan man använda sig utav det som kallas reflection.
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag förstår inte vad du menar.
Detta menar jag. Tack för svar! Ska jag göra klasser då, eller hur går jag till väga?
Citera
2018-06-22, 16:17
  #3327
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Detta menar jag. Tack för svar! Ska jag göra klasser då, eller hur går jag till väga?
Ja naturligtvis måste du skriva kod för att kompilera denna till en dll, görs ju lämpligen genom att i VS välja projekttypen class library.

I din övriga kod som ska konsumera denna dll måste du genom reflection initiera och instansiera den kod som finns i din dll.

Läs på om reflection nu, det är det du vill göra verkar det som.
Citera
2018-06-22, 16:19
  #3328
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ja naturligtvis måste du skriva kod för att kompilera denna till en dll, görs ju lämpligen genom att i VS välja projekttypen class library.

I din övriga kod som ska konsumera denna dll måste du genom reflection initiera och instansiera den kod som finns i din dll.

Läs på om reflection nu, det är det du vill göra verkar det som.
Tack! Igen, sorry för dålig förmulering.
Citera
2018-07-25, 12:10
  #3329
Medlem
Hallå!
Har precis börjat med programmering.
Jag har fastnat lite på en övning:
I USA brukar en bils bensinförbrukning anges i Miles/gallon. Skriver ett program som läser in en bensinförbrukning som är angiven på detta sätt och översätter den till det för mera vanliga liter/mil.
Följande gäller:
1 mile = 1.609 km och 1 gallon = 3.785 liter.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp!
Citera
2018-07-25, 12:25
  #3330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hallå!
Har precis börjat med programmering.
Jag har fastnat lite på en övning:
I USA brukar en bils bensinförbrukning anges i Miles/gallon. Skriver ett program som läser in en bensinförbrukning som är angiven på detta sätt och översätter den till det för mera vanliga liter/mil.
Följande gäller:
1 mile = 1.609 km och 1 gallon = 3.785 liter.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp!

x miles / y gallons = 1.609x km / 3.785y liter

Du har ju alla siffror så det enda du behöver göra är att implementera matematiken i din källkod.
I normala fall kommer y vara 1 men du kan ju alltid ha lite kul och mäta förbrukningen per 20 gallons osv om man vill mixtra lite.
Citera
2018-07-25, 12:41
  #3331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monitor2
x miles / y gallons = 1.609x km / 3.785y liter

Du har ju alla siffror så det enda du behöver göra är att implementera matematiken i din källkod.
I normala fall kommer y vara 1 men du kan ju alltid ha lite kul och mäta förbrukningen per 20 gallons osv om man vill mixtra lite.
Mjo, det förstår jag, men förstår inte hur jag ska skriva källkoden för matematiken, det är där jag fastnar..
Citera
2018-07-25, 12:49
  #3332
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Mjo, det förstår jag, men förstår inte hur jag ska skriva källkoden för matematiken, det är där jag fastnar..
Vad är det du fastnar på? Förstår du hur du tilldelar variabler värden?
Citera
2018-07-25, 12:52
  #3333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vad är det du fastnar på? Förstår du hur du tilldelar variabler värden?
Det jag fastnar på är just HUR man skriver den matematiska källkoden.
Värden på variabler tilldelar jag genom att skriva t.ex :
int mile = 1609;

Eller har jag fel? Hittills har jag skrivit detta, vilket känns fel :

using System;
{
class Program
{
int mile = 1609;
double gallon = 3.785;

}
}
Citera
2018-07-25, 12:56
  #3334
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Det jag fastnar på är just HUR man skriver den matematiska källkoden.
Värden på variabler tilldelar jag genom att skriva t.ex :
int mile = 1609;

Eller har jag fel? Hittills har jag skrivit detta, vilket känns fel :

using System;
{
class Program
{
int mile = 1609;
double gallon = 3.785;

}
}
Det är inte mycket svårare att skriva aritmetiska operationer i kod än vad det är att göra det på papper. Här kan du se hur du multiplicerar, dividerar och så vidare i kod. Vilket är det enda du behöver göra mer än att läsa in ett värde och tilldela de olika variablerna respektive värden.
Citera
2018-07-25, 13:00
  #3335
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Det jag fastnar på är just HUR man skriver den matematiska källkoden.
Värden på variabler tilldelar jag genom att skriva t.ex :
int mile = 1609;

Eller har jag fel? Hittills har jag skrivit detta, vilket känns fel :

using System;
{
class Program
{
int mile = 1609;
double gallon = 3.785;

}
}
Du kan ju deklarera de där intarna som const eftersom de aldrig kommer ändras, det är ju multiplar bara.

I inlägget (FB) Den stora tråden för snabba nybörjarfrågor framgick det ju hur du skulle räkna.

Citat:
x miles / y gallons = 1.609x km / 3.785y liter


så, du kan väl börja med att räkna ut hur många miles du kommer för ett givet antal gallons, det är väl en bra början?

När du sedan har antalet miles borde det ju vara trivialt att givet dessa miles omvandla dem till kilometrar, right?
Citera
2018-07-25, 13:02
  #3336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Mjo, det förstår jag, men förstår inte hur jag ska skriva källkoden för matematiken, det är där jag fastnar..

Du skriver exakt samma sak i källkoden. Det är inga konstigheter.
Kod:
Kod:
Console.WriteLine($"{x} Miles/gallon = {1.609 * x / 3.785} km/liter"); //mpg till km/l
Console.WriteLine($"{x} Miles/gallon = {235.21/x} liters/100km"); //mpg til l/mil 

edit:
Inser att jag möjligtvis inte borde gett en fullkomlig lösning så mod får gärna ta bort inlägget om det bedöms som onödigt.
__________________
Senast redigerad av Monitor2 2018-07-25 kl. 13:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback