MW: Det är ändå era pengar, jag menar det är ert hus ni äger tillsammans, det här är ju [Nujen försöker avbryta] ett svartarbete då som har gjorts [avbryts]
ÖN: Jomen det är det vi inte vet heller. Är det svart? Vem säger det?
MW: Det måste ju ni veta.
ÖN: Nejmen hur ... vem säger att det är svart?
MW: Det vet man ju om man betalar en faktura.
ÖN: Jo jo, men alltså du betalar ju firmor pengar, då är ju det bolaget eller firman som ska betala sociala [stakar sig] avgifter och så vidare.
MW: Fast det går ju inte på pengar som har förts över till Akilovs konto menar jag, det är det som är skillnaden. Betalar du en faktura [Özz försöker avbryta] till ett byggbolag har du ju [avbruten]
ÖN: Jo jo, men sen, du kan ju få fakturor sen, du betalar in och så får du fakturor sen.
MW: Har det kommit fakturor nu?
ÖN: Vad min svåger säger så har det inte gjort det ännu.
MW: Det har inte kommit någon faktura ännu?
ÖN: Och det är ju det här, dom har ju hört av sig till dom här som har den här firman, och som dom har fakturor från förut, och det har jag ju sett. Vissa byggfirmor har ju såhär man betalar i förskott eller man betalar innan och så vidare, så den här firmaägaren, firman som har sagt "betala in på det här kontot", så det är den här firman som har anställt Akilov, och det är inte jag, jag har inte ens varit där. Det är det här som blir så [MW avbryter] .. jag blir så ledsen för att ...
[pratar i mun på varandra]
MW: Vi kan också komma till hur medierna rapporterat, för jag vet att du är upprörd..
ÖN: Ja det är jag faktiskt.
MW: Jag förstår inte, så jag måste stanna kvar här en stund till. Det där mellanledet är ju bortkapat när det gäller de här ekonomiska transaktionerna eftersom två av dina familjemedlemmar har betalat in pengar direkt till Akilovs konto.
ÖN: Vilket då den här firman har sagt "gör det här", "betala in på det här kontot".
MW: Vad säger du till din svåger då, för jag tänker om jag skulle anställa en firma eller en person att göra någonting och får önskemålet att föra över pengarna till ett personkonto. Då skulle jag säga, jag måste få en faktura så jag kan redovisa detta.
ÖN: Jo, men det är därför det står till exempel "jobb Gotland", Gotland, och så något diarienummer och så vidare. Det betyder ju att det är någon form av faktura som finns därborta, eller någon form av meddelande, eller någon form av sådär. Så att hade det varit med plan att det är svarta pengar, då hade man ju inte skrivit något sådant. Svågern har ju handlat, och jag litar ju fullständigt på min svåger. Så han har ju handlat i god tro och det här måste också komma fram.
2015, då är Akilov här lagligt, han söker uppehållstillstånd, och folk som söker uppehållstillstånd har ju rätt att jobba. Alltså det är ett år efter som han får avslag på sitt uppehållstillstånd. Så att en person som då [stakar sig] senare visar sig bli en terrorist. Alltså hur, va, alltså hur blir jag då, det blir så konstigt för mig att, att, att jag skulle liksom vara skyldig till att någon då eh ... liksom om två och ett halvt år senare blir en terrorist, så blir jag skyldig, som att jag då skulle vara terrorfinansiär. När det aldrig har betalats ut något från mig, jag har inte haft med det att göra. Det jag kan ha ansvar för det är att jag borde vetat om det här, liksom vad som hade betalats ut till någon och liksom, ja det kan jag ta på mig, men hur ska du veta vad en människa gör om två och ett halvt år?
MW: Men såhär då, du nämner terrorfinansiering och det är ju ändå såhär, fakta är ju såhär nu, när vi vet vad som har hänt på Drottninggatan, att dina familjemedlemmar, för ett arbete som utförts på ditt hus, dom pengarna har gått till att finansiera en terrorist.
[pratar i mun på varandra]
MW: Vad tänker du själv om det ansvaret?
ÖN: Jag tycker det här är ju då fruktansvärt, självklart, det är ju hemskt. Alltså jag, det som smärtar mig här, det är att som kurd då och veta att den här människan har velat döda kurder på Drottninggatan. Alltså från det att jag och vår familj som har flytt från islamister alltså, ska då finansiera en islamist. Det går inte för sig i huvudet ens.
MW: Men såhär då, jag förstår att det inte var det ni ville [talar i mun på varandra] men det är ju de fakto det som har hänt.
ÖN: Ingen från någon myndighet, ingen från SÄPO, ingen från polisen, har någonsin kontaktat min svåger eller min pappa eller min syster, ingen. Att göra det här också till en nyhet eller så vidare, det bygger ju också på mig som person. Alltså att jag heter då Özz Nujen och står upp för vissa saker, att jag på något sätt skulle då finansierat en terrorist, alltså, ja. Det gör mig så fruktansvärt ledsen. Det är en sådan jäkla otur och fruktansvärt att det har hänt. Och den här jäveln då, terroristen, har då jobbat någon sommar på ett ställe som då svågern har projektlett.
MW: Som du äger.
ÖN: Ja som jag äger ja, men om det är något fel på mig så är det att jag inte visste om det här då. Att det har då anställts någon via en firma, ett bolag, där alltså, men...men. Det läskiga blir när dom säger såhär, det är ditt fel det som hände på Drottninggatan.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1061915?programid=4772