2018-07-24, 22:17
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
På tal om trådens topic och backande så stör jag mig på personbilister som inte ens kan backa sin bil, utan måste ha stora utrymmen för att överhuvudtaget kunna backa.
Jobbade ett tag på en varuutlämning på ett hemelektronikvaruhus. Vi hade kamera vid porten. Herregud, säger jag bara, det var jävligt många som inte borde ha körkort, om man såg till backningskunskaperna.
Citera
2018-07-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jobbade ett tag på en varuutlämning på ett hemelektronikvaruhus. Vi hade kamera vid porten. Herregud, säger jag bara, det var jävligt många som inte borde ha körkort, om man såg till backningskunskaperna.

Anlednig til jag skrev var just att jag stod och väntade i 10 mintuer på att en person i mitt bostadsområde skulle backa in i sin parkeringsruta. Då är nog "dockan" ni har lite bredare än en parkeringsruta skulle jag tro.

I början är det faktiskt superläskigt att backa till kaj för någon som kör personbil, så jag förstår varför folk inte kan backa in på sådana platser som ica maxi, Willys etc varuhämtning.

Men att titta bakåt i bakrutan används och skall enbart användas om du skall förflytta fordonet backandes en längre sträcka. Är man sedan van att backa större och tyngre fordon använder man inte bakrutan alls.
Senast redigerad av Methos 2018-07-24 kl. 22:47.
Citera
2018-07-24, 22:55
Medlem
Couplets avatar
Citat:
I början är det faktiskt superläskigt att backa till kaj för någon som kör personbil, så jag förstår varför folk inte kan backa in på sådana platser som ica maxi, Willys etc varuhämtning.
Det var inte en kaj, det var en vanlig, asfalterad plan med en port.
Citera
2018-07-24, 23:11
Medlem
Citat:
Det var inte en kaj, det var en vanlig, asfalterad plan med en port.

Ah jo, tittar man en stund på IKEAs lastlinje så kan man se hur svensson backar De har ju bara en liten upphöjd kant att backa mot.
Citera
2018-07-25, 22:16
Medlem
Citat:
Men att titta bakåt i bakrutan används och skall enbart användas om du skall förflytta fordonet backandes en längre sträcka. Är man sedan van att backa större och tyngre fordon använder man inte bakrutan alls.

När jag hyrt lastbil så här jag blivit förvånad hur bra koll man har var bilen är och med vilken precision man kan backa. Men det är ju rejälare speglar än på en personbil. (Men mängden skrspmärkrn och småskador på lastbilarna hos Circle-K vittnar om att alla inte har koll)
Citera
2018-07-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När jag hyrt lastbil så här jag blivit förvånad hur bra koll man har var bilen är och med vilken precision man kan backa. Men det är ju rejälare speglar än på en personbil. (Men mängden skrspmärkrn och småskador på lastbilarna hos Circle-K vittnar om att alla inte har koll)

Skrapmärkena och bucklorna är ofta på ställen som går i objekt när bilen skär in vid tvära svängar då även de små "lastbilarna" på Circle K är ganska långa. Speglarna på deras bilar är inte heller något att hänga i julgranen, de är alldeles för små!
Citera
2018-07-26, 00:18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Det är skrämmande, jag tror helt enkelt kraven är för låga idag att körkort, dessutom lägger man ingen vikt vid lämplighet av att köra bil.

Att skaffa körkort är ingen rättighet.
Citera
2018-07-26, 00:21
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Var ska man annars kolla? Brukar du titta bakåt och fullständigt strunta i din framvagn?
När man har gått från körskolans titta i bakrutan och använt backspeglarna ett tag så börjar man backa alla fordon med backspeglarna. Du kan backa rakt även med backspeglar, jag lovar.

Nej nej du har så fel, en rutinerad förare sitter inte och tittar fram när man ska backa, han använder en kombination av backspegeln och "vrida" huvudet.

Du kör det dom lärt ut i teoriboken.
Citera
2018-07-26, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Nej nej du har så fel, en rutinerad förare sitter inte och tittar fram när man ska backa, han använder en kombination av backspegeln och "vrida" huvudet.

Ja, jo testa att göra det med lite tyngre fordon.
Citera
2018-07-26, 10:55
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ja, jo testa att göra det med lite tyngre fordon.
Anledningen till att man inte gör det i tyngre fordon är helt enkelt brist på sikt. Fler och fler tyngre fordon får dessutom backkamera, och vad är det om inte att titta bakåt?
Citera
2018-07-26, 11:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Du o jag tog körkort på medeltiden. Jag misstänker att vi är i samma åldersspann.
Så om du tänker tillbaka till körlektionerna, vilket jag ofta gör när jag är handledare till övningskörare.

Min bilskolelärare lärde mig att backa, enbart med hjälp av speglar. Även när vi backade runt hörn.
Ja, nu ska man inte hålla huvudet framåt utan ha koll på sidorna med.
Det jag märkt med detta som jag använt mig av sedan den gången är att man måste överblicka så inga hinder finns när du påbörjar manövern. De hinder som dyker upp är då sådanna man ser ändå.

Jag höll mig borta till nu då jag vet att jag kommer få skit nu. Men jag kommer fortsätta med detta till jag upptäcker att det blev lite fel.
O så har vi kommentarerna. "Men barnen/djuren då" Jo, även dessa ser man om de är i rörelse.
Citera
2018-07-26, 12:35
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Jag höll mig borta till nu då jag vet att jag kommer få skit nu. Men jag kommer fortsätta med detta till jag upptäcker att det blev lite fel.
O så har vi kommentarerna. "Men barnen/djuren då" Jo, även dessa ser man om de är i rörelse.

Jag tog körkort slutet 80-talet, jag lärde mig ganska fort att bara titta i speglarna vid tex filbyte var rent av livsfarligt då jag flera ggr var nära köra in i en annan bil, efter det vrider jag huvudet varje gång för att vara säker.

Jag vet inte men jag tycker dom lär ut dom nya kökortstagarna helt fel idag, jag ser dagligen nån stackars människa som försöker med alla medel backa in i en ruta bara genom att titta i backspeglarna, herregud tänker man vilka metoder dom lär ut, det tar mig max 10 sekunder in i en ruta pga att jag vrider huvudet och har koll på alla fyra hörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in