2018-07-22, 19:43
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Det mest irriterande är dock när det är aningen mer trafik och dom kör jämsides med andra bilar (ofta omkörningar med farthållare som tar "en halv evighet") och agerar "rullande vägspärr" för alla som vill köra fortare än dom. Dom värsta gör inte minsta försöka att komma ur vägen ens fast man lägger sig 3 m bakom och blinkar med helljuset. Den värsta sträckan är mellan Upplands väsby och Arlanda

Håller med om det dock, men farthållaren är djävulens påfund, oftast är det folk som inte är intresserad köra bil som sätter på den och tror dom har nån jävla rättighet att ligga i vänsterfilen med statisk hastighet och vara värsta spärren för alla bakom.
Citera
2018-07-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Stör mig en del på folk som kollar fram när de backar.

Backkamera?
Citera
2018-07-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Kolla motorvägen Södertälje-Nyköping, bara massa svennissar som sover i sina bilar i vänsterfilen.
Efter Södertälje är det inga problem tycker jag. Sträckan mellan Nyköping och Norrköping var dock förut känd för sina stränga och täta poliskontroller. Det kanske sitter fast i folks minne och de kanske inte vågar gasa på. Likaså Tierp-polisen. Men problemet med såsiga vänsterfilskörare är mer runt städerna och dess närhet. Ute på landet är det mindre trafik och där kan de inte förstöra flödet på samma sätt.
Citera
2018-07-23, 14:16
Medlem
Majols avatar
Högerregeln är det fasen ingen som kan längre.
Citera
2018-07-23, 22:27
Medlem
Folk som inte vet hur en rondell fungerar. Även dom som köper bilar med blinkers som tillval.
Citera
2018-07-24, 12:10
Medlem
Citat:
Håller med om det dock, men farthållaren är djävulens påfund, oftast är det folk som inte är intresserad köra bil som sätter på den och tror dom har nån jävla rättighet att ligga i vänsterfilen med statisk hastighet och vara värsta spärren för alla bakom.

Jag får erkänna att jag inte är speciellt intresserad av att köra bil, åtminstone inte på motorvägen) och använder farthållaren mest hela tiden utom i riktigt tät trafik. Men bara för att man använde den behöver man ju inte köra statiskt. Ligger man till höger och ser att det är en lastbil längre fram och att någon kommer i högerfältet så glr man ju en bedömning:

Kör bilen så fort att den utan problem hinner förbi, ja då behöver man inte göra något.

Kör bilen ganska fort, då trycker jag med en knapptryck ner min fart med 5km och den andre hinner förbi innan jag är framme vid lastbilen.

Kör bilen bara något snabbare än jag, då trycker jag upp farten ett eller två snäpp och kör om lastbilen före den andra.
Citera
2018-07-24, 16:48
Medlem
Det är märkligt hur folk som missbrukar omkörningsfilen klagar på att det kör om bilar i den. De som saboterar flödet i trafiken är inte de förare som kör i högerfilen, kommer i kapp en lastbil, byter till omkörningsfilen, kör om lastbilen, byter tillbaka till högerfilen.

Nej, de som saboterar flödet i trafiken är ju dårarna som tror att det är okej att hålla sig i omkörningsfilen permanent så länge man kör tillräckligt fort. Det är ni dårar som saboterar för de personer som faktiskt använder omkörningsfilen som det är tänkt, genom att tvinga dessa smarta och laglydiga bilister att ta hänsyn till fartdårar innan de kan köra om t ex en lastbil.
Citera
2018-07-24, 17:19
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Nej, de som saboterar flödet i trafiken är ju dårarna som tror att det är okej att hålla sig i omkörningsfilen permanent så länge man kör tillräckligt fort. Det är ni dårar som saboterar för de personer som faktiskt använder omkörningsfilen som det är tänkt, genom att tvinga dessa smarta och laglydiga bilister att ta hänsyn till fartdårar innan de kan köra om t ex en lastbil.

Exakt, detta har blivit mer tydligt sista åren, inte ovanligt det ligger 20 idioter i vänsterfilen och ingen i höger då alla ska köra om en långtradare som ligger 1km bort.

Tror det har med körkortsutbildningen att göra delvis att vem som helst kan få körkort idag plus att människor idag är extremt självupptagna och ganska korkade generellt sett.
Citera
2018-07-24, 20:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Exakt, detta har blivit mer tydligt sista åren, inte ovanligt det ligger 20 idioter i vänsterfilen och ingen i höger då alla ska köra om en långtradare som ligger 1km bort.

Tror det har med körkortsutbildningen att göra delvis att vem som helst kan få körkort idag plus att människor idag är extremt självupptagna och ganska korkade generellt sett.
Visst är det skönt med en egen högerfil i de lägena. Sedan tränger man sig in o undviker att kolla i backspegeln den närmaste minuten.
Citera
2018-07-24, 21:01
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Visst är det skönt med en egen högerfil i de lägena. Sedan tränger man sig in o undviker att kolla i backspegeln den närmaste minuten.

Precis, dom blir alltid lika förvånade och gapar på mig de som ligger i vänsterfilen på motorvägen när jag drar förbi hela karavanen, det är väl typiskt svenskt också alla ska stå i kö, dum dummare dummast.

Förr i tiden hjälpte man varandra, nu har en ny generation svenskar blivit vuxna och tänker bara på sitt eget ego och ingen annans, en av anledningarna folk sover i vänsterfilen med 20 bilar bakom oftast.
Citera
2018-07-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Stör mig en del på folk som kollar fram när de backar.

Var ska man annars kolla? Brukar du titta bakåt och fullständigt strunta i din framvagn?
När man har gått från körskolans titta i bakrutan och använt backspeglarna ett tag så börjar man backa alla fordon med backspeglarna. Du kan backa rakt även med backspeglar, jag lovar.

På tal om trådens topic och backande så stör jag mig på personbilister som inte ens kan backa sin bil, utan måste ha stora utrymmen för att överhuvudtaget kunna backa.
Citera
2018-07-24, 22:14
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Tycker generellt att folk borde använda farthållare mer, så man slapp de där iditoska 2+1-beteendena: såsa på enkelfiligt och sen gasa på när det blir tvåfiligt, så man inte hinner om utan att riskera lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in