Citat:
Ursprungligen postat av
WagnerRockarLoss
Övriga exklusive FI fick 4.7% i senaste YouGov, så möjligheten för AfS att komma in är i allra högsta grad realistisk.
Om man stirrar sig blind på Yougov, så ja. Men varför gör man det?
Demoskop: Var hyfsat bra på att mäta SD 2014. De hade tre undersökningar under väldigt kort tid precis innan valet(alla i September månad), som var 10,8, 11,8 och 10,2. Ingen större skillnad mot YouGovs 11,1 precis innan. Precis innan valet så var de alltså på 11,8% vid ett tillfälle. De ska logiskt sett vara precis lika tillförlitliga som Yougov.
Idag har de övriga på 1,3%.
YouGov: Hade SD på 11,1% i den absolut sista innan valet. Men hur såg de tre undersökningarna innan ut? Jo då var SD på 9,3, 8,4 och 8,2. Dessförinnan låg de på en stabil 10-11%. Tror vi att SD ökade med 2-4% sista månaderna, nej. Med den sortens osäkerhet månaderna innan valet så kunde YouGov ha hamnat lite hur som helst.
Hade jag gått igenom alla opinioner, som jag inte hinner, så hittar man ett likartat mönster.
Ingenting visar att YouGov är bättre på att hitta dessa väljare. Finns ingenting som stödjer detta i opinionsstatistiken.
När det gäller alla så blev det en underskattning av SD 2014. Men vad folk här och i SD tråden gör är att de tror att ingenting har hänt sedan dess. Tror man de bara sitter på röven och inte försöker bli bättre? Hela deras jobb bygger på trovärdighet. Tycker man är väldigt naiv som tror att de inte blivit bättre på att mäta just denna sortens väljare.
Är de korrekt för det? Nej, men det skapar en osäkerhet åt båda hållen. Skulle absolut inte förvåna mig om några överskattar dessa väljare i ett försök att bli bättre. För det är väldigt stora skillnader, orimligt stora, mellan olika opinioner.
Facit kommer inte förrän i September.
Men YouGov har precis lika mycket tillförlitlighet som Demoskop eller flera andra undersökningar.
Självklart förstår jag att väljare från en viss grupp hellre visar upp dem som är högst, än den som är sämst. Det blir inte lika energifyllt om man pekar på att AfS kämpar för 1%.
Det är inte år 2014 längre.