2018-07-25, 19:58
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och som sagt, var går gränsen för när det är medvetet?

Tror inte på medveten manipulation av opinionsundersökningar.
Som med alla konspirationsteorier (om de var sanna) så räcker det med EN Whistleblower så är det ute.
Hade resultaten medvetet manipulerats hade ivartfall 10-20 medarbetare på varje OI sett vad som skedde. Säg 5-8 OI x 10-20 medarbetare ger 50-160 som skulle hålla käft? No way.
2018-07-25, 20:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag kan inte kommentera nåt jag inte läst.

Det är klart du kan kommentera detta. Om det rent hypotetisk skulle vara en . chef för ett OI som sagt det jag skrev skulle du då kunna ha förtroende för ett sådant OI?

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Är rätt säker det handlar om Novus/Sjöström.

Ja det låter rätt, Novus låter rätt.

Citat:
Tror inte på medveten manipulation av opinionsundersökningar.
Som med alla konspirationsteorier (om de var sanna) så räcker det med EN Whistleblower så är det ute.
Hade resultaten medvetet manipulerats hade ivartfall 10-20 medarbetare på varje OI sett vad som skedde. Säg 5-8 OI x 10-20 medarbetare ger 50-160 som skulle hålla käft? No way.

Du förstår nog inte hur en medveten manipulation går till, det är inte så att något rådata förvanskas om du trodde det. Istället handlar det om bl.a. hur mätdata viktas och vad man gör när viktningen inte leder till bra resultat.

Men det låter som du aldrig kommer medge att det är medvetet oavsett hur många gånger de bevisligen har mätt helt fel.
2018-07-25, 20:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Går det inte att göra copy/paste på artikeln? KOmmer inte åt den.

Så de snackar om ANDRA OI som är ointresserade att ändra metoder, inte sin egen...?

Så här skrev signaturen mindfield i en kommentar i denna tråd i början på maj:

"För er som undrar varför det är så svårt att mäta SD har jag sprungit på en ganska bra förklaring. Jag var nyligen på ett möte med Kantar Sifo, som visserligen handlade om någonting helt annat än politik, och diskuterade träffsäkerheten i olika mätmetoder. De skvallrade om att yngre män (ålder ca 18-25 år) är ett "svart hål" och BETYDLIGT mindre benägna att svara i undersökningar än andra målgrupper, oavsett mätmetod.

För mig låter det som en ganska rimlig förklaring till diskrepansen mellan opinionsundersökningar och valresultat. SD-sympatisörer är överrepresenterade i den målgrupp som är svårast att mäta."

Det lite lustiga här är att Demoskop kallar det för "mörk materia" och Kantar Sifo för "ett svart hål". Uppenbarligen vet opinionsinstituten om att de är ute och cyklar eller ute på väldigt tunn is när de ska mäta SD i opinionen. Båda använder astronomiska uttryck, kanske för att få fram allvaret och problematiken de står inför?

När t o m de "etablerade" mainstreaminstituten själva öppet erkänner att de har stora problem med sina SD-mätningar, blir det extra komiskt när vissa skribenter envist försvarar samma institut med näbbar och klor och påstår att de mäter SD helt korrekt
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-25 kl. 20:28.
2018-07-25, 20:34
Moderator
Tinuviels avatar
Odds inför valet diskuteras här:
(FB) Politisk tråd angående odds inför valet 2018

// mod
2018-07-25, 20:35
Medlem
Citat:
Nu tolkar du nåt jag inte sagt.
Jag tror de har justerat sig till detta val.
Facts är att de varit sämre innan.
Men vi diskuterar ÅRETS val, där tror jag de kommer ligga närmare sanningen är tidigare val.

Du använder ju medelvärdet av alla OI's för att få fram troligt resultat för SD i valet 2018. Därmed tycker du att alla institut är lika trovärdiga i frågan efter 3 chanser (val). Sedan säger du att de är inkompetenta om de underskattar SD lika mkt en gång till. Därmed går ju din gräns nånstans mellan 3 och 4 chanser.
2018-07-25, 20:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det är klart du kan kommentera detta. Om det rent hypotetisk skulle vara en . chef för ett OI som sagt det jag skrev skulle du då kunna ha förtroende för ett sådant OI?

Ja det låter rätt, Novus låter rätt.

Du förstår nog inte hur en medveten manipulation går till, det är inte så att något rådata förvanskas om du trodde det. Istället handlar det om bl.a. hur mätdata viktas och vad man gör när viktningen inte leder till bra resultat.

Men det låter som du aldrig kommer medge att det är medvetet oavsett hur många gånger de bevisligen har mätt helt fel.

A) Din hypotetiska fråga har jag redan svarat på, se tidigare inlägg
B) De kan ha (och har haft fel). Att man medvetet skulle göra fel tror jag inte på, där kommer vi ju inte vidare då det blir omöjligt att bevis såvida man inte är insider och wistleblower själv
2018-07-25, 20:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Så här skrev signaturen mindfield i en kommentar i denna tråd i början på maj:

"För er som undrar varför det är så svårt att mäta SD har jag sprungit på en ganska bra förklaring. Jag var nyligen på ett möte med Kantar Sifo, som visserligen handlade om någonting helt annat än politik, och diskuterade träffsäkerheten i olika mätmetoder. De skvallrade om att yngre män (ålder ca 18-25 år) är ett "svart hål" och BETYDLIGT mindre benägna att svara i undersökningar än andra målgrupper, oavsett mätmetod.

För mig låter det som en ganska rimlig förklaring till diskrepansen mellan opinionsundersökningar och valresultat. SD-sympatisörer är överrepresenterade i den målgrupp som är svårast att mäta."

Det lite lustiga här är att Demoskop kallar det för "mörk materia" och Kantar Sifo för "ett svart hål". Uppenbarligen vet opinionsinstituten om att de är ute och cyklar eller ute på väldigt tunn is när de ska mäta SD i opinionen. Båda använder astronomiska uttryck, kanske för att få fram allvaret och problematiken de står inför?

När t o m de "etablerade" mainstreaminstituten själva öppet erkänner att de har stora problem med sina SD-mätningar, blir det extra komiskt när vissa skribenter envist försvarar samma institut med näbbar och klor och påstår att de mäter SD helt korrekt

Bara så det är klart (om det var mig du syftade på) jag har INTE försvarat nån och ser ovanstående förklaring som mycket möjlig.
2018-07-25, 20:47
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du använder ju medelvärdet av alla OI's för att få fram troligt resultat för SD i valet 2018. Därmed tycker du att alla institut är lika trovärdiga i frågan efter 3 chanser (val). Sedan säger du att de är inkompetenta om de underskattar SD lika mkt en gång till. Därmed går ju din gräns nånstans mellan 3 och 4 chanser.

Hehe, ja du har en poäng.
Mitt försvar är väl att jag öht inte var engagerad i valen 2010 och 2014.
Tanken är väl att problematiken kvarstår så länge SD är i kraftig växt och det är man ju nu för 4e valet på rad. Så det här valet liknar väl rätt mycket 2014 Jag blir förvånad och förbannad om dom skulle åka på samma nit igen.
2018-07-25, 20:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
A) Din hypotetiska fråga har jag redan svarat på, se tidigare inlägg
B) De kan ha (och har haft fel). Att man medvetet skulle göra fel tror jag inte på, där kommer vi ju inte vidare då det blir omöjligt att bevis såvida man inte är insider och wistleblower själv

A) Du skrev att du inte kunde svara men det kan du förstås om du vill men du är för feg och oärlig för det.

B) Frågan gällde inte om du tror på det nu utan om hur många gånger de måste ha fel innan du tror att det är medvetet. Inte heller detta vågar du svara på eftersom du är en oärlig debattör.
2018-07-25, 21:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
A) Du skrev att du inte kunde svara men det kan du förstås om du vill men du är för feg och oärlig för det.

B) Frågan gällde inte om du tror på det nu utan om hur många gånger de måste ha fel innan du tror att det är medvetet. Inte heller detta vågar du svara på eftersom du är en oärlig debattör.

A) Jag skrev " men en chef för ett OI som prognosticerar förändringar i valmanskåren skall va jävligt försiktig med vad han säger.
Blir det samma fel igen (vilket jag inte tror) skulle jag hävda att de gör ett jävligt dåligt jobb."

Mer blir svårt utan att ha läst vad han sagt...

B) Jag kommer aldrig tro att något av de OI vi följer idag medvetet skulle manipulera sina resultat.

Varför är ni så hetsiga och måste gå till personangrepp hela tiden.
I alla diskussioner jag varit i genom åren är det dom med sämst argument som går på person istället för att fokusera på sakfrågan... :-(

Skulle kunna räkna upp minst 10 personangrepp bara idag?
Vill ni ha tråden för er själva?
2018-07-25, 21:08
Medlem
Citat:
Och ännu mer absurt att som msm förtiga det enda institut som har lyckats med motivering att de inte är tillräckligt bra. Detta är som alla förstår att sprida lögner. När uppdragsgivarna till flera av våra OI är just dem som sprider dessa lögner så tydligt visar att de vill att sanningen mörkas har förstås heller deras OU ingen trovärdighet. De vill förmedla för låga siffror för SD och de gör det.

Detta sammanfattar och ger svaret på hela redovisningen av opinionsmätningars orsak och samband.
Alla vet att SD är svårmätta men inget, säg inget av ljugmedia redovisar de som anger högst värden för SD.
Det visar med all önskvärd tydlighet att de inte vill redovisa rätta värden.
Senast redigerad av curlingstaten 2018-07-25 kl. 21:17.
2018-07-25, 21:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
A) Jag skrev " men en chef för ett OI som prognosticerar förändringar i valmanskåren skall va jävligt försiktig med vad han säger.
Blir det samma fel igen (vilket jag inte tror) skulle jag hävda att de gör ett jävligt dåligt jobb."

Mer blir svårt utan att ha läst vad han sagt...

B) Jag kommer aldrig tro att något av de OI vi följer idag medvetet skulle manipulera sina resultat.

Varför är ni så hetsiga och måste gå till personangrepp hela tiden.
I alla diskussioner jag varit i genom åren är det dom med sämst argument som går på person istället för att fokusera på sakfrågan... :-(

Skulle kunna räkna upp minst 10 personangrepp bara idag?
Vill ni ha tråden för er själva?

A) Hypotetiskt kan du utgå från att han sa det jag påstod och svara om du då skulle ha förtroende för hans OI. Du undviker att ge svar och det är talande.

B) Nej precis, det finns ingen gräns för dig, oavsett hur många gånger de upprepar detta kommer du ändå förneka att det är medvetet. Slumpen fungerar inte så att den slår fel åt samma håll hur många gånger som helst men du tror det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in