2018-07-25, 20:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
[quote=Snor-Johan|64739096]
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Läst på om styckmordsfallet du refererat till. Du verkar vara helt övertygad om SDs skuld?
Japp
Samma modus
Och Sockerhals inlägg gör mig lite undrande
Senast redigerad av Champagneoclock 2018-07-25 kl. 20:19.
Citera
2018-07-25, 20:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Ja var är hon?

Återigen någon som saknar info om HD

Enligt geocachloggen:

Norrbotten, Sweden
17 Jul 18

Norrbotten, Sweden
15 Jul 18

Västerbotten, Sweden
15 Jul 18

Jämtland, Sweden
14 Jul 18

Dalarna, Sweden
14 Jul 18

Örebro, Sweden
10 Jul 18

Hon har tydligen lämnat sina barn
i sin mordmisstänkte makes vård.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-07-25 kl. 20:21.
Citera
2018-07-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
...men som tycks sakna en bästisväninna.
Eller rättare sagt: LW tycks sakna allt vad väninnor heter. Hon har ett antal manliga vänner av olika "seriositetsgrader", men hon är i grunden en ensam kvinna.
Fast med tre barn.

Jag delar inte din uppfattning. Jag har läst hennes personliga blogg och där syns det som att det ofta var öppet hus i familjen med barnens kompisar och mammor/pappor samt vänner, gemensamma utflykter samt årliga semestrar med andra familjer/vänner. På hennes FB-blogg följs hon av flera kvinnliga vänner. Hon verkar varit en person som var öppen och utåtriktad som hade lätt för skratt.

Allmänt sportintresserad och var aktiv i både cykel, skidåkning (Vasa-loppet) och sedan även geocaching. Ofta, enligt henne själv, lite lätt manisk i sina intressen efter barnen blivit äldre (mer egentid) om det sedan gällde arbetet, scrap-booking, bullbakande, bloggande, idrott eller senaste åren geocaching.

I många idrotter på tävlingsnivå är ofta män överrepresenterade till antalet. Kamratskapet är en viktig del av idrottandet. Respekten likaså.

Lena hade kanske mer erfarenhet av kamratskap än en del av männen som sysslade med geocaching?
Citera
2018-07-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Sååå, du tror/påstår alltså att det finns graverande omständigheter mot SD?
Jag småler. Varför har dom då inte häktat honom på sannolika skäl? Inte så väldigt mycket som behövs för det. Lite teknisk bevisning kanske.
Förstår du inte att du gör dej till åtlöje? Du tror inte på det där själv. Varför förpestar du tråden med osannolikheter? Fullständigt nonsens. Rent ut sagt lögner. Det kan inte finnas nåt graverande på SD, för då hade han suttit häktad. Begrip!

Jag tycker du borde tona ner. 1 person är skäligen misstänkt. Med den lilla info vi har är det inte konstigt om man tror att han är gm.
Citera
2018-07-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kastar ur mig en fråga som jag funderar på:

AL är den person som LW tillbringar sin allra sista geocachetur med (10 maj), där hon hittar och loggar sammanlagt 8 cacher. Men varför loggar inte AL dessa cacher?

(Ett exempel på en av dessa 8 cacher: https://www.geocaching.com/geocache/GC13WMF_skaleklint )

AL har ju ett eget geocachekonto (Speedli*ka*), och har av logghistoriken att döma inte loggat dessa cacher vid något tidigare tillfälle. Och för geocachare brukar ju alla hittade cacher vara en fjäder i hatten som man gärna vill lägga till i sin logghistorik.

LW skriver dessutom "nu får vi signera".

Så varför loggade inte AL någon av de cacher han fann under just denna tur tillsammans med LW? Kan det finnas någon särskild anledning?

Vet du om han har loggat dessa cacher nu i efterhand? Har han synts till via någon kanal den senaste tiden?
Citera
2018-07-25, 20:22
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Jag tycker du borde tona ner. 1 person är skäligen misstänkt. Med den lilla info vi har är det inte konstigt om man tror att han är gm.
Minst sagt borde han tona ner.
Precis som säger är SD fortfarande misstänkt. Det är graverande,men det förstår, eller vill inte Sockergubben förstå
Citera
2018-07-25, 20:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar inte din uppfattning. Jag har läst hennes personliga blogg och där syns det som att det ofta var öppet hus i familjen med barnens kompisar och mammor/pappor samt vänner, gemensamma utflykter samt årliga semestrar med andra familjer/vänner. På hennes FB-blogg följs hon av flera kvinnliga vänner. Hon verkar varit en person som var öppen och utåtriktad som hade lätt för skratt.

Allmänt sportintresserad och var aktiv i både cykel, skidåkning (Vasa-loppet) och sedan även geocaching. Ofta, enligt henne själv, lite lätt manisk i sina intressen efter barnen blivit äldre (mer egentid) om det sedan gällde arbetet, scrap-booking, bullbakande, bloggande, idrott eller senaste åren geocaching.

I många idrotter på tävlingsnivå är ofta män överrepresenterade till antalet. Kamratskapet är en viktig del av idrottandet. Respekten likaså.

Lena hade kanske mer erfarenhet av kamratskap än en del av männen som sysslade med geocaching?

Hennes personlig blogg har inte uppdaterats sedan 2008.
Mycket tycks ha ändrats i hennes liv sedan dess.
Citera
2018-07-25, 20:26
Medlem
Snor-Johans avatar
[quote=Champagneoclock|64739108]
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Japp
Samma modus
Borde det inte med den totala koll och övervakningen SD belagts med efter 2 månader inte finnas fog för häkning på sannolika får en att tvivla på SD s skuld. Som jag skrivit tidigare är han förmodat tidigare ostraffad och agerar som synnerligen professionell brottsling som lyckas leka katt och råtta med utredarna i flera månader förutsatt att han är skyldig. Du måste förstå att det låter osannolikt?
Citera
2018-07-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är ju det jag säger/menar/tycker, man ksn inte gå på magkänsla.
Flixa81 anger ju att det finns konkreta misstankar, och jag frågar vad...

Vi får/kan ju inte veta det förens vid en ev FUP eftersom vi är just oinvigda. Men vi måste ju förstå att "aha, åklagaren har tillräckligt till SKÄLIGEN misstänkt" och det är ju då mer är magkänsla och byskvaller eftersom annars skulle han friats istället.
Citera
2018-07-25, 20:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Men ärligt talat..vad handlar det här tjatet om? Hen känner uppenbarligen SD och HD genom någon form av gemensamma intressen..Ungefär som att jag "känner" igen min sons dagisfröken som jag pratar med om väder och vind..Jag ber inte att få låna pengar av henne om mina tagit slut och jag köper ingen present till henne på hennes födelsedag som jag inte vet när den infaller. Skulle vi springa på varandra på stan skulle vi hälsa vänligt och igenkännande på varandra. Skulle vi råka på varandra på en strand på Kanarieöarna skulle vår dialog med all säkethet utökas.

- Berit!! är du här?.. Brukar du semestra här med hela familjen?.. Nehe, första gången?.. Ok, ni brukar åka till Rhodos men nu när din man bröt benet i slalombacken i Sälen fick ni boka om... Jaha, du går i pension till hösten och funderar på att flytra utomlands då..
osv osv.

Jag känner inte dagisfröken men vid det här laget har jag träffat både hennes barn och barnbarn och fått reda på en massa saker om denna okända människas liv. Om någon nu skulle fråga mig om jag känner henne måste jag ju svara NEJ.. Jag känner ju inte henne bara för att jag fått denna information direkt från henne.

Så snälla lägg av nu!! Drevet av tjafs och kränkningar som vissa håller på med sänker en redan nyhetstorr och faktalös tråd till en bottennivå..

Det här tycker jag var ett insiktsfullt och uppfriskande inlägg.
Tack för det!
Citera
2018-07-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är Simon Andersson, Stockholm universitet, vars avhandling jag refererat till som också ligger till grund för det du kopierat från Wikipedia.

Avhandlingens avsikt är att det INTE fungerar så i praktiken och "har sin tillblivelse i att magkänsla styr."

Diskussionerna i tråden skulle sannerligen vara mer konstruktiva om några hade viss förståelse för hur rättsväsendet i detta fall tillämpas i praktiken och inte förlitar sig på hur det borde vara.

Det var hans mål/avsikt att styrka med avhandlingen.
(gällande verkligheten fram till 2016)

Huruvida han lyckades med uppgiften kan jag inte uttala mig om nu. Skall kolla det.

Han pratar inte om magkänsla utan godtycklighet. Skärpning av tillämpningarna har uppenbarligen skett de sista åren. En som jag noterat är att tillämpningen av förundersökningssekretess blivit helt strikt, läckor är sällsynta.
Citera
2018-07-25, 20:45
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, givetvis hade hon flera väninnor men ingen som stod henne nära på ett sådant sätt att hon umgicks kontinuerligt eller delade sina djupaste tankar med. För den platsen hade faktiskt män. Det i sig behöver ju inte vara fel, eller hur? En del kvinnor synkar bättre med män och en del män föredrar kvinnor. Hennes väninnor sörjer henne, liksom bekanta och absolut familjen. Men att påstå att hon hade "bästisväninnor" (vilket var ursprungsinlägget) är nog att tänja på sanningen.

Då har vi olika uppfattningar. Det är okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in