2018-07-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eftersom SDs supportrar inte tycker
om att jag postar foton här så får
det mig att undra om de är rädda för
vad vi ska hitta.

Kan LW ha blivit mördad pga något
avslöjande foto som hon lagt ut någon stans?

Jag fortsätter leta...

Det kanske var det den digitala kontakten
på mordnatten handlade om:
"Ta bort fotot annars så..."

Tusen tack för att du fortsätter att leta och posta foton,
jag tillhör de som uppskattar det väldigt mycket!
Citera
2018-07-22, 22:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt, såg att hon svarade i nästa inlägg.
Stort av dig Netherworld, osnytna Snor-Johan tar gärna din utsträckta hand.
Gemensamt söker vi lägga vårt outtömliga krut på att istället utröna vad som föregått och vem som mördat LW.

Ingen fara, ledsen om jag slirade iväg långt ut på OT

Fint! Det där gjorde mig för övrigt extremt ölsugen. Netherworld bjuder dig på en om vi lyckats med detta!
Citera
2018-07-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har du fått något svar på frågan?

Kan du möjligtvis dela med dig om vilken geocachare
som inte varit aktiv senaste dagarna, eller önskar du
helst behålla det för dig själv?
Citera
2018-07-22, 22:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Något antal borde vara klara.

Man avförde inte läkarna i styckmordsmålet trots att man hittat en handuk intill ens fyndplatsen med CDCs hårstrån och dna även från okänd person. Sedan försvann den där handduken på något sätt.
Tror inte jag drar iväg ty jag vill minnas att något enklare snabbsvar som DNA redan kommit från NFC, för att om möjligt åter häkta SD på sannolika skäl, och att det inte var till utredarnas belåtenhet att man därför ger sig till tåls på resterande
mer tidskrävande avancerade svar.

Kan försöka söka uppgifterna jag tror mig minnas i morgon, om det var en länk eller rentav Moralensväktare som berörde saken. Kanske någon annan kan vara behjälplig och minns uppgiterna?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-22 kl. 22:36.
Citera
2018-07-22, 22:45
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men om det visar på okänd GM borde SD avföras. Jag tror inte de är klara. Vi hör om flera månader långa väntetider för analyssvar.

Länk till nysläppt dokumentär om NFC och de extremt långa väntetiderna. Har man inte iTunes så kan man söka på "I lagens namn" där poddar finns.

Några citat:
"När svaret väl kommer kanske det har gått ett år, och då kan viktigt bevismaterial ha försvunnit."

"Just nu kallnar tusentals rättsfall i kön till Nationellt Forensiskt Centrum, och nya fall väller in. Antalet har mer än dubblerats på några få år. Och köerna är idag så långa att rättssäkerheten hotas. Häktade måste släppas och kan begå nya brott".

https://itunes.apple.com/se/podcast/i-lagens-namn/id898701138?mt=2&i=1000415849934
Citera
2018-07-22, 22:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tror inte jag drar iväg ty jag vill minnas att något enklare snabbsvar som DNA redan kommit från NFC, för att om möjligt åter häkta SD på sannolika skäl, och att det inte var till utredarnas belåtenhet att man därför ger sig till tåls på resterande

Kan försöka söka uppgifterna jag tror mig minnas i morgon, om det var en länk eller rentav Moralensväktare som berörde saken. Kanske någon annan kan vara behjälplig och minns uppgiterna?

Jag sökte upp alla inlägg med ordet DNA, men fann ingen bekräftelse på att det framkommit att DNA-provresultat kommit tillbaks från NFC. Har dock inte sökt igenom media rörande detta!

Edit: EnGodTanke skriver dock att han vet att det har det, men det väljer jag att ta med en nypa salt. Men du kan ju fråga hen om hen har info vi inte har! Jag kommer inte så bra överens med hen
Senast redigerad av Netherworld 2018-07-22 kl. 22:52.
Citera
2018-07-22, 22:58
Medlem
sommarljums avatar
Citat:

Kanske var det denna artikel du åsyftade?

Citat ur NA den 9/7:

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa

"Nu har polisen fått några av de efterlängtade svaren från Nationellt forensiskt center (NFC) om mordet på Lena Wesström.
– Vi jobbar på och kämpar vidare med utredningen, säger Mikael Nyqvist, spaningsledare i mordfallet."

"Det har börjat komma vissa svar. Det återstår fortfarande väldigt mycket. Vi har långt ifrån fått alla svar vi väntar på, säger Mikael Nyqvist"

"Det finns fortfarande undersökningar kvar att göra. Det kommer hela tiden fram nya grejer som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar. Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts."
Citera
2018-07-22, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men nu resonerar du ju utifrån din egen kunskapshorisont. HD vet antagligen hur snacket gick vid häktningsförhandlingarna, och ser kanske inte alls något skäl att misstänka SD. Dessutom är väl den här diskussionen om just HD:s inställning lite OT.

HD har inte fått närvara på ngn häktningsförhandling, det va stängda dörrar så även media fick lämna.
Och åklagaren lägger inte fram etc vem som blivit förhörda hur och vad dom jobbar med.
Citera
2018-07-22, 23:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Kanske var det denna artikel du åsyftade?

Citat ur NA den 9/7:

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa

"Nu har polisen fått några av de efterlängtade svaren från Nationellt forensiskt center (NFC) om mordet på Lena Wesström.
– Vi jobbar på och kämpar vidare med utredningen, säger Mikael Nyqvist, spaningsledare i mordfallet."

"Det har börjat komma vissa svar. Det återstår fortfarande väldigt mycket. Vi har långt ifrån fått alla svar vi väntar på, säger Mikael Nyqvist"

"Det finns fortfarande undersökningar kvar att göra. Det kommer hela tiden fram nya grejer som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar. Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts."

I det citerade framgår det inte om det är DNA-resultat. Står det möjligtvis något om det någon annanstans i artikeln?
Citera
2018-07-22, 23:25
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I det citerade framgår det inte om det är DNA-resultat. Står det möjligtvis något om det någon annanstans i artikeln?

Nej, det är EnGodTanke som har skrivit här i tråden om DNA-resultat. Tror inte att det har bekräftats i media, vad jag vet.
Citera
2018-07-22, 23:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Kastar ur mig en fråga som jag funderar på:

AL är den person som LW tillbringar sin allra sista geocachetur med (10 maj), där hon hittar och loggar sammanlagt 8 cacher. Men varför loggar inte AL dessa cacher?

(Ett exempel på en av dessa 8 cacher: https://www.geocaching.com/geocache/GC13WMF_skaleklint )

AL har ju ett eget geocachekonto (Speedli*ka*), och har av logghistoriken att döma inte loggat dessa cacher vid något tidigare tillfälle. Och för geocachare brukar ju alla hittade cacher vara en fjäder i hatten som man gärna vill lägga till i sin logghistorik.

LW skriver dessutom "nu får vi signera".

Så varför loggade inte AL någon av de cacher han fann under just denna tur tillsammans med LW? Kan det finnas någon särskild anledning?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-22 kl. 23:50.
Citera
2018-07-22, 23:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Nej, det är EnGodTanke som har skrivit här i tråden om DNA-resultat. Tror inte att det har bekräftats i media, vad jag vet.
Det kanske är det här ni tänker på:

Polisen gick 31/5 via en läcka ut med att man hade hittat blodiga kläder (underförstått LW:s blod) i SD:s hus. Kläderna kördes till NFC, och SD begärdes häktad på sannolika skäl:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/

Efter häktningsförhandlingarna sade Ingvar Backman i en intervju att ingenting hade nämnts om några blodiga kläder, och detta bör kunna tolkas som att en DNA-analys nu hade visat att blodet inte var LW:s. Det var väl därför man fick nöja sig med den lägre misstankegraden.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-23 kl. 00:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in