Citat:
Det är just det som är problemet. Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor. Om detta vore Polen/Tyskland, Algeriet/Frankrike, vilka andra aktörer som helst så hade en full etnisk rensning skett för länge sedan. Om PA är smarta så tar de vara på Israels generositet och försöker finna en långsiktigt hållbar lösning* istället för att fortsätta försöka utnyttja den. Förr eller senare kommer Israel pressas punkten till den där säkerhetsbehovet överskrider EUs eventuella klagomål och de kommer vara tvungna att dra gränserna ensidigt.Upp till 40% av Västbanken kontrolleras idag av Israel så ditt påstående om 15% kan anses vara mindre framgångsrikt i avseende på "nationell säkerhet"
https://www.theguardian.com/world/2017/sep/28/israel-occupies-small-fraction-of-west-bank-claims-us-ambassador
Och hur stor andel av Västbanken krävs för att Palestinierna ska slippa Israelisk terror? Du verkar inte förstå vad Palestinierna kämpar för. Att palestinska ledarna vägrar förhandla är ett pinsamt påstående. Jag upprepar, Israel kan inte fortsätta expandera bosättningar, ensidigt göra anspråk på Östra Jerusalem som huvudstad - och samtidigt spela oförstående till avsaknaden av dialog. Eftersom Israel är den starka parten ligger ansvaret och initiativet för dialog hos dom. PA har hela tiden sagt att dom återupptar förhandlingarna så fort Israel upphör med expansion av bosättningarna.
EU har inga åsikter om den slutliga gränsdragningen, såtillvida den är förhandlad och inte ensidigt antagen. Eventuella åsikter från EU har karaktären att tidigare avtal ska respekteras och att mänskliga rättigheter ska följas. Men jag förstår att både du och Israel har invändningar mot detta.
https://www.theguardian.com/world/2017/sep/28/israel-occupies-small-fraction-of-west-bank-claims-us-ambassador
Och hur stor andel av Västbanken krävs för att Palestinierna ska slippa Israelisk terror? Du verkar inte förstå vad Palestinierna kämpar för. Att palestinska ledarna vägrar förhandla är ett pinsamt påstående. Jag upprepar, Israel kan inte fortsätta expandera bosättningar, ensidigt göra anspråk på Östra Jerusalem som huvudstad - och samtidigt spela oförstående till avsaknaden av dialog. Eftersom Israel är den starka parten ligger ansvaret och initiativet för dialog hos dom. PA har hela tiden sagt att dom återupptar förhandlingarna så fort Israel upphör med expansion av bosättningarna.
EU har inga åsikter om den slutliga gränsdragningen, såtillvida den är förhandlad och inte ensidigt antagen. Eventuella åsikter från EU har karaktären att tidigare avtal ska respekteras och att mänskliga rättigheter ska följas. Men jag förstår att både du och Israel har invändningar mot detta.
*Finns hur många alternativ som helst att välja mellan: Tvåstatslösningen, jordansk annektering av majoriteten av Västbanken, internationalisering av hela västbanken, etc. etc. Mahmoud Abbas lever dock i en illusion här han tror sig komma få allt han önskar av FN-guden.
Israels regerings "ensidiga" anspråk på Östra Jerusalem är irrelevant, poängen är att området är annekterat, inte ockuperat, och därför är det mycket svårare att ge upp suveränitet över det (gäller också Golanhöjderna). Enligt grundlagen måste det antingen accepteras av minst två tredjedelar av Knesset eller majoriteten av väljarna i en nationell folkomröstning.
P.S. Fler procent av israeliska araber (72%) än israeliska judar (62%) vill ha en nationell folkomröstning på ett slutgiltigt fredsförslag. https://en.idi.org.il/articles/6485
Citat:
Sverige kan ta över Island lätt, Israel kan ta över Sverige lätt. Varken eller kommer inträffa då ingen av parterna har något motiv till det. Det är ingen åsikt, det är ett objektivt faktum, vare sig ni som är kåta efter Stormaktstiden 2.0 gillar det eller ej. Punkt slut. Vilken nolla. Bara en ziontroll kan yra sant skrap. Hen sager sig vara halvjude, fran faders sida men judiskhet arvs pa moderne. Sa hen ar ingen riktig jude, bara en wanna-be.
Hen drommer om Eretz Yisrael men kommer att erfara en till judisk diaspora utvisning. Problemet ar bara att ingen vill ha detta slodder i sitt land. Herzls forsta forslag var Argentina. Passar med mig. Sag inget till argentinare.
Hen drommer om Eretz Yisrael men kommer att erfara en till judisk diaspora utvisning. Problemet ar bara att ingen vill ha detta slodder i sitt land. Herzls forsta forslag var Argentina. Passar med mig. Sag inget till argentinare.

Edit: Jag undrar ifall du & PUGB accepterar möjligheten att jorden kan slukas upp av ett svårt hål, eller om ni tror den "supernaturliga" svenska armén skulle kunna stå emot det också?
Senast redigerad av Memestar 2018-07-25 kl. 12:36.
Senast redigerad av Memestar 2018-07-25 kl. 12:36.