2018-07-25, 12:22
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Upp till 40% av Västbanken kontrolleras idag av Israel så ditt påstående om 15% kan anses vara mindre framgångsrikt i avseende på "nationell säkerhet"

https://www.theguardian.com/world/2017/sep/28/israel-occupies-small-fraction-of-west-bank-claims-us-ambassador

Och hur stor andel av Västbanken krävs för att Palestinierna ska slippa Israelisk terror? Du verkar inte förstå vad Palestinierna kämpar för. Att palestinska ledarna vägrar förhandla är ett pinsamt påstående. Jag upprepar, Israel kan inte fortsätta expandera bosättningar, ensidigt göra anspråk på Östra Jerusalem som huvudstad - och samtidigt spela oförstående till avsaknaden av dialog. Eftersom Israel är den starka parten ligger ansvaret och initiativet för dialog hos dom. PA har hela tiden sagt att dom återupptar förhandlingarna så fort Israel upphör med expansion av bosättningarna.

EU har inga åsikter om den slutliga gränsdragningen, såtillvida den är förhandlad och inte ensidigt antagen. Eventuella åsikter från EU har karaktären att tidigare avtal ska respekteras och att mänskliga rättigheter ska följas. Men jag förstår att både du och Israel har invändningar mot detta.
Det är just det som är problemet. Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor. Om detta vore Polen/Tyskland, Algeriet/Frankrike, vilka andra aktörer som helst så hade en full etnisk rensning skett för länge sedan. Om PA är smarta så tar de vara på Israels generositet och försöker finna en långsiktigt hållbar lösning* istället för att fortsätta försöka utnyttja den. Förr eller senare kommer Israel pressas punkten till den där säkerhetsbehovet överskrider EUs eventuella klagomål och de kommer vara tvungna att dra gränserna ensidigt.

*Finns hur många alternativ som helst att välja mellan: Tvåstatslösningen, jordansk annektering av majoriteten av Västbanken, internationalisering av hela västbanken, etc. etc. Mahmoud Abbas lever dock i en illusion här han tror sig komma få allt han önskar av FN-guden.

Israels regerings "ensidiga" anspråk på Östra Jerusalem är irrelevant, poängen är att området är annekterat, inte ockuperat, och därför är det mycket svårare att ge upp suveränitet över det (gäller också Golanhöjderna). Enligt grundlagen måste det antingen accepteras av minst två tredjedelar av Knesset eller majoriteten av väljarna i en nationell folkomröstning.
P.S. Fler procent av israeliska araber (72%) än israeliska judar (62%) vill ha en nationell folkomröstning på ett slutgiltigt fredsförslag. https://en.idi.org.il/articles/6485
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Vilken nolla. Bara en ziontroll kan yra sant skrap. Hen sager sig vara halvjude, fran faders sida men judiskhet arvs pa moderne. Sa hen ar ingen riktig jude, bara en wanna-be.

Hen drommer om Eretz Yisrael men kommer att erfara en till judisk diaspora utvisning. Problemet ar bara att ingen vill ha detta slodder i sitt land. Herzls forsta forslag var Argentina. Passar med mig. Sag inget till argentinare.
Sverige kan ta över Island lätt, Israel kan ta över Sverige lätt. Varken eller kommer inträffa då ingen av parterna har något motiv till det. Det är ingen åsikt, det är ett objektivt faktum, vare sig ni som är kåta efter Stormaktstiden 2.0 gillar det eller ej. Punkt slut.

Edit: Jag undrar ifall du & PUGB accepterar möjligheten att jorden kan slukas upp av ett svårt hål, eller om ni tror den "supernaturliga" svenska armén skulle kunna stå emot det också?
Senast redigerad av Memestar 2018-07-25 kl. 12:36.
Citera
2018-07-25, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det är just det som är problemet. Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor.
Och hur bra gick det för Irak efter deras solklara seger över Kuwait? Hur bra gick det för Serbien när de slog ned uppror i Kosovo? Du är bara sur för att det finns folk som inte gillar den starkares rätt på samma sätt som du gör, eftersom du uppenbarligen är övertygad om att judarna alltid kommer vara den starkare parten. Skulle Israel en dag förlora skulle det nog bli andra tongångar från din sida.
Citat:
Om detta vore Polen/Tyskland, Algeriet/Frankrike, vilka andra aktörer som helst så hade en full etnisk rensning skett för länge sedan.

Det var en storskalig etnisk rensning när Israel bildades.
Citat:
Om PA är smarta så tar de vara på Israels generositet och försöker finna en långsiktigt hållbar lösning*

Generositet??? Har det helt plötsligt blivit bevis på generositet att man inte tar till den slutliga lösningen.[/quote]
*Finns hur många alternativ som helst att välja mellan: Tvåstatslösningen, jordansk annektering av majoriteten av Västbanken, internationalisering av hela västbanken, etc. etc. [/quote]
Du har gjort helt klart att du aldrig kommer acceptera en lösning med två självständiga stater, en åsikt du delar med israels ledning. Allt du kan tänka dig är en palestinsk lydstat modell "hemländerna" i apartheidregimens Sydafrika och inte ens det på mer än en kvarvarande remsa sedan judarna tagit sitt.
Citat:
Israels regerings "ensidiga" anspråk på Östra Jerusalem är irrelevant, poängen är att området är annekterat, inte ockuperat, och därför är det mycket svårare att ge upp suveränitet över det (gäller också Golanhöjderna)
Det är hur enkelt som helst. Bara dra tillbaka trupperna och flytta gränsmarkeringarna. Det är inte Idel av Israel och har aldrig varit del av Israel. Om det blir lite politiskt käbbel i Israel är det inte världssamfundets problem.
Citat:
Sverige kan ta över Island lätt, Israel kan ta över Sverige lätt. Varken eller kommer inträffa då ingen av parterna har något motiv till det.
Nej, gudskelov ligger vi långt ifrån "den judiska staten" och dess oklara territoriella anspråk på ett Storisrael. Krig och terrorism har Israel alltid varit bra på.
Citera
2018-07-25, 13:03
Medlem
Citat:
Det är just det som är problemet. Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor. Om detta vore Polen/Tyskland, Algeriet/Frankrike, vilka andra aktörer som helst så hade en full etnisk rensning skett för länge sedan. Om PA är smarta så tar de vara på Israels generositet och försöker finna en långsiktigt hållbar lösning* istället för att fortsätta försöka utnyttja den. Förr eller senare kommer Israel pressas punkten till den där säkerhetsbehovet överskrider EUs eventuella klagomål och de kommer vara tvungna att dra gränserna ensidigt.

*Finns hur många alternativ som helst att välja mellan: Tvåstatslösningen, jordansk annektering av majoriteten av Västbanken, internationalisering av hela västbanken, etc. etc. Mahmoud Abbas lever dock i en illusion här han tror sig komma få allt han önskar av FN-guden.

Israels regerings "ensidiga" anspråk på Östra Jerusalem är irrelevant, poängen är att området är annekterat, inte ockuperat, och därför är det mycket svårare att ge upp suveränitet över det (gäller också Golanhöjderna). Enligt grundlagen måste det antingen accepteras av minst två tredjedelar av Knesset eller majoriteten av väljarna i en nationell folkomröstning.
P.S. Fler procent av israeliska araber (72%) än israeliska judar (62%) vill ha en nationell folkomröstning på ett slutgiltigt fredsförslag. https://en.idi.org.il/articles/6485

Sverige kan ta över Island lätt, Israel kan ta över Sverige lätt. Varken eller kommer inträffa då ingen av parterna har något motiv till det. Det är ingen åsikt, det är ett objektivt faktum, vare sig ni som är kåta efter Stormaktstiden 2.0 gillar det eller ej. Punkt slut.

Edit: Jag undrar ifall du & PUGB accepterar möjligheten att jorden kan slukas upp av ett svårt hål, eller om ni tror den "supernaturliga" svenska armén skulle kunna stå emot det också?

Får jag komma med en försynt fråga. Hur ska Israel rent logistikt genomföra en invasion av Sverige? 🤔
Citera
2018-07-25, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad menar du att en lång lista på källor skall säga? Vad står i dessa som du menar bevisar din tes?

De beskriver orimligheten i att palestinierna skulle förökat sig såpass mycket utan invandring, vilket är det som diskuteras på sidan och det som diskuteras här i tråden. Det fåniga är att alla normalbegåvade förstår hur sinnessjuka ni är som är så jävla besatta av tanken att alla israeler är "europeiska invandrare" och alla palestinier är "urinvånare" när dessutom de facto de flesta israeler härstammar från arabvärlden.
Citera
2018-07-25, 14:14
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Och hur bra gick det för Irak efter deras solklara seger över Kuwait? Hur bra gick det för Serbien när de slog ned uppror i Kosovo? Du är bara sur för att det finns folk som inte gillar den starkares rätt på samma sätt som du gör, eftersom du uppenbarligen är övertygad om att judarna alltid kommer vara den starkare parten. Skulle Israel en dag förlora skulle det nog bli andra tongångar från din sida.

Det var en storskalig etnisk rensning när Israel bildades.

Generositet??? Har det helt plötsligt blivit bevis på generositet att man inte tar till den slutliga lösningen.

Du har gjort helt klart att du aldrig kommer acceptera en lösning med två självständiga stater, en åsikt du delar med israels ledning. Allt du kan tänka dig är en palestinsk lydstat modell "hemländerna" i apartheidregimens Sydafrika och inte ens det på mer än en kvarvarande remsa sedan judarna tagit sitt.

Det är hur enkelt som helst. Bara dra tillbaka trupperna och flytta gränsmarkeringarna. Det är inte Idel av Israel och har aldrig varit del av Israel. Om det blir lite politiskt käbbel i Israel är det inte världssamfundets problem.

Nej, gudskelov ligger vi långt ifrån "den judiska staten" och dess oklara territoriella anspråk på ett Storisrael. Krig och terrorism har Israel alltid varit bra på.
Så nuuuuu är du plötsligt interventionist då det passar ditt argument. Jävla hycklare! I princip samtliga gränsdragningar efter båda världskrigen samt de flesta andra krigen drogs ensidigt av vinnarna. Om PA fortsätter förhala kommer Israel behöva göra samma sak mot dem, och ingen kommer ingripa.

Det finns många länder utan egen armé. Du har väldigt svag uppfattning av ordet "apartheid". Likaså din patetiska jämförelse med förintelsen...

Det är inte alls "hur enkelt som helst". Du kanske inte bryr dig om rättssäkerhet, men Israel har ett väldigt starkt sådant system. Om regeringen försöker köra över folket blir de krossade av domstolarna.
"Lite politiskt käbbel" måste väl ändå vara årets underdrift! Sådana grova övertramp kan och har lett till inbördeskrig i andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralistens
Får jag komma med en försynt fråga. Hur ska Israel rent logistikt genomföra en invasion av Sverige? 🤔
En eller några tactical nukes, följt av en reguljär invasionsstyrka. Lätt som en plätt.
Citera
2018-07-25, 14:49
Medlem
Citat:
Så nuuuuu är du plötsligt interventionist då det passar ditt argument. Jävla hycklare! I princip samtliga gränsdragningar efter båda världskrigen samt de flesta andra krigen drogs ensidigt av vinnarna. Om PA fortsätter förhala kommer Israel behöva göra samma sak mot dem, och ingen kommer ingripa.

Det finns många länder utan egen armé. Du har väldigt svag uppfattning av ordet "apartheid". Likaså din patetiska jämförelse med förintelsen...

Det är inte alls "hur enkelt som helst". Du kanske inte bryr dig om rättssäkerhet, men Israel har ett väldigt starkt sådant system. Om regeringen försöker köra över folket blir de krossade av domstolarna.
"Lite politiskt käbbel" måste väl ändå vara årets underdrift! Sådana grova övertramp kan och har lett till inbördeskrig i andra länder.

En eller några tactical nukes, följt av en reguljär invasionsstyrka. Lätt som en plätt.

Och hur skulle den invasionsstyrkan transporteras efter Israels taktiska nukes? Något säger mig att eventuella israeliska transportfartyg vore Paria efter Israels nukes.

Eller du resonerar som att det vore ok för Putin att skicka två strategiska nukes på Israel och förvandla landet till en grushög om Israel råkar bomba fel i Syrien och ha ihjäl lite ryska soldater?

Jag må säga att din moraliska kompass är fullkomlift snevriden då "rätt och fel" är fullkomligt sekundärt i förhållande till nävens rätt enligt ditt synsätt..
Citera
2018-07-25, 15:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralistens
Och hur skulle den invasionsstyrkan transporteras efter Israels taktiska nukes? Något säger mig att eventuella israeliska transportfartyg vore Paria efter Israels nukes.

Eller du resonerar som att det vore ok för Putin att skicka två strategiska nukes på Israel och förvandla landet till en grushög om Israel råkar bomba fel i Syrien och ha ihjäl lite ryska soldater?

Jag må säga att din moraliska kompass är fullkomlift snevriden då "rätt och fel" är fullkomligt sekundärt i förhållande till nävens rätt enligt ditt synsätt..
"Rätt och fel" är subjektivt och därmed också irrelevant (förutom för de individerna som faktiskt tar besluten). Frågan är vad man tjänar på det.

Ryssland skulle ju bli förstört av Israels second strike capability ifall de förstörde Israel. Mutually Assured Destruction. Du har helt rätt i att ett land som atombombe någon utan jävligt stark anledning skulle bli grovt bojkottat. Plus att landets egna folk, både av moraliska och strategiska skäl, skulle rösta bort regeringen (ifall det var en demokrati) och göra revolt mot den (ifall det var en diktatur).
Citera
2018-07-25, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De beskriver orimligheten i att palestinierna skulle förökat sig såpass mycket utan invandring, vilket är det som diskuteras på sidan och det som diskuteras här i tråden.
Inget av det som står på wikipediasidan stödjer dock din tes så din lista blir mest ett sätt att undvika diskussion. Att slänga på en lång referenslista är ett sedan länge ett populärt knep för att verka seriös trots dåliga argument i förvissning om att få läser referenser, speciellt om man har en riktigt lång lista till hela böcker.
Citat:
Det fåniga är att alla normalbegåvade förstår hur sinnessjuka ni är som är så jävla besatta av tanken att alla israeler är "europeiska invandrare" och alla palestinier är "urinvånare" när dessutom de facto de flesta israeler härstammar från arabvärlden.
De som skapade Israel var europeiska invandrare. Judarna från arabvärlden kom senare.
Citera
2018-07-25, 18:06
Avstängd
Citat:
Så nuuuuu är du plötsligt interventionist då det passar ditt argument.
Jävla hycklare!

Du hävdade att " Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor.". Jag gav motexempel utan att göra någon värdering av om de ingripandena var rätt eller fel. Du ser dock snabbt till att vantolka vad jag skrev för att kunna klämma in ett ad hominem. Det är inte ofta du argumenterar ärligt måste jag säga.
Citat:
Det finns länder som valt att inte ha mycket till armé, men det är ett val. Du vill utifrån förhindra att palestinierna har en, och om jag minns rätt dessutom påtvinga Palestina israeliska styrkor.
Citat:
Det är inte alls "hur enkelt som helst". Du kanske inte bryr dig om rättssäkerhet, men Israel har ett väldigt starkt sådant system.
Om Israel brydde sig om rättssäkerhet skulle de följa internationell rätt och vare sig annektera territorium eller bygga bosättningar! Rättssäkerhet för palestinier har dock aldrig varit högt på din agenda. En rättsvidrig lag har ingen giltighet och kan avskaffas på de grunderna. Om sen Israel hamnar i inbördeskrig för att fanatikerna inte får sin vilja igenom är det inte mitt problem. Det vore väl logiskt att judarna efter att anfallit alla andra övergår till att anfalla varandra, vore inte första gången.
Citat:
Du är lika verklighetsfrämmande som alltid.
Citera
2018-07-25, 18:08
Avstängd
Citat:
"Rätt och fel" är subjektivt och därmed också irrelevant (förutom för de individerna som faktiskt tar besluten). Frågan är vad man tjänar på det.
Äntligen en ärlig beskrivning från Memestar av hans ideologi! Det finns ingen moral, inget samvete, bara makt.
Citera
2018-07-25, 18:35
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Äntligen en ärlig beskrivning från Memestar av hans ideologi! Det finns ingen moral, inget samvete, bara makt.

Du hävdade att " Israel är den enda vinnaren i världshistorien som förväntas lyda förlorarnas villkor.". Jag gav motexempel utan att göra någon värdering av om de ingripandena var rätt eller fel. Du ser dock snabbt till att vantolka vad jag skrev för att kunna klämma in ett ad hominem. Det är inte ofta du argumenterar ärligt måste jag säga.

Det finns länder som valt att inte ha mycket till armé, men det är ett val. Du vill utifrån förhindra att palestinierna har en, och om jag minns rätt dessutom påtvinga Palestina israeliska styrkor.

Om Israel brydde sig om rättssäkerhet skulle de följa internationell rätt och vare sig annektera territorium eller bygga bosättningar! Rättssäkerhet för palestinier har dock aldrig varit högt på din agenda. En rättsvidrig lag har ingen giltighet och kan avskaffas på de grunderna. Om sen Israel hamnar i inbördeskrig för att fanatikerna inte får sin vilja igenom är det inte mitt problem. Det vore väl logiskt att judarna efter att anfallit alla andra övergår till att anfalla varandra, vore inte första gången.

Du är lika verklighetsfrämmande som alltid.
Jag skrev just att subjektivitet inte brukar väga särskilt mycket i internationella konflikter och du kallar det för en "ideologi"? Ideologi är subjektivt, du dränker för fan dig själv i dina egna paradoxer!

Du gav inga motexempel, du vräkte ur dig ett desperat försök till att vinna argumentet, vilket självklart var inkorrekt (Irak och Serbien förlorade ju). När jag sedan påpekar att du hycklar med din heliga internationella rätt vis a vis militär intervention och du inte har något riktigt svar så är din sista utväg att anklaga mig för ad hominem. Du gör verkligen allt för att (försöka) vinna argument.

Exempelvis Panama valde inte. Och nej, Israel vill inte alls ha sina styrkor stationerade inuti en framtida palestinsk stat. Vart fick du det ifrån?

Om Sveriges militär avskaffade regeringsformen med basis att den bryter mot internationell lag X, vad tror du svenska folket skulle tycka om det? "Det vore väl logiskt att svenskarna efter att anfallit alla andra övergår till att anfalla varandra, vore inte första gången." Allt jag behövde göra var att copy-pastea din mening & byta ut ETT ord, så blev det antisvenskt. Din jävla antisemit!
Citera
2018-07-25, 18:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inget av det som står på wikipediasidan stödjer dock din tes så din lista blir mest ett sätt att undvika diskussion. Att slänga på en lång referenslista är ett sedan länge ett populärt knep för att verka seriös trots dåliga argument i förvissning om att få läser referenser, speciellt om man har en riktigt lång lista till hela böcker.

Vad menar du? Det står massor, inkl. flykt från krig och tvångreallokeringar. Jag citerade tidigare. Kan du inte läsa eller?

Citat:
It is known that significant Egyptian migration to Palestine happened at the end of the 18th century due to a severe famine in Egypt, and that several waves of Egyptian immigrants came even earlier due to escape natural disasters such as droughts and plagues, government oppression, taxes, and military conscription. Although many Palestinian Arabs also moved to Egypt, Egyptian immigration to Palestine was more dominant. In the 19th century, large numbers of Egyptians fled to Palestine to escape the military conscription and forced labor projects in the Nile Delta under Muhammad Ali. Following the First Egyptian-Ottoman War, which saw the Egyptian conquest of Palestine, more Egyptians were brought to Palestine as forced laborers. Following the Second Egyptian-Ottoman War, which saw Egyptian rule in Palestine terminated, massive numbers of soldiers deserted during the Egyptian army's retreat from Palestine to permanently settle there.

Citat:
De som skapade Israel var europeiska invandrare. Judarna från arabvärlden kom senare.

Man kanske skulle säga samma sak om Palestina då Yassir Arafat var född i Kairo och Ahmad Shukeiri i Libanon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in