Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Det är ju det här som är problemet. Skulle jag skriva exakt sen hen, så skulle drevet vara igång. Visa respekt, det är bara dumheter hur vissa märker ord och låtsas inte förstå.
En framställan i sak är en sakframställan och sakframställan vid en häktningsförhandling är en häktningsframställan.... som jag ser på det. Ni vet mycket väl vad jag menade, men valde att märka ord och tjafsa i oändligheten, fast jag dessutom förtydligade det.
Jag förstår precis vad du menar, men det finns kanske andra som inte riktigt får begreppen att gå ihop. Samtidigt känns det inte bra om du ska behöva reda ut begrepp som normalt folk sällan kommer i kontakt med eller behöver kunna skilja åt.
Åklagaren gör först en
häktningsframställan som leder till att domstolen måste hålla en häktesförhandling.
Under
häktningsförhandlingen presenterar åklagaren först sitt
häktningsyrkande och försvaret kan svara om man godkänner eller bestrider yrkandet.
Därefter gör åklagaren normalt sin
sakframställan (under häktningsförhandlingen) under förutsättning att försvararen bestridit häktning. Under denna kan åklagaren mer ingående redogöra för de omständigheter som utgör grunden för häktningsyrkandet.