2018-07-25, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Anser du dig vara förmer än andra? Dina gissningar skrivs som fakta och du svarar inte på frågor. Du verkar gilla ljudet av klirr när stenarna träffar glashuset.
På den frågan svarar jag nej. Svarar gärna på fler frågor, men bara om de rör ämnet för tråden.
Citera
2018-07-25, 14:08
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Din "önskan är att det ska finnas mer" ty något annat kan inte driva någon att påstå något sådant felaktigt utan att ta reda på hur det förhåller sig?
Du är dock inte ensam, "önskan" om att det förhåller sig som man vill" driver flera av dina gelikar till liknande ogrundade påståenden som efter tids tjat absorberats av mottagliga som trådsanning.

Vad allvarigare är att fadäserna upprepas gång på gång trots upprepade smäll på fingrarna med verklighetens hårda pekpinnar.

"Magkänsla styr polisens tvångsmedel - ny avhandling reder ut begreppet ”skälig misstanke”

Vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla. Men det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla, säger Simon Andersson.

http://www.dagensjuridik.se/2016/10/ny-avhandling-reder-ut-begreppet-skalig-misstanke

Ett bra ex, på stark önskan från en gelik om att det förhåller sig som man vill är utfallet undertill där SD är misstänkt på
"En graverande magkänsla"

Höhö... SD är antagligen skäligen misstänkt p.g.a åklagarens magkänsla. Mer än så är inte "skäligen" värt i vissa fall. Magkänslan räckte inte till sannolika skäl. Hahahahaha! Bästa jag läst i tråden.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-07-25 kl. 14:23.
Citera
2018-07-25, 14:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu kanske det redan kommit svar på denna fråga. Läser ikapp i tråden och är på sida 1348 tror jag..

Man får ha kameraövervakning i sitt hem och på och över sin villamark o.s.v. Så länge ens besökare vet om det.
De som inte vill bli fångade på bild behöver ju inte komma på besök i ens hem och tomtmarker. Hittills har ingen haft problem med det dock bland min umgängeskrets.

Intressant att du väljer att komma tillbaka
till tråden just när "tjackarismyg" har lagt fram sin
teori om vittnesskydd.

Är det pga uppgifterna som hen postade om att
hela gänget har jobbat vid flygflottiljen
i Linköping?
Citera
2018-07-25, 14:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lite förvånad att denna fråga kommer upp igen. Sök på "inga restriktioner" i denna tråd 12 träffar .

I artikeln uttalar såg både Åk, Åsa Hiding och advokat Ingvar Backman.

"Mannen som var häktad, och fortfarande är misstänkt, har inga restriktioner och får röra sig fritt."
https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

I AB uttalar sig Åsa Hiding Åk.
"Även om häktningen hävs så är mannen fortsatt misstänkt, om än fortfarande på den lägre misstankegraden. Han har dock inga restriktioner."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wKye1/misstankt-for-orebromord-slapps

Som jag skrivit tidigare skrivit utfärdas reseförbud oftast om misstänkt GM har koppling till annat land vilket ju inte är fallet med SD.

" Ett reseförbud kan meddelas om det finns risk för att den misstänkta personen avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff."
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/andra-tvangsmedel/

Det där är ett gammalt inlägg från mig som nu blivit nyciterat, och ej aktuellt längre. Jag fick svar på det för länge sedan, ganska snabbt.
Citera
2018-07-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Höhö... SD är antagligen skäligen misstänkt p.g.a åklagarens magkänsla. Mer än så är inte "skäligen" värt i vissa fall. Magkänslan räckte inte till sannolika skäl. Hahahahaha! Bästa jag läst i tråden.
Du glömmer bort att det inte endast är åklagaren som håller SD som skälig GM, tingsrätten gör det också. Alla har alltså fel i att han har något med saken att göra? Det kan inte endast vara magkänslor som ligger till grund i att han fortfarande är misstänkt. Något finns men det är av någon orsak svårt att binda honom till detta tror jag.
Sannolikhetsövervikt-Det är mer troligt att han är skyldig än oskyldig
Citera
2018-07-25, 14:48
Medlem
Honan6s avatar
När det gäller SD och händer, så kommer här en bild på hans händer ("snodda" från hans geo-logg):
http://forumbilder.se/H7GU2/pixlr-20180725143620655
Tyvärr syns inte hela handflatorna.
Citera
2018-07-25, 14:53
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Du glömmer bort att det inte endast är åklagaren som håller SD som skälig GM, tingsrätten gör det också. Alla har alltså fel i att han har något med saken att göra? Det kan inte endast vara magkänslor som ligger till grund i att han fortfarande är misstänkt. Något finns men det är av någon orsak svårt att binda honom till detta tror jag.
Sannolikhetsövervikt-Det är mer troligt att han är skyldig än oskyldig

Det är brukligt att tingsrätt går på åklagarens linje. I detta fall hade åkl. kanske bara (som jag tror) deras tidigare historia att gå på. Iaf har hon INTE något GRAVERANDE.
Texten i länken bevisar att det behövs ingenting av värde egentligen för skälig. Endast just ett skäl för att kunna bedriva utredningen ordentligt. Så är det förstår du. Att T-rätt gick emot åklagaren TVÅ gånger är VÄLDIGT OVANLIGT. Alltså än en gång: Åklagaren har inget GRAVERANDE.
Släpp halmstrået nu va.
Citera
2018-07-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är ju det här som är problemet. Skulle jag skriva exakt sen hen, så skulle drevet vara igång. Visa respekt, det är bara dumheter hur vissa märker ord och låtsas inte förstå.

En framställan i sak är en sakframställan och sakframställan vid en häktningsförhandling är en häktningsframställan.... som jag ser på det. Ni vet mycket väl vad jag menade, men valde att märka ord och tjafsa i oändligheten, fast jag dessutom förtydligade det.

Jag förstår precis vad du menar, men det finns kanske andra som inte riktigt får begreppen att gå ihop. Samtidigt känns det inte bra om du ska behöva reda ut begrepp som normalt folk sällan kommer i kontakt med eller behöver kunna skilja åt.

Åklagaren gör först en häktningsframställan som leder till att domstolen måste hålla en häktesförhandling.

Under häktningsförhandlingen presenterar åklagaren först sitt häktningsyrkande och försvaret kan svara om man godkänner eller bestrider yrkandet.

Därefter gör åklagaren normalt sin sakframställan (under häktningsförhandlingen) under förutsättning att försvararen bestridit häktning. Under denna kan åklagaren mer ingående redogöra för de omständigheter som utgör grunden för häktningsyrkandet.
Citera
2018-07-25, 15:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag förstår precis vad du menar, men det finns kanske andra som inte riktigt får begreppen att gå ihop. Samtidigt känns det inte bra om du ska behöva reda ut begrepp som normalt folk sällan kommer i kontakt med eller behöver kunna skilja åt.

Åklagaren gör först en häktningsframställan som leder till att domstolen måste hålla en häktesförhandling.

Under häktningsförhandlingen presenterar åklagaren först sitt häktningsyrkande och försvaret kan svara om man godkänner eller bestrider yrkandet.

Därefter gör åklagaren normalt sin sakframställan (under häktningsförhandlingen) under förutsättning att försvararen bestridit häktning. Under denna kan åklagaren mer ingående redogöra för de omständigheter som utgör grunden för häktningsyrkandet.

Det som frågorna gäller är hur "EnGodTanke" kan veta
vad åklagaren har sagt i sin sakframställan.
Citera
2018-07-25, 15:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det som frågorna gäller är hur "EnGodTanke" kan veta
vad åklagaren har sagt i sin sakframställan.
Återigen, det är ingen här som har påstått sig veta vad åklagaren lade fram. Däremot kan man naturligtvis genom att läsa tidningarna och ta del av annat som har läckt skaffa sig en ganska god uppfattning om vad det kan ha rört sig om.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-25 kl. 15:16.
Citera
2018-07-25, 15:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
När det gäller SD och händer, så kommer här en bild på hans händer ("snodda" från hans geo-logg):
http://forumbilder.se/H7GU2/pixlr-20180725143620655
Tyvärr syns inte hela handflatorna.

Med tanke på alla foton som SD postar
på sig själv så är det kanske lite konstigt
att det inte finns något där man kan se
händerna ordentligt?

När jag förstorade ett annat foto såg det
ut som en gammal skada med ärrbildning
som lämpligt nog befinner sig under bandaget
på bilden du postade.
Citera
2018-07-25, 15:16
Medlem
[quote=Sockerhals|64736189]Det är brukligt att tingsrätt går på åklagarens linje. I detta fall hade åkl. kanske bara (som jag tror) deras tidigare historia att gå på. Iaf har hon INTE något GRAVERANDE.
Texten i länken bevisar att det behövs ingenting av värde egentligen för skälig. Endast just ett skäl för att kunna bedriva utredningen ordentligt. Så är det förstår du. Att T-rätt gick emot åklagaren TVÅ gånger är VÄLDIGT OVANLIGT. Alltså än en gång: Åklagaren har inget GRAVERANDE.
[b]Släpp halmstrået nu va.

Något gör ju uppenbarligen att utredarna inte kan binda en GM, om det sedan är NFC som släpar eller att han inte lämnat några som helst spår vet jag ej.
Men låt oss tänka att de skulle ha fått svar nu på ex. DNA, och det visat sig tillhöra någon annan, då hade vi vetat det.
Och du, släpp din dryghet va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in