2018-07-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Ok. Går på din definition. Men då säger ju lönegapet ingenting om ojämlikhet mellan könen iaf. Det är ett helt logiskt lönegap som absolut inte på något sätt talar för ojämlikhet. Kvinnor kan välja att få bort lönegapet när dom vill med andra ord.

Och nej. Alla studier visar att 100% av gapet förklaras av andra faktorer än kön. Google är din vän...

1) Antar att du menar obetalt. Och nej, du måste inte städa, du måste inte skaffa barn, detta är VAL. Har inget med kön att göra. Män som prioriterar hemmet tjänar även de sämre.

ni väljer det alltså. Ingen tvingar. Ni kan liksom mig när jag är singel leva i stökigt och lägga tiden på att tjäna pengar. Ni kan Välja att inte skaffa barn' etc. Upp till er tjejer om ni vill tjäna mer pengar, eller ta hand om barn och hem.

2) Faktum kvarstår. En manlig sjuksköterska tjänar det samma som en kvinnlig. Så, det finns inget gap.

Om gapet vore verkligt skulle det väl även finnas inom mindre grupper. Borde finnas om man kollar på enskilda arbetsplatser, men det gör det inte.

Kvinnor har alltså precis samma förutsättningar som män. Ingen tvingar er städa, skaffa barn, eller söka er till vården. Ni väljer det. Skit i barn, bo stökigt, jobba övertid, ta inte ut VAB, sök dig till ekonomjobb, kräv löneförhöjning..Så kommer du tjäna lika bra som en man som gör dessa val.
(sorry missade denna)

Nej det alla studier visar är att du har en återstående oförklarad löneskillnad efter att man räknat bort allt man kan tänka på.

1) Jo, ursäkta men människan måste städa samt skaffa barn annars dör vi ut.

2) tar du sjukhusen som ex. så finns där en standard exempel på just denna ologiska skillnad mellan just trad. manliga samt trad. kvinnliga yrken, som feminsiter bukar ta upp fö att belysa fågan.

På sjukhus ha du personal som hanterar människor och de apparater som sköter div. funktioner för att hålla liv i människor. För att utföra detta livsviktiga arbete så har de ca 4-5 år i universitetsutbildning. barnmorskor ex. har 4,5 års utbildning.
De tenderar vara kvinnor.

Sen har du ett gäng ingenjörer som vårdar apparaturen så dessa funkar som de ska, s.k. "vaktmästare"/ tekniker på sjukhusen. Dessa har kanske 3 år universitetsutbildning.
De tenderar vara män.
Gissa vem som tjänar mest. Båda är anställda av de offentliga sektorn.
Kan du förklara logiken bakom detta?

Ingen tvingar heller män att inte ta sina 50% av ansvaret över sina barn eller hur?
Citera
2018-07-25, 13:54
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej inte om nämna arbetsgivare, som sagt dras med fördomarna att bara för att någon är kvinna så kommer hon jobba sämre än alla män, eller hur?

Idiot argument med anda ord.

De som fattade ex. år 1930 att kvinnor jobbar ju lika bra som män, däremot DE gjorde en jävligt bra affär då de anställde kvinnor istället för män och de var säkert några st. som var så pass självtänkande, men den stora massan tänker efter vad de lärt sig.
Var väl först efter andra världskrigets tvång av massanställningar av kvinnor i div. industrier som man verkligen fattade galoppen.

Jag vill inte sitta diskutera trams som vapenrätt, jag diskuterar tillräckligt med strunt ändå på detta forum, Skälet till att jag inte vill ha ett land där vapen ska fritt få lov cirkulera kan du finna i USA:s statistisk.
Vem bryr sig? Låt fördomsfulla företag gå i konkurs då; i en fri marknad vinner alltid de företagen som fokuserar på kvalitéten på de anställdas egenskaper och skiter i resten.

Och på vilket sätt menar du att det bevisar att företag tjänar på att diskriminera mot kvinnor?

Vapen cirkulerar inte alls fritt i USA, har du någonsin hört talas om background checks? Sverige toppar USA både i våldtäkter och i samtliga brott per capita. Bryr du dig inte om kvinnors säkerhet & folkets rätt att skydda sig mot tyranniska regimer?
Citera
2018-07-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vulcanemery
Beroende på hur man räknar. Men i genomsnit i Sverige i fall vi tar och slår ut alla män och kvinnor och deras årsinkomst, ja då tjänar män c:a 4% mer än kvinoor i genomsnitt. 4% är inom felmarginalen(alltså det kunde lika gärna kunna vara 0%).
MEN
I fall vi lägger till alla förmåner som kvinnor har och konverterar det till pengar(fritid, hemma med barn etc är en förmån). Alla förmåner som kvinnor har som inte män har. Då tjänar kvinnor ganska mycket mer än män.

Tänk också på att kvinnor kostar skattebetalarna mer pengar än män. Dels lever de längre och hämtar pension i många år längre, men de går också oftare till sjukhuset, hämtar ut mer bidrag och annat.

Nej, kvinnor tjänar ungefär 80% av mäns löner.
och på ett helt liv så kommer en genomsnittsman ha ca 3,5 miljoner mer i livsinkomst än en genomsnittskvinna.

De 4% är vad som återstår då man väger samma arbeten och tar bort alla faktorer sm arbetstid, meriter, utbildning etc etc.

Män har mer fritid än kvinnor. Vara hemma med barn är inte "fritid".
Vilka förmåner är det kvinnor har men inte män?

I det långa loppet är det mäns om kostar samhället i helt onödigt skitbeteende såsom onödiga trafikolyckor, våld, kriminalitet etc.

Kvinnors s.k. kostnader handlar om barn i stort och detta är inget "onödigt".
Citera
2018-07-25, 14:34
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Nej, kvinnor tjänar ungefär 80% av mäns löner.
och på ett helt liv så kommer en genomsnittsman ha ca 3,5 miljoner mer i livsinkomst än en genomsnittskvinna.

De 4% är vad som återstår då man väger samma arbeten och tar bort alla faktorer sm arbetstid, meriter, utbildning etc etc.

Män har mer fritid än kvinnor. Vara hemma med barn är inte "fritid".
Vilka förmåner är det kvinnor har men inte män?

I det långa loppet är det mäns om kostar samhället i helt onödigt skitbeteende såsom onödiga trafikolyckor, våld, kriminalitet etc.

Kvinnors s.k. kostnader handlar om barn i stort och detta är inget "onödigt".
En jävligt enkel fråga: om alla dina påståenden är korrekta, varför finns det då framgångsrika företag som fortfarande anställer män? Kvinnor gör ju enligt tesen samma jobb för lägre lön. Företagen kanske är ointresserade av att tjäna pengar enligt dig...
Citera
2018-07-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
En jävligt enkel fråga: om alla dina påståenden är korrekta, varför finns det då framgångsrika företag som fortfarande anställer män? Kvinnor gör ju enligt tesen samma jobb för lägre lön. Företagen kanske är ointresserade av att tjäna pengar enligt dig...

Man anställer män för att dessa är lika bra som kvinnor.
Samt de finns fortsatt fler män inom vissa yrkeskategorier. Precis som det finns fler kvinnor inom andra.
och man anstränger sig som fan för att just skaffa kvinnor, kanske inte att detta skäl, men det vet man ju inte helt.
Citera
2018-07-25, 15:28
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Man anställer män för att dessa är lika bra som kvinnor.
Samt de finns fortsatt fler män inom vissa yrkeskategorier. Precis som det finns fler kvinnor inom andra.
och man anstränger sig som fan för att just skaffa kvinnor, kanske inte att detta skäl, men det vet man ju inte helt.
Varför finns det inget företag som anställer 100% kvinnor, ger dem en skitlön, och går i mer vinst än alla andra företag?

Antingen gör kvinnor generellt sämre jobb än män, eller så är ni generellt sämre på att löneförhandla. Jag tror på det sistnämnda. Har du något mer troligt förslag?

Här är förresten en psykstudie som i stora drag stödjer min teori ( (FB) Dags att överge svenska kvinnor!) om varför 4x fler män begår självmord än kvinnor: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/boys-men/201308/young-men-who-commit-suicide
Mycket intressant läsning.
Citera
2018-07-25, 17:12
Medlem
Citat:
Varför finns det inget företag som anställer 100% kvinnor, ger dem en skitlön, och går i mer vinst än alla andra företag?

Antingen gör kvinnor generellt sämre jobb än män, eller så är ni generellt sämre på att löneförhandla. Jag tror på det sistnämnda. Har du något mer troligt förslag?

Här är förresten en psykstudie som i stora drag stödjer min teori ( (FB) Dags att överge svenska kvinnor!) om varför 4x fler män begår självmord än kvinnor: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/boys-men/201308/young-men-who-commit-suicide

Män begår självmord för att de känner saker. Så ologiskt.
Citera
2018-07-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Män begår självmord för att de känner saker. Så ologiskt.

Helt logiskt:

Om man inte känner sig uppskattad av samhället så är det större sannolikhet att begå självmord och att vara destruktiv.

Det är därför man ska angripa individer som gjort fel inte hålla på anklaga grupper: som feminister kommunister och nazister gör.

Gör man det så är man medskyldig till att självmord ökar.

Det inbegriper också att man inte ska säga att alla kvinnor är dåliga eller något annat negativt speciellt inte i media där det får spridning.

Feminismen är den största syndaren och som mest har hållet på anklagat gruppen män för allt möjligt i 50 år och naturligtvis får det återverkningar som t.ex att 4 gånger fler män tar livet av sig en kvinnor. Skulle en grupp män hållit på så där skulle fler kvinnor ta livet av sig.

Därmed inte sagt att män är perfekta det kan också bli bättre.
Citera
2018-07-25, 17:59
Medlem
Sven.Tveskaeggs avatar
Jag jobbade tidigare med arbetsmarknadsfrågor. Minns en del statistik som flimrade förbi. (Tyvärr kan jag inte minnas källorna.) En sådan statistik var att män i Sverige har sammanlagt längre arbetstid och tid för hemmaarbete än kvinnor, ca en timme mer i veckan om jag mins rätt. Framförallt är det mer tid i lönearbete, men ändå så pass mycket arbete i hemmet att det alltså totalt överstiger kvinnornas. (Ändå är det kvinnorna son klagar på press).

Minns också en attitydundersökning som berättade att män tar arbetet på betydligt större allvar än kvinnor. Kvinnor värdesatte i högre grad, jämfört med män, fritid, familj och socialt umgänge. (Förklarar en del varför löner för män är högre).

Skillnaderna i lön mellan könen efter man rensat för utbildning, ansvarsnivå (chefsskap), sektor etc var omkring fem procent. Man ska ha i åminne att en stor del av inkomstskillnader mellan könen kan förklaras av att bland de allra mest ekonomiskt framgångsrika är majoriteten män, men det gäller dock även i botten av inkomstfördelingen, där män också är överrepresenterade.

Har inte orkat läsa tråden i övrigt, men måste (tyvärr) säga att jag under senare år kommit att uppfatta svenska kvinnor som helt fastsnärjda i sin offerkofta.
Citera
2018-07-25, 18:26
Medlem
Citat:

Det gör det antagligen.
ex. textilindustrierna i tredje världen...de s.k. slavfabrikerna har nästan enbart kvinnliga anställda.

Du länkar en FB tråd som studie?
Citera
2018-07-25, 18:55
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det gör det antagligen.
ex. textilindustrierna i tredje världen...de s.k. slavfabrikerna har nästan enbart kvinnliga anställda.

Jag syftade på den fria världen som betraktar kvinnor som likvärdiga människor. Inga sådana företag klarar sig här eftersom de anställda lämnar ifall dem får alltför orättvis lön. Problemet för kvinnor är att ni generellt inte skickliga nog att förhandla er fram till helt rättvis lön (eller ännu mer för den delen).

Nej, jag länkade till bägge två ... här har du studien igen: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/boys-men/201308/young-men-who-commit-suicide
Citera
2018-07-25, 19:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det gör det antagligen.

Slavfabriker?
Är du på riktigt dum i hela skallen?
Dessa kvinnor producerar något och de får lön för det. Alternativet är att återvända till landsbygden och gå hungrig.
De lär sig ett yrke, får betalt och med tiden kommer upp i något som kan kallas medelklass.
Just det här du pratar om har under de senaste 25 åren räddat över en miljard människor i afrika och asien från att svälta ihjäl och du tycker det är något dåligt?

Det har hjälpt dem tusen gånger mer än världens samlade biståndsprojekt, som mest utnyttjats av diktatorer, så att deras fruar kunnat åka till Paris och köpa skor.

Du kan jämföra med Sverige som det var för 150 år sedan då folk här också flyttade in från landet till städerna och jobbade i industrier.

Såna som du hade heller inget val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in