2018-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag sörjer att hon inte levde livet.. Jag tror att om hon vetat hur kortvarigt det skulle bli hade hon valt att tillbringa all tid med barnen 😭

Om man läser bloggen och ser på instagram bilder verkar hon ägna mycket tid och engagemang åt barnen. Mer än de flesta av oss skulle jag tro. Däremot hade hon kanske inte ett jobb som krävde övertid och överengagemang och sitt sociala nätverk hade hon inom geocach. Hon verkar dessutom vara en effektiv och energisk kvinna.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-07-25 kl. 11:58.
Citera
2018-07-25, 12:05
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
]Han är fortfarande misstänkt väl? Hade han inte varit det hade han avförts som misstänkt.
Citat:
[/b]
Att vara mistänkt för mord är i allafall i min värld rätt graverande.

[quote=Champagneoclock|64733792]
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Men åkte inte SD och HD till USA tillsammans? Om de inte var nära vänner borde man väl inte åka på resa tillsammans?

Läs tråden innan du gör inhopp med frågor som stötts och blötts alldeles nyss. INGÅENDE dessutom. Speciellt det första fetade av mej. Du skrev det svaret på ett inlägg av mej. Det retar mej liksom när det nyss är avhandlat.

Inlägget riktat till Champagneoclock. Blev rörigt när jag redigerade.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-07-25 kl. 12:08.
Citera
2018-07-25, 12:06
Medlem
Citat:
1. Källa på att utredarna fortfarande har honom som enda misstänkt? Jag har hört att de äntligen jobbar brett nu eftersom de insett att de inte kommer få högre än skäligen misstänkt nivå på SD. Hans bostad är inte längre avspärrad och bilen är återlämnad eftersom de inte längre har något där att hämta medan Lenas genomsöks igen aktivt.

2. SD är inte dömd för något våld varken mot Lena eller någon annan under sitt 44-åriga liv. Däremot har NW och kanske andra brukat våld mot Lena. NW är källan och när barn säger att föräldrar slår dem ska man ALLTID tro på dem. I det fallet är föräldern skyldig till utredd och bevisad oskyldig. Här gäller inte "oskyldig till bevisad skyldig" principen.
Det är bara när vuxen anmäler vuxen som ovan när Lena anmälde SD. Därför har Lena brukat våld mot NW om han sagt detta och utredningen inte bevisade henne oskyldig. Någon som vet om detta hann bli utrett innan hon dog?

3. SD och minst ett halvt dussin troligtvis gifta män har haft relation med Lena.

4. Lena har haft kontakt med flera under mordkvälken. Varför skulle SD vara mer intressant än de andra?

5. SD bor i området och har enligt hans sociala medier, geocachloggar, vänner o.s.v. en vana att ta nattliga turer så det är helt i sin ordning och ingenting utöver det normen att han så även gör denna natt.
Sedan misstänker jag att OM ditt vittne hade sett mordet och/eller hört dödsskriken så hade ringt 112! Du hävdar ju att hon såg honom aktuell plats och aktuell tidpunkt. Så det vittnet och din källas info finner jag icke trovärdiga.
SD kanske sågs i området dock inte nära planket vid ca 23 på en av sina nattliga promenader, eventuellt innan han lade sig för att sova!
Inte det minsta konstigt för någon som bor i området och är ute nästan varje natt.

Så här har TR bedömt det genom att titta med kritiska glasögon och inte som du/ni svalt allt med hull och hår!

Om du undrar varför du blir påhoppad och ogillad så kan det bero på den typen av uttalande som under punkt 3. Det handlar inte om främlingsfientlighet.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Sååå, du tror/påstår alltså att det finns graverande omständigheter mot SD?
Jag småler. Varför har dom då inte häktat honom på sannolika skäl? Inte så väldigt mycket som behövs för det. Lite teknisk bevisning kanske.
Förstår du inte att du gör dej till åtlöje? Du tror inte på det där själv. Varför förpestar du tråden med osannolikheter? Fullständigt nonsens. Rent ut sagt lögner. Det kan inte finnas nåt graverande på SD, för då hade han suttit häktad. Begrip!

Om det inte hade funnits något som gör att SD var och är misstänkt så hade han aldrig suttit häktad.
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du låter... minst sagt otrevlig! Den det finns mest graverande på är väl SD idag som fortfarande är misstänkt?
Citat:
Han är fortfarande misstänkt väl? Hade han inte varit det hade han avförts som misstänkt.
Att vara mistänkt för mord är i allafall i min värld rätt graverande.
Det är rätt självklart för många av oss att han är den som är huvudmisstänkt.
Citera
Medlem
Citat:
Tittar och sökt, men hittar inte att du preciserat eller källhänvisat att åklagaren har konkreta misstankar.
Kan du förtydliga vad du menar finns på SD?

En person blir inte skäligen misstänkt på bara magkänsla. Exakt vad som finns vet vi oinvigda inte.
Citera
2018-07-25, 12:17
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Du tycker inte det som skrivits i tråden och dom källor som hänvisats till räcker?

Nej. Då hade jag självklart inte frågat. Jag måste ha missat den källa som anger tiden det tar för DNA-analys. Tar tacksamt emot den källan.
Citera
2018-07-25, 12:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag känner SD och HD. Jag står för det, men dom är inte i närheten av att vara nära vänner. Är det tydligt nog? Mer exempel för att förtydliga det: Jag känner min granne, men skulle inte gå och fråga vad hen har för underkläder. Är det tydligt nog för er?

Du säger mot dig själv, överdriver, gör egna tolkningar och skriver otydligt. Därför är det inte så konstigt att du blir missförstådd.

När jag snabbt läste din ovanstående mening "Jag står för det, men dom är inte i närheten av att vara nära vänner." så tolkade jag det som "nära vänner till varandra" och då var min första tanke att du visste att det inte fungerade för dem att lappa ihop äktenskapet. Kommentaren var lite konstig så jag läste en gång till och insåg att du syftade på att de inte var i närheten av att vara "nära vänner till dig".

Dina texter innehåller många liknande formuleringar som kan tolkas på flera olika sätt och ger olika betydelser.
Citera
2018-07-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Åklagaren har inte bara gått på magkänsla ang skäligen misstänkt.
Det finns konkreta missranjar

Citat:
Tittar och sökt, men hittar inte att du preciserat eller källhänvisat att åklagaren har konkreta misstankar.
Kan du förtydliga vad du menar finns på SD?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
En person blir inte skäligen misstänkt på bara magkänsla. Exakt vad som finns vet vi oinvigda inte.
Det är ju det jag säger/menar/tycker, man ksn inte gå på magkänsla.
Flixa81 anger ju att det finns konkreta misstankar, och jag frågar vad...
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-07-25 kl. 12:28. Anledning: Quote
Citera
2018-07-25, 12:33
Medlem
Honan6s avatar
En MGM med starkt psyke eller avsaknad av känslor?
I väntan på att någon info ska släppas, så spekuleras det naturligtvis. Det finns en officiell misstänkt som varit anhållen 2 ggr och häktad 1 vecka. Denna MGM, har till synes ett väldigt starkt psyke eller så är han en fena på att spela teater? Saknar han ett normalt känsloregister?

Varför en otrohetsrelation med LW?

Enligt vissa i tråden, har SD nyttjat LW för sex eller så nyttjade de helt enkelt varandra för den biten? Hade/har han fler utomäktenskapliga relationer? Någon som vet eller nån vill träda fram inkognito i tråden?

Skilsmässa eller inte?

Det sägs att det var HD som ville skiljas och det gör mig nyfiken på varför. Hade hon träffat en ny man, tro? Hur kom det sig att hon flyttar till en radhuslägenhet som ligger så pass nära att hon och LW kunde se till varandras uteplatser?
Vill hon inte längre skiljas eller följer hon med SD och stöttar honom enbart för barnens skull? Någon här som talat med HD om detta?

Bevisning/provresultat som dröjer

Kan det vara så att NFC har skickat prover t ex till Nederländerna p g a de långa dröjtiderna i Sverige? Det vore ju isf bra, eftersom de iaf för 4 år sen var mycket längre fram vad det gäller t ex att tidsbestämma fingeravtryck...Nåväl, metodiken kanske finns i Sverige nu, men personal saknas till att hantera alla prover?
Se länk till artikel om tidsbestämning av fingeravtryck: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/tidsbestamning-av-fingeravtryck-pa-g
Citera
2018-07-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nej. Då hade jag självklart inte frågat. Jag måste ha missat den källa som anger tiden det tar för DNA-analys. Tar tacksamt emot den källan.

Kan skicka igen.

http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Citat:
Hur snabbt kan polisen få svar på brådskande spår?

För vissa undersökningar finns möjlighet att kunna få ett besked inom ett dygn. Dock innebär det att NFC fokuserar på det aktuella provet medan övriga ställs på kö, vilket är anledningen till att det enbart är i mycket speciella fall detta kan göras.

Personärenden

Vad händer om en persons brottsmisstanke faller innan salivprovet är färdiganalyserat och sökt mot registren?

Alla dna-profiler från provtagna skäligen misstänkta gärningsmän kommer att sökas åtminstone en gång mot registren. Detta sker när analysen av provet är klar, vanligtvis 3-4 dagar efter att materialet inkommit till NFC. Finns ytterligare brottsmisstankar eller belastningar ligger dna-profilen kvar i registret tills alla brottsmisstankar och belastningar är borta

Citera
2018-07-25, 12:39
Medlem
Citat:
Hur är det om t ex nu en minderårig börjar tas i på förhör för grova brott som mord? Förr har det blivit väldigt tyst och locket på i sådana fall och ingenting som polisen går ut med förrän det är bevisat bortom allt tvivel d.v.s kan gå till åtal.
Nu när polisen äntligen börjat arbeta brett efter de insett att de inte får in mer på SD som räcker till mer än skäligen och därför bestämt sig för att ta bort avspärrningarna av bostaden och ge tillbaka hans bil osv.
Synd att de inte kommer gå till TR för att ta bort skälig misstanke officiellt på honom än förrän de har minst sannolika på den nya.
Vilken nya?
Citera
2018-07-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du säger mot dig själv, överdriver, gör egna tolkningar och skriver otydligt. Därför är det inte så konstigt att du blir missförstådd.

När jag snabbt läste din ovanstående mening "Jag står för det, men dom är inte i närheten av att vara nära vänner." så tolkade jag det som "nära vänner till varandra" och då var min första tanke att du visste att det inte fungerade för dem att lappa ihop äktenskapet. Kommentaren var lite konstig så jag läste en gång till och insåg att du syftade på att de inte var i närheten av att vara "nära vänner till dig".

Dina texter innehåller många liknande formuleringar som kan tolkas på flera olika sätt och ger olika betydelser.
Är det så ni tolkar texten??? Det förklarar det mesta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in