Flashback bygger pepparkakshus!
2018-07-13, 08:24
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Trodde det var mer. Sorry.
Då räcker det ju att sälja värstingdatorn och snåla in på annat ett tag bara.

Lätt hänt. Gjort samma misstag själv.

// CC
Citera
2018-07-13, 11:01
Medlem
Voltraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Sälj datorn, den var ju värd nästan lika mycket som dina totala skulder. Resten av skulderna kan du säkert förhandla om avbetalning på eftersom det då handlar om några tusenlappar. Sen gå med i a-kassan, otroligt korkat att snåla in på detta. Få hjälp med din ekonomi, känns väldigt märkligt att du har en dator som är värd 12 000 begagnad men du har inga sparade pengar. Den har väl kostat säkert 25 000 ny, otroligt korkat köp.
Jag kan vara lite mer specifik och säga att jag räknar in allt som har med datorn att göra i det priset så utöver datorn är det så klart skärm, stol, mus och tangentbord. Dock så är jag den första att erkänna att det var korkat. Det har jag lärt mig nu.
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Grattis Voltrax

Du har fått en mycket liten "näsbränna" som du kommer att ha stor nytta utav framöver. Kom ihåg den känslan du har nu så kommer du aldrig hamna där igen. Det bådar gott för framtiden.

Vad gäller det akuta läget har du ovan fått några tips. Jag förmodar att du inte har någon förälder eller vän som du kan låna utav? Generellt är det bättre att låna av släktingar och vänner då vi oftast tar de lånen på större allvar och vill göra rätt för oss. Berätta gärna om den situation som du hamnat i. Det finns en styrka i det då vi oftast hellre både sviker och lurar oss själva än släktingar och vänner.

Du har skulder på 15-20k. Skriver att du kan få 13-17k för din dator. Det täcker väldigt mycket av din skuld. Finns det annat du kan sälja så gör det. Aldrig bra att sälja akut men se det som läropengar.

Vad gäller framtiden är mina råd:

1) Se över vad du har för kostnader. Det är det absolut viktigaste. En del säger inkomsten men det är fel. Dina kostnader/utgifter är det du ska fokusera på. När du har koll på dem, värdera dem. Är de värt att lägga X kr på Y varje månad?

2) Inkomsten. Vad kommer du få för inkomst framöver. Vad kan du göra för att öka den?

3) Gör en budget på minst 6 månader framåt. Vad kommer in och vad kommer att gå ut. Tänk på kvartalsräkningar. Dela upp dem per månad så vet du din månadskostnad.

4) Börja spara. Du kan spara minst 10% av din inkomst. Det är jag helt säker på. Så fort dina pengar kommer in, lägg undan 10% som du inte räknar med. Du "har inte" de pengarna utan måste klara dig på resten. Lär du dig att leva under dina tillgångar kommer du få en bra och stabil ekonomi i framtiden.

5) Det som blir över en månad. Spara det också. Du bör ha minst 3 månaders kostnader sparat. Pengar som du aldrig rör såvida det är till att täcka dina fasta kostnader. Då är du någorlunda safe. M.a.o. det är inga respengar, de är inga nydatorpengar eller så. Det får du ha ett annat sparande till.

Lycka till

// CC
Tack för ditt inlägg! Uppskattas verkligen!

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Trodde det var mer. Sorry.
Då räcker det ju att sälja värstingdatorn och snåla in på annat ett tag bara.
Ja, jag skrev inlägget efter jag fått brev från KF och var rejält nere. När jag läste det igen några timmar senare insåg jag att det såg ut som att jag hade jättestora skulder. Men som sagt de har inte hunnit bli allt för stora än och därför skapade jag denna tråd så att de inte ska hinna bli allt för stora.
Citera
2018-07-13, 11:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltrax
Men förutom lånen har jag ju elräkning, bredbandsräkning och mobilräkning att betala. Jag ser ingen utväg från detta, inget ljus liksom. Ska testa med att söka ekonomiskt bistånd igen och hoppas på det bästa. Om någon vet något annat jag kan göra så vore det uppskattat
Som andra tagit upp så sälj datorn och kontakta de företag som du lånat av för att komma överens om en avbetalningsplan samt ev. fryst ränta.
Tycker att du skall börja på utbildningen för då får du ut mer än från socialen med CSN + bostadsbidrag om du är under 29 år? Och kan snabbt bli av med skulderna.
Vet inte om socialen har kvar dina uppgifter men annars kan du öppna konto i en annan bank och lämna kontoutdrag därifrån så inte tidigare sparpengar syns.

Synd att du inte anmälde dig för en aktivitet hos Arbetsförmedlingen som jobbcoach eller praktik för då hade du fått aktivitetsersättning från Försäkringskassan som inte kollar om du har sparpengar m.m.
Citera
2018-07-13, 12:10
Medlem
Kekistans avatar
15 - 20 000 kr är ju ingenting! Kommer du in på din utbildning kan du betala av de lånen via CSN på två-tre terminer.
Citera
2018-07-13, 13:20
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Tack alla för era svar! Läget känns väldigt hopplöst just nu men det känns som att det kan vända snabbt bara jag får tag på ett j*vla jobb. Jag har kollat upp hur det är med skuldrådgivning i min kommun och de har sommarstängt fram till början utav Augusti. Men det kommer jag definitiv utnyttja, visste inte ens att sånt fanns. Tack så mycket för det tipset!

Alla här säger att jag inte ska ta lån, det låter rimligt så klart. Men hur fasen ska man göra när man inte kan betala räkningarna. Har aldrig varit i denna sits och förstår inte hur jag kan varit så ansvarslös som hamnat här. Jag har för tillfället 200 kr på mitt konto, har dock betalat hyra och har mat för resten utav månaden.

Men förutom lånen har jag ju elräkning, bredbandsräkning och mobilräkning att betala. Jag ser ingen utväg från detta, inget ljus liksom. Ska testa med att söka ekonomiskt bistånd igen och hoppas på det bästa. Om någon vet något annat jag kan göra så vore det uppskattat

Mina skulder är inte direkt stora, man har ju läst om skräckhistorier om folk med 500k+ skuld till Kronofogden etc. Mina skulder är mellan 15-20k så det går ju att arbeta med bara jag får en inkomst som sagt. Men det känns som att det är just här dessa skräckhistorier börjar.

Tack igen till er som försöker hjälpa mig!

15-20k är ju för f-n kaffepengar. Detta har hänt att jag lagt på en kroghelg när mitt kreditkort gick laget runt. Detta betalar du av på ett nafs när du skaffat dig nya kontakter på högskolan och därmed lättare kommer att kunna skaffa dig ett jobb. GLÖM detta med att DU ska kunna skaffa ett "skitjobb" snabbt för att beta av dina skulder. Arbetsförmedlingen BETALAR företagen för att anställa invällare att utföra de enklare jobben som finns. En svensk har inte en chans att skaffa ett enklare jobb idag. AB skrattar dig rent upp i ansiktet och nästan ber dig fara och flyga om går dit för att skaffa ett "skitjobb". Därför: Skaffa dig en kvalificerad utbildning och se till att bli jävligt bra på detta område. Då kommer du att bli attraktiv för arbetsgivarna och samtidigt slipper du att konkurrera med det subventionerade skräpfolket. Rösta svenskt i höst.
Citera
2018-07-13, 14:52
Medlem
Aigiss avatar
Personligen hade jag iaf inte hoppat på den där utbildningen. Bättre att fixa dina skulder först och jobba tills nästa höst. Då slipper du ha skulden hängande över dig samtidigt som du ska plugga och betala av skulden med studiemedel...
Citera
2018-07-13, 20:10
Medlem
CC75s avatar
Nu vet jag inte vad för utbildning TS ska gå men aldrig att jag anser att han ska stå över den för 15-20 tkr. Inte en chans. Nu tror jag inte heller TS kommer att stå över. Voltrax verkar alltför vettig för det.

// CC
Citera
2018-07-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Personligen hade jag iaf inte hoppat på den där utbildningen. Bättre att fixa dina skulder först och jobba tills nästa höst. Då slipper du ha skulden hängande över dig samtidigt som du ska plugga och betala av skulden med studiemedel...
Klart du skall priotera din utbildning om det inte är någon enstaka kurs eller flum. Leder den till ett riktigt jobb är det vägen att gå.
Citera
2018-07-13, 20:29
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Tack alla för era svar! Läget känns väldigt hopplöst just nu men det känns som att det kan vända snabbt bara jag får tag på ett j*vla jobb. Jag har kollat upp hur det är med skuldrådgivning i min kommun och de har sommarstängt fram till början utav Augusti. Men det kommer jag definitiv utnyttja, visste inte ens att sånt fanns. Tack så mycket för det tipset!

Alla här säger att jag inte ska ta lån, det låter rimligt så klart. Men hur fasen ska man göra när man inte kan betala räkningarna. Har aldrig varit i denna sits och förstår inte hur jag kan varit så ansvarslös som hamnat här. Jag har för tillfället 200 kr på mitt konto, har dock betalat hyra och har mat för resten utav månaden.

Mina skulder är inte direkt stora, man har ju läst om skräckhistorier om folk med 500k+ skuld till Kronofogden etc. Mina skulder är mellan 15-20k så det går ju att arbeta med bara jag får en inkomst som sagt. Men det känns som att det är just här dessa skräckhistorier börjar.

Tack igen till er som försöker hjälpa mig!

Finns det ingen möjlighet för dig att låna av föräldrarna till skulden?

Sätt absolut inte in några pengar på ditt/dina egna konton, det ser försörjningsstöd direkt och du får ingen hjälp; även om pengarna ska gå till att betala av skulder.

När du kontaktar försörjningsstöd. Ge dig inte, säg att det är akut, att du bara har 200:- kvar. Trilskas handläggaren, be att få tala med enhetschefen. Överklaga om du får avslag, samla all dokumentation så du har skriftligt på vad de har sagt. Säg också att du vill ha skriftligt på muntliga löften (går tyvärr inte alltid att lita på vad de lovar i ögonblicket).

Socialtjänsten är skyldiga att hjälpa dig att överklaga. Håll dig lugn i kontakten med myndigheten, men var bestämd. De kommer att hjälpa dig, om de VILL. Ju mer övertygad och samtidigt vänlig du är, ju mer kommer de att vackla. Förklara att du normalt är en reko person och att din situation kan slå sönder tillvaron om du inte får hjälp.
Senast redigerad av Passepartout 2018-07-13 kl. 20:50.
Citera
2018-07-14, 08:22
Medlem
Jag blir alltid misstänksam mot såna här trådar. Personer som lägger upp sina problem och bedyrar sin besvärliga situation, utan att på motsvarande sätt presentera hela sin balans- och resultaträkning.

Svaren brukar variera mellan goda välmenande råd (jättebra tycker jag) och andra som ber trådskaparen att ta sig i kragen, klippa sig och skaffa ett jobb. Jag tycker också Voltrax verkar sympatisk, men det finns vissa spår i tråden som gör att jag tror att det finns en hund begraven.

Citat:
Jag ska lite snabbt förklara min situation. Jag har varit arbetslös sedan Mars, levde på sparade pengar från Mars till Maj. Har sedan dess tagit SMS-lån för att kunna betala hyra, räkningar och mat. Jag har under denna tiden sökt både jobb och ekonomiskt bistånd. Men jag får inga jobb trots att jag söker bottenskrap till jobb.Jag får ingen hjälp via Ekonomiskt Bistånd då jag haft tillräckligt mycket att leva på säger dem. Låter märkligt då jag inte fått lön på flera månader? Aja jag ska inte försöka lägga skulden på någon annan, jag vet att det är jag själv som försatt mig i denna dåliga sits.

Citat:
Så här har jag tänkt att jag ska göra till och börja med:
Sälja min dator, vet ej värdet på denna men skulle gissa på mellan 13-17k
Hyra ut min lägenhet i andra hand och flytta hem till föräldrarna

Hur är det Voltrax, det är inte så att du sitter på en bostadsrätt eller andra tillgångar av ekonomiskt värde förutom datorn? Bil eller nåt annat?

Hur är det med kostnaderna nu och tidigare? Gillar att bränna cash på krogen eller andra dyra vanor? Nåt mer än mat och hyra du har SMS-lånat till?

Jag vill inte vara elak på något sätt, utan bara låta lite som t ex Charlie och Mattias i Lyxfällan när dom gräver fram dom dolda faktorerna bakom konkursboet.

Lycka till säger jag också, men berätta gärna mer än vad du gjort hittills.
Citera
2018-07-25, 01:03
Medlem
Voltraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Hur är det Voltrax, det är inte så att du sitter på en bostadsrätt eller andra tillgångar av ekonomiskt värde förutom datorn? Bil eller nåt annat?

Jag har ingen bostadsrätt eller bil. Jag har lite andra saker jag ska sälja så som TV, högtalare, en klocka och ett par solglasögon. Förutom det äger jag inte mycket mer än en gammal skoldator, en säng och soffa haha!

Citat:
Hur är det med kostnaderna nu och tidigare? Gillar att bränna cash på krogen eller andra dyra vanor? Nåt mer än mat och hyra du har SMS-lånat till?

Yes, vet precis vad du menar. Min dyra vana som jag måste sluta med är helt klart att äta ute samt köpa "mikromat" på ICA (t.ex. billys, corbys etc). En pizza hit, en pizza dit osv. Det är ju "bara" 90 kr men det byggs ju på så klart. Tyvärr är jag skyldig till att även ha gjort detta på SMS-lånpengar, och det är ju helt stört hur man kan göra det egentligen. Vet inte hur jag tänkte. Men nu har det gått 1-2 månader sedan jag åt ute eller köpte "värma på" mat senast. Jag har bunkrat upp med pasta samt ris att tillaga och även lärt mig att säga "nej, jag måste spara pengar" till kompisarna.

Tidigare när jag jobbade och hade pengar så att säga levde jag "paycheck to paycheck". Då spenderade jag mycket pengar på helt onödiga grejer eller aktiviteter, pengar som jag borde sparat istället.

Det mina pengar går till nu är:
Busskort 550 kr
Gym 199 kr
Telefonab 329 kr
Bredband 249 kr
Hyra 3600 kr
Elräkning 500 kr
Hemförsäkring 99 kr
Mat osv har jag inte direkt några uppgifter på just nu.

Om jag inte glömt något nu så läggs resten läggs på de skulder jag samlat på mig.

Citat:
Jag vill inte vara elak på något sätt, utan bara låta lite som t ex Charlie och Mattias i Lyxfällan när dom gräver fram dom dolda faktorerna bakom konkursboet.

Lycka till säger jag också, men berätta gärna mer än vad du gjort hittills.

Jag förstår att du inte vill vara elak, men det känns ändå nyttigt att gå igenom detta. Man behöver bli lite idiotförklarad ibland för att lära sig och förbättra sig. Tack så mycket för din kommentar!

Tänkte även passa på att lämna en allmän uppdatering då jag inte varit inne på fb senaste tiden. Har nämligen bott hemma hos föräldrarna ett tag för att spara in lite pengar på mat. Först tänkte jag börja med lite dåliga nyheter, jag gick igenom alla mina skulder och märkte att de är större än vad jag först trodde. Skulderna är närmare 30k än 20k, fortfarande inte jättemycket pengar egentligen men jag anser att det är bra att berätta det.

Nu till de bra nyheterna! Min försäljning är igång och jag har fått in 6000 kr totalt än så länge och mer ska säljas. Känns väldigt bra att jag är igång med detta och tagit tag i det.
Sedan har jag även fått erbjudande om ett kontorsjobb med en lön på 23k. Tyvärr är det med start 2 September så det dröjer innan jag får min första lön. Inga stora pengar men mer än tillräckligt för att jag ska kunna betala av skulderna relativt snabbt ändå.

Men nu har jag ett stort dilemma, ska jag ta erbjudandet eller ska jag börja mina studier? Jag ser att det är lite skilda åsikter. Ni som säger att jag inte ska hoppa studierna, anser ni det även nu när jag kommit fram till att skulden var lite större (ca 30k)? Jag skulle möjligtvis kunna jobba i höst och sedan söka in till utbildning i vår. Men är osäker på ifall det jag vill plugga kommer ha någon uppstart under våren.

Usch vet verkligen inte vad jag ska göra här. Skulle vara skönt o bara jobba och betala av skulderna men på samma gång vill jag verkligen plugga också. Hmmm!!

Ifall jag nu skulle välja att jobba istället för att plugga så undrar jag ifall det vore rekommenderat att ta ett banklån för att betala av skulderna? Jag ska inte ta några fler lån, jag vet, jag vet. Men vore det inte rent tekniskt sett smartare att göra så? Just nu har jag flera olika skulder hos massa olika bolag, det är dels förvirrande och sen tror jag (antar)? Att banken har lägra ränta än SMS-lånföretagen... Vad tror ni som är smartare än mig om det? Tror ni jag ens skulle få ett lån med tanke på de skulder jag redan har?

Hur som helst så känns det i.a.f. som att jag går i rätt riktning och denna tråden har hjälpt mig väldigt mycket! Tacksam!

Edit: Märkt att vissa undrar ifall mina föräldrar kan låna ut pengar till mig. Tyvärr så kan de inte det, men jag kan sova och äta hos dem.
Senast redigerad av Voltrax 2018-07-25 kl. 01:07.
Citera
2018-07-25, 21:09
Medlem
Citat:
Nu till de bra nyheterna! Min försäljning är igång och jag har fått in 6000 kr totalt än så länge och mer ska säljas. Känns väldigt bra att jag är igång med detta och tagit tag i det.
Sedan har jag även fått erbjudande om ett kontorsjobb med en lön på 23k. Tyvärr är det med start 2 September så det dröjer innan jag får min första lön. Inga stora pengar men mer än tillräckligt för att jag ska kunna betala av skulderna relativt snabbt ändå.

Men nu har jag ett stort dilemma, ska jag ta erbjudandet eller ska jag börja mina studier? Jag ser att det är lite skilda åsikter. Ni som säger att jag inte ska hoppa studierna, anser ni det även nu när jag kommit fram till att skulden var lite större (ca 30k)? Jag skulle möjligtvis kunna jobba i höst och sedan söka in till utbildning i vår. Men är osäker på ifall det jag vill plugga kommer ha någon uppstart under våren.

Usch vet verkligen inte vad jag ska göra här. Skulle vara skönt o bara jobba och betala av skulderna men på samma gång vill jag verkligen plugga också. Hmmm!!
Ja, men det låter ganska positivt. Känns som du är på gång!

Jag har inga råd på hur du ska hantera din lilla skuld på 30.000 kr. Möjligen skulle du kunna låna på banken för att göra en avbetalningsplan. Men då tror jag det är ett måste att du tar det där jobbet, och kanske ber att få bo hemma hos föräldrarna. Då kan du snabbt bli skuldfri.

Kanske kan du ta ett sabbatsår och jobba, för utbildningen kan du kanske komma in på nästa höst? Om jag hade varit i samma situation när jag var yngre skulle jag gjort så. Det kan vara ganska bra att få lite arbetslivserfarenhet innan man börjar på t ex högskola.

Men du ska lyssna på din egen röst. Gör det som känns bäst för dig. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in