Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Hur är det Voltrax, det är inte så att du sitter på en bostadsrätt eller andra tillgångar av ekonomiskt värde förutom datorn? Bil eller nåt annat?
Jag har ingen bostadsrätt eller bil. Jag har lite andra saker jag ska sälja så som TV, högtalare, en klocka och ett par solglasögon. Förutom det äger jag inte mycket mer än en gammal skoldator, en säng och soffa haha!
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Hur är det med kostnaderna nu och tidigare? Gillar att bränna cash på krogen eller andra dyra vanor? Nåt mer än mat och hyra du har SMS-lånat till?
Yes, vet precis vad du menar. Min dyra vana som jag måste sluta med är helt klart att äta ute samt köpa "mikromat" på ICA (t.ex. billys, corbys etc). En pizza hit, en pizza dit osv. Det är ju "bara" 90 kr men det byggs ju på så klart. Tyvärr är jag skyldig till att även ha gjort detta på SMS-lånpengar, och det är ju helt stört hur man kan göra det egentligen. Vet inte hur jag tänkte. Men nu har det gått 1-2 månader sedan jag åt ute eller köpte "värma på" mat senast. Jag har bunkrat upp med pasta samt ris att tillaga och även lärt mig att säga "nej, jag måste spara pengar" till kompisarna.
Tidigare när jag jobbade och hade pengar så att säga levde jag "paycheck to paycheck". Då spenderade jag mycket pengar på helt onödiga grejer eller aktiviteter, pengar som jag borde sparat istället.
Det mina pengar går till nu är:
Busskort 550 kr
Gym 199 kr
Telefonab 329 kr
Bredband 249 kr
Hyra 3600 kr
Elräkning 500 kr
Hemförsäkring 99 kr
Mat osv har jag inte direkt några uppgifter på just nu.
Om jag inte glömt något nu så läggs resten läggs på de skulder jag samlat på mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag vill inte vara elak på något sätt, utan bara låta lite som t ex Charlie och Mattias i Lyxfällan när dom gräver fram dom dolda faktorerna bakom konkursboet.
Lycka till säger jag också, men berätta gärna mer än vad du gjort hittills.
Jag förstår att du inte vill vara elak, men det känns ändå nyttigt att gå igenom detta. Man behöver bli lite idiotförklarad ibland för att lära sig och förbättra sig. Tack så mycket för din kommentar!
Tänkte även passa på att lämna en allmän uppdatering då jag inte varit inne på fb senaste tiden. Har nämligen bott hemma hos föräldrarna ett tag för att spara in lite pengar på mat. Först tänkte jag börja med lite dåliga nyheter, jag gick igenom alla mina skulder och märkte att de är större än vad jag först trodde. Skulderna är närmare 30k än 20k, fortfarande inte jättemycket pengar egentligen men jag anser att det är bra att berätta det.
Nu till de bra nyheterna! Min försäljning är igång och jag har fått in 6000 kr totalt än så länge och mer ska säljas.

Känns väldigt bra att jag är igång med detta och tagit tag i det.
Sedan har jag även fått erbjudande om ett kontorsjobb med en lön på 23k. Tyvärr är det med start 2 September så det dröjer innan jag får min första lön. Inga stora pengar men mer än tillräckligt för att jag ska kunna betala av skulderna relativt snabbt ändå.
Men nu har jag ett stort dilemma, ska jag ta erbjudandet eller ska jag börja mina studier? Jag ser att det är lite skilda åsikter. Ni som säger att jag inte ska hoppa studierna, anser ni det även nu när jag kommit fram till att skulden var lite större (ca 30k)? Jag skulle möjligtvis kunna jobba i höst och sedan söka in till utbildning i vår. Men är osäker på ifall det jag vill plugga kommer ha någon uppstart under våren.
Usch vet verkligen inte vad jag ska göra här. Skulle vara skönt o bara jobba och betala av skulderna men på samma gång vill jag verkligen plugga också. Hmmm!!
Ifall jag nu skulle välja att jobba istället för att plugga så undrar jag ifall det vore rekommenderat att ta ett banklån för att betala av skulderna? Jag ska inte ta några fler lån, jag vet, jag vet. Men vore det inte rent tekniskt sett smartare att göra så? Just nu har jag flera olika skulder hos massa olika bolag, det är dels förvirrande och sen tror jag (antar)? Att banken har lägra ränta än SMS-lånföretagen... Vad tror ni som är smartare än mig om det? Tror ni jag ens skulle få ett lån med tanke på de skulder jag redan har?
Hur som helst så känns det i.a.f. som att jag går i rätt riktning och denna tråden har hjälpt mig väldigt mycket!

Tacksam!
Edit: Märkt att vissa undrar ifall mina föräldrar kan låna ut pengar till mig. Tyvärr så kan de inte det, men jag kan sova och äta hos dem.