• 2
  • 3
2018-07-25, 21:52
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltrax
Ifall jag nu skulle välja att jobba istället för att plugga så undrar jag ifall det vore rekommenderat att ta ett banklån för att betala av skulderna? Jag ska inte ta några fler lån, jag vet, jag vet. Men vore det inte rent tekniskt sett smartare att göra så? Just nu har jag flera olika skulder hos massa olika bolag, det är dels förvirrande och sen tror jag (antar)? Att banken har lägra ränta än SMS-lånföretagen... Vad tror ni som är smartare än mig om det? Tror ni jag ens skulle få ett lån med tanke på de skulder jag redan har?

Känns extremt osannolikt att du skulle få låna på banken utan säkerhet eller fast jobb.

Mitt råd är fortfarande att ta det där jobbet, betala av skulderna, lägga undan en slant och plugga nästa höst. Kanske kan du få sommarjobba på det där kontoret sen när du plugga också?
Citera
2018-07-25, 23:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag ska inte ta några fler lån, jag vet, jag vet. Men vore det inte rent tekniskt sett smartare att göra så?
Inte säkert att du blir godkänd med din kreditvärdighet och det är onödigt att låna för en så låg skuld.
Du har inte så höga utgifter och tar du jobbet så får du ut minst 17000 efter skatt så då borde du kunna bli av med skulden fort om du lever lite tråkigt i några månader.

Vad jag ser så har du lite dyrt mobilabonnemang men du kanske är låst?
Bredband kanske också går att sänka samt elen om det är 500 kr varje månad?
Citera
2018-07-26, 03:22
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Trodde det var mer. Sorry.
Då räcker det ju att sälja värstingdatorn och snåla in på annat ett tag bara.

Helt korrekt broder, helt korrekt
Citera
2018-07-26, 10:49
Medlem
Voltraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Ja, men det låter ganska positivt. Känns som du är på gång!

Jag har inga råd på hur du ska hantera din lilla skuld på 30.000 kr. Möjligen skulle du kunna låna på banken för att göra en avbetalningsplan. Men då tror jag det är ett måste att du tar det där jobbet, och kanske ber att få bo hemma hos föräldrarna. Då kan du snabbt bli skuldfri.

Kanske kan du ta ett sabbatsår och jobba, för utbildningen kan du kanske komma in på nästa höst? Om jag hade varit i samma situation när jag var yngre skulle jag gjort så. Det kan vara ganska bra att få lite arbetslivserfarenhet innan man börjar på t ex högskola.

Men du ska lyssna på din egen röst. Gör det som känns bäst för dig. Lycka till!

Ja det är sant. Kan alltid söka in igen nästa år liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Känns extremt osannolikt att du skulle få låna på banken utan säkerhet eller fast jobb.

Mitt råd är fortfarande att ta det där jobbet, betala av skulderna, lägga undan en slant och plugga nästa höst. Kanske kan du få sommarjobba på det där kontoret sen när du plugga också?
Det är nog den bästa idén, att ta jobbet och betala av skulderna. Det lutar nog åt det faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Inte säkert att du blir godkänd med din kreditvärdighet och det är onödigt att låna för en så låg skuld.
Du har inte så höga utgifter och tar du jobbet så får du ut minst 17000 efter skatt så då borde du kunna bli av med skulden fort om du lever lite tråkigt i några månader.

Vad jag ser så har du lite dyrt mobilabonnemang men du kanske är låst?
Bredband kanske också går att sänka samt elen om det är 500 kr varje månad?

Har inte låst abonnemang. Ringde till operatören och sa att jag ville säga upp det, fick ner priset till 249 kr med 20 GB surf. Mitt bredband kommer jag nog att säga upp då jag tror det räcker med mina 20 GB surf nu ändå.
Citera
2018-07-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ja det är sant. Kan alltid söka in igen nästa år liksom.

Det är nog den bästa idén, att ta jobbet och betala av skulderna. Det lutar nog åt det faktiskt.

Har inte låst abonnemang. Ringde till operatören och sa att jag ville säga upp det, fick ner priset till 249 kr med 20 GB surf. Mitt bredband kommer jag nog att säga upp då jag tror det räcker med mina 20 GB surf nu ändå.

Behöver du verkligen 20GB eller kan du snåla lite så kan du spara ännu mer pengar:
https://www.kundkraft.se/mobil
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in