2018-07-24, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Med tanke på att serien haltar, är det inte klart vem som är serieledare. Vinner Bajen och Norrköping sin hängmatch med lite mål är det de som är serieledare.

Kikar man på formkurvan, senaste 5 toppar Östersund (följt av Djurgården och AIK).
Senaste 10 matcherna toppar Norrköping (följt av Östersund och AIK).
Än kan många blanda sig i toppstriden.

Räkna bort Sirius-AIK 2-3 (omgång 16) så ser tabelltoppen ut så här:

AIK 8 6 0 26-9 (+17) 30 p
Hammarby 9 3 2 30-17 (+13) 30 p
Norrköping 9 3 2 25-14 (+11) 30 p

Tabellen blir också lite missvisande då AIK spelat klart färre hemmamatcher (6 st) än sin närmsta konkurrenter (8 st) efter 14 omgångar. Samtliga topplag har ett klart högre poängsnitt på hemmaplan så här långt.
2018-07-24, 22:37
Medlem
Varför spelar inte Emil S på söndag? Kina redan med Vibe?
Vad jag läst på div forum så finns det dom som hävdar att ekonomin är betydligt sämre än vad IFK supporter fått höra. En del hävdar t.o.m. att IFK är näst itill KK.

Mitt tvivel till Gren är starkare än någonsin. Ingebrigtsen, Affane och Razak för att ge några exempel sitter på bänken. Spelare Gren betalat för.
Inte konstigt att ekonomin ser ut som den gör.
2018-07-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Vad jag läst på div forum så finns det dom som hävdar att ekonomin är betydligt sämre än vad IFK supporter fått höra. En del hävdar t.o.m. att IFK är näst itill KK.

Mitt tvivel till Gren är starkare än någonsin. Ingebrigtsen, Affane och Razak för att ge några exempel sitter på bänken. Spelare Gren betalat för.

Gren verkar ju onekligen suga rätt hårt. Däremot ska ni inte vara med i en bottenstrid med den där truppen. Om kräftgången fortsätter och ni får tampas runt kvalplats med BP, Sirius, Trelleborg och Dalkurd bör ni kicka både Gren och Poya.

Ser inte riktigt Poyas storhet. Känns som en ny Nanne Bergstrand som ska revolutionera svensk fotboll osv men utan att visa upp något i praktiken.
2018-07-25, 00:44
Medlem
Plebeiis avatar
Nanne får så oförtjänt mycket skit. Han ville spela en tempostark fotboll med hög press men fick aldrig ett vettigt spelarmaterial för det, punkt. Kolla hur det såg ut 2014 då Bajen hade en trupp med spelare av hög superettan-klass, Nanne toppade det med ett spel som stundtals var helt fantastiskt. Det är av den anledningen, tror jag, många tränare vill spela annat spel än långa-bollar-på-Bengt, dvs för att när det väl lyckas är det fantastiskt och något man kommer längre med, inte minst internationellt (se Öfk t.ex.)
2018-07-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Kollar på Kassiesa.net och det är ju inte så sjukt bra lag ändå som är seedade i playoff. Några lag man definitivt vill undvika (typ topp 4). Men vi har ju goda chanser mot övriga. Braga höll vi på att slå ut ifjol. Sparta Prag och PAOK har åkt ut mot svenskt motstånd förr.

Sevilla ** Esp 113.000 Maccabi Tel-Aviv * Isr 22.500
Zenit St. Petersburg *3 Rus 78.000 Feyenoord *3 Ned 21.500
Besiktas ** Tur 57.000 Rapid Wien *3 Aut 21.500
Olympiakos Piraeus *3 Gre 54.000 RB Leipzig ** Ger 17.000
Sparta Praha ** Cze 34.500 Partizan Belgrade * Srb 17.000
FC København * Den 34.000 Burnley FC ** Eng 15.921
Sporting Braga *3 Por 30.500 NK Rijeka *3 Cro 15.500
PAOK Thessaloniki @2 Gre 29.500 Atalanta ** Ita 15.249
FCSB ** Rom 27.500 Molde FK * Nor 12.500
AA Gent *3 Bel 27.000 Girondins Bordeaux ** Fra 11.283
Racing Genk ** Bel 27.000 FC Ufa ** Rus 10.676
AZ Alkmaar ** Ned 25.000 Apollon Limassol * Cyp 10.000
NK Maribor * Slo 22.500 Sturm Graz @2 Aut 6.570

Ja, AIK har bäst chans såklart av de tre som kvalar till EL. Men fortfarande svårt.

Vi (DIF) kommer inte ha en suck mot Bordeaux såvida vi inte får in en klassanfallare till dess. Badji håller aldrig i ett sådant möte. Fattar inte hur vi kan gå in i detta kval utan en bra nia.
2018-07-25, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ja, AIK har bäst chans såklart av de tre som kvalar till EL. Men fortfarande svårt.

Vi (DIF) kommer inte ha en suck mot Bordeaux såvida vi inte får in en klassanfallare till dess. Badji håller aldrig i ett sådant möte. Fattar inte hur vi kan gå in i detta kval utan en bra nia.

Klart det är svårt.

Men det nya formatet skiljer sig rätt mycket från det gamla. Tidigare säsonger skedde lottningen till playoff efter tredje kvalrundan. Det är också fler direktplatser till de bästa klubbarna, vilket gör att det finns väsentligt färre riktigt tuffa motståndare i kvalet (75.000> i seedningspoäng). Nu kan vi inte möta varken Chelsea eller Arsenal. Det hade vi kunnat för några år sedan.

En annan fördel är möjligheten att ta över seedningspoäng till playoff. Du kan rent tekniskt ha maximalt flyt och få typ Molde i playoff. Räcker med att de (eller du) slår ut ett klart högre rankat lag i tredje kvalrundan. Brukar ske en del skrällar där. Alternativt att du ställs mot ett halvtaskigt mästarlag som ramlat ur CL-kvalet och enbart seedats av den anledningen.

Så jag är ändå försiktigt optimistisk. Framförallt tror jag formatet kommer gynna svenska klubbar på lite längre sikt. Det brukar alltid vara något lag som tar sig hela vägen till i tredje kvalrundan eller playoff.
2018-07-25, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Klart det är svårt.

Men det nya formatet skiljer sig rätt mycket från det gamla. Tidigare säsonger skedde lottningen till playoff efter tredje kvalrundan. Det är också fler direktplatser till de bästa klubbarna, vilket gör att det finns väsentligt färre riktigt tuffa motståndare i kvalet (75.000> i seedningspoäng). Nu kan vi inte möta varken Chelsea eller Arsenal. Det hade vi kunnat för några år sedan.

En annan fördel är möjligheten att ta över seedningspoäng till playoff. Du kan rent tekniskt ha maximalt flyt och få typ Molde i playoff. Räcker med att de (eller du) slår ut ett klart högre rankat lag i tredje kvalrundan. Brukar ske en del skrällar där. Alternativt att du ställs mot ett halvtaskigt mästarlag som ramlat ur CL-kvalet och enbart seedats av den anledningen.

Så jag är ändå försiktigt optimistisk. Framförallt tror jag formatet kommer gynna svenska klubbar på lite längre sikt. Det brukar alltid vara något lag som tar sig hela vägen till i tredje kvalrundan eller playoff.

Jag tror tvärt om. Europa League har redan tidigare varit nästan omöjligt att kvala sig till direkt. Enbart ÖFK och AIK har väl lyckats dom senaste typ 20 åren? Att byta 2 enkla och 2 svåra matcher mot 3 svåra och en enkel ser jag inte som positivt. Tidigare hade man ju iallafall chansen att ha tur med lottningar, det är ju i princip borta nu när det lättaste man kan möta redan i omgång 2 är typ norskt eller danskt motstånd.
2018-07-25, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag tror tvärt om. Europa League har redan tidigare varit nästan omöjligt att kvala sig till direkt. Enbart ÖFK och AIK har väl lyckats dom senaste typ 20 åren? Att byta 2 enkla och 2 svåra matcher mot 3 svåra och en enkel ser jag inte som positivt. Tidigare hade man ju iallafall chansen att ha tur med lottningar, det är ju i princip borta nu när det lättaste man kan möta redan i omgång 2 är typ norskt eller danskt motstånd.

Svenska lag ska egentligen vara seedade i andra kvalomgången. AIK blev dock av med sitt bästa år inför 2018 och ligger precis under gränsen. Medan ÖFK och MFF kommer vara seedade även i den tredje kvalomgången i ett par säsonger till åtminstone.

Svensk fotboll går framåt och har gjort det en längre tid. Steget är inte alls särskilt långt till två lag i gruppspel varje år (ett lag från CL-kvalet + ett lag från EL-kvalet). Jag tycker det finns all anledning att vara optimistisk.

MFF behöver bara slå ut Cluj så är de garanterade seedning i EL-playoff som sämst. Ett steg till så är de garanterade gruppspel i antingen CL eller EL.
2018-07-25, 09:03
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plebeii
Nanne får så oförtjänt mycket skit. Han ville spela en tempostark fotboll med hög press men fick aldrig ett vettigt spelarmaterial för det, punkt. Kolla hur det såg ut 2014 då Bajen hade en trupp med spelare av hög superettan-klass, Nanne toppade det med ett spel som stundtals var helt fantastiskt. Det är av den anledningen, tror jag, många tränare vill spela annat spel än långa-bollar-på-Bengt, dvs för att när det väl lyckas är det fantastiskt och något man kommer längre med, inte minst internationellt (se Öfk t.ex.)

Fast vad jag förstår det som så fick Nanne det mesta han ville ha. Så tolkar jag det iaf utifrån vad chefscout Mikael Hjelmberg nämnt i en intervju i senaste matchprogrammet.

Nannes och JMs största brister var att de inte kunde/ville bidra till det långsiktiga tänket för Bajens bästa. Dock kanske inte huvudansvaret har legat på dem, utan det har snarare varit en organisatorisk fråga om vilken riktning klubben varit på väg i.

För att kunna bli en toppklubb över längre tid måste man kränga spelare till brutala summor någon gång i framtiden (lex aik och dif tyvärr).

Jämför liksom ett centralt block med JP-Haglund-Israelsson med Junior-Jeppe-Tanko både i kvalité och vidareförsäljningspotential. Det är en löjligt stor skillnad.

Balansgången blir svår. Samtidigt som man måste lira med bästa laget och gå för guld så måste en sån som Svendsen hållas het så att han kan säljas för stora pengar. Det är så fotbollsvärlden fungerar just nu.
2018-07-25, 10:55
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Du kan ju inte direkt påstå att Poya gjort ett bra jobb hittills?
Gren skulle lämnat för längesen.

Lösningar? Ta in nya, mer anpasssde för jobbet?

Och dessa personer är vilka då?
Jag har sagt det förr och säger det igen, jag är ingen fanatisk Gren-anhängare men vem ska vi ta istället? Man kan inte bara sparka folk (och tvingas fortsätta betala lön ett tag) utan att ha någon annan kandidat på g.

Poya tror jag på fortfarande, han är likt alla människor ingen trollkarl. Sedan är det klart att det blir tufft/omöjligt för honom att sitta kvar om vi trillar ner.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Poya stackarn har kanske rent av för dåligt material att arbeta med ?
För detta ansvarar bla Gren, samma Gren som köpt in spelare han knappt fått betalt för vid försäljning.

Fråga dig istället vad Gren gjort för fantastiskt för klubben som får honom att stanna kvar ?
Sparka tränare som Stahre och Lennartsson har knappast givit ngt resultat.
Att ekonomin ser ut som den gör är heller inte så konstigt när vi tänker på spelarutgifter och inkomster, priserna för inköp och försäljning av spelare tycks ju skilja markant om vi bortser från
Dahlberg och Aleesami.

Med Gren vid rodret så har blåvitt dalat markant. 2015 gick bra, sedan dess har det tjafsats om spelare utan kontrakt mm. Det känns verkligen som om Gren är pappa till otrivsel, oro och oreda i klubben och bland spelarna.

Gren fick oerhört mycket kritik av spelartruppen när han satt på dubbla stolar. Han hann helt enkelt inte med båda arbetena som sportchef och klubbdirektör. Detta var givetvis extremt olyckligt att vi inte hade en klubbdirektör så Gren kunde fokusera på sportchefsjobbet.
Det ledde ju till att Gren dessutom blev rejält sjuk av överarbetet.
Det var under denna "dubbelarbets-period" Gren fick kritik från spelartruppen med för att han inte hann med att vara nära den som en sportchef normalt sett är.

Beträffande att vi inte fått rejält betalt beror det ju på att vi inte haft råd att förlänga kontrakten, det har redan avhandlats tusen gånger.

Givetvis kan man ifrågsätta många värvningar men samtidigt, vad tusan skulle vi gjort istället?
Vem ska ta över hans roll?

Det är samma eviga klagomål men ingen sitter på lösningar.

Citat:

Emil är ju avstängd p.g.a. varningar.

Jag har sagt att vi behöver pengarna för Dahlberg till annat än värvningar men mestadels mötts av att vi minsann måste sätta sprätt på dom, nu börjar det sippra fram varför jag tyckt så..
2018-07-25, 11:11
Avslutad
Citat:
Vad jag läst på div forum så finns det dom som hävdar att ekonomin är betydligt sämre än vad IFK supporter fått höra. En del hävdar t.o.m. att IFK är näst itill KK

Det där kan det väl omöjligt ligga någon sanning i? Fick ni inte typ 40 miljoner för Dahlberg? Att styrelsen inte vill sätta sprätt på dom direkt låter snarare som ett sunt tänk än ett måste.
2018-07-25, 12:29
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där kan det väl omöjligt ligga någon sanning i? Fick ni inte typ 40 miljoner för Dahlberg? Att styrelsen inte vill sätta sprätt på dom direkt låter snarare som ett sunt tänk än ett måste.

Men ett klubblag åker snabbt ut för en sluttning om man måste börja täta ekonomiska underskott med samtliga pengar man får på försäljningar samtidigt som truppen och tabellplaceringen blir sämre (då starkare klubbar har ekonomi att sälja dyrare och i och med en bättre tabellplacering får mer betalt för sina spelare).

IFK Göteborg
2017: – 12,5 mkr
2016: +5,8 mkr
2015: + 2,5 mkr (Resultatet räddat av försäljning av Kamratgården)
2014: –10,4 mkr
2013: – 3,5 mkr
2012: – 4,0 mkr

2016: 147 MSEK kostnader, 153 MSEK intäkter
2017: 121 MSEK kostnader, 108 MSEK intäkter

Det kan fortfarande gå utför riktigt snabbt för Göteborg.

https://osynligahanden.com/category/ifk-goteborg/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in