Jag googlar på mössa i det här fallet men hittar inget fakta av värde. Vet att vi har diskuterat mössan på tråden och som jag minns detta finns det inget säkert fastställt om att mössan sålts i Sverige annat än lösa antaganden som att "en sådan mössor kunde köpas på vilken bensinstation (eller Statoil) som helst".
Det är sant mössor kunde köpas lite varstans i vårt ofta kalla avlånga land, men just denna mössa av märket POINTER kunde vi på tråden inte hitta försäljningsstället till.
Däremot hittade jag nu följande intressant uttalande av kommissarie Per-Åke Åkesson utredare i fallet.
Citat:
- Något gick väldigt snett och jag tror att det beror på att Mohammed blev rädd och drog kniv. Det blev handgemäng och slagsmål om kniven. Den äldre killen lyckades ta kniven från pojken, men skar sig då i handen vilket också förklarar att även mördarens blod fanns på knivbladet, säger Åkesson till Aftonbladet.
Källa:
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/621134-sju-ar-efter-dubbelmorden-i-linkoping
Enligt denna polis kan det ha varit så att offret M var den som först drog kniv.
Vi vet väldigt lite om flera detaljer: vart såldes mössan är fortfarande oklart lika mycket som vem drog kniv.
edit: alla oklarheter lämnar utrymme för antaganden och rykten som fastnar som "fakta".
Det finns inga som helst fakta om var märkesmössan POINTER sålts i landet Sverige om den överhuvudtaget sålts här. Det hade varit en baggis för en utredare på polisen att klargöra den saken om man lägger manken till... men är man slö och slapp hamnar saker och ting i stå.