2018-07-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
EXAKT vad jag sa till Clarinet.. men för döva öron. Då har vi det iaf från en hyggligt credible source, man kan INTE utläsa ansiktsform från DNA
OK. Det finns andra expertuppfattningar, men jag droppar det.
Citera
2018-07-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Nja. Det tjock.mobbare skriver är ju inte känt igen mössan och kopplat den till någon person. (som är en möjlig mördare antar jag menas)
Jag vet två personer som haft en sådan mössa, men ingen av dem är mördaren, och därmed har jag inte tipsat om dem.

Detaljer ja, men någon liten detalj är nog viktig i det här fallet.

Som jag skrivit förut tror jag mössmodellen peakade i Linköping ett par år tidigare. De sista åren på 90-talet. Det i sig kan vara en ledtråd. (tyckte Myrorna-påståendet var intressant därför)
Intressant det du skriver om mössmodellen. Kan den ha sålt lokalt i Linköping? Jag jobbade då som gymnasielärare i angränsande kommun och kan inte minnas någon som gick omkring med just den typen av mössa/luva.
Citera
2018-07-24, 09:28
Medlem
Citat:
Edit: Gjorde fel...

Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Intressant det du skriver om mössmodellen. Kan den ha sålt lokalt i Linköping? Jag jobbade då som gymnasielärare i angränsande kommun och kan inte minnas någon som gick omkring med just den typen av mössa/luva.

Jag vet bara att den såldes i Linköping, men jag tror vi kommit fram till att den såldes på fler ställen. Statoil om jag minns rätt.

Hade det varit lokalt i LKPG hade det ju varit jätteintressant. Särskilt om man bara funnit GM:s hår i mössan. Men jag tror som sagt inte det var så.
Om jag skulle gissa såldes den vintern -97
Citera
2018-07-24, 10:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Nja. Det tjock.mobbare skriver är ju inte känt igen mössan och kopplat den till någon person. (som är en möjlig mördare antar jag menas)
Jag vet två personer som haft en sådan mössa, men ingen av dem är mördaren, och därmed har jag inte tipsat om dem.

Detaljer ja, men någon liten detalj är nog viktig i det här fallet.

Som jag skrivit förut tror jag mössmodellen peakade i Linköping ett par år tidigare. De sista åren på 90-talet. Det i sig kan vara en ledtråd. (tyckte Myrorna-påståendet var intressant därför)
Varumärket på mössan är POINTER och det är en modemössa att döma av texten FASHION WEAR
https://cdn01.nyheter24.se/7d66b5b701d4030000/2012/09/05/740597/sp631bae.jpg

Då kan mössan varit tillverkad i USA
https://global.rakuten.com/en/store/stylingstore/item/pointer-13050/

Pointer är också en fågelhund. Klädmärket POINTER i USA säljer bl.a. jägarkläder och mössor med en stickning liknande stickningen i GM:s mössa.

Tips: mössan är inköpt utomlands - kanske i USA - därför är det få som sett den och tips har uteblivit om var den sålts i Sverige. Liknande mössor har sålts förstås men bensinmackar som Statoil säljer knappast modemärken som POINTER som kostar lite mer.

Hemsidan i USA där mössan kan blivit inköpt via Internet. Utbudet är förstås styrt av årstiden.
https://lcking.com/

Mössan kan också ha köpts i butik i USA t.ex. direkt av POINTER i Bristol/USA.
https://lcking.com/pages/factory-store
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-24 kl. 11:17.
Citera
2018-07-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Tips: mössan är inköpt utomlands - kanske i USA - därför är det få som sett den och tips har uteblivit om var den sålts i Sverige. Liknande mössor har sålts förstås men bensinmackar som Statoil säljer knappast modemärken som POINTER som kostar lite mer.

Jag tror du har fel. Jag tror till och med polis/media gått ut med att den sålts i någon vanligbutik.

Jag halvgarderar med OK
Citera
2018-07-24, 11:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag tror du har fel. Jag tror till och med polis/media gått ut med att den sålts i någon vanligbutik.

Jag halvgarderar med OK
Du ska veta en sak och det är att du säljer inget plagiat under ett amerikanskt modemärke ostraffat. De har betalt dyrt världen runt för att skydda sina varumärken.
Citat:
Ett registrerat varumärke ger ensamrätt för innehavaren att använda varumärket i näringsverksamhet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesskydd

Det är en sak att turister åker till Kina och handlar kopior av västerländska varor - eller att Kina kopierar västerländska varor och säljer under eget varunamn företrädesvis då elektronik som är mycket sämre - men en helt annan dimension om svenska bensinkedjor börjar sälja plagiat av amerikanska modemärken som POINTER.

Den mössan har kostat sin runda slant om den köpts i Sverige.

Om polisen i Linköping inbillat sig att mössan är köpt i en vanlig butik... så erbjuder jag dem mina tjänster mot betalning. Polisen i Linkan verkar behöva hjälp med både det ena och andra.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-24 kl. 11:38.
Citera
2018-07-24, 11:57
Medlem
Citat:

Jag halvgarderar med OK

Jag håller med dig och polisen! GM:s mössa är inte "Pointer original". Då skulle hela Pointervarumärket finnas med. Dessutom har den en grov struktur på stickningen, som inte stämmer med äkta Pointermössor. Den är ett plagiat och bör då ha kunnat säljas på ett antal ställen. Det gör det både svårare och lättare att komma vidare. Tror inte vår GM har köpt den i USA.
Citera
2018-07-24, 12:03
Medlem
Citat:
Du ska veta en sak och det är att du säljer inget plagiat under ett amerikanskt modemärke ostraffat. De har betalt dyrt världen runt för att skydda sina varumärken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesskydd

Det är en sak att turister åker till Kina och handlar kopior av västerländska varor - eller att Kina kopierar västerländska varor och säljer under eget varunamn företrädesvis då elektronik som är mycket sämre - men en helt annan dimension om svenska bensinkedjor börjar sälja plagiat av amerikanska modemärken som POINTER.

Den mössan har kostat sin runda slant om den köpts i Sverige.

Om polisen i Linköping inbillat sig att mössan är köpt i en vanlig butik... så erbjuder jag dem mina tjänster mot betalning. Polisen i Linkan verkar behöva hjälp med både det ena och andra.
Om du har rätt så är ju det högintressant. Polisen har ju som skrivits sagt att Statoil(?) och endast de sålde den en tidsperiod. Detta antar jag att man vet genom att kolla serienummer eller motsvarande.
Citera
2018-07-24, 12:12
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Om du har rätt så är ju det högintressant. Polisen har ju som skrivits sagt att Statoil(?) och endast de sålde den en tidsperiod. Detta antar jag att man vet genom att kolla serienummer eller motsvarande.
Du far med osanning, antagande, lösa rykten eller jag vet inte vad. Du har ingen som helst källa på att polisen gått ut med att mössan sålts på Statoil.

Visa oss den källan! Tvärtom är det så att ingen på tråden och inte heller polisen har kunnat härleda mössan till en specifik detaljhandelskedja i Sverige eller inköpsställe.
Citera
2018-07-24, 12:22
Medlem
Otrolig lösning på Mantorp morden men här famlar utredarna i hel ovisshet eller finns det något typ tejpen i Mantorp?
Citera
2018-07-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Otrolig lösning på Mantorp morden men här famlar utredarna i hel ovisshet eller finns det något typ tejpen i Mantorp?
Jag är inte rätt person att svara på den frågan, men undrar alltsom oftast vad det är som fått den här utredningen att gå i stå.
Citera
2018-07-24, 15:18
Medlem
Citat:

Du kan säkert mycket mer om mössor och klädmärken än mig, men den där mössan gick att köpa i LKPG och var inte dyr.
Jag kanske letar en källa när jag har tid.
Lennart skriver Statoil såg jag med en snabb googling. Han kanske har källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in