2018-07-24, 16:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1800 var världsbefolkningen 978 miljoner. 1950 var världsbefolkningen 2251 miljoner. D.v.s palestinas befolkning ökade mer än dubbelt så mycket som snittökningen i hela världen. Man kan fråga sig i vilken fantasivärld du lever i som går på allt jävla skitsnack.

Hur är det relevant att jämföra Palestina med världsbefolkningen? En bättre jämförelse är med något annat land som också genomgick liknande samhällsförändringar som Palestina gjorde under perioden 1800-1950. Befolkningsökningen är som tidigare nämnts inte särskilt anmärkningsvärd för perioden.

Tillkommer gör att det inte finns några som helst indikationer på någon omfattade arabisk invandring till Palestina under perioden. Varken ottomanska eller brittiska källor vittnar om någon sådan.
Citera
2018-07-24, 16:31
Avstängd
Citat:
Det första argumentet var att invandring inte skedde till fattiga områden utan till rika områden, och för att styrka det användes alltså Sverige, Egypten och Irak, dessutom helt utan belägg för att dessa länder växte under denna tid utan invandring. Winning.
Nu var det inte mitt argument, men i princip stämmer det. Det finns andra skäl, typ att folk flyr från krig eller direkt etnisk rensning, eller som för judarna att man avser kolonisera landet, men för det mesta stämmer det.
Citat:
Det andra argumentet var att det skedde under en tidsepok som inte var känd för några större landvinningar inom agrikulturell utveckling i Medelhavsområdet eller Mellanöstern.
T o m du erkänner ju att befolkningen ökade, enda skillnaden mellan oss är orsaken till detta. Något måste alltså hänt. Om landet som du tycks tro redan var fullt och inte kunde föda fler med tillgänglig teknik är storskalig immigration inte någon rimlig förklaring. Vad levde immigranterna av?
Citat:
Det torde således vara ganska solklart vid det här laget vilka det är i tråden som aldrig varit i mellanöstern och som ska läxa upp oss andra om hur det är nu och hur det var 1947.
Nu pratar vi om hur det var under seklet före Israels tillkomst. Jag är helt övertygad om att du inte levde då så ditt försök att få det till att du till skillnad från mig har personlig erfarenhet är bullshit.
Citera
2018-07-24, 20:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur är det relevant att jämföra Palestina med världsbefolkningen? En bättre jämförelse är med något annat land som också genomgick liknande samhällsförändringar som Palestina gjorde under perioden 1800-1950. Befolkningsökningen är som tidigare nämnts inte särskilt anmärkningsvärd för perioden.

Det var ju fan du som postulerade att det skedde en liknande befolkningsökning i hela världen, och jag poängterade att de muslimska palestinierna ökade betydligt mer än medelsnittet. Jag har också länkat information om de facto immigration till området, ge dig för fan.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tillkommer gör att det inte finns några som helst indikationer på någon omfattade arabisk invandring till Palestina under perioden. Varken ottomanska eller brittiska källor vittnar om någon sådan.

Jo det gör det, läs källorna på wikipediasidan istället för att gagga.
Citera
2018-07-24, 20:32
Avstängd
Citat:
Jo det gör det, läs källorna på wikipediasidan istället för att gagga.
Den siffra man hittar där är "According to David Grossman, statistics show the number of Egyptian immigrants to Palestine between 1829 and 1841 exceeded 15,000, and he estimated that it was at least 23,000 and possibly up to 30,000". Det innebär ca 10% av befolkningen. Jämfört då med judarna som var invandrare nästan allihopa.
Citera
2018-07-24, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu var det inte mitt argument, men i princip stämmer det. Det finns andra skäl, typ att folk flyr från krig eller direkt etnisk rensning, eller som för judarna att man avser kolonisera landet, men för det mesta stämmer det.

Aha, så araber som flyr krig eller etniska rensningar är flyktingar och judar som flyr krig eller etniska rensningar är invandrare?

Citat:
T o m du erkänner ju att befolkningen ökade, enda skillnaden mellan oss är orsaken till detta. Något måste alltså hänt. Om landet som du tycks tro redan var fullt och inte kunde föda fler med tillgänglig teknik är storskalig immigration inte någon rimlig förklaring. Vad levde immigranterna av?

Det som jag försöker klargöra är dubbelstandarden i eran argumentation. Araber är flyktingar i all oändlighet, även efter att de fått medborgarstatus så verkar deras barn och barnbarn fortfarande vara flyktingar. Judar å andra sidan är invandrare även när de flyr från de facto krig och folkmord. I själva verket har de flesta israeler nu bott i Israel minst lika många generationer som de flesta palestinier gjorde 1947 så det här jävla argumentet om vilka som är invandrare och inte är lika skitnödigt som genusvetenskapliga brandslangar.

Citat:
Nu pratar vi om hur det var under seklet före Israels tillkomst. Jag är helt övertygad om att du inte levde då så ditt försök att få det till att du till skillnad från mig har personlig erfarenhet är bullshit.

Men du försöker verka väldigt införstådd i hur det är idag trots att du uppenbarligen aldrig varit där.
Citera
2018-07-24, 20:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den siffra man hittar där är "According to David Grossman, statistics show the number of Egyptian immigrants to Palestine between 1829 and 1841 exceeded 15,000, and he estimated that it was at least 23,000 and possibly up to 30,000". Det innebär ca 10% av befolkningen. Jämfört då med judarna som var invandrare nästan allihopa.

Sluta gagga skrev jag. De här källiorna är citerade från wikipediasidan:

Citat:
Rural Arab Demography and Early Jewish Settlement in Palestine: Distribution By David Grossman, pp. 45-52

Rural Arab Demography and Early Jewish Settlement in Palestine: Distribution By David Grossman P 60
Merry, Sidney: How the State Controls Society, p. 220

Cohen, Philip J.; Riesman, David (1996). "Serbia's Secret War: Propaganda and the Deceit of History". Texas A&M University Press. ISBN 978-0-89096-760-7, p. 123

International Handbook of Research on Indigenous Entrepreneurship By L. -P. Dana P:117

Hamidian Palestine: Politics and Society in the District of Jerusalem 1872-1908 By Johann Büssow P.195

U. Schmelz (1990). "Population characteristics of Jerusalem and Hebron regions according to Ottoman census of 1905". In G. Gilbar. Ottoman Palestine 1800–1914. Bill Leiden. pp. 5–67.

Jacob Metzer, The Divided Economy of Mandatory Palestine, Cambridge University Press, 1998 pp.31ff.
Gilbert, 2005, p. 16.

The Partition of Palestine: Decision Crossroads in the Zionist Movement By Itzhak Galnoor P 167

Bernstein, Deborah: Constructing Boundaries: Jewish and Arab Workers in Mandatory Palestine, pp. 20-21

Hope Simpson Report Archived 10 August 2014 at the Wayback Machine.

Passfield White Paper, para 17. "the Arab population, while lacking the advantages enjoyed by the Jewish settlers, has, by the excess of births over deaths, increased with great rapidity"

Government of Palestine (1933). E. Mills, ed. Census of Palestine 1931. I. Palestine Part I, Report. Alexandria. pp. 59, 61–65.

Henry Laurens, La Question de Palestine: Vol.2, 1922-1947, Fayard 2002 p.384.

"From Time Immemorial – Evidence of Unrecorded Arab Immigration (Part 5 of 6) - Capitalism Magazine". capitalismmagazine.com.

Bachi 1974, pp. 133, 390–394.

Bachi 1974, pp. 34–35.

Men så klart det är väl bara kroknäsor som skrivit alltsammans, bäst att bara läsa Pallywoodinformation.
Citera
2018-07-24, 21:17
Avstängd
Citat:
Sluta gagga skrev jag. De här källiorna är citerade från wikipediasidan:
Och vad menar du att en lång lista på källor skall säga? Vad står i dessa som du menar bevisar din tes?
Citera
2018-07-24, 23:52
Medlem
PUBG2018s avatar
Jag har en tanke angående denna Israel & Palestina konflikten!

Först och främst hur tror ni världen skulle sett ut utan dessa två länder? Europa framför allt!

Hur skulle det se ut med en fred mellan dessa två?

Min teori är att om dessa två länder inte skulle funnits, skulle det varit mycket fredligare inom EU där många måste välja en sida för det ena eller andra pga. Israels och Palestinas vassa och starka lobbyverksamhet samt andra faktorer!

Jag är nog inte ensam om att tycka att dessa två skit länder uppmärksammas så mycket i vår värld just nu (västvärldens media)!

Tror nog, Kineser, Japaner, Koreaner, Indier har det mycket trevligare där de skiter fullständig om dessa två finns eller icke finns! Att vi i Sverige diskuterar om dessa två länder är inte bara märkligt utan patetiskt och sorgligt samtidigt!

Önskar verkligen ett slut på denna konflikt snarast!

Israel de patetiska fega kräken kan inte ens ta över Palestina helt och hållet!! Förnedringen fortsätter men de vågar inte ens avsluta striden! Patetiskt!
Citera
2018-07-25, 00:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Jag har en tanke angående denna Israel & Palestina konflikten!

Först och främst hur tror ni världen skulle sett ut utan dessa två länder? Europa framför allt!

Hur skulle det se ut med en fred mellan dessa två?

Min teori är att om dessa två länder inte skulle funnits, skulle det varit mycket fredligare inom EU där många måste välja en sida för det ena eller andra pga. Israels och Palestinas vassa och starka lobbyverksamhet samt andra faktorer!

Jag är nog inte ensam om att tycka att dessa två skit länder uppmärksammas så mycket i vår värld just nu (västvärldens media)!

Tror nog, Kineser, Japaner, Koreaner, Indier har det mycket trevligare där de skiter fullständig om dessa två finns eller icke finns! Att vi i Sverige diskuterar om dessa två länder är inte bara märkligt utan patetiskt och sorgligt samtidigt!

Önskar verkligen ett slut på denna konflikt snarast!

Israel de patetiska fega kräken kan inte ens ta över Palestina helt och hållet!! Förnedringen fortsätter men de vågar inte ens avsluta striden! Patetiskt!
Pajas. Det hänger minst lika mycket på vilja som det gör på möjlighet. Israel kan erövra Sverige på ett par timmar, men till vilket syfte?

Israel vill helst slippa styra över områden där majoriteten av befolkningen hatar judar. Problemen är åtminstione 15% av Västbanken krävs för israelisk nationell säkerhet mot terrorism, de palestinska ledarna vägrar förhandla, och EU m.fl. skulle klaga för mycket ifall Israel agerade unilateralt i Västbankens gränsdragningar. Det bästa man kan göra är att vänta på att minst en av dessa faktorer skall förändras.

Så på sätt och vis håller jag med dig - europeiska politiker lägger näsan i blöt på tok för mycket. Samtliga nationer du nämnde har mycket starka handelsavtal med Israel, skillnaden är som sagt att de inte ställer en massa absurda politiska krav...
Citera
2018-07-25, 01:16
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Pajas. Det hänger minst lika mycket på vilja som det gör på möjlighet. Israel kan erövra Sverige på ett par timmar, men till vilket syfte?

Israel vill helst slippa styra över områden där majoriteten av befolkningen hatar judar. Problemen är åtminstione 15% av Västbanken krävs för israelisk nationell säkerhet mot terrorism, de palestinska ledarna vägrar förhandla, och EU m.fl. skulle klaga för mycket ifall Israel agerade unilateralt i Västbankens gränsdragningar. Det bästa man kan göra är att vänta på att minst en av dessa faktorer skall förändras.

Så på sätt och vis håller jag med dig - europeiska politiker lägger näsan i blöt på tok för mycket. Samtliga nationer du nämnde har mycket starka handelsavtal med Israel, skillnaden är som sagt att de inte ställer en massa absurda politiska krav...

Israel kunde inte ens besegra några hundra hezbollah krigare med Israels fullstyrka och du tror verkligen de har en chans mot oss Svenskarna ? Gå och lägg dig för fan! Vad är det för patetiskt skit vi har tagit in i Sverige egentligen?

Nej, Israel är fega små kräk som inte vågar strida ensam, de vill gärna ha hela EU och USA med sig innan de vågar ens kriga öppet mot några fjuttiga fattiga palestinier!

Så trött på patetiska ursäkter från dig Memestar! Erkänn bara att Israel kan inte besegra Palestina och så mycket som dessa förökar sig så kommer det vara 50 miljoner palestinier mot 15 miljoner Israeler om 20-30 år!
Citera
2018-07-25, 01:37
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Israel kunde inte ens besegra några hundra hezbollah krigare med Israels fullstyrka och du tror verkligen de har en chans mot oss Svenskarna ? Gå och lägg dig för fan! Vad är det för patetiskt skit vi har tagit in i Sverige egentligen?

Nej, Israel är fega små kräk som inte vågar strida ensam, de vill gärna ha hela EU och USA med sig innan de vågar ens kriga öppet mot några fjuttiga fattiga palestinier!

Så trött på patetiska ursäkter från dig Memestar! Erkänn bara att Israel kan inte besegra Palestina och så mycket som dessa förökar sig så kommer det vara 50 miljoner palestinier mot 15 miljoner Israeler om 20-30 år!
Återigen, det handlar om vilja. Israel hade inget som helst intresse av att erövra Libanon 2006 precis som de aldrig har haft något som helst intresse av att erövra Sverige.

Här är deras möjligheter: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Military_equipment_of_Israel
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel
Citera
2018-07-25, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
...Problemen är åtminstione 15% av Västbanken krävs för israelisk nationell säkerhet mot terrorism

Upp till 40% av Västbanken kontrolleras idag av Israel så ditt påstående om 15% kan anses vara mindre framgångsrikt i avseende på "nationell säkerhet"

https://www.theguardian.com/world/2017/sep/28/israel-occupies-small-fraction-of-west-bank-claims-us-ambassador

Och hur stor andel av Västbanken krävs för att Palestinierna ska slippa Israelisk terror? Du verkar inte förstå vad Palestinierna kämpar för. Att palestinska ledarna vägrar förhandla är ett pinsamt påstående. Jag upprepar, Israel kan inte fortsätta expandera bosättningar, ensidigt göra anspråk på Östra Jerusalem som huvudstad - och samtidigt spela oförstående till avsaknaden av dialog. Eftersom Israel är den starka parten ligger ansvaret och initiativet för dialog hos dom. PA har hela tiden sagt att dom återupptar förhandlingarna så fort Israel upphör med expansion av bosättningarna.

Citat:
..och EU m.fl. skulle klaga för mycket ifall Israel agerade unilateralt i Västbankens gränsdragningar.

EU har inga åsikter om den slutliga gränsdragningen, såtillvida den är förhandlad och inte ensidigt antagen. Eventuella åsikter från EU har karaktären att tidigare avtal ska respekteras och att mänskliga rättigheter ska följas. Men jag förstår att både du och Israel har invändningar mot detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in