Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-07-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag lutar alltså också åt den slutsatsen. Men om "övriga" får 3% i nästa Sentio så trummar vi ut det stenhårt - och så blir det en självuppfyllande profetia

Haha precis .
Sen tror jag tyvärr att vi kan väntar oss en liten nedgång i nästa Yougov av statistiska orsaker trots att AfS troligen ökar långsamt. Om tex felmarginalen är +/-1 % (hittar på ett värde orkar inte kolla upp) för övriga så var 4,7 % troligen i överkant.

Ett rimligt exempel:
Säg att övriga i verkligheten ligger på 4,5 %.
Yougov kanske har en metodisk underskattning av övriga så att väntevärdet vid en OU ligger på 3,8 %, men på grund av statistisk osäkerhet hamnar övriga på mellan 2,8 % och 4,8 % med 95 %-ig sannolikhet. Blir då utfallet 4,7 % kommer kategorin övriga troligen minska i nästa OU även om de i verkligheten kanske ökat en halv procentenhet.
Citera
2018-07-24, 23:13
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jag menar naturligtvis att man får resultatet man önskar (men nån procent hit och dit)genom att genomföra undersökningen utifrån geografiskt "rätt" område.
Det finns information som visar exakt i vilka områden och vilket parti man röstade på 2014 t.ex.
Detta är ju inte direkt nån hemlighet, och självklart utnyttjar man detta i sina oberoende undersökningar.
Annars hade man nog inte haft så olika resultat sinsemellan.

Ja precis. Det var mycket sånt i det amerikanska valet. Jag tog del av kartläggningar sånt, förstod att Trump låg bra till, bettade & vann!
Citera
2018-07-24, 23:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Sorry, my bad

Japp, och ni leder just nu med 3-1. Så ja, det talar för er sak.

Såvitt jag kan se nu finns det alltså nu två hypoteser:
1. Att Metro ändrat sin beställningsspec sedan i våras, eller
2. Att det har att göra med en skillnad mellan riktiga opinionsundersökningar och allmänna marknadsundersökningar.

Och tack för dina rapporter, och förlåt om jag varit besvärlig. Det är bara för att jag bryr mig som jag blir sån.
Ingen fara. Jag fattade inte heller vad du menade och jag skrev otydligt när jag menade att AFS inte var bildat ens. Ja det bör vara en av de två punkterna som du räknar upp och jag gissar då på ettan. Idag så fick jag frågor om var jag tankar bilen oftast och vilken leverantör av el jag använder. Att det skulle finnas "falska" partifrågor har jag aldrig hört talas om innan. Yougovs parti-OU brukar hålla på i tre dagar och sen redovisas ca 4 dagar efter det så om detta var en skarp så kommer den till helgen, på fredag kanske.
Citera
2018-07-24, 23:18
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Haha precis .
Sen tror jag tyvärr att vi kan väntar oss en liten nedgång i nästa Yougov av statistiska orsaker trots att AfS troligen ökar långsamt. Om tex felmarginalen är +/-1 % (hittar på ett värde orkar inte kolla upp) för övriga så var 4,7 % troligen i överkant.

Ett rimligt exempel:
Säg att övriga i verkligheten ligger på 4,5 %.
Yougov kanske har en metodisk underskattning av övriga så att väntevärdet vid en OU ligger på 3,8 %, men på grund av statistisk osäkerhet hamnar övriga på mellan 2,8 % och 4,8 % med 95 %-ig sannolikhet. Blir då utfallet 4,7 % kommer kategorin övriga troligen minska i nästa OU även om de i verkligheten kanske ökat en halv procentenhet.

Ja jo... men samtidigt så kommer AfS att öka på riktigt under tiden...

AfS skulle verkligen behöva beställa sin egen OU. Om inte detta varit med i planen redan från början så blir jag besviken (och de har aldrig på allvar gjort oss besvikna förut!)
Citera
2018-07-24, 23:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja vem minns inte denna klassikern innan Yougov sålde sin själ till djävulen!!!

Citat:
Sedan undersökningen i februari har stödet för partierna i kategorin ”övrigt” ökat från 2,4 procent till 4,1 procent. Ökningen består till stor del av personer som säger sig stödja det nystartade partiet Alternativ för Sverige.

När ett parti nått minst två procent under tre undersökningar i rad börjar Yougov särredovisa partiets siffror. Något som partiet Alternativ för Sverige alltså inte nått upp till än.

– De är inte uppe i två procent. Men de är ganska nära i den här mätningen. De är ju helt nya. Vi måste se lite fler mätningar innan vi kan säga mer, säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen
Senast redigerad av Sgt.Bland 2018-07-24 kl. 23:23.
Citera
2018-07-24, 23:28
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ingen fara. Jag fattade inte heller vad du menade och jag skrev otydligt när jag menade att AFS inte var bildat ens.

Och nu när du genomlidit min utfrågning, så står ditt vittnesmål ut som mycket starkt och förtroendingivande.

Citat:
Ja det bör vara en av de två punkterna som du räknar upp och jag gissar då på ettan.

Om det hade stått 3-0 istället för 3-1 så hade den bayesianska statistikdelen av min hjärna nu betraktat saken som klar.

Citat:
Idag så fick jag frågor om var jag tankar bilen oftast och vilken leverantör av el jag använder. Att det skulle finnas "falska" partifrågor har jag aldrig hört talas om innan. Yougovs parti-OU brukar hålla på i tre dagar och sen redovisas ca 4 dagar efter det så om detta var en skarp så kommer den till helgen, på fredag kanske.

Ja, du vet att jag gillar detaljer. Man tackar och bockar!
Här fick vi mycket kött på benen. Låt oss vänta till helgen/måndag och se hur det ser ut då (men är det inte månne lite tidigt för en ny Yougov?)
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-07-24 kl. 23:41.
Citera
2018-07-24, 23:34
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
En röst är bortkastad om partierna driver nästan samma politik och det ena partiet får under 4%

Japp, just därför måste du nu rösta på AfS!
Citera
2018-07-24, 23:43
Medlem
Citat:
Japp, just därför måste du nu rösta på AfS!

De kommer inte få över 4%, de kommer inte få över 1%

Att det är en extremt högljudd svans här på flashback som skriker Afs till alla är inte samma sak som att de har starkt stöd bland väljare.

Afs måste bygga en stark bas, folk som kan och klarar att driva en heltäckande politik. Inte toppstyras av SD politiker som blivit uteslutna och därför är sura.
Citera
2018-07-24, 23:47
Medlem
Vad fick AfS i senaste Skop? FI fick typ 1%, men AfS var inte ens med.
Citera
2018-07-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
De kommer inte få över 4%, de kommer inte få över 1%

Att det är en extremt högljudd svans här på flashback som skriker Afs till alla är inte samma sak som att de har starkt stöd bland väljare.

Afs måste bygga en stark bas, folk som kan och klarar att driva en heltäckande politik. Inte toppstyras av SD politiker som blivit uteslutna och därför är sura.
Som vanligt tycks ni sitta på information som vi vanligt dödliga inte få ta del av.
Förmedla gärna vidare dina hypoteser till oss mindre förstående.
Citera
2018-07-25, 00:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Vill i alla fall inte tror på konspiration.
Alternativet är att trooo på att alla OU-statistiker bara har råkat ha fel på samma sida av sitt påstådda väntevärde om SD, varenda gång. Bara de senaste 100 OU ger vid handen att det bara kan hända en av tusen miljarders miljarders miljarder gånger. Man har identifierat Higgs Boson med bättre tillförlitlighet än så, och de skämtar inte.

Opinionsinstituten ljuger. Det är matematiskt bevisat att det är så.
Citera
2018-07-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Som vanligt tycks ni sitta på information som vi vanligt dödliga inte få ta del av.
Förmedla gärna vidare dina hypoteser till oss mindre förstående.

Alla har informationen, hur vårt valsystem fungerar och vilka hinder som finns för nya partier. Så lätt är det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in