Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Kan vara att det ej var en opinionsundersökning utan en marknadsundersökning där partisympati hade relevans. Var tidigare en diskussion med den slutsatsen om det i tråden om sd i OU

Precis så tror jag också. Med tanke på hur ofta de frågar om partisympatier och att det är färre än 2000 som deltar i den skarpa undersökningen gissar jag att det bara är en bråkdel av gångerna som är den skarpa som publicerad i Metro. Det är annat de tjänar pengar på, det i Metro är bara ett skyltfönster för att göra varumärket känt.

Vill i alla fall inte tror på konspiration. Jag tror och hoppas att du kan skriva in övrigt parti vid den skarpa. För säkerhets skull så kan du testa öppna undersökningen från dator och om inte heller det funkar skriva en kommentar i undersökningens avslutande fritextruta som frågat om du stötte på några problem/tyckte om den (eller liknande). I den rutan kan du dels klaga, dels skriva att du skulle skrivit Alternativ för Sverige om du kunnat .
Citera
2018-07-24, 22:38
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Ärligt talat, om detta faktiskt är sant, så tror jag faktiskt att Sentio är mer intressanta att studera från och med nu, då de särredovisar allt förutom AfS, så det är bara att använda uteslutningsmetoden.

Ja precis. Men tyvärr så har Sentio varit mest underligt och opålitligt svajiga i det senaste.
Citera
2018-07-24, 22:48
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men fattar du nu att idag så fick jag och en till inte skriva parti när vi kryssade i övriga? Har du fått in det i skallen nu? Alltså kan inte Yougov särredovisa partier utöver de nio alternativ som man direkt kan kryssa i.

Vi har alla fattat redan från början att det är så du uppfattat det. Vi är alla läskunniga.

Att du mest är känslosam, och inte noggrann med saklighet och detaljer, sänker dock trovärdigheten i ditt vittnesmål. Speciellt mot bakgrund av att det finns motsägelsefulla rapporter kring det hela.

Ta det här som du skriver:

Citat:
Sist jag fick frågan om parti så fanns inte AFS så då röstade jag SD.

Sist hittade du alltså inte ens "Övriga". Så slutsatsen ligger nära till hands att du är en person som har dålig uppmärksamhet (eller en kass webläsare).
Citera
2018-07-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN

Ärligt talat, om detta faktiskt är sant, så tror jag faktiskt att Sentio är mer intressanta att studera från och med nu, då de särredovisar allt förutom AfS, så det är bara att använda uteslutningsmetoden.

Visst de har traditionellt varit okej på SD i snitt. Men jag har personligen helt tappat förtroendet för dem. Om du granskar de senare undersökningarna i detalj ser du att det ofta sker extrema konstigheter i hur enskilda partier ändras som är helt orimliga (konstiga hopp i partier jag själv inte bryr sig mig om så det är inte jag som är partisk i analysen) . Tror de är lågbudget snarare än medvetet felaktiga.

Övriga OI är tyvärr värdelösa på att mäta övriga partier + plus att de alltid underskattat SD (och säkert AfS ännu mer). Det ligger i sakens natur att partier som inte räknas upp/listas som förstaval missgynnas rent metodiskt.

Det enda hoppet är därför tyvärr just Yougov.
Citera
2018-07-24, 22:51
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Beställaren av en opinionsundersökning kan naturligtvis diktera villkoren för hur mycket procent "övriga" ska innehålla.
Att de som bedriver dessa verksamheter skulle ha några moraliska spärrar kan ni glömma.

I så fall skulle de inte ens behöva anlita något opinionsinstitut.
Citera
2018-07-24, 22:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Vi har alla fattat redan från början att det är så du uppfattat det. Vi är alla läskunniga.

Att du mest är känslosam, och inte noggrann med saklighet och detaljer, sänker dock trovärdigheten i ditt vittnesmål. Speciellt mot bakgrund av att det finns motsägelsefulla rapporter kring det hela.

Ta det här som du skriver:

Sist hittade du alltså inte ens "Övriga". Så slutsatsen ligger nära till hands att du är en person som har dålig uppmärksamhet (eller en kass webläsare).
Hittade övriga??? AFS fanns inte överhuvudtaget för partiet var inte bildat. Men strunt samma, Idag så har jag och en till rapporterat att vi kryssade i övriga i Yougov och sen kunde vi inte skriva något parti. Man får se om fler rapporterar samma sak eller att de kanske har kunnat skriva då.
Citera
2018-07-24, 22:55
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Visst de har traditionellt varit okej på SD i snitt. Men jag har personligen helt tappat förtroendet för dem. Om du granskar de senare undersökningarna i detalj ser du att det ofta sker extrema konstigheter i hur enskilda partier ändras som är helt orimliga (konstiga hopp i partier jag själv inte bryr sig mig om så det är inte jag som är partisk i analysen) . Tror de är lågbudget snarare än medvetet felaktiga.

Övriga OI är tyvärr värdelösa på att mäta övriga partier + plus att de alltid underskattat SD (och säkert AfS ännu mer). Det ligger i sakens natur att partier som inte räknas upp/listas som förstaval missgynnas rent metodiskt.

Det enda hoppet är därför tyvärr just Yougov.

Jag lutar alltså också åt den slutsatsen. Men om "övriga" får 3% i nästa Sentio så trummar vi ut det stenhårt - och så blir det en självuppfyllande profetia
Citera
2018-07-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
SKOPs felmarginal för SD var helt enorm under förra valet, de lär ju inte kunna pricka Afs bättre, snarare tvärtom.

Precis, alla utom Sentio och Yougov underskattar metodiskt övriga väldigt grovt. Även Sentinio och Yougov har såklart också viss underskattning. Tyvärr faller Santinio också bort som jag nyligen skrev eftersom de den senaste tiden haft extremt svajjiga och märkliga resultat.
Citera
2018-07-24, 22:58
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Här är dagens Skop.

Moderaterna: 19,2% (-3,7%)
Liberalerna: 4,9% (+0,4%)
Centerpartiet: 10,1% (+1,1%)
Kristdemokraterna: 3,3% (+0,8)
Socialdemokraterna: 25,9% (-0,4%)
Vänsterpartiet: 10,3% (+2,7%)
Miljöpartiet: 3,5% (-1,0%)
Sverigedemokraterna: 20,7% (+1,7%)
Feministiskt initiativ: 0,9% (-0,8%)
Övriga partier: 1,2% (-0,9%)

Som man kan se så minskar övriga rätt kraftigt.

Nästan alla OI har övriga på runt 1,3%. Rädslan är stor för AfS. Ingen vill visa dem högt för att de vet att då kommer stödröstena. Alla OI är redan uppbundna av partier eller media. De vet vad som gäller.

YouGov har säkert också samarbete med ett parti och jag vågar inte lita på dem heller men de har varit de mest öppna och vi måste ta till oss övriga på 4,7%.

Det är svårt att beställa av befintliga OI eftersom de redan samarbetar med andra. Något nytt OI hinner inte dra igång och det kostar en hel del. Dessutom kanske de inte vill förknippas med AfS.

Svårt läge eftersom många kanske inte vågar stödrösta om man inte är säker på att de ligger nära 3%.

Det här är ett problem för AfS och inte helt lättlöst. Något säger mig att AfS har tänkt på detta och har något på gång i augusti.
Citera
2018-07-24, 23:04
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Hittade övriga??? AFS fanns inte överhuvudtaget för partiet var inte bildat.

Sorry, my bad

Citat:
Men strunt samma, Idag så har jag och en till rapporterat att vi kryssade i övriga i Yougov och sen kunde vi inte skriva något parti. Man får se om fler rapporterar samma sak eller att de kanske har kunnat skriva då.

Japp, och ni leder just nu med 3-1. Så ja, det talar för er sak.

Såvitt jag kan se nu finns det alltså nu två hypoteser:
1. Att Metro ändrat sin beställningsspec sedan i våras, eller
2. Att det har att göra med en skillnad mellan riktiga opinionsundersökningar och allmänna marknadsundersökningar.

Och tack för dina rapporter, och förlåt om jag varit besvärlig. Det är bara för att jag bryr mig som jag blir sån.
Citera
2018-07-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Du menar som folk kastade bort sina röster på SD 2006?

Vart tror du SD varit idag om det inte varit ett antal personer som "kastade bort sina röster" på dem 2006?

För mig är min röst aldrig bortkastad... jag kan vara den ende som röstar på just det partiet jag väljer att rösta på... men för MIG är rösten inte bortkastad för det, för jag röstade på det jag trodde på. Om sen du tycker att rösten är bortkastad skiter jag fullkomligt i.

En röst är bortkastad om partierna driver nästan samma politik och det ena partiet får under 4%
Citera
2018-07-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
I så fall skulle de inte ens behöva anlita något opinionsinstitut.
Jag menar naturligtvis att man får resultatet man önskar (men nån procent hit och dit)genom att genomföra undersökningen utifrån geografiskt "rätt" område.
Det finns information som visar exakt i vilka områden och vilket parti man röstade på 2014 t.ex.
Detta är ju inte direkt nån hemlighet, och självklart utnyttjar man detta i sina oberoende undersökningar.
Annars hade man nog inte haft så olika resultat sinsemellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in