2018-07-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Det som gäller för överskådlig framtid är att hålla sig borta från allt vad fast egendom heter. Det som gäller är att härda ut tills raset kommer.

Troligen kommer vi ha tryck neråt via ökad nyproduktion det kommande året, främst Sthlm. Därefter är det ju tvärstopp på nybyggnation. Därefter får vi se hur pass djup den kommande lågkonjunkturen blir. Efter det bör priserna gissningsvis stabilisera sig.
2018-07-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordsgranne
Det låter vettigt - det är kanske det vi landar i också. Fortsätta och knåpa på och spara helt enkelt - om 45 år kan vi köpa vårt hus skuldfritt haha .
Vi har fortfarande tak över huvudet - det är viktigast. Vi får glädja oss åt att bidra till en bra affär för vår hyresvärd som betalar skatt i Sverige

kul med hus när barnen har redan flyttat ut!:P

Skämt åsido så är det väl inget som hindrar en från att gå in i marknaden, förutom begränsningen i storleken på lånet, men personligen tänker jag att det är ingen fel på att vänta ett par år om det leder till att man får köpa 20-30 % billigare än idag. Precis som du tänker jag amortera kraftigt och vill vara skuldfri innan jag går i pension, vilket borde vara en självklarhet.

Så ett hus på max 5 MSEK är vad jag tänker mig och det tror jag att man kan få även i Stockholm om några år när folk inser att bubblan har spruckit.

Apropå att betala hyra till hyresvärd så tycker jag inte att det är så illa, tack vare allmännyttan så har vi betalat under 7000 kr för en två innanför tullarna, det är billigare än vad en nyproduktion skulle kosta även med dagens räntor.
2018-07-24, 14:58
Medlem
Är det något segment av lägenheter som drabbas hårdare än andra? Har smålägenheter 50 kvm och neråt klarat sig bättre än större exempelvis? Ettor bättre än tvåor osv?

Var är er uppfattning?

EDIT: Talar nu inte om läge eller huruvida det är nybygge eller inte utan är mest nyfiken kring variabeln storlek.
2018-07-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Är det något segment av lägenheter som drabbas hårdare än andra? Har smålägenheter 50 kvm och neråt klarat sig bättre än större exempelvis? Ettor bättre än tvåor osv?

Var är er uppfattning?

EDIT: Talar nu inte om läge eller huruvida det är nybygge eller inte utan är mest nyfiken kring variabeln storlek.

http://www.bostadspriserna.nu/faces/prisindex.xhtml

Kolla andra grafen. Små lägenheter verkar vara vansinnigt övervärderade. Tyvärr verkar den vara över hela mätperioden så man ser inte om förhållandet ändrats över tid.

En lägenhet på kring 20 kvadrat kan halveras i pris innan den blir lika dyr som en på 60 per kvadrat. Tänker mig att det borde vara en offset på priset för mindre lägenheter då kostnader för badrum, elskåp etc ska slås ut över mindre yta, men det förklarar knappast dubbla priset och är nog en typisk bubbelvärdering då folk helt enkelt kan låna en viss summa som de sedan budar med. Det underliggande värdet på lägenheten är inte särskilt relevant, iaf tidigare.
2018-07-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
http://www.bostadspriserna.nu/faces/prisindex.xhtml

Kolla andra grafen. Små lägenheter verkar vara vansinnigt övervärderade. Tyvärr verkar den vara över hela mätperioden så man ser inte om förhållandet ändrats över tid.

En lägenhet på kring 20 kvadrat kan halveras i pris innan den blir lika dyr som en på 60 per kvadrat. Tänker mig att det borde vara en offset på priset för mindre lägenheter då kostnader för badrum, elskåp etc ska slås ut över mindre yta, men det förklarar knappast dubbla priset och är nog en typisk bubbelvärdering då folk helt enkelt kan låna en viss summa som de sedan budar med. Det underliggande värdet på lägenheten är inte särskilt relevant, iaf tidigare.

Tack för intressant exempel. Utifrån den grafen tolkar jag det som att lägenheter mellan 20-40 kvm verkar vara i riskzonen för att vara särskilt övervärderade.
2018-07-24, 16:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det låter vettigt - det är kanske det vi landar i också. Fortsätta och knåpa på och spara helt enkelt - om 45 år kan vi köpa vårt hus skuldfritt haha .
Vi har fortfarande tak över huvudet - det är viktigast. Vi får glädja oss åt att bidra till en bra affär för vår hyresvärd som betalar skatt i Sverige
Håll ut i 3-4 år då kommer priserna gått ned en hel del till. När lågkonjukturen kommer så blir det en rejäl sättning.
Det kan tyckas långt fram nu men
vi är snart där.
2018-07-24, 17:26
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Vet inte hur relevant detta inlägg är för tråden - vi får se...

Vi var hos Handelsbanken förra veckan för att diskutera lån till ett hus och de var extremt konservativa/försiktiga.

Deras "kalkylränta" var 7,5 % och efter ränta och amortering samt utgifter var betalda (el, bil, försäkringar, sopor etcetera) vill de att vi (jag och frugan) har 15000 kr över varje månad.

Vid nybyggnation, av hus (samma gäller lägenhet?) är det amorteringsfritt de 5 första åren - men Handelsbanken "kräver" att man amorterar ändå.

När belåningsgraden är högre än 4,2 gånger sammanlagd bruttoårsinkomst så måste lånet gå till deras kreditnämnd för särskilt godkännande och det krävs väldigt särskilda omständigheter för att det då ska godkännas.

Åtminstone Handelsbanken - lokalkontor i Göteborg - är väldigt försiktiga. Vi har en sammanlagd årsinkomst på ca 900' kr och en kontantinsats på 1,5 MSEK (den skiter banken i) och fick låna 3,9-4,0 MSEK.

Jag anser att jag och frugan har det rätt väl förspänt - 2 stabila jobb, bra ekonomi, en hygglig kontantinsats (åter igen: den bryr sig inte banken om), så jag frågade hur i helsike det kan finnas så många som kunnat låna så mycket och köpa så dyra lägenheter och hus om jag och frugan inte kan låna mer*?

Svaret från banken (ordagrant): "det är väldigt många som är överbelånade idag och när - inte om - räntan höjs kommer det bli väldigt läskigt".

*Missförstå mig inte - 4 MSEK är jävligt mycket pengar men ett hus i Göteborg med omnejd, där vi vill bo, börjar på 5,5 MSEK och det är det absoluta taket för oss...

Edit: vi äger inte bostad idag utan bor i en hyresrätt - men är trångbodda, ska bilda familj osv så vi vill flytta till hus. Vi tycker vi har knåpat på bra med vår kontantinsats och det är lite nedslående när vi inser att det ändå inte räcker.

Känner ett par mäklare och båda säger att köpare finns det i överflöd men det tar stopp för intressenterna när dom kommer till bankerna som är mycket hårdare med sin utlåning än för bara ett halvår sedan. Detta i längden gör ju att inga köpare finns i dom områden som är attraktiva då spekulanterna blir färre och färre och sedan kommer en priskorrigering, sedan höjs räntorna och då kommer det ännu en priskorrigering.

Så har ni möjlighet så vänta tills i höst då Riksbanken har sagt att räntorna skall höjas, detta kan i alla fall skapa en panikreaktion då folk vill sälja innan en korrigering sker igen. Det hände inför amorteringskravet i mars och kommer nog ske efter valet i september (SD i regeringsställning du kan ju tänka dig krigsrubrikerna i månader), räntehöjningar och allt annat som spelar in.
2018-07-24, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Känner ett par mäklare och båda säger att köpare finns det i överflöd men det tar stopp för intressenterna när dom kommer till bankerna som är mycket hårdare med sin utlåning än för bara ett halvår sedan. Detta i längden gör ju att inga köpare finns i dom områden som är attraktiva då spekulanterna blir färre och färre och sedan kommer en priskorrigering, sedan höjs räntorna och då kommer det ännu en priskorrigering.

Så har ni möjlighet så vänta tills i höst då Riksbanken har sagt att räntorna skall höjas, detta kan i alla fall skapa en panikreaktion då folk vill sälja innan en korrigering sker igen. Det hände inför amorteringskravet i mars och kommer nog ske efter valet i september (SD i regeringsställning du kan ju tänka dig krigsrubrikerna i månader), räntehöjningar och allt annat som spelar in.
Dubbel effekt nedåt isåfall. Folk vill sälja pga högre räntor. Folk får inte låna, och därför kan inte köpa, pga hårdare krav.

Kommer det bli så?
2018-07-24, 19:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Dubbel effekt nedåt isåfall. Folk vill sälja pga högre räntor. Folk får inte låna, och därför kan inte köpa, pga hårdare krav.

Kommer det bli så?

Det har ni hävdat i decennier.
2018-07-24, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har ni hävdat i decennier.
Det var en fråga.

Har du förmåga att svara eller är det kvantitet före kvalitet från din sida.
2018-07-24, 19:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det var en fråga.

Har du förmåga att svara eller är det kvantitet före kvalitet från din sida.

Precis, varför frågar du när ni har påstått att det är så i decennier, börjar du bli tveksam?

Säg inte att du börjar tvivla på att det enda sätt att bli av med lån är att konsumera nu också, det var du ju övertygad om tidigare.
2018-07-24, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis, varför frågar du när ni har påstått att det är så i decennier, börjar du bli tveksam?
Nu kör jag en bananklassiker:
Länka till när jag har påstått detta. Kommer du klara av det.

Citat:
Säg inte att du börjar tvivla på att det enda sätt att bli av med lån är att konsumera nu också, det var du ju övertygad om tidigare.
Är du fortfarande bitter över att du förlorade den diskussionen? Inte hälsosamt att vara långsint, fyi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in