Citat:
Ursprungligen postat av
ver0
Det här gör att jag har jävligt svårt att skaffa barn.
Vi är på gång med det nu men det finns inga mellanting då man snackar med föräldrar om ungar och egentid, något som båder jag och min sambo har behov av.
Vi tänkte lösa det genom att kanske fixa en övernattnings-lägenhet man kan slagga i så tar den andre hand om ungen. Det tillsammans att man jobbar som ett as på att samarbeta/överleva småbarnsåren borde väl gå?
Verkar som enda lösningen är att båda faller i depression/ger upp på livet och sen skiljer sig, eller blir tråkiga föräldrar med stort F som bara snackar ungar och blir uteslutna av alla sina tidigare vänner.
Det svar man oftast får är antingen "håhåjaja, det kan ni ju glömma - låt mig själv berätta om vilket helvete JAG hade" eller "det är FANTASTISKT det är så jävla givande att vara förälder".
Varför finns inga personer som tycker något i mitten för, jag går alltid mellan att känna "det här kanske går bra" till "dags att aldrig med ha roligt då och att påbörja processen mot skiljsmässan"
Alltså det man får vara beredd på är ju att de första åren blir det svårt att få tillräckligt med egentid (om man är en person som har behov av det) ÄVEN om man planerar för det och turas om så att säga. I slutändan kan inte enas behov av egentid trumfa andras behov av att sova mer än 1 timme per dygn, har man jobb och hushåll att sköta och inte får en ovanligt lätt unge så kommer det bli ett par jobbiga år för personer med behov av egentid.
Men sen blir ju barnen större och självständigare och det blir allt lättare för en person att själv rodda hushållet ett tag medan den andra hittar på något, det blir också smidigare att ha barnvakt längre stunder om man har möjlighet till det. Liksom tiden man ändå är med barnen inte blir lika intensivt krävande, det kan gå bra att läsa en bok etc en stund iaf, det går att ta med barnen utan att det blir kaos på åtminstone en del av de saker man gillar att göra.
Så för att summera, folk som säger att man kan fortsätta livet precis som innan barn snackar skit. Eller, rent tekniskt kan du i stort sett fortsätta göra samma saker, men din upplevelse av dem kommer vara HELT annorlunda om du släpar med ett blöjbarn, och du kommer med stor sannolikhet inte få ut samma saker av det utan istället kommer det i många fall bara bli ett lidande. För att inte bli deprimerad, skiljas, etc, så får man vara beredd på att man kommer få göra stora justeringar i livet och en period kommer man inte få så mycket tid att vara ensam eller till sina egna hobbies. MEN man får behålla siktet på att det inte ska vara så för alltid utan att det är en period man måste ta sig igenom för att sedan behålla siktet på ett liv där man kombinerar egentid och egna intressen med ett liv som funkar med barnen.
En annan sak man inte får glömma är att när barnen blivit lite större finns det faktiskt en del grejer som blir roligare med barn, eller rentav bara möjliga med barn. Som att fira jul, åka till Legoland eller Zoo eller gå till den lokala badplatsen och käka glass. Detta är aktiviteter som med barn stora och väluppfostrade nog att inte ställa till en massa kaos men samtidigt visar sig glada, tacksamma och uppspelta över det hela faktiskt blir bättre med ungar på släp, tycker jag.