2018-07-02, 23:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag är i vanliga fall mycket skeptisk till smaksatt öl, men härom veckan var jag på besök hos en vän i Malung och fick smaka på det lokala "Äppelbo Enbärs". Jag tror jag blev kär!!

Tja, humle är ju också en smaksättning i precis lika hög grad, även om den har blivit mer etablerad. Enbär användes i öl-liknande drycker redan innan humlen kom i bruk här i krokarna, så det är inget anmärkningsvärt/dekadent med det.
Har inte provat just den du nämner, men har hunnit träffa på både trevliga och urusla enbärsöl genom åren. Det går definitivt att göra bra saker med enbär.
Citera
2018-07-04, 18:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantarellenJR
Gambrinus. Det kan vara den godaste ölen jag har druckit. Jag vet inte riktigt vad det är som sätter den så högt upp på min lista, då alla mina vänner säger att den smakar vatten eller bara rent av skit.
Jag var på bolaget en gång för ett par år sedan och köpte ett antal olika Tjeckiska öl då jag alltid tyckt att dom har varit trevliga. Men just med Gambrinus var det något speciellt. Svårt att sätta fingret på vad.

"Maltig smak med inslag av knäckebröd, aprikos, örter, " En beskrivning utav Systembolaget.

Ni som druckit den, vad tycker ni? Ni som inte har druckit den. Testa!
Gambrinus är ett utmärkt vardagsöl. Funkar klockrent till mat eller vara som törstsläckare. Den är ju inte alkoholstark och har inga bismaker som tar över. Helt okej mao.
Citera
2018-07-17, 10:40
Medlem
Inga rekommendationer men imorgon är det Ölets dag.

http://sverigesbryggerier.se/ol/olets-dag/

Borde vara gratis smakprovning någonstans, t ex på Nya Carnegiebryggeriet en kort
resa hemifrån men troligen icke ...

https://sv-se.facebook.com/NyaCarnegiebryggeriet/
Citera
2018-07-20, 22:43
Medlem
Just nu: kall, kroatisk Karlovačko 5%. Ett rent öl av pilsnertyp som ingen torde kunna klaga på. Inget klydd.

"Inte helt fel" eller "Helt okej".
Citera
2018-07-24, 14:05
Medlem
Bertil85s avatar
Vart i Norrland tillverkar man ölen Norrlands Guld ?
Citera
2018-07-24, 14:34
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vart i Norrland tillverkar man ölen Norrlands Guld ?

Den tillverkas inte i Norrland, den tillverkas i Dalarna, i Ludvika av Spendrups bryggeri. En gång i tiden tillverkades den däremot i Sollefteå av Sollefteå bryggeri, men sen blev den uppköpt av Wårby bryggeri, som sedan blev uppköpt av Spendrups.
Citera
2018-07-24, 17:41
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Den tillverkas inte i Norrland, den tillverkas i Dalarna, i Ludvika av Spendrups bryggeri. En gång i tiden tillverkades den däremot i Sollefteå av Sollefteå bryggeri, men sen blev den uppköpt av Wårby bryggeri, som sedan blev uppköpt av Spendrups.

Det visste man inte. Tack för svaret.

Finns det ens något bryggeri som ligger i Norrland ?
Citera
2018-07-24, 18:04
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:

Du har Jämtlands bryggeri som ligger utanför Östersund. De brukar göra rätt god öl också.
Citera
2018-07-24, 18:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Zeunerts ligger i Sollefteå. Gillar deras höga kusten.
Citera
2018-07-24, 18:18
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Du har Jämtlands bryggeri som ligger utanför Östersund. De brukar göra rätt god öl också.

Som Isnatt skrev. Zeunerts glömde du. Jämtlands bryggeri; viktigt det här vet du !

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Zeunerts ligger i Sollefteå. Gillar deras höga kusten.

Den missade man... Från Sollefteå alltså.
Citera
2018-07-24, 18:25
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Som Isnatt skrev. Zeunerts glömde du. Jämtlands bryggeri; viktigt det här vet du !

Den missade man... Från Sollefteå alltså.

Ja, jag glömde tydligen Zeunerts - antagligen för att jag inte tycker att den är särskilt god. Men jag har bara druckit deras Original än, inte testat Höga kusten.

Sen finns det säkert fler (micro) bryggerier än de här två i norrland också, men Jämtlands var den jag kunde komma på på rak arm.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2018-07-24 kl. 18:27.
Citera
2018-07-24, 18:34
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ja, jag glömde tydligen Zeunerts - antagligen för att jag inte tycker att den är särskilt god. Men jag har bara druckit deras Original än, inte testat Höga kusten.

Sen finns det säkert fler (micro) bryggerier än de här två också i norrland också, men Jämtlands var den jag kunde komma på på rak arm.

Tack ändå. Zeunerts förknippar man med Julmust kanske inte öl. Fast ölen ska provas med !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in